Onko ok heittää hamstraajamiehen pahimpia romuja pois tämän huomaamatta?
Hermo menee. Ukko ostelee kaikkea järjetöntä ja typerää eikä suostu luopumaan mistään. Osa kamasta on ihan silkkaa roskaa, mutta hilloaa niitä kun "tästä voi vielä tehdä jotain". Ei koskaan tee. Arvelisin myös että suht paljon on sellaista roinaa, joita se ei edes muista omistavansa. Heittäisittekö pois selän takana vai onko asumusero ainoa vaihtoehto?
Kommentit (51)
Psykologit ja ammattijärjestäjät aina ohjeistavat, että ei saa missään nimessä heittää pois hamstraajan tavaraa.
Itse asuin hamstraajan kanssa 15 vuotta ja kyllä, heitin pois salaa hänen hamstrauksiaan. Hän osteli samoja juttuja, kaapissa saattoi olla vaikka näppylähanskoja 10 pakettia, satoja paketteja korvatulppia, 15 taskulamppua, 10 kanisteria tuulilasin pesuainetta (kaikissa liru pohjalla). Ei koskaan huomannut, kun heitin ylimääräisiä tai roskaa pois. Ei hän muistanut mitä omisti.
En suostuisi elämään tuossa. Deadline miehelle mihin mennessä roinat pois, esim yksi varastotila tms. Täyteen ja kaikki muut pois. Ja vaan sinne saa kerätä. 1 kk aikaa.
Roskalava pihalle ja sinne vaan.
Jos ei onnistu niin muuta itse pois?
Miesystäväni sanoi hän viihtyi minun luona niin hyvin, kun oli siistiä.
Seurusteluaikoina, esim olimme kerran yhden pääsiäisen hänen luonaan ja keittiön vetolaatikot olivat aivan sotkussa.
Kysyin voinko siivota nämä ja niin tein.
Laatikot irvisti, oli täynnä muruja jne. Laitoin laatikot kiinni, putsasin ja pesin.
Vetolaatikoita on 10, menihän tohon aikaa, mutta vaikutus välitön.
Kun muutin tänne, sovittiin miehellä on oma vaatehuone, jossa säilytetään kaikki hänen tavarat, joiden käyttöä ei ole lähihetkenä.
Pesin viime viikolla kaikki talvivaatteet, lankkasin kengät jne. Ne on kaikki nyt hetken vielä täällä vaatehuoneessa ja loppuviikosta laitan laatikkoon.
Mun neuvo, varaa niille oma tila
EI MISSÄÄN NIMESSÄ!
EI MISSÄÄN NIMESSÄ!
Vierailija kirjoitti:
Psykologit ja ammattijärjestäjät aina ohjeistavat, että ei saa missään nimessä heittää pois hamstraajan tavaraa.
Itse asuin hamstraajan kanssa 15 vuotta ja kyllä, heitin pois salaa hänen hamstrauksiaan. Hän osteli samoja juttuja, kaapissa saattoi olla vaikka näppylähanskoja 10 pakettia, satoja paketteja korvatulppia, 15 taskulamppua, 10 kanisteria tuulilasin pesuainetta (kaikissa liru pohjalla). Ei koskaan huomannut, kun heitin ylimääräisiä tai roskaa pois. Ei hän muistanut mitä omisti.
Miksi ette ole enää yhdessä?
Kun muutin mieheni luo kannoin kaikki hänen rojunsa kaatopaikalle.
Meillä mies säästelee kaikkea. Pystyy muun muassa _purkamaan_ ulkovarastoa niin, että _mitään_ ei mene kaatopaikalle. Saavutus sekin. Peltejä siirsi toiseen ulkovarastoon. Eristevillaa samoin. Kun talossa tarvittiin eristettä, kaivoi sitten haisevat eristevillat ulkovarastosta ja meinasi, että ne laitetaan meillä talon rakenteisiin.
Kaikki pitää säästää. Myös rikkinäiset tavarat. Koska ne voi joskus korjata. Käytännössä ostetaan uusi tavara tilalle, mutta vanha säästetään odottamaan aikaa, kun se tulee korjattua. Rikkinäistä lapion vartta säästetään vuosikausien ajan. Kyseessä on ihan hyvä lapio, josta nyt vaan sattuu puuttumaan se lapio-osa.
Iän myötä miehelle on jäänyt jotkin vaatteet pieniksi vatsan kohdalta. Velvoittaa teini-ikäisen lapsemme ottamaan kaappiinsa isältä pieneksi jääneet paidat. Että on sitte, kun teini tarvitsee. Paidat ruutukauluspaitoja ym. sellaista tyyliä, että teini ei tule koskaan laittamaan päälleen. Isä itse on aikanaan lapsuudessaan ja nuoruudessaan saanut sellaiset vaatteet kun on halunnut. Uutena, ei ole tarvinnut isänsä vanhoja vaatteita käyttää. Mutta meidän lasten pitäisi.
Mies halusi äskettäin uusia televison. Siitä jäi ylimääräiseksi tv-taso, joka on ollut käytössä 17 vuotta. Siitä ei tietenkään voi luopua. Pitäisi siirtää vinttiin, jossa on tallessa sitä edellinen tv-taso kuvaputkitelkkarin ajoilta.
Lista on loputon. Ei käy kateeksi ketään, jonka puoliso hamstraa.
Mun veli vie roskiin vaimonsa käsilaukut, korut, meikit, kengät jne. sitä mukaan kun tämä kantaa pois veljen romuja. Itkuhan siitä tulee, kun pitkän säästämisen jälkeen saa merkkilaukun ja kaksi päivää myöhemmin se on kadonnut, oudosti vielä päivä sen jälkeen, kun miehen varastosta lähti jätesäkillinen roskia.
Jos ei kunnioita toisen omistusoikeutta, niin saa hyväksyä sen, että omatkin tavarat saa hävittää.
Päävikahan tuo hamsterius on. Terapiaan se jätkä, ei siihen muu auta.
Mun broidi hamstraa kanssa ja rouva on aivan helinöissään. Se hillos äidin ja isän irtaimistonkin niille jotekin ja osa on semmoisessa pelikaani - varasto systeemissä. Mä siis hain omat juttuni pois ja olisin loput myynnyt jollekin kirpparityypille tms. broidi otti kaiken, että hän selvittää ja toimittaa. Makso mulle pari sataa ja antoi ymmärtää myyneensä. Puhu omiaan.
Hänen kohdallaan ei mitään heitellä salaa poiskaan, kun tää pitää yksityiskohtaista kirjanpitoa tavaroistaan. Se on nauloja myöten kaikki laskenut ja nastojakin omistaa 238 kappaletta. Romppeet on siis kyllä järjestyksessä muovilaatikoissa ja tietokonesystemin takana, mutta silti. Onhan se koti melkoisen täynnä kaikkea, jota voi joskus tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies säästelee kaikkea. Pystyy muun muassa _purkamaan_ ulkovarastoa niin, että _mitään_ ei mene kaatopaikalle. Saavutus sekin. Peltejä siirsi toiseen ulkovarastoon. Eristevillaa samoin. Kun talossa tarvittiin eristettä, kaivoi sitten haisevat eristevillat ulkovarastosta ja meinasi, että ne laitetaan meillä talon rakenteisiin.
Kaikki pitää säästää. Myös rikkinäiset tavarat. Koska ne voi joskus korjata. Käytännössä ostetaan uusi tavara tilalle, mutta vanha säästetään odottamaan aikaa, kun se tulee korjattua. Rikkinäistä lapion vartta säästetään vuosikausien ajan. Kyseessä on ihan hyvä lapio, josta nyt vaan sattuu puuttumaan se lapio-osa.
Iän myötä miehelle on jäänyt jotkin vaatteet pieniksi vatsan kohdalta. Velvoittaa teini-ikäisen lapsemme ottamaan kaappiinsa isältä pieneksi jääneet paidat. Että on sitte, kun teini tarvitsee. Paidat ruutukauluspaitoja ym. sellaista tyyliä, että teini ei tule koskaan laittamaan
Vihaksi pistää tällaiset isät 😠
Vierailija kirjoitti:
Mun veli vie roskiin vaimonsa käsilaukut, korut, meikit, kengät jne. sitä mukaan kun tämä kantaa pois veljen romuja. Itkuhan siitä tulee, kun pitkän säästämisen jälkeen saa merkkilaukun ja kaksi päivää myöhemmin se on kadonnut, oudosti vielä päivä sen jälkeen, kun miehen varastosta lähti jätesäkillinen roskia.
Jos ei kunnioita toisen omistusoikeutta, niin saa hyväksyä sen, että omatkin tavarat saa hävittää.
Näinhän se menee. Mutta tällaisella suhteella tuskin on kovinkaan pitkä tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Iän myötä miehelle on jäänyt jotkin vaatteet pieniksi vatsan kohdalta. Velvoittaa teini-ikäisen lapsemme ottamaan kaappiinsa isältä pieneksi jääneet paidat. Että on sitte, kun teini tarvitsee. Paidat ruutukauluspaitoja ym. sellaista tyyliä, että teini ei tule koskaan laittamaan
Meillä sama. Siksi vintistä löytyi tiikkinen ruokailuhuoneen kalusto jostain 70-luvulta (?), siis juuri sellainen, minkä kaikki muut olivat aikaa sitten ymmärtäneet hävittää. Todella turha ja tarpeeton, mutta ah niin nätti tyttären uudessa kodissa.
Meillä on miehellä kaapissa yli 10 vuotta vanhoja tietokoneen osia, kun valittaa ettei kaappiin mahdu muistutan ettei minun romuja ole kaapit täynnä varsinkaan hänen työhuoneessa
Vierailija kirjoitti:
Meillä on miehellä kaapissa yli 10 vuotta vanhoja tietokoneen osia, kun valittaa ettei kaappiin mahdu muistutan ettei minun romuja ole kaapit täynnä varsinkaan hänen työhuoneessa
Oih! Ukollani on tallessa vanhoja lankapuhelimen johtoja vaikka kuinka monta. Niitä sellaisia joissa on töpselissä kolme piikkiä. Eikä niitä saa hävittää, koska jos Putte panee naapurissa rähinäksi ja kännykät lakkaavat kuulumasta niin on sitten lankapuhelimia varten johdot valmiina :)
Vierailija kirjoitti:
Apua, toi on just kuin mun mies.
Antakaa nyt esimerkkejä tästä roinasta, ei muuten voi sanoa yhtään.
Ei ole. Se on vahingonteko- niminen rikos (varkaus ei ole kyseessä, koska omaisuus hävitetään eikä sitä oteta itselle).
Vierailija kirjoitti:
Toi vaateasia kuulostaa jo pihiltä. Ei kukaan muksu halua isänsä virttyneitä ja reikäisiä judo- ja bändipaitoja.
Miksi roskan kerääminen ja saastan keskellä eläminen asetetaan jotenkin samalle viivalle normaalisti elämisen kanssa?
Ei siivoton elämä ole normaalia eikä siihen tarvitse suhtautua kuin se olisi valinta muiden joukossa. Se on ongelma joka pitäisi ratkaista.