Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa on tuhansia työkyvyttömiä rekisteröityneenä työttömiksi työnhakijoiksi.

Vierailija
30.03.2025 |

Onko kukaan selvittänyt, kuinka paljon työvoimaviranomaisten ja Kelan resursseja kuluu siihen, kun tuhansia työkyvyttömiä roikotetaan työttömyyskortistossa? Kuinka paljon siihen kuluu veronmaksajien rahaa?

Siis kiinnostaa nimenomaan ne hallinnolliset kulut, joita syntyy siitä, kun työkyvytön ei pääse eläkkeelle, vaan on työttömänä työnhakijana.

Kommentit (205)

Vierailija
181/205 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläkettä maksetaan Suomessa vain noin viidelle prosentille, eli sille ei todellakaan päästetä helposti. Sinne kuuluvia olisi helposti ainakin 20% väestöstä, jos sille linjalle lähdettäisiin. Mahdoton tilanne.

Vierailija
182/205 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tekee usein pahaa ja sitten pitää mennä vessaan. Jos työkkäri laittaa päiväkotiin töihin niin lapset on sen aikaa yksin, kun olen vessassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/205 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rullatuoliihmiset, sokeat yms.laitetaan vaikka puhelinmyyjiksi. Se työkyky kun riittää monesti siihen.

Syntymästä sokeat saavat automaattisesti tk - eläkkeen. 

Vierailija
184/205 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkettä maksetaan Suomessa vain noin viidelle prosentille, eli sille ei todellakaan päästetä helposti. Sinne kuuluvia olisi helposti ainakin 20% väestöstä, jos sille linjalle lähdettäisiin. Mahdoton tilanne.

Osa on samoilla diagnooseilla työttömänä kuin osa työkyvyttömyyseläkkeellä. 

Niiden oireiden kanssa on sitten pakko olla määräaikaisissa töissä ja silloin tehdään töitä oireiden mukaan. 

Vierailija
185/205 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei helkatti, mä olen todella onnekas, kun pääsin eläkkeelle ensiyrittämällä. Toki sitä edelsi kymmenen vuoden sairaslomat ja kuntoutustuki.

Nyt kela ei myönnä sairaspäivärahaa ettei työkyvyttömyyseläkkeen eräänä ehtona olevat 300 maksettua sairaspäivää täyty. Siten ei saa kuntoutustukeakaan. Ovelasti on tämä systeemi rakennettu.

Mitä ovelaa siinä on? Ensin ollaan sairauslomalla ja jos et kuntoudu 300pv niin siirrytään kuntoutustuelle/tk-eläkkeelle. Normaali marssijärjestys. 

Onko sulla vaikeuksia luetunymmärtämisessä vai oletko vaan tyhmä. Sairaspäivärahaa ei makseta kun kela hylkää hakemuksen. Vieläkö tähänkin jotain alat määkimään. Ei riitä se että on 300 päivää sairaslomalla jos siitä ei saa sairaspäivärahaa.

Vierailija
186/205 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tekee usein pahaa ja sitten pitää mennä vessaan. Jos työkkäri laittaa päiväkotiin töihin niin lapset on sen aikaa yksin, kun olen vessassa. 

Työkkärissä sanottiin, että vessassa saa työpaikalla ravata niin paljon kuin haluaa, vaikka neljä kertaa puolen tunnin aikana. 

Vierailija
187/205 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiden oireiden kanssa on sitten pakko olla määräaikaisissa töissä ja silloin tehdään töitä oireiden mukaan. 

Jos laitetaan fyysisiin töihin niin voi mennä välillä huilaamaan. 

Vierailija
188/205 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärissä sanottiin, että vessassa saa työpaikalla ravata niin paljon kuin haluaa, vaikka neljä kertaa puolen tunnin aikana. 

Ja lisäksi voi olla joka viikko pari päivää saikulla. 

Vierailija
189/205 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tietää. Minulle tuli sanomista liian tiheistä ja liian pitkään kestävistä vessatauoista. Jouduin jopa pomon puhutteluun tästä ja hän tradenomin opeilla tiesi lääkäriä paremmin miten asiat on. Muutenkin hän tradenomina väitti lääkärin sairaslomatodistuksia aiheettomiksi.

Vierailija
190/205 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos laitetaan fyysisiin töihin niin voi mennä välillä huilaamaan. 

Itse ajattelin, että jos laitetaan siivoamaan niin laitan vessan oven lukkoon ja nukun, kun tulee sitä kovaa väsymystä. Ja sitten jatkaa sen mitä ehtii. Ei sitä koko siivousaluetta tarvitse sairaana siivota mitä työnantaja määrää. 

Vierailija
191/205 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tietää. Minulle tuli sanomista liian tiheistä ja liian pitkään kestävistä vessatauoista. Jouduin jopa pomon puhutteluun tästä ja hän tradenomin opeilla tiesi lääkäriä paremmin miten asiat on. Muutenkin hän tradenomina väitti lääkärin sairaslomatodistuksia aiheettomiksi.

Paskalla käynti kestää kauemmin kuin kusella käynti, jos in IBS ja pitää vähän väliä ravata vessassa. 

Vierailija
192/205 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia kaikille työkyvyttömille jotka eivät pääse tk - eläkkeelle, vaikka pitäisi päästä! 💓

On epäinhimillistä ja väärin, Tähän pitäisi tulla muutos !

Vierailija
193/205 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sitä selvitetty, mutta se on halvempi pitää työttömyyskorvauksella kuin sairaseläkkeellä. 

Eihän tuollaista kukaan edes teoriassa palkkaa, että on tämä kyllä ihan täysin hölmöläisten hommaa, korkeasti koulutetut suomalaiset tekevät tällaisia päätöksi, jotka ovat kuin vitsikirjasta, on siinä miellä asiantuntijat.

Niin ja näiltä sairailta sipilän hallitus leikkasi aktiivimallin varjolla ja nyt orpon hallitus poisti lapsikorotukset. Lapsia rankaistaan siitä että vanhempi on sairas ja työkyvytön eikä ole päässyt tk-eläkkeelle. Hakemuksilla pyyhitään sitä itteään. Lapseni saavat hyväntekeväisyydestä käytettyjä vaatteita ja koulutarvikkeita.

Ei se silloin ole työkyvytön jos ei ole tk-eläkkeellä.

L

no sehän se on. Diagnoosi, paitsi että lääkärit ei hoida. Itsellä rT3 ongelma ja ennemmin helwetti jäätyy, kun julkisen puolen lääkärit opettelee hoitaan kilpirauhaspotilaita. Yksityiselle ei varaa. Olin tossa just viikon pesemättä hampaita. Suihkussa käynyt kuukausi sitten viimeksi, talvella oli väli 2,5 kk jne jne. Mihin töihin tässä kunnossa mennään?

Vierailija
194/205 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri teki minusta työkyvyttömän vaikka olen ihan terve ja työkykyinen. Ei ole työkkäri soitellut yli 5 vuoteen eikä mun tarvii hakea töitä. Yks virkailija päätti että kun olin ollut liian kauan työtön niin olen työkyvytön. Siihen aikaan pelasin salibandya ja nostin puntteja salilla. 100 kg nostin penkistä ja työkkäri teki minusta työkyvyttömän. No sama se mulle saan tukia ja teen välillä pimeitäkin töitä.

Vierailija
195/205 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri teki minusta työkyvyttömän vaikka olen ihan terve ja työkykyinen. Ei ole työkkäri soitellut yli 5 vuoteen eikä mun tarvii hakea töitä. Yks virkailija päätti että kun olin ollut liian kauan työtön niin olen työkyvytön. Siihen aikaan pelasin salibandya ja nostin puntteja salilla. 100 kg nostin penkistä ja työkkäri teki minusta työkyvyttömän. No sama se mulle saan tukia ja teen välillä pimeitäkin töitä.

Mutta et ole virallisesti työkyvytön kun et ole työkyvyttömyyseläkkeellä/kuntoutustuella.

Vierailija
196/205 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan kelalla leimaisin jossa lukee hylätty. Tämä leima laitetaan työttömien työkyvyttömyyseläkehakemuksiin ihan suoriltaan. Kukaan ei varmaan ole niin työkykyinen kuin työkyvytön työtön.

Työtöntä ei yleensä päästetä eläkkeelle, koska työtön.

Ihan turhaa edes hakea.

Vierailija
197/205 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärissä ne sanoo ihan naaman perusteella kuka on työkyvytön. Sitten ne katkaisee työttömyystuen ja laittaa toimeentulotuelle. Näin ihan ilman mitään terveystarkastuksia minulle tehtiin.

Vierailija
198/205 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä työkkärit että kela tekee usein virheellisiä tai laittomia päätöksiä pitää valittaa muutoksenhaku lautakunnalle kirjeellä.kelan sivuilla osoite. siis kun tulee virheellinen päätös niin valita heti.samoin avi ja oikeusasiamies voi valittaa laittomasta päätöksestä, kerro tosiasiat ja lääk todistus(kopio) mukaan ja väärä päätös(kopio) ja sit ne prosessoi asian ja antaa vastauksen.moni tyytyy eikä valita.aina pitää valittaa kirjeellä.

Vierailija
199/205 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100kg on junnujen paino, tuo menee lämmittelyssä vaikka olenkin TK-eläkeläinen.

Vierailija
200/205 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt menen maanmittauslaitokselle johonkin osakerekisteri hommaan.

Olen järkyttävän väsynyt. En jaksa.

No, pääasia, että näpyttelee koneella jotain ettei tule karenssia.

Miten sä olet vastentahtoisena sinne päässyt/joutunut? Maanmittauslaitoksen paikkoihin on hakijoita ollut 300, kun olen niihin yrittänyt hakea. Palkkatukipaikkakaan se ei voi olla, koska palkkatukea nykyään myönnetään vain yksityisille ja yhdistyksille (kunnille vain alentuneesti työkykyisen tai yli 60v pitkään työttömänä olleen palkkaamiseen). Valtiolle ei enää saa palkkatukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi