Suomessa on tuhansia työkyvyttömiä rekisteröityneenä työttömiksi työnhakijoiksi.
Onko kukaan selvittänyt, kuinka paljon työvoimaviranomaisten ja Kelan resursseja kuluu siihen, kun tuhansia työkyvyttömiä roikotetaan työttömyyskortistossa? Kuinka paljon siihen kuluu veronmaksajien rahaa?
Siis kiinnostaa nimenomaan ne hallinnolliset kulut, joita syntyy siitä, kun työkyvytön ei pääse eläkkeelle, vaan on työttömänä työnhakijana.
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat kaikkia koskeva laki. Käsittääkseni Suomi on oikeusvaltio, jossa noudatetaan lakia.
Niinkö luulet. Lakiahan tulkitaan. Tulkitaan. Ymmärrätkö.
Tietenkin teksti on aina tulkittava. Pyh.
Nuole nyt siinä pilkkuja kun ei sinulla muutakaan nuoltavaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15v jo tekemättä hetkeäkään töitä. Toki on myönnetty kotiin apuvälineitä jotta voin mm. Syödä erikoisvälineillä. Muuten olen työnhakija kun en eläke kykyinen.
Minä olen myös työkyvytön työnhakija. Minulle on myös myönnetty vammaisen apuvälineitä (erilaisia kuin sinulla) ja minulla on myös invapysäköintilupa. Kaikki tk-eläke ja jopa sairaspäivärahahakemukset on hylätty. Kaikki sairauteni ovat kuulemma lieviä ja työkykyä kyllä löytyy kelan mukaan.
Jotkut luettelee sairauksina verenpainetta, diabetestä... Näihin on hoiti eivätkä ne oikeuta tk-eläkkeeseen.
Työeläkeyhtiöiden rahaa siinä vaan säästetään.Kannattaa ennemmin roikottaa työmarkkinatuella kunnes se varsinainen työeläke on pienempi kuin työkkärin päiväraha ja sitten vasta päästetään työkyvyttömyyseläkkeelle.Kaikki osapuolet tuon tietää, lääkärit, Kela, valtio ja työeläkeyhtiöt.Yhtälö esitetään julkisuuteen "työurien pidentämisenä", todellisuudessa ei ole tarkoituskaan pidentää muuta kuin työkyvyttömän köyhyyttä.Ja se näkyy sitten siinä työeläkkeessä kun sitä ei enää ole.Lääkärilehdessä riemuittiin kun eläköityminen on vähentynyt.Lääkärit on juonessa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15v jo tekemättä hetkeäkään töitä. Toki on myönnetty kotiin apuvälineitä jotta voin mm. Syödä erikoisvälineillä. Muuten olen työnhakija kun en eläke kykyinen.
Minä olen myös työkyvytön työnhakija. Minulle on myös myönnetty vammaisen apuvälineitä (erilaisia kuin sinulla) ja minulla on myös invapysäköintilupa. Kaikki tk-eläke ja jopa sairaspäivärahahakemukset on hylätty. Kaikki sairauteni ovat kuulemma lieviä ja työkykyä kyllä löytyy kelan mukaan.
Ei sairaus ole sama asia kuin työkyvytön.
Voit olla vaikka nauhassa, mutta työkykyinen.
Ottamatta kantaa sinun tapaukseen.
Olet kyllä aika nolo. Tuohon ylempään kommenttiin tulet tuollaista itsestään selvyyttä lataamaan ja vielä yllä olevaan kantaa ottamatta. Tottakai vammaisen apuvälineet ja invakortit saa kun on nuha. Vai mites se nyt oli...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sitä selvitetty, mutta se on halvempi pitää työttömyyskorvauksella kuin sairaseläkkeellä.
Eihän tuollaista kukaan edes teoriassa palkkaa, että on tämä kyllä ihan täysin hölmöläisten hommaa, korkeasti koulutetut suomalaiset tekevät tällaisia päätöksi, jotka ovat kuin vitsikirjasta, on siinä miellä asiantuntijat.
Niin ja näiltä sairailta sipilän hallitus leikkasi aktiivimallin varjolla ja nyt orpon hallitus poisti lapsikorotukset. Lapsia rankaistaan siitä että vanhempi on sairas ja työkyvytön eikä ole päässyt tk-eläkkeelle. Hakemuksilla pyyhitään sitä itteään. Lapseni saavat hyväntekeväisyydestä käytettyjä vaatteita ja koulutarvikkeita.
Ei se silloin ole työkyvytön jos ei ole tk-eläkkeellä.
Lääkäri hoitaa ja antaa diagnoosin. Laki määrää kuka on eläkekunnossa ja kuka ei. Valittakaa eduskuntaan. Ne määrää lait.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut luettelee sairauksina verenpainetta, diabetestä... Näihin on hoiti eivätkä ne oikeuta tk-eläkkeeseen.
Saako noihin yllämainitsemiisi vammaisen apuvälineitä ja invamerkin? Toivon että saat sairauteni niin tuskin enää virnotat. Verenpainemittari ja sokerimittarit eivät ole vammaisen apuvälineitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut työtön työnhakija muutaman vuoden, nyt olen 60-vuotias. Ensin hain kaikkea mahdollista työtä, sitten neljää paikkaa kuukaudessa, ja nyt jo pari kolme vuotta työkkärikin on ollut sitä mieltä, että ihmisen, joka ei pysty kävelemään, seisomaan tai istumaan, ei ole tarpeen hakea töitä ollenkaan. Lääkäri määräsi kuntoutukseen.
Minulle on kerrottu, että kuntoutustuki samoin kuin työkyvyttömyyseläkekin olisivat selvästi suurempia kuin tuo 595 euroa ja asumistuki (ja toimeentulotuki, jota nyt tarvitsen). Kuinka mahtaa kuitenkaan olla, kun eläke lakkasi kertymästä jo viisikymppisenä, ja siihenkin saakka eläkemaksu oli se pakollinen eli pienin?
Kuntoutustukeen(määräaikainen eläke) ja varsinaiseen työkyvyttömyyseläkkeeseen lasketaan mukaan "tuleva aika". Ts. se aika, jolloin tulisit eläkeikään; siksi se on selvästi suurempi (siis jos olet ollut tö
"Kuntoutustukeen(määräaikainen eläke) ja varsinaiseen työkyvyttömyyseläkkeeseen lasketaan mukaan "tuleva aika". Ts. se aika, jolloin tulisit eläkeikään; siksi se on selvästi suurempi (siis jos olet ollut töissä). Miksi sun eläkkeesi lakkasi kertymästä jo viisikymppisenä?"
Yritykseni kaatumisen ja työttömäksi työnhakijaksi hyväksymisen välille jäi useampia vuosia, joina minulla ei ollut lainkaan tuloja.
"Ja lapsille tulee mielenterveysongelmia ja lähtevät menemään koulusta 18-vuotta täyttyään, kun oppivelvollisuus päättyy ja jäävät kuntoutustuelle."
Juurikaan te keljun verran valitatte, ettei kuntoutustuelle/tk-eläkkeelle pääse!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sitä selvitetty, mutta se on halvempi pitää työttömyyskorvauksella kuin sairaseläkkeellä.
Eihän tuollaista kukaan edes teoriassa palkkaa, että on tämä kyllä ihan täysin hölmöläisten hommaa, korkeasti koulutetut suomalaiset tekevät tällaisia päätöksi, jotka ovat kuin vitsikirjasta, on siinä miellä asiantuntijat.
Niin ja näiltä sairailta sipilän hallitus leikkasi aktiivimallin varjolla ja nyt orpon hallitus poisti lapsikorotukset. Lapsia rankaistaan siitä että vanhempi on sairas ja työkyvytön eikä ole päässyt tk-eläkkeelle. Hakemuksilla pyyhitään sitä itteään. Lapseni saavat hyväntekeväisyydestä käytettyjä vaatteita ja koulutarvikkeita.
Ei se silloin ole työkyvytön jos ei ole tk-eläkkeellä.
L
Ei ole eläkekunnossa vaikka ei ole työkunnossa. Jännää. Jos olisi työelämässä ja siitä jäämässä samoista syistä tk-eläkkeelle, niin eläke kyllä myönnettäisiin, mutta työttömälle ei myönnetä. Tämä tuli todistettua, kun samoilla sairauksilla ja niiden haitoilla töissä ollut pääsi tk-eläkkeelle, mutta työtön ei. Tämänhän sinä toki tiedätkin, kunhan tulet siihen länkyttämään.
Suomen väestöstä pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle 0,5% vuosittain.se ei ole paljoa. Yllätys sen sijaan on, että siinä joukossa on jo paljon muita kuin kantasuomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö luulet. Lakiahan tulkitaan. Tulkitaan. Ymmärrätkö.
Tietenkin teksti on aina tulkittava. Pyh.
Nuole nyt siinä pilkkuja kun ei sinulla muutakaan nuoltavaa ole.
?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei helkatti, mä olen todella onnekas, kun pääsin eläkkeelle ensiyrittämällä. Toki sitä edelsi kymmenen vuoden sairaslomat ja kuntoutustuki.
Nyt kela ei myönnä sairaspäivärahaa ettei työkyvyttömyyseläkkeen eräänä ehtona olevat 300 maksettua sairaspäivää täyty. Siten ei saa kuntoutustukeakaan. Ovelasti on tämä systeemi rakennettu.
Mitä ovelaa siinä on? Ensin ollaan sairauslomalla ja jos et kuntoudu 300pv niin siirrytään kuntoutustuelle/tk-eläkkeelle. Normaali marssijärjestys.
Rullatuoliihmiset, sokeat yms.laitetaan vaikka puhelinmyyjiksi. Se työkyky kun riittää monesti siihen.
Työmarkkinatuki-asumistuki-toimeentulotukilaisten tuen virtaviivaistaminen yhdeksi perustueksi säästäisi yhteiskunnan varoja.
Vierailija kirjoitti:
Suomen väestöstä pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle 0,5% vuosittain.se ei ole paljoa. Yllätys sen sijaan on, että siinä joukossa on jo paljon muita kuin kantasuomalaisia.
Vuosittain 0,5 % tekee 50 vuodessa 25 % väestöstä. Aika yleinen kansanhuvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei helkatti, mä olen todella onnekas, kun pääsin eläkkeelle ensiyrittämällä. Toki sitä edelsi kymmenen vuoden sairaslomat ja kuntoutustuki.
Nyt kela ei myönnä sairaspäivärahaa ettei työkyvyttömyyseläkkeen eräänä ehtona olevat 300 maksettua sairaspäivää täyty. Siten ei saa kuntoutustukeakaan. Ovelasti on tämä systeemi rakennettu.
Mitä ovelaa siinä on? Ensin ollaan sairauslomalla ja jos et kuntoudu 300pv niin siirrytään kuntoutustuelle/tk-eläkkeelle. Normaali marssijärjestys.
Ei. Nykyään ei saa 300pv. sairaslomaa vaikka lääkäri kirjottas. Saat kyl b-lausunnon, mut kela kumoaa sen. Pääset työttömäksi ja pari satkua vähemmän käteen. Etkä pääse tk-eläkkeelle. Normi käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä lähes jokainen haluisi eläkkeelle mieluummin kuin kävisi töissä. Mieluiten heti 18-vuotiaana.
Minä ainakin JOUDUIN 35v eläkkeelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se silloin ole
No, ei kannata ihmetellä jotain vääriä päätöksiä tai sitä, kun työtön joka on sairas ei jaksakaan hoitaa lapsia päiväkodeissa. Työtön kun luokitellaan työkykyiseksi ja voidaan laittaa vaikka hoitamaan lapsia päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosittain 0,5 % tekee 50 vuodessa 25 % väestöstä. Aika yleinen kansanhuvi.
Ei tee , ne kuolee paljon aiemmin kun ovat monet siinä 60 vuotiaita ja niin huonokuntoisia. Eivät siis elä 110 vuotiaiksi. Mut jos kuolleet tk-eläkeläiset lasketaan mukaan ni sit tekee
Minä vuonna? Ennen pääsikin, ei enää. Nyt puhutaan nykyajasta eikä menneistä vuosista.