Nykyiset eläkeläiset ovat velkaannuttaneet Suomen, miksei heiltä leikata
Moni teki työuransa ylisuureksi paisuneella julkisella sektorilla tuottamatta välttämättä muuta kuin byrokratiaa. Miksi tästä ei rankaista, vaan rangaistaan lapsia, opiskelijoita ja työikäisiä. Eläkkeet leikkuriin!
Kommentit (870)
Et taida ymmärtää, että heidänkin vuoronsa tulee aikanaan päästä nauttimaan työeläkkeitä. Sitä varten täytyy vaan käydä ansiotyössä.
Mitä eläkerahastoihin tulee, niin nehän ovat nytkin päinvastoin kasvaneet. Mitä lasket eläkevastuisiin? Työeläkkeisiin ei tuollaisia rahasummia kulu vuoden aikana ja vanhusväestökin kutistuu kaiken aikaa kiihtyvällä tahdilla. Tällä hetkellä suurimmat ikäluokat eivät olekaan ne kuuluisat suuret ikäluokat, vaan ikäluokat -83, -90 ja -91
Yllättävää eikö, että ihminen ei siis eläkään ikuisesti
Ymmärsitkö itse oikeasti mitään? Eläkesäästöt 250 miljardia, vastuut 850 miljardia, puuttuu 600 miljardia.
Jos siis et osaa tuosta lukea niin selkeytetään. 250 miljardista otetaan pois tulevat eläkemaksut 850 miljardia. Saldo on 600 miljardia miinuksella.
Jos silloin, kun pääsen eläkkeelle, säästöt on 600 miljardia miinukselle, eli eläkekassalla ei ole ollut aikoihin rahaa, mitä luulet tapahtuvan?
Ennen kuin minä pääsen eläkkeelle, kun eläkeyhtiöiden säästöt muuttuu velaksi, loppuu eläkejärjestelmä nykyisellään. Siitähän hallituskin nyt puhuu, perheiden on huolehdittava vanhuksista, koska yhteiskunnalla ei ole rahaa eikä kohta vanhuksillakaan.
Lainsäätäjä ei ole lopettanut eläkemaksuja, koska valtiontalous olisi aivan kusessa velkojen takia. Luottoluokkamme on laskettu siellä olevien säästöjen mukaan. Eläkkeen maksamisen sen kuitenkin on pakko lopettaa ennen kuin rahat loppuu kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkejärjestelmä on kuin yhteinen, sukupolvien välinen säästötili. Aiemmat sukupolvet laittoivat hyvin vähän tälle tilille, ja nyt nostavat sieltä moninkertaisesti enemmän rahaa ulos. Nykytyöläiset siirtävät tälle tilille moninkertaisesti enemmän rahaa kuin aiemmat sukupolvet, mutta tilin saldo hädin tuskin kasvaa kun sitä rahaa nostetaan lähes samaa tahtia ulos eläkeläisten toimesta
Ketkä eläkeläiset sieltä nostelee? Sveitsiin paenneet vuorineuvoksetko?
Onko sulla pahakin aivovamma, vai seniiliyskö kolkuttelee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin on syy, miksi Suomi on velkaantunut, ja miksi julkiset palvelut ovat heikossa hapessa. Miksi Marin saa kovaa liksaa veronmaksajien piikkiin, vaikka tuhosi Suomen?
Taloukasvua ei ole ollut 15 vuoteen. Ei tätä kaikkea voi Sannankaan piikkiin laittaa, vaikka toki julkisten varojen tuhlailu oli ennätystasolla hänen PM-kaudellaan.
Voi laittaa Sannan piikkiin. Sanna ei tehnyt muuta kuin otti lisää velkaa, patsasteli koronan aikaan viikottain telkkarissa tekemättä itse oikeasti mitään ja biletti. Sannan biletyksellä maa on just siinä kunnossa mitä biletyksestä seuraa. Suomi biletti ottamalla miljardeja ja taas miljardeja lisää velkaa. Suomella on nyt Sannan jälkeinen ennennäkemätön krapula. Eikö hän edes omakohtaisella kokemuksella osannut sitä ennakoida?
Marinin hallitus oli kyllä jäätävän huono. Sukupuolettomat hetut ja liikennemerkit ehtivät myös saada Suomen vahingoksi. Missää muualla maailmassa ei ole sukupuolettomia hetuja. Jopa Kanadan wokessa on säilytetty sukupuoli mutta on tarjottu x vaihtoehto nk. "muunsukupuolisille". Suomessa Marinin sekohallitus pakotti myös miehet ja naiset jatkossa sukupuolettomiin hetuihin ja tämä vääryys pitäisi kumota.
Vierailija kirjoitti:
Et taida ymmärtää, että heidänkin vuoronsa tulee aikanaan päästä nauttimaan työeläkkeitä. Sitä varten täytyy vaan käydä ansiotyössä.
Mitä eläkerahastoihin tulee, niin nehän ovat nytkin päinvastoin kasvaneet. Mitä lasket eläkevastuisiin? Työeläkkeisiin ei tuollaisia rahasummia kulu vuoden aikana ja vanhusväestökin kutistuu kaiken aikaa kiihtyvällä tahdilla. Tällä hetkellä suurimmat ikäluokat eivät olekaan ne kuuluisat suuret ikäluokat, vaan ikäluokat -83, -90 ja -91
Ymmärsitkö itse oikeasti mitään? Eläkesäästöt 250 miljardia, vastuut 850 miljardia, puuttuu 600 miljardia.
Jos siis et osaa tuosta lukea niin selkeytetään. 250 miljardista otetaan pois tulevat eläkemaksut 850 miljardia. Saldo on 600 miljardia miinuksella.
Jos silloin, kun pääsen eläkkeelle, säästöt on 600 milja
Ei nää tajua vaikka rautalangasta vääntäisit. Sama kun jollekkin apinalle yrittäisit selittää
Vierailija kirjoitti:
Jos silloin, kun pääsen eläkkeelle, säästöt on 600 milja
Niin, siis kerrot nyt tätä tarinaa kun eläkerahastot on pantattu valtion velkojen takuiksi miksi ja mihin tarkoituksiin sitä velkaa on otettu ei tietenkään kannata kertoa. Siksi ihmiset on ajettu toistensa kimppuun ettei kukaan kyselisi perään.
Ei pidä paikkaansa, ne umpisurkeat ja jäätävän T Y H M Ä T V I T U N poliitikot Suomen on tämän jamaan saanut, jos on niin V I T U N T Y H M Ä luulee että velaksi voi jatkuvasti elää ja herroille syytä rahaa sekä muita etuuksia.
Päästä tavan maalaito llo päättämään niin vi tui ksi han se menee.
PS. Tällä hetkellä samanlaisia T O L L O J A päättämässä ja työttömyys vaan lisääntyy ja herrat rikastuu.
Vierailija kirjoitti:
Näin hallitus huijaa kansalaiset toisiaan vastaan sen sijaan, että kansalaiset vaatisivat esimerkiksi puoluetukien lakkauttamista. Suomalaisia on tosiaan helppo hallita ja ohjailla.
Puoluetuet ei ole edes yksi pisara eläkkeiden ulosmaksettavassa valtameressä. Mutta joo, kompromissina voitaisiin puoluetuista ja eläkkeistä, niin molemmista leikata 20-25%. Ok? Puoluetuista leikata, ja eläkkeistä verottaa, joka minimoisi turhan bytokraattisen armeijan vaivan, sekä minimoisi lainsäädännölliset muutokset. "Omaisuudensuoja" eläkkeissä koskee vain hyvin pientä itse kerrytettyä murto-osaa. Säästöhän olisi miljarditasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa kommentoijista eivät edes ymmärrä eläkerahastojen satojen miljardien eurojen roolia tässä kuviossa.
He kuvittelevat olevansa jotain ihmeellisiä "uhreja", jotka joutuvat maksamaan nyt eläkkeellä olevien eläkkeet.
Tämä ketju on naurettavuuden huippu.
Eläkeyhtiöt ei maksa kuin alle kymmenesosa eläkkeistä. Loput tulee meiltä työssäkäyviltä. Jokaisen palkan yhteydessä työnantaja maksaa noin neljänneksen.
Ne sadoista miljardeista puhumiset on silmänlumetta. Jos eläkkeitä maksettaisiin sieltä näennäisistä säästöistä, ne ei riitä kuin hetkeksi eläkeläisille vaikka lisää ei päästettäisi eläkkeelle.
Se kynnenys joka sieltä eläkeyhtiöiden taseesta maksetaan maksetaan vain sen takia, että sillä se eläkemaksun mielikuva syntyy.
Jos enemmän maksettaisiin, ne rahat olisi kohta loppu. Jos 9/10 ei makse
Rahastoissa oli 2024 255 miljardia jotka tuottivat sijoitustuottoja 23 miljardia. Eläkkeitä maksettiin 36 miljardia, eläkemaksuja maksettiin 28 miljardia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos silloi
Työeläkkeitä maksetaan 36 miljardilla eurolla vuodessa. Sinä höliset sadoista miljardeista. TYÖELÄKKEITÄ. Eläkerahastot kasvoivat jälleen 50 miljardilla, mutta ketään ei kuulu ihmetyttää
Valehtelet ja yrität saada ihmiset toistensa kimppuun
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, ne umpisurkeat ja jäätävän T Y H M Ä T V I T U N poliitikot Suomen on tämän jamaan saanut, jos on niin V I T U N T Y H M Ä luulee että velaksi voi jatkuvasti elää ja herroille syytä rahaa sekä muita etuuksia.
Päästä tavan maalaito llo päättämään niin vi tui ksi han se menee.
PS. Tällä hetkellä samanlaisia T O L L O J A päättämässä ja työttömyys vaan lisääntyy ja herrat rikastuu.
Ei tämä sinunkaan oksennus kovin fiksulta näytä. En edes viitsi lukea tuota pskaa.
Eläkekatto pitäisi olla 3000e/kk. Ei tuon suurempia eläkkeitä pitäisi maksaa. Eläkeläisillä on yleensä velattomat asunnot ja muutakin omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska SDP suojeluksessa.
Näiden pirujen vuoksi suomi on niin paskassa kunnossa ja tilanteessa. Vuosikymmenten demarimädätys ja syöpäinen kommarointi alkaa saavuttaa kulminaatiopisteensä, kun muiden rahat on vihdoinkin loppu.
Talousongelmat ja alamäki alkoivat siitä kun kokkarit päästettiin hallitukseen. On helppo tarkistaa ja sama meno jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin hallitus huijaa kansalaiset toisiaan vastaan sen sijaan, että kansalaiset vaatisivat esimerkiksi puoluetukien lakkauttamista. Suomalaisia on tosiaan helppo hallita ja ohjailla.
Puoluetuet ei ole edes yksi pisara eläkkeiden ulosmaksettavassa valtameressä. Mutta joo, kompromissina voitaisiin puoluetuista ja eläkkeistä, niin molemmista leikata 20-25%. Ok? Puoluetuista leikata, ja eläkkeistä verottaa, joka minimoisi turhan bytokraattisen armeijan vaivan, sekä minimoisi lainsäädännölliset muutokset. "Omaisuudensuoja" eläkkeissä koskee vain hyvin pientä itse kerrytettyä murto-osaa. Säästöhän olisi miljarditasoa.
35 miljoonaa, ei eläkepotissa juuri mitää, mutta kelpaisi nuokin rahat vaikka hyvinvointialueille.
Eläkeläiset eivät ole tehneet osuuttaan. Suuret ikäluokat ovat vankkoja vaalivoittovetureita, heitä ei kehdata ärsyttää.
Mihin tarkoitukseen olet panttaamassa eläkesäästöjä? Jos nyt jo mielestäsi kaikki eläkkeet maksetaan pelkästään työntekijöisen palkasta, niin miksi siihen rahastoon kerätään varoja? Ketä varten ne varat sinne kerätään ja miksi niiden määrä vain kasvaa. Aikoinaan nuo rahastot perustettiin siksi, että niistä kustannettaisiin suurten ikäluokkien eläkkeet, mutta näköjään ne on nyt pöllitty johonkin "tärkeämpään" tarkoitukseen
Miten niin mihin tarkoitukseen minä olen panttaamassa? Olen maksanut 30 vuotta eläkkeitä. Minusta olisi hieno jos ne olisivat siellä vielä, kun pääsen eläkkeelle. Varsinkin jos joudun maksamaan vielä 20 vuotta eläkkeitä.
Koska nyt tilanne on, että jos eläkkeet laitettaisiin nyt maksuun ne riittäisi parhaalla yhtiöllä ehkä kymmeneksi vuodeksi ja heikoimmalla ne voisi mennä samantien loppuun, minusta olisi aika lopettaa pelleily.
En halua enää maksaa seuraavaa 20 vuotta siitä , ettei tehty mitään ja silloin ei ole rahaa jolla maksaa eläkettä. Mieluummin kaikki eläkkeellä olevat viiden tai kahden vuoden jälkeen ihan perus eläkkeelle sen mukaan kumpaan on varaa. Silloin voi olla minullekin se pienin eläke.
vaihtoehtoisesti voisi samantien lopettaa eläkemaksut. Odottaa, kun rahat loppuu ja yhtiöt menee nurin. Sillä aikaa kerryttää sillä eläkemaksu osuudella vaikka sen 20 vuotta joka on vielä pidennetyllä työuralla aikaa jonnekin eläkesäästöön. Ja loput rahat jotka työnantajat säästäisivät toivottavasti parantaisi Suomen kilpailukykyä.
Jos eläkeyhtiöt laitettaisiin nurin, valtion velkojen korot nousisi ja valtiolla olisi sitäkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska SDP suojeluksessa.
Näiden pirujen vuoksi suomi on niin paskassa kunnossa ja tilanteessa. Vuosikymmenten demarimädätys ja syöpäinen kommarointi alkaa saavuttaa kulminaatiopisteensä, kun muiden rahat on vihdoinkin loppu.
ei sdptä enää koskaan
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät saavat valita maksunsa. Ja aika usein ovat ongelmissa eläkkeen pienuuden takia.
Jotkut yrittäjät maksaa minimipalkan mukaista eläkettä. Usein syy on, että yrityksen alkuvaiheessa ei ole varaa edes minimipalkkaan.
Moni yrittäjä joka myöhemmin vaurastuu on aikanaan sijoittanut omalle eläkesäästötilille sen jälkeen varsinkin, kun se oli veroedullista. Itse maksoin yrittäjänä ollessa sen palkan mukaan minkä sain silloin ja olisin kyennyt saamaan ilman yritystä. Enää ei ollut mitään veroedullisia sijoituksia. Lopetin yrityksen, kun sairastuin, mutta menin töihin.
olen edelleen töissä ja en vieläkään ymmärrä miksi neuvoloista, sairaaloista ja lasten tai aikuistenkaan psykiatrisista palveluista leikataan, kun niillä oikeasti palvellaan työikäisiä ja heidän perheitään.
Sen sijaan annetaan valtavien eläkeyhtiöiden saada kokoajan lisää rahaa työikäisiltä va
Arvasin,että olet yrittäjä.vyrittäjät ovat suurimpia vinkujia. Työntekijöille ei saisi maksaa kuin orjapalkka. Elämä on pelkkää työntekoa.
Vierailija kirjoitti:
Eläkekatto pitäisi olla 3000e/kk. Ei tuon suurempia eläkkeitä pitäisi maksaa. Eläkeläisillä on yleensä velattomat asunnot ja muutakin omaisuutta.
Kukin saa ansionsa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mtä työtä joku 45 vuotta on tehnyt lapselleni joka on nyt 10, mutta ei pääse enää kuin 160 kilometrin päähän erikoislääkärille?
yhtälösi on vain haista paska väite, se ei toimi.
Jokainen joka on 45 vuotta tehnyt töitä on saanut sen 45 vuoden aikana palkan siitä työstä. Se on maksettu joka kuukausi hänelle. Koska hän on joskus Kekkosen aikaan tehnyt töitä Kekkoselle 45 vuotta, miksi minun pitää maksaa hänelle vielä neljännes minun palkasta?
Ansiosidonnainen on vakuutukseen perustuva turva, jota maksan joka palkasta, jotta jos sattuu työt loppumaan saan rahaa, kunnes saan uuden työn. Miksi minä maksaisin eläkkeellä olevalle joka on joskus ajat sitten tehnyt töitä jollekin työnantajalle ja saanut siitä palkkaa? Hän on silloin saanut palkkansa. Ei hänen kuulu saada lisäksi meiltä monia tonneja.
Minusta lapsissa on meidän tulevaisuus. Ei eläkeläisten pullamössöilyssä jolla rahoitetaan niiden Thaimaan matkat vaikka itsellä ei ole rahaa matkustaa edes Euroopassa. Hyvä, kun 160 kilometriä Suomessa sairaalaan. Eläkeläiset pääsivät kunnassaan lääkärille, me ei, koska meidän rahat menee heidän eläkkeiden maksuun.
Noiden eläkeläisten persnahasta on tehty tämä hyvinvointivaltio. Millaiset lääkäripalvelut ajattelit heidän lapsuudessa olleen? Miksi sinun lapsen pitää päästä erikoislääkärille tai edes synnyttämään sairaalaan? Mun äitikin syntyi kotiin ja siitä sitten mummini lähti maatalon hommiin ilman mitään äitiyslomia.
Millaiset palkat kuvittelit heillä olleen? Mä olin 90-luvulla täysipäiväisesti kaupassa töissä ja mun palkka oli 3600 mk, joka on rahanarvonlaskurilla laskettuna alle tonnin palkka enkä ole edes vielä eläkeiässä.
Luuletko, että eläkeläiset matkustelivat lapsuudessaan tai nuorina aikuisina siihen tahtiin kuin nykyajan nuoret? Ei todellakaan. Mun tuttavapiiriin kuuluu eläkeläisiä, jotka ovat tehneet kymmeniä vuosia vuorotöitä tai pienipalkkaista fyysistä työtä ja ei todellakaan käy kateeksi heidän työurat ja eläkkeet. Nykyään on ihmisillä niin hyvät edut ja perse pyyhitään yhteiskunnan puolesta, vaikka ei tekis yhtään mitään. Vingutaan ja valitetaan, kun enää ei saakaan asua ylisuuressa asunnossa yhteiskunnan piikkiin.
Milloin tätä turvaa muka käytetään? Luuletko että se rahasto muka sulle avataan käyttöön? Sen alkuperäinen tarkoitus oli, että sillä kustannetaan suurten ikäluokkien eläkkeet, koska tiedossa oli, että ikäpyramidi oli jonkun aikaa nurinpäin. Ihmeellisesti sille keksittiin muuta käyttöä ja käännettiin samalla nuoret uskomaan, että vanhukset ovat johonkin epämääräiseen nuorten huonoon oloon syyllisiä