Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksukunnon kehittymisestä kysymys

Vierailija
30.03.2025 |

Olen 49-vuotias kolmen lapsen äiti ja vuosikaudet keskittynyt paapomaan lasteni hyvinvointia oman kuntoni kustannuksella. Nyt olen öisin herännyt ajatukseen, että näin ei voi enää jatkua ja haluan kohottaa kuntoani ja kokea jaksavani paremmin arjessa.

Aloitin juoksemisen ja olen nyt kolme kertaa viikossa juossut 2 kilometrin kuntopolun aikaan 16 minuuttia. Matka on siis todella lyhyt ja vauhti hidas. Silti salaa tunnen häpeän lisäksi myös iloa siitä, että totaalisen - askasta suorituksestani huolimatta olen sen sinnikkäästi uudelleen tehnyt enkä ole antanut periksi. 

Kysymykseni siis on, että kohoaako se kunto tällaisella säännöllisellä lyhyemmälläkin juoksemisella? Tämän juoksulenkin lisäksi kävelen koiramme kanssa sellaiset reilu 5 kilometriä päivässä, mutta juoksulenkille en vanhaa nivelrikkoista koiraamme enää raaski ottaa eli tuon juoksulenkin teen siis kolmesti viikossa tuon 5 kilsan päälle päivässä.

Jos koet suurta tarvetta haukkua kuntoani ja yritystäni, niin anna mennä. Olen varmasti kaikki haukut ansainnut, kun olen näin huonossa kunnossa. Kiitos jo etukäteen kaikesta vertaistuesta tai vinkeistä.

-M-

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehtaatteko te vetää tuollaista "en liiku mihinkään kunhan pompotan tässä paikallani" vauhtia valoisan aikaan?

ap

Mietin tätä myös ja aloitinkin hiipimislenkkini talvipimeällä. Nyt menen hitaasti myös päivänvalossa. Itsellenihän tätä teen. Hölkkä-kävely on myös tosi hyvä kombo. Matalat sykkeet, mutta samalla totutat kroppaa pomppimiseen. Ajatuksena on siis rakentaa kunnon pohjat ennen kovempia vauhteja. 

Suosittelen myös, että lisäät pari lihaskuntotreeniä viikkoosi. Juoksussa keskivartalon hallinta on tärkeää. Samoin jalkojen vahvistaminen helpottaa kovasti etenemistä ja ehkäisee rasitusvammoja. Ei edes vaadi salia edes, kyykkää kotona vaikka kävelylenkin päälle :). 

Vierailija
42/42 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

arkea tukeva liikunta on juuri tuollaista sopivan kevyttä mistä tulee hyvä olo, ja ei vedetä itseä piippuun. jossain vaiheessa se helposti menee siihen että se lenkkeily ja kuntoilu vaan vie kaiken puhdin ja arjessa jaksaa vain huonommin. täälläkin porukka neuvoo samanaikaisesti tuplaamaan harjoittelumäärän ja lisäämään vielä jotain lihaskuntoharjotteita. itse sanoisin että tee mikä tuntuu hyvältä, ei sustas ammattiurheilija tuossa iässä enää kuitenkaan tule

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi