Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

21 v hoikalla ja urheilullisella tyttärellä todettiin kakkostyypin diabetes

Vierailija
30.03.2025 |

Olen ihmeissäni. Hän syö tosi terveellisesti, ei tupakoi, juo alkoholia tai muutenkaan mässäile, päinvastoin. Liikuntaa on harrastanut aina. Miten tämä oli muka itseaiheutettua?!

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolison isä sai yli 30-vuotiaana ykköstyypin diabetesdiagnoosin. 

Mun veli sairastui ykköstyypin diabetekseen 38-vuotiaana.

Vierailija
82/105 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama oli mulla, ikäni liikkunut, syönyt terveellisesti ja elänyt terveellisesti eikä koskaan ylipainoa. Sukurasitteen vuoksi välillä katsottiin sokerit, niimpä se sitten alle 40v iski.. Äidillä ja mummolla oli db2 niin osasin kyllä jo odotellakin.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama oli mulla, ikäni liikkunut, syönyt terveellisesti ja elänyt terveellisesti eikä koskaan ylipainoa. Sukurasitteen vuoksi välillä katsottiin sokerit, niimpä se sitten alle 40v iski.. Äidillä ja mummolla oli db2 niin osasin kyllä jo odotellakin.. 

Selvisikö tämä pitkäaikaissokereista? 

Vierailija
84/105 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös kakkostyyppi(kin) ole myös vahvasti perinnöllinen? Ei siis missään nimessä aina mikään itse aiheutettu sairaus.

Minulla todettiin nyt 75 v. kakkonen. Tarkkaan kyseli lääkäri oliko vanhemmilla ja isovanhemmilla diabetesta. Mummulla todettiin vanhana oli yli 70 v. ja sama äidilläni. Nyt sitten minulla sama. Kukaan ei ole ollut lihava sohvalla makoilija. Minulla on nyt aika diabetologille, saa nähdä mitä se sanoo ja puhuu. 

Oliko sinulla muuten myös raskausdiabetes tai oletko ollut raskaana? Raskaushan on ikkuna naisen terveyteen. Raskausdiabetes ei liity myöskään siihen, onko hoikka vai lihava, eikä siihen sairastuvat mätä hiilareita muita enempää.

Vierailija
85/105 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista. Kaveri sai ykköstyypin diagnoosin vielä 29-vuotiaana. Sanottiin, että olethan sinä vähän vanha tähän, mutta ei tuo kakkosta voi olla.

29 vee ei MILLÄÄN MUOTOA ole vanha saamaan ykköstyyppiä. Varmaan joku arvauskeskuslekuri tuollaista möläyttänyt.

Mulla, päälle nelikymppisellä, mille ttl syötti iän perusteella tabletteja, vaikka olisi pitänyt ohjata sairaalaan, oli hoitopaikkana yksityinen lääkäriasema. Lääkärikin oli kokenut, ehkä noin viisissäkymmenissä. Älä suotta mollaa terveyskeskuslääkäreitä, tuttavapiirissäni on monta muutakin, joka on saanut parempaa apua julkisella. Lienetkö itse edes ikinä käynyt terveyskeskuksessa? 

Vierailija
86/105 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi autuas taivas teitä pölkkypäitä. Virallista diagnoosia ei saa ilman Hba1c -verikoetta.

Vierailija
87/105 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo hiilihydraatti. Tämän ainoan kommentin kirjoitan tähän juttuun. Ihminen tarvitsee monipuolista ruokaa.

Tännehän kirjoittaa hh-kauhuinen henkilö joka tulee hysteeriseksi jos hänen verensokerinsa ( siis mittaa sitä koko ajan pelätessään) on ruokailun jälkeen ylitse 7.  

Pitkäaikainen sokeri on se mittari joka kertoo toimiiko esim lääkitys vai tarvitseeko sitä.

Ihminen ei tarvitse hiilihydraateja ruokavaliossaan yhtään mihinkään. 2 tyypin diabetes on ruokavaliolla hoidettavissa kun ei HH-kuonaa mätä.

Vierailija
88/105 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 tyypin diabetes diagnosoidaan vain ja ainoastaan verensokerista. Koko 'tauti' on siis vain ja ainoastaan kohonnut verensokeri.

Vierailija
89/105 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas ei diabetesta, vaikka on ikää ja ylipainoa. Kai se on siitäkin kiinni mitä syö + geeneistä. Just otettiin verikoe, ei ole diabetesta.

Vierailija
90/105 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös kakkostyyppi(kin) ole myös vahvasti perinnöllinen? Ei siis missään nimessä aina mikään itse aiheutettu sairaus.

Taudin synnyssä on mukana sekä elintavat että perinnöllisyys. Keskivartalolihavuus on elintavoilla aiheutettu ja se miten hyvin ja pitkään haima jaksaa erittää insuliinia on kiinni perinnöllisistä tekijöistä. Monet keskivartalolihavat eivät koskaan sairastu kakkostyypin diabetekseen, koska haima jaksaa erittää tarpeeksi insuliinia elämän loppuun asti. Jos on perinnöllinen taipumus, niin haiman toiminta hiipuu jossain vaiheessa elämää. Silloin alkaa verensokerit nousta ja ihminen sairastuu diabetekseen.

Edelleenkään se 2 tyypin diabeteksen ongelma ei ole haiman toiminnan hiipuminen. Päinvastoin se on tuottanut ihan helvetisti sitä in

Keskivartalolihavana haima aluksi tuottaa tavallista enemmän insuliinia, jotta verensokeri pysyisi normaalina. Silloin kyseessä on metabolinen oireyhtymä. Elimistö pystyy kompensoimaan jonkin aikaa lisääntynyttä insuliinin tarvetta. Vuosien kuluessa haima väsyy ja insuliinin tuotanto alkaa hiipua. Silloin ihminen sairastuu kakkostyypin diabetekseen ja verensokerit alkaa nousta reilusti koholle.

Väärin; kyseessä on 2 tyypin diabetes kun verensokeri on noussut tarpeeksi korkealle. Se on se miten tauti diagnosoidaan. Haiman 'väsyminen' jne. tulee sitten jälkijunassa.

Vierailija
91/105 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas ei diabetesta, vaikka on ikää ja ylipainoa. Kai se on siitäkin kiinni mitä syö + geeneistä. Just otettiin verikoe, ei ole diabetesta.

Monet sairaudet on varmaan geeneistä kiinni.

Vierailija
92/105 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi autuas taivas teitä pölkkypäitä. Virallista diagnoosia ei saa ilman Hba1c -verikoetta.

Tuliko hyvä mieli? 

Vierailija
93/105 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuo olisi itseaiheutettua? Miksi ap niin kuvittelee? Aloituksesta päätellen ei kyllä tiedä yhtään mitään tuosta sairaudesta, joten en jaksa valistakaan. Siinähän ihmettelee.

Vierailija
94/105 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä psykopaattien palstalla kaikki käännetään ja väännetään uhrin syyksi. 

Kyllähän se on oma syy jos elimistö tekee tenän. Ihan siitä johtuu 2 tyypin diabetes mitä kurkusta on alas lapettu.

Ole idiootti hiljaa. Kyseessä voi ihan hyvin olla myös perintötekijät. Mitähän shaibaa sinä olet lappanut kurkustasi, kun aivotoimintasi on jo sakannut?

Katsoppas pahvi kun 2 tyypin diabetes diagonosoidaan vain ja ainoastaan verensokerista. Jos et syö hiilihydraatteja ei sokerit nouse yli diabetesrajan. Niin se vaan on että akuutti hiilihydraattimyrkytys paranee kun ei hiilihydraattej

Oletko sinä trolli vai oikeasti noin taukki? Totta kai kaikki ruoka nostaa verensokeria, koska sen pitääkin nostaa. Verensokeri ei saa olla liian korkea, eikä liian alhainen. Jos söisit jotain ihmeruokaa, jonka ansiosta verensokerisi laskisi nolliin, olisit kuollut jo.

Ja sinä dorka et tiedä ihmisen metaboliasta hevon helvettiä. Iske mittari käsivarteesi ja selvitä mikä sitä verensokeria piikittää ja nostaa eniten... rasva -> ei, proteiini -> ei, HH -> kyllä.

Jos verensokeri on jatkuvasti tapissa niin kannattaako sitä nostaa HH mättämällä? Ei kannata.

Vierailija
95/105 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuo olisi itseaiheutettua? Miksi ap niin kuvittelee? Aloituksesta päätellen ei kyllä tiedä yhtään mitään tuosta sairaudesta, joten en jaksa valistakaan. Siinähän ihmettelee.

Tyypin 2 diabeteksen saa HH-kuonaa mättämällä. Jos ei hiilihydraatteja syö ei akuutti hiilihydraattimyrkytys iske.

Vierailija
96/105 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla todettiin nyt 75 v. kakkonen. Tarkkaan kyseli lääkäri oliko vanhemmilla ja isovanhemmilla diabetesta. Mummulla todettiin vanhana oli yli 70 v. ja sama äidilläni. Nyt sitten minulla sama. Kukaan ei ole ollut lihava sohvalla makoilija. Minulla on nyt aika diabetologille, saa nähdä mitä se sanoo ja puhuu. 

Oliko sinulla muuten myös raskausdiabetes tai oletko ollut raskaana? Raskaushan on ikkuna naisen terveyteen. Raskausdiabetes ei liity myöskään siihen, onko hoikka vai lihava, eikä siihen sairastuvat mätä hiilareita muita enempää.

Ei ollut, eikä koskaan ollut merkkiäkään diabeteksestä. Nyt sitten näemmä on. 

Vierailija
97/105 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on todennäköisesti MODY. Sitä kakkostyyppiä sairastaa 2% diabeetikoista. He sairastuvat yleensä alle 25-vuotiaana, ovat hoikkia ja heillä on hyvä insuliiniherkkyys, mutta haiman insuliinintuotanto hiipuu (mutta ei kokonaan kuten 1. tyypissä ja LADA:ssa) jo nuorena.

Vierailija
98/105 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo hiilihydraatti. Tämän ainoan kommentin kirjoitan tähän juttuun. Ihminen tarvitsee monipuolista ruokaa.

Tännehän kirjoittaa hh-kauhuinen henkilö joka tulee hysteeriseksi jos hänen verensokerinsa ( siis mittaa sitä koko ajan pelätessään) on ruokailun jälkeen ylitse 7.  

Pitkäaikainen sokeri on se mittari joka kertoo toimiiko esim lääkitys vai tarvitseeko sitä.

Ihminen ei tarvitse hiilihydraateja ruokavaliossaan yhtään mihinkään. 2 tyypin diabetes on ruokavaliolla hoidettavissa kun ei HH-kuonaa mätä.

Jaha. Taas joku hiilarit tyystin jättänyt ilmoittautuu ja se kyllä näkyy ulosannissasi. Aivosi eivät näet ole saaneet sitä tarpeellista hiilarimääräänsä, joten ne eivät toimi.

Vierailija
99/105 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä psykopaattien palstalla kaikki käännetään ja väännetään uhrin syyksi. 

Kyllähän se on oma syy jos elimistö tekee tenän. Ihan siitä johtuu 2 tyypin diabetes mitä kurkusta on alas lapettu.

Miksi sitten on valtavasti valtavan ylipainoisia ihmisiä, joilla ei ole diabetesta? Ja miksi on hoikkia ja urheilullisia ihmisiä, joilla on kakkosdiabetes. Siinä sulle pohdittavaa.

On ylipainoisia joilla ei vielä ole diabetestä, sen kehittymiseen voi mennä 15 vuottakin.

Myös normaalipainoinen ja fyysisesti aktiivinen ihminen voi sairastua, jos ruokavaliossa on jatkuvasti liikaa hiilihydraatteja ja verensokeri pysyy pitkään koholla. Tätä ilmiötä kutsutaan myös nimellä TOFI (thin outside, fat inside), eli ihminen voi näyttää terveeltä ulospäin, mutta keholla on silti aineenvaihdunnallinen ongelma.

Tyypin 2 diabetes ei siis aina liity näkyvään ylipainoon, vaan kyse on siitä, kuinka paljon elimistö joutuu käsittelemään sokeria ja insuliinia päivittäin.

Vierailija
100/105 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista. Kaveri sai ykköstyypin diagnoosin vielä 29-vuotiaana. Sanottiin, että olethan sinä vähän vanha tähän, mutta ei tuo kakkosta voi olla.

Kuinka lääkäri ei tiedä mikä on kakkos- tai ykköstyypin diabetes? 

Niitä on sekatyyppejä.  Kakkosta tunnetaan nykyisin viittä erilaista.