Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Pelkosenniemellä kouluruokaan käytetään 11 euroa/oppilas/vrk - Riihimäellä käytetty summa on 1,7e

Vierailija
31.03.2025 |

Veikkaanpa että Pelkosenniemellä myös opettajat maksaa mieluummin tuosta ruoasta

Pelkosenniemellä jälkiruokiin ja jogurttien lisäkkeiksi käytetään paikallisia marjoja, jotka kerätään metsästä tai marjapensaista. Lohi tulee Pelkosenniemen kouluun Sallan Naruskan kylältä.  Ruisleipä, hiivaleipä, sämpylät ja muut leivotaan itse keittiöllä. 

Koululla on kuukausittain muutaman kerran tarjolla lammasta, poroa ja hirveä.

Meillä on lammasfarmari tuossa juuri kun mennään rajasta yli Kemijärvelle. Poro tulee meidän omilta porotiloilta, hirveä ostetaan paikalliselta metsästysseuralta, Pelkosenniemen hyvinvointijohtaja Sirpa Koskenlaine kertoo.

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kunnassa on pieni määrä koulua käyviä lapsia ja nuoria, niin silloin heidän kouluruokansa hinta on suurempi oppilasta kohden kuin sellaisessa kunnassa jossa on enemmän koululaisia.

Esimerkki: Jos kunnassa on 100 koululaista ja kouluruokaan käytetään 1000 euroa, niin yhden oppilaan ruoka-annos maksaa 10 euroa. Tai sitten toisessa kunnassa on 250 kouluruokaa nauttivaa koululaista, ja on sama 1000 käytettävissä ruokaan, niin silloin ruoka maksaa yhtä oppilasta kohden 4 euroa.

Ja tätäkin viestiä peukutti 10 idaria.

Ettekö tajua että käytössä oleva raha määräytyy lasten lukumäärän perusteella? Ja kunta saa itse päättää paljonko käyttävät per lapsi.

Vierailija
82/96 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kunnassa on pieni määrä koulua käyviä lapsia ja nuoria, niin silloin heidän kouluruokansa hinta on suurempi oppilasta kohden kuin sellaisessa kunnassa jossa on enemmän koululaisia.

Esimerkki: Jos kunnassa on 100 koululaista ja kouluruokaan käytetään 1000 euroa, niin yhden oppilaan ruoka-annos maksaa 10 euroa. Tai sitten toisessa kunnassa on 250 kouluruokaa nauttivaa koululaista, ja on sama 1000 käytettävissä ruokaan, niin silloin ruoka maksaa yhtä oppilasta kohden 4 euroa.

Ettekö tajua että käytössä oleva raha määräytyy lasten lukumäärän perusteella? Ja kunta saa itse päättää paljonko käyttävät per lapsi.

Ihmiset ei jostain syystä tajua, että esim Espoossa on tehty ihan tietoinen valinta ja päätetty jättää panostamatta kouluruokaan. Kyse ei siis ole siitä etteikö rahaa olisi, sitä rahaa vaan ei haluta laittaa kouluruokaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko Pelkosenniemellä on alle 1000 asukasta, joista lapsia (0-14 vuotiaat) on alle 100. Ei heidän kouluruokailunsa taloutta kaada. 

Ei se määrä vaan suhde. Etelässä on enemmän lapsia mutta vastaavasti enemmän työssäkäyviä aikuisia. Yhtä hyvää ruokaa saataisiin muuallakin jos haluttaisiin.

Vierailija
84/96 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti koluruokailu toimii Hotelli Pyhätunturin ravintolassa.

Vierailija
85/96 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Noin sen piyäisi olla kaikkialla.

Olisi nyt edes omat keittiöt ja keittäjät kouluilla, eikä jotain halvinta mahdollista keskuskeittiöltä tulevaa lämmitettävää ruokaa.

Omaan kouluaikaani ruoka oli hyvää muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Kouluilla oli tuolloin aina omat keittiöt. Omien lasten koulu-uran aikaan sitten ruvettiin muuttamaan koulujen keittiöitä pelkiksi lämmityskeittiöiksi ja lapset rupesivat valittamaan, miten ruoka ei ole enää hyvää. Siis ihan sama ruokalajit, mitä olivat syöneet jo vuosia koulussa ja mitkä olivat herkkuruokia.

Sinällään hinta on kyllä aika kallis, vähemmälläkin rahalla saa ihan kunnon aineita ja hyvää ruokaa.

Vierailija
86/96 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei määräydy täysin lukumäärän perusteella. Esimerkiksi ruoan laittajan palkat maksanevat aika saman, tekee sitä ruokaa vähän isommalle tai pienemmälle määrälle. Tietyn rajan ylittyessä varmaan joudutaan palkkaamaan useampikin henkilö valmistamaan ruokaa - tosin suurissa kunnissa tuo hoituu keskuskeittiöllä, josta kuskataan valmis ruoka kouluille lämmitettäväksi. Kulurakenne on eri paikoissa erilainen.

Vierailija
87/96 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

11 euroa safkaan mukulaa kohti, ja silti 40 % viikon ruoasta on kasvisruokaa (puuro, kasvisruoka), aterian salaatin lisäksi. Eipä ole järin hääviä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011125471.html

Miten niin? Halvinta mahantäytettähän tunnetusti on syöpävaarallinen makkara ja jauheliha.

Vierailija
88/96 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluruokailu on yksi tärkeimmistä asioista, minkä kunta kustantaa. Joillekin oppilaille se voi olla pahimmillaan ainoa ruokailu koko päivänä. Sen tähden kouluruuan tulee olla laadukasta sekä sellaista, että se tarjoaa terveellisen, maistuvan ja eettisesti kestävän mallin koko tulevaa elämää silmälläpitäen. Kouluruokailu saa maksaa veronmaksajille.

On ymmärrettävää, että jossain pelkosenniemellä yksikköhinta on isompi, koska oppilasmäärä lienee vain murto-osa etelän jättiläiskoulujen oppilasmäärästä. 

Oliko sulle lapsuuden kouluruokailu malli loppuelämän eettistä elämääsi varten? Jos oli, olen aika huolissani sinusta. Tuollaisen eettisyysjollotuksen voit tunkea perseeseesi.

Vierailija
89/96 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä koululaisen kelpaa Suomessa.

*Pohjoisessa.

Jep, olen kotoisin pohjoisesta ja mulla ikävä kouluruokaa! Jotkut oli niin hyviä, että oli kysyttävä reseptiä keittolan tädiltä.

Vierailija
90/96 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
91/96 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä muuta, mutta Pelkosenniemen rahat on saatu etelästä. Omilla verorahoilla ei saada mitään ruokaa koululaisille, niin on pienet verotulot. 

No, ehkä nämä pelkosenniemeläiset muuttavat koulujensa jälkeen etelään. Ja ehkä jopa eläkeläisinä takaisin pohjoiseen.

Sitähän se tuppaa olemaan. "etelä" saa valmista koulutettua työvoimaa ja valittaa, miten heidän rahansa valuu sinne, missä tätä työvoimaa koulutetaan.

Ja hulluimmat kuvittelee, että siinä olisi paljonkin voittajia, mikäli kaikki lapset ja vanhukset koulutettaisiin tai hoidettaisiin siellä samassa etelässä.

Vierailija
92/96 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjoisessa on ollut jumalattoman hyvät kouluruoat jo vuosikymmeniä. Mun aikaan aikaan oli kerta kahteen viikkoon poronkäristystä, josta turistit maksaa tänä päivänä raflassa 45€/annos. Suorastaan ikävä peruskoulun ja jopa ammattikoulun koululounaita. Olen kauhulla katsonut mitä kuraa lapsille syötetään nykypäivänä täällä etelässä. Puolivalmiita, eineksiä, usein ruoka on epämääräinen läjä jotakin limaa. Toki laatu maksaa ja jos annokselle tulee hintaa alle 2€, ei se laatu voi hääviä olla.

En haluu enää mitään paskaa poronkäristystä 🤬🤬🤬🖕🏻🖕🏻🖕🏻

VIHAAN marjoja! VIHAAN sieniä! VIHAAN KOULURUOKAA! 🤮

Vierailija
93/96 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on idea, miten kouluruan laatu paranee kaikissa kunnissa. Säädetään laki, joka velvoittaa kunnan ylimmän johdon syömään samaa ruokaa kuin koululaiset. He eivät saa käydä muualla syömässä ja se ruoka on syötävä. Paikalle vartijat valvomaan asiaa. 

Vierailija
94/96 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluruokailu on yksi tärkeimmistä asioista, minkä kunta kustantaa. Joillekin oppilaille se voi olla pahimmillaan ainoa ruokailu koko päivänä. Sen tähden kouluruuan tulee olla laadukasta sekä sellaista, että se tarjoaa terveellisen, maistuvan ja eettisesti kestävän mallin koko tulevaa elämää silmälläpitäen. Kouluruokailu saa maksaa veronmaksajille.

On ymmärrettävää, että jossain pelkosenniemellä yksikköhinta on isompi, koska oppilasmäärä lienee vain murto-osa etelän jättiläiskoulujen oppilasmäärästä. 

Oliko sulle lapsuuden kouluruokailu malli loppuelämän eettistä elämääsi varten? Jos oli, olen aika huolissani sinusta. Tuollaisen eettisyysjollotuksen voit tunkea perseeseesi.

Omana aikana kouluruokailu oli surkean ja huonon välimaastossa. Aika oli varmaan silloin toinen. Mutta omasta kokemuksesta viisastuneena ja nyt huomattavana veronmaksajana, olen sitä mieltä, että kouluruokailu on järkevää yhteisten varojen käyttöä. 

Eettisyysjollotuksen voin tunkea perseeseesi? En ole varma, mitä haluat tuolla kertoa. Oma ajatus on sellainen, että kun ruokailutottumusten pitää isossa kuvassa muuttua ilmastoystävällisempään suuntaan, niin sitä helpottaa kun kasvispohjaiset yms. pääruokalajit on tulleet tutuiksi jo koulussa. 

Vierailija
95/96 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjoisessa on ollut jumalattoman hyvät kouluruoat jo vuosikymmeniä. Mun aikaan aikaan oli kerta kahteen viikkoon poronkäristystä, josta turistit maksaa tänä päivänä raflassa 45€/annos. Suorastaan ikävä peruskoulun ja jopa ammattikoulun koululounaita. Olen kauhulla katsonut mitä kuraa lapsille syötetään nykypäivänä täällä etelässä. Puolivalmiita, eineksiä, usein ruoka on epämääräinen läjä jotakin limaa. Toki laatu maksaa ja jos annokselle tulee hintaa alle 2€, ei se laatu voi hääviä olla.

En haluu enää mitään paskaa poronkäristystä 🤬🤬🤬🖕🏻🖕🏻🖕🏻

VIHAAN marjoja! VIHAAN sieniä! VIHAAN KOULURUOKAA! 🤮

No mistä sie tykkäät? 

Vierailija
96/96 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja just paljastunut että Mikkelissä osa sivistystoimen rahoista valuu velkaiselle kaupungille, koska kaupunki vuokraa koulutiloja koululautakunnalle... Ei riitä rahat erityisopettajiin, kouluruokaan, uusiin kirjoihin tai pienryhmiin, koska iso siivu valtion korvamerkityistä rahoista kiekuroitten kautta sujautetaan kaupungin kirstuun teille tietymättömille.

Tuntuu ettei lapsilla ole mitään väliä nyky-Suomessa, vain lähelle kuuskymppiset ja sitä vanhemmat kokevat tän hyvänä maana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi