Mikä on uskovaisen vastakohta?
Kommentit (72)
Uskoton / avionrikkoja. Eli ihminen, joka ei tunne Jumalaa eli rakkautta.
Te uskottomat! Ettekö tiedä, että rakkaus maailmaan on vihaa Jumalaa kohtaan? Joka tahtoo olla maailman ystävä, asettuu Jumalan viholliseksi.
Te avionrikkojat, ettekö tiedä, että maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan? Joka siis tahtoo olla maailman ystävä, siitä tulee Jumalan vihollinen.
Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa; kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
Agnostikko samoin kuin ateismi vastaa vain kysymykseen jumalasta, eikä välttämättä kerro uskonnosta ja uskonnollisuudesta mitään. Itse olen agnostinen ateisti ja uskonnoton.
Satanisti voi tarkoittaa uskovaisen vastakohtaa. Mutta on myös uskovaisia satanisteja.
Uskovaisen vastakohtaa ei taida olla olemassakaan. Kuollut ihminen? Se ei usko enää mihinkään, edes itseensä.
Uskovaisen vastakohta on uskonnoton. Uskonnoton on yleensä myös ateisti, ateistinen agnostikko tai agnostikko.
Riippuu tapauksesta.
Jos kyseessä on uskovainen, joka vain teorian tasolla uskoo Jumalan tai jumaluuksien olemassaoloon, hänen vastakohtansa on ATEISTI.
Jos taas kyseessä on harras uskova, joka pyrkii myös elämään uskonsa mukaisesti, hänen vastakohtansa on ANTITEISTI.
On eri asia olla uskomatta kuin tietoisesti vastustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateisti.
Ateisti tunnustaa jumalan ;)
Atesti uskoo jollain tasolla. Et voi kieltää sellaista asiaa, mitä et tunnusta olevan olemassakaan. Ajatuskin on typerä. Tämän takia ateisteja yleensä haukutaan vähän tyhmiksi.
No ei, mutta sinua voisi ihan syystäkin sanoa tyhmäksi kun et edes tiedä mitä ateismi tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateisti.
Ei ole, vaan uskonnoton. Minä en usko mihinkään ismiin, en siis ole ateisti vaan uskonnoton.
Jos et ole teisti, olet ateisti. Ihan riippumatta siitä halusit tai et.
Vierailija kirjoitti:
SIis ateisti on nimenomaan tyyppi joka ei usko jumalaan (hänelä voi tästä huolimatta olla uskonto, johon hän uskoo, mutta siinä uskonnossa vaan ei ole jumalaa. Tämmöisiä on esimerkiksi jotkut budhalaisuuden muodot ja osa länsimäisista uususkonnoista, kuten osa wiccalaisuuden muodoista).
Uskonnoton taas on tyyppi, joka voi uskoa tai olla uskomatta johonkin jumalaan (tai jumaliin), mutta ei kuulu mihinkään järjestäytyneeseen uskontokuntaan.
Agnistikko on määritelmällisesti tyyppi, joka ei tiedä jumalan olemassaolosta. Hän tarkoituksellisesti ei usko eikä ole uskomatta, hän on siinä välissä, ainakin siksi kunnes jostain tulee lisää tietoa.
Agnostismi ei ole kanta uskoon, vaan tietoon. Jokainen ateisti on agnostikko, ainakin jos ovat älyllisesti rehellisiä itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko jumalaton?
Usko ja järki viihtyvät hyvinkin samassa ihmisessä. Katsokaa palstaa ja kanssaihmisiä. Tuolla kulkee kaikenlaista hiihtäjää, joilta puuttuu järki ja usko molemmat.
Nykypäivän vastine "jumalattomalle" on nimenomaan ateisti, siis ei-uskova eli anti-teisti.
Ei "anti-teisti", vaan "ei-teisti".
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tapauksesta.
Jos kyseessä on uskovainen, joka vain teorian tasolla uskoo Jumalan tai jumaluuksien olemassaoloon, hänen vastakohtansa on ATEISTI.
Jos taas kyseessä on harras uskova, joka pyrkii myös elämään uskonsa mukaisesti, hänen vastakohtansa on ANTITEISTI.
On eri asia olla uskomatta kuin tietoisesti vastustaa.
On myös ateistisia uskontoja, kuten eräät buddismin suuntaukset.
"Jokainen ateisti on agnostikko, ainakin jos ovat älyllisesti rehellisiä itselleen."
Ehkä sen hetken kun jostain itsestään johtumattomasta syystä joutuu ottamaan kantaa jumalan olemassaoloon.
Itse en ainakaan näin ateistina mieti lainkaan jumalan mahdollista olemassaoloa 99.999% ajastani.
Yleensäkin tuntuu että monilla olisi se käsitys että ateisti miettii jatkuvasti sitä miten ei usko jumalaan ja perusteluita sille miksi ei. Mutta ei se niin mene. Yleensä koko jumala on täysin merkityksetön asia jota ei mietitä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
"Jokainen ateisti on agnostikko, ainakin jos ovat älyllisesti rehellisiä itselleen."
Ehkä sen hetken kun jostain itsestään johtumattomasta syystä joutuu ottamaan kantaa jumalan olemassaoloon.
Itse en ainakaan näin ateistina mieti lainkaan jumalan mahdollista olemassaoloa 99.999% ajastani.
Yleensäkin tuntuu että monilla olisi se käsitys että ateisti miettii jatkuvasti sitä miten ei usko jumalaan ja perusteluita sille miksi ei. Mutta ei se niin mene. Yleensä koko jumala on täysin merkityksetön asia jota ei mietitä lainkaan.
Sillä nyt ei ole minkään valtakunnan merkitystä mitä sinä mietit tai olet miettimättä, vaan voiko jonkin jumalan olemassaolon todistaa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateisti.
Atesti uskoo jollain tasolla. Et voi kieltää sellaista asiaa, mitä et tunnusta olevan olemassakaan. Ajatuskin on typerä. Tämän takia ateisteja yleensä haukutaan vähän tyhmiksi.
No onneksi tekstisi perusteella voit liittyä huoletta joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Satanisti voi tarkoittaa uskovaisen vastakohtaa. Mutta on myös uskovaisia satanisteja.
Uskovaisen vastakohtaa ei taida olla olemassakaan. Kuollut ihminen? Se ei usko enää mihinkään, edes itseensä.
Olen siis kuollut kun en usko mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järki-ihminen.
Niin juuri. Realisti.
Ehei.
Järki-ihminen ei ole uskovainen eikä uskomaton, vaan agnostikko. Se kun on ainoa vaihtoehto, jolle on kestävä epistemologinen pohja. Ainoa vaihtoehto, jossa ei ole tietävinään jotain jotain, mistä ei voi mitään tietää.
Järki-ihminenkö siis jättää oven auki partaukolle, jolle MIKÄÄN ei ole mahdotonta? Tuollainen taas sotii kaikkea logiikkaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateisti.
En minä jumalaa kiellä, olematon se on kieltämättäkin. Tyhmä olet itse, kun luulet ateistien olevan tietynlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Terve, normaali
Aivan, pitipä yllättävän monta kommenttia selata ennen kuin oikea vastaus löytyi.
Sekoitat nyt luulemisen ymmärtämiseen.