Te jotka kävelette 10 000 askelta päivässä, kuinka jalkanne kestävät päivittäistä kahden tunnin kävelyä?
Kävelen itse vain tunnin joka päivä reipasta kävelyä mutta silti jalkapohjien ihoa joskus aristaa iltaisin, on hieman hiertymää yms. Onko teillä jotkut erikoisjalkineet /pohjalliset?
Kommentit (61)
10.000 askelta ei tunnu missäään. Lomareissuilla 20.000 askelta tulee helposti päivässä silloin jalat hellänä iltaisin. Memory foam kengät käytössä
Lonkat rikki silti kävelen ettei lopu kokonaan liikkuminen
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan huomannut eroa siihen kun iän myötä jalkapohjan rasvapatja ohentuu ja asketaminen alkaa sattua? Mikä neuvoksi?
Olen. Neuvoksi paksupohjaisemmat kengät, kunnon pohjalliset ja varta vasten kantapään tai päkiän kohdalle iskua vaimentamaan suunnitellut "tyynyt".
(On se vaan syvältä, että kaikkialle muualle rasvaa sen kun kertyy, mutta juuri tuolta minne tarvittaisiin, se katoaa.)
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino tuo vaivoja.
10k kävelyä tulee vaikkei kävis ulkona,senku elelee normaalisti kotona, ei luulis tuntuvan kellään missään .
Ei todellakaan tule. Minulle tulee sisällä ollessa noin 100 askelta tunnissa. Päivässä ei tule edes 2000 askelta, ellen lähde ulos.
Reidet kipeytyvät päälle viisikymppisenä jos kävelee pitkän lenkin joka päivä. Lihakset väsyvät.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kestää. Ostan joka vuosi uudet kengät, jotta pohjat olisivat tarpeeksi pehmeät. Juoksemista jalkani eivät kestäneet, mutta kävely on ok.
naurettavaa pelleilyä.
Kävelen päivittäin tuon 10 000 askelta samalla kun katselen esim aamutv:tä. Siis juoksumatolla. Teen tämän aina avojaloin. tuo "tarpeeksi pehmeät" vain pilaa jalan.
Vierailija kirjoitti:
Reidet kipeytyvät päälle viisikymppisenä jos kävelee pitkän lenkin joka päivä. Lihakset väsyvät.
Minun 80-vuotias äitinikin kävelee pitkän lenkin joka päivä. Samon edesmennyt isänikin vielä 75-vuotiaana käveli Espanjassa asuessaan pari tuntia joka päivä. Ei tuo siis iästä ole kiinni vaan jostain muusta.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan huomannut eroa siihen kun iän myötä jalkapohjan rasvapatja ohentuu ja asketaminen alkaa sattua? Mikä neuvoksi?
Minulla täysin sama vaiva. Nilkkakaan ei enää kestä päivittäisiä tunnin lenkkejä työpäivän jälkeen. Mikä avuksi?
voi hyvät hyssyrät, pari päivää sitten laitoin askelsovelluksen ja kun vilkaisin niin jo oli yli 6000 askelta vaikka en muuta kuin pihalla pyörähdin ja kesäkukkia ruukkuihin istutin. sateen tultua sisälle ja siitä ei tietysti mitään kerry kun en puh pidä joka askeleella mukana. Ihan normaali päivänä varmasti ei tee edes tiukkaa joku 20 000askelta.
Nelikymppisenä jalat keski hyvin. Viisikymppisenä alkoi 1000 askeltakin päivässä olla tuskaa.
Paljon kävelevän kannattaa omistaa vähintään kahdet kengät joita käytetään vuoropäivinä että pohjat saa palautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen. Neuvoksi paksupohjaisemmat kengät, kunnon pohjalliset ja varta vasten kantapään tai päkiän kohdalle iskua vaimentamaan suunnitellut "tyynyt".
(On se vaan syvältä, että kaikkialle muualle rasvaa sen kun kertyy, mutta juuri tuolta minne tarvittaisiin, se katoaa.)
kunnolliset mitoilla tehdyt pohjalliset on parasta mitä kuvitella saattaa, vanhemmiten jalat muuttuu ja painuu kasaan, siitä se kipu tulee. En voinut juurikaan kävellä sen kivun takia ja teetin ne pohjalliset niin kaikki muuttui puolessa tunnissa, olen jo teettänyt uudet. Kahden sarjat ettei tarvi koko ajan vaihtaa jalkineista toisiin. Maksaa 240e /2 paria, mutta kannattaa, koska se liikkuminen loppuu ilman niitä kokonaan jalkaterän kivun takia. Teen koko ajan jalkojen päällä jotain kävellen ja seisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla täysin sama vaiva. Nilkkakaan ei enää kestä päivittäisiä tunnin lenkkejä työpäivän jälkeen. Mikä avuksi?
Mittatilaus pohjalliset, kokemusta on
Käyttämällä Crocs merkkisiä jalkineita 👍
Pohkeet tulee joskus kipeäksi ja toinen polvi, mutta jalkapohjat ei.
Mulla fyysinen työ. Töissä tulee kävelyaskelia 6-9 tuntia vuorossa. Ei paljoa ehdi istumaan,ehkä sen kerran kun käy pisulla ja äkkiä syö,muuten liikutaan. Jalat voi miten voi. Ja tätä työtä pitäs jaksaa lähelle 70v, hah.
Reipasta tahtia kävellen ei sitä 10 000 askelta ota kuin reilun tunnin. Kävellessä tarvitsee olla kunnon kävelyyn tarkoitetut oikean kokoiset kengät ja vielä eri kengät asfaltilla (iskuvaimennusta tarvitaan) ja maastossa kävelyyn. Hyvistä kengistä huolimatta jalkoihin saattaa tulla känsiä, hiertymiä ym. ja ne täytyy sitten vain pyrkiä hoitamaan heti pois ja apteekin hyllyiltä löytyy niihin sopivia itsehoitotuotteita.
Kengät oltava kävelemiseen sopivat. Kesällä hyvät lenkkarit, syksyllä ja keväällä talvilenkkarit ja lumikelillä pitkävartiset joihin lisätty geelipohjallinen. Kun käy tanssimassa niin silloinkin oltava tanssilenkkarit eli joustamaton pohja ei käy.
Jos kengissä ei ole riittävästi joustoa niin minulla lonkkanivelet kipeytyvät jo alle kymppitonnin päivinä. Kun näitä kertyy niin huomaa että nukkuminen ei enää onnistu kuin selällään. Vääränlaiset kengät saa myös polvien nivelrikon muistuttamaan olemassaolostaan.
Itsellä vauhti näyttää kävellessä olevan sellainen että 10 minuutissa tulee noin 1100 askelta. Kymppitonni siis puolentoista tunnin kävelyistä. Täatä lounastunnilla kertyy jo merkittävä osa.
Tanssiessa niitä askeleita kertyy myös. Fusku, bugg ja diskossa tanssiminen rekisteröityy hyvin vasemmassa ranteessa olevaan mittariin mutta esimerkiksi foksin ja valssin askeleet jää täysin mittaamatta.
Ei siis kannata tuijottaa vain askelmittaria vaan katsoo että kymmenen minuuttia mitä tahansa keskiraskasta likuntaa on vähintään 1000 askelta kohti päivän tavoitetta.
M59+
Käytän kenkiä, joissa on riittävästi tilaa varpaille, pääasiassa paljasjalkakenkiä, mutta myös muita. Kun jalkapohja mahtuu toimimaan kuten sen pitää, vältyn kivuilta. Olisinpa hoksannut tämän vähän nuorempana...
Täällä näillä kotona oleskelevilla tai puutarhassa pyörähtämällä kymppitonnin askelia keräävillä on mittarit joissa askelia kertyy kun makaa sohvalla ja heiluttaa kättä, esim neuloessa. Nämä sitten ihmettelevät kuinka helposti kertyy askelia mutta lihoo vaan vaikka liikkuu niin paljon. Hohhoijaa
Itsellä on lenkkikenkinä sievin turvakengät ja niissä hyvät pohjalliset eikä vielä ainakaan ole tullut jalat kipeäksi. Jalaksen turvakengät mitä olen kokeillut ei istu minun jalkoihin mitenkään ja niissä tuli jalat kipeäksi.
Aloin juuri miettimään niin liikun pääsääntöisesti turvakengissä niin töissä kuin vapaa ajalla 😂