Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epämääräinen ahdistunut olo ystävän tapaamisen jälkeen

Vierailija
31.03.2025 |

Olen pari vuotta sitten solminut uuden ystävyyssuhteen, mistä olen ollut todella iloinen, koska aikuisiällä (+35) uusia ystäviä on ollut vaikeampi löytää. Klikkasimme heti alkuun ja tulimme ilmiömäisen hyvin juttuun; meillä on paljon yhteisiä kiinnostuksen kohteita, samanlainen huumori ja yhtenevät elämäntilanteet. Alku olikin todella kivaa ja suorastaan ajattelin, että tässä on sydänystävä iäksi! Olen kuitenkin hiljattain huomannut että nykyään melkein joka kerta tapaamisemme tai puhelun jälkeen minulla on epämääräinen paha ja ahdistunut olo, jota en oikein osaa selittää. Ihan kuin intuitioni yrittäisi kertoa, että tämä ystävä ei ole niin hyvää seuraa kuin luulen, mutta mieleni koittaa taistella vastaan, koska meillä on myös todella hauskaa usein yhdessä.

Ystävälläni on tapana sanoa pieniä kommentteja, jotka jäävät herkästi mieleeni - ne on tavallaan muka kohteliaisuuksia tai suoria mielipiteitä, jotka kuitenkin loukkaavat minua. Esimerkkinä vaikka jos olen ostanut uuden puseron hän voi tokaista Oo mitä materiaalia se on? Ei ihan minun tyylinen mutta sopii sinulle! Kerran hän istui olohuoneessamme ja kommentoi sisustusta todeten jos nyt saisit uudelleen sisustaa olohuoneenne niin muuttaisitko noita hyllyjä? Tämä on kuitenkin muuten niin kaunis tila. viitaten hyllyihin, jotka kiertävät olohuoneemme seinää, jotka minä olen tietoisesti huoneeseen ostanut ja joista PIDÄN. Kerran näytin hänelle kuvaa miehestä jota tapailin ennen nykyistä miestäni ja hän toi esiin kuinka mies oli hänestä aivan kauhean näköinen.

Ymmärrän toki, että ihmisiä on erilaisia ja itse olen ehkä hienovaraisempi, jos kommentoin jonkun kotia tai ulkonäköä. Kun tällaisia kommentteja on kuitenkin usein, menen hämilleni. Ja samalla erityisesti kiinnitän huomiota siihen, että miksi minulla on tämä outo huono olo nykyään hänen seurassaan. Muiden ystävieni kanssa ei sellaista ole. Onko aika jatkaa matkaa eri teille vai ottaa tämä puheeksi?

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On outoja kommentteja. Ihan kuin yrittäisi uuttaa sinuun jonkinlaista myrkkyä tapaamisillanne. En pitäisi tällaista ystävää lähipiirissä. 

Vierailija
2/93 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi parempia ystäviä. Kuulostaa törpöltä. Miksi tuollaista tarvitsisi sietää, ystävältä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua todella hyvin. Ystävä on todella hauska ja hyvää seuraa, elämä hänen kanssaan on vähintäänkin mielenkiintoista ja välltän ystävästäni. 

Kuitenkin hänessä on toinen puoli joka on hyvin manipuloiva ja hyväksikäyttävä, mielialojen mukaan mennään ja jos ei saa mitä haluaa niin on hyvin ikävä ja petollinen. 

Olen vain tottunut sitten ja yritän pitää mielessä hyvät puolet vaikka ajoittain tunnen voimakasta ahdistusta, jopa suorainaista vihaa huonon kohtelun vuoksi. On kaikille samanlainen. 

Kuitenkin tosi rakastettava ihminen samaan aikaan. 

Eli ehkä sinunkin kannattaa vain miettiä että meneekö teidän hyvät ja ihanat kokemukset kaiken sen negatiivisen edelle vai koetko suurimmaksi osaksi vain ahdistusta? Punnitse ja päätä.

Vierailija
4/93 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koet ehkä riittämättömyyttä ja siksi vähän masennu hänestä. 

Vierailija
5/93 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä katkaisin välit tuollaiseen ihmiseen. Yllättäen välien katkaisu toi hänestä esiin entistä ikävämpiä puolia. Ei surua, vaan pisteliäisyyttä, syyttelyä, riidanhalua. Sain oikein kunnon vyörytyksen. En ole yhdenkään pitkäaikaisen ystäväni kanssa koskaan riidellyt tai kokenut, että he olisi käyttäytyneet kuten hän. Oli siis oikea päätös luopua tuota kaverista.

Vierailija
6/93 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin ei sitten ole lainkaan käytöstapoja, tuollainen kaveri itselläkin KAUKANA TAKANAPÄIN

Vierailija
7/93 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä katkaisin välit tuollaiseen ihmiseen. Yllättäen välien katkaisu toi hänestä esiin entistä ikävämpiä puolia. Ei surua, vaan pisteliäisyyttä, syyttelyä, riidanhalua. Sain oikein kunnon vyörytyksen. En ole yhdenkään pitkäaikaisen ystäväni kanssa koskaan riidellyt tai kokenut, että he olisi käyttäytyneet kuten hän. Oli siis oikea päätös luopua tuota kaverista.

Sama. Estolistalle meni.

Vierailija
8/93 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koet ehkä riittämättömyyttä ja siksi vähän masennu hänestä. 

Ei. Kun hän on käärme ja pahinta laatua. Tuollaiset kannattaa kiertää ja kaukaa.

Kohta hlökohtaiset jutut leviävät..

Vierailija
9/93 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus

Vierailija
10/93 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voi olla, että tämä johtuu omasta itsetunnostani, joka on hänen itsetuntoaan heikompi kyllä. En vain koe tarpeelliseksi tuoda esiin omia mielipiteitäni, jos koen että niistä toinen voi myös loukkaantua. En tiedä mitä tai ketä se palvelee jos tuon esiin, että joku asia ei ole omaan makuuni, jos kyse ei ole asiasta joka minun itse tarvisi ostaa tai omistaa ja jos toinen siitä tykkää.

Kommentit ovat juurikin niin hienovaraisia, että niitä ei voi suoraan sanoa suoraan ilkeilyksi vaan aistin jotain manipulatiivista niissä. Niissä on sellainen sävy, että hän jollain tasolla tietää, että loukkaannun, mutta hän leipoo kommentit vähän kuin neuvoiksi tai kohteliaisuuksiksi ja testaa sanonko vastaan. 

En myöskään pidä siitä kuinka hänellä on tapana puhua muista ystävistään (joita minä en edes tunne) välillä ikäviä tai henkilökohtaisia asioita minulle. Ja siitä tulee tunne että puhuuko hän samalla tavalla minusta muille ystävilleen? vastauksen kai jossain sisälläni tiedänkin

ap

Vierailija
11/93 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trols lols

Vierailija
12/93 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää varmaan sinua jollain tapaa ärsyttävänä.

Vierailija
13/93 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole parempi kun sanoo suoraan mitä mieltä on?

Vierailija
14/93 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole parempi kun sanoo suoraan mitä mieltä on?

Miksi olisi kun kukaan ei ole kysynyt juuri _tämän henkilön_ mielipidettä esim. omasta sisustuksestaan?

Vierailija
15/93 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää varmaan sinua jollain tapaa ärsyttävänä.

Miksi kaverustua ollenkaan siis? Ei normaalit ihmiset hankkiudu yhteyksiin ärsyttävien ihmisten kanssa, änge heille kylään ja hauku sisustusta pystyyn.

Vierailija
16/93 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ehkä ihmistyypin. Iloinen hassuttelija joka olevinaan positiivinen ja hyvä ihminen, mutta toisinaan vaikuttaa jotenkin tarkoituksella pyrkivän istuttamaan minuun jotain negatiivisuutta ihme kommenteillaan ja saattaa ottaa vaikkapa jonkun kuvitellun äänensävyni suurennuslasin alle ja siitä alkaa tekemään härkästä. "Kuulostatpa ankealta" ja kun sanon että tältähän minä aina kuulostan niin "kuulostat tavallistakin ankeammalta" jne.

Vierailija
17/93 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistinen ihminen kenties? Varoisin sen verran että en kertoisi kovin henkilökohtaisia asioita siks, että voi sivaltaa takaisin niillä yllättäen kipeästi suuttuessaan tai levitellä eteenpäin. 

Mutta muuten tekisin kuten joku ylläoleva, miettisin onko tapaamisista enemmän iloa vai pahaamieltä. 

Vierailija
18/93 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienovarainen manipulointi voi joskus aiheuttaa epämääräistä outoa tai ahdistunutta oloa. Voisiko sellaisesta olla kyse?

Manipulointi ei ole aina huono asia. Usein toki on tai vähintään toinen manipuloi vain omaa hyötyä silmälläpitäen, jolloin se ei ole ok.

Vierailija
19/93 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa tälläinen ystävä. Samantyylistä kommentointia ihmisistä joita tapailin, väitti esim että oli nähnyt jossain yhden heistä. :D 

Lisäksi on myös todella epärealistinen ja takertuu välillä mitättömiin asioihin. 

En ole laittanut välejä poikki, mutta ratkaissut tilanteen niin etten kerro hänelle tietyistä jutuista mitään. Toimii paremmin niin. 

Vierailija
20/93 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta kivalta. Taitaa olla kateellinen sinulle ja huono itsetuntoinen. Ei itseensä tyytyväisen ihmisen tarvitse piikitellä toisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi