Kysymys omasta vapaa-ajasta lapsiperheessä?
Olen jo pitkään miettinyt onko tämä normaalia että vaimo kiukuttelee mun salilla käynneistä joita on siis 2-3 krt viikossa.
Aikaisemmin kävin illalla yhdeksän jälkeen kun lapset olivat jo nukkumassa, mutta siitäkin tuli sanomista kun olen aina iltaisin pois. (Edelleen 1,5h kolme krt viikossa) muina päivinä kotona.
Nyt olen alkanut käymään aamuisin kun muut vielä nukkuvat niin tämäkään ei ole hyvä koska en sitten jaksa valvoa illalla myöhään (menen noin klo 22 nukkumaan)
Haluan liikuntaa elämääni, mutta aivan järjetöntä ettei toinen osapuoli hyväksy sitä tai saa aina tuntemaan syyllisyyttä.
Miten te muut, onko teillä ns. Omaa aikaa ollenkaan?
Kyselee mies, 3.v ja 6.v isä
Kommentit (429)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta vaimo vaikuttaa haluavan viettää omaa aikaa siellä kotona ilman että lapset ja mies ovat siellä myös. Laittaisin toisen satasen pantiksi että vaimo ilahtuisi jos AP ehdottaisi että menisi lasten kanssa vaikka hoploppiin pariksi tunniksi että vaimo saa omaa aikaa yksin kotona. Ja nimenomaan niin että AP on itse niiden lasten kanssa eikä viemällä mummolaan.
Tämä on varmasti ongelman ydin. Ap ei hoksaa, että oma aika ei täyty sillä, jos vaimoa saa kotona lukea kirjaa muun perheen häslätessä ympärillä. Se oma aika on aikaa ILMAN muuta perhettä. Ethän sinä, ap, salillekaan ota vaimoa ja lapsia mukaan, joten miksi vaimo haluaisi sinut ja lapset mukaan omiin harrastuksiinsa?
No miksi mies ei saa sitt
Niin miehen pitää lähteä pois ja silloinkin sen on tapahduttava niin että lapset nukkuu!
Miksei vaimo voi tehdä samoin?
"Olen jo pitkään miettinyt onko tämä normaalia että vaimo kiukuttelee mun salilla käynneistä joita on siis 2-3 krt viikossa."
On normaalia kiukutella jos ilmeisesti jatkat käyntejä, vaikka ette ole päässeet niistä sopuun. Ensin sovitaan miten molemmille oma aika järjestetään ja sitten vasta aletaan harrastamaan.
"Aikaisemmin kävin illalla yhdeksän jälkeen kun lapset olivat jo nukkumassa, mutta siitäkin tuli sanomista kun olen aina iltaisin pois. (Edelleen 1,5h kolme krt viikossa) muina päivinä kotona."
Eli olit aiemmin noin puolet illoista poissa.
"Nyt olen alkanut käymään aamuisin kun muut vielä nukkuvat niin tämäkään ei ole hyvä koska en sitten jaksa valvoa illalla myöhään (menen noin klo 22 nukkumaan)"
Vaikuttaa vähän siltä että vaimosi kaipaisi iltaisin aikuisten yhteistä aikaa. Millaista se teillä tällä hetkellä on ja kuinka paljon sitä on?
"Haluan liikuntaa elämääni, mutta aivan järjetöntä ettei toinen osapuoli hyväksy sitä tai saa aina tuntemaan syyllisyyttä."
Olet perheen isä ja sinun tehtäväsi on ensin pitää huolta perheesi hyvinvoinnista. Liikuntaa voi harrastaa monessa muodossa ja varmasti keksitte tavan joka käy molemmille. Ensin kuitenkin pitäisi selvittää mistä riidassa on todella kyse.
"Miten te muut, onko teillä ns. Omaa aikaa ollenkaan? "
Harrastamme molemmat noin kaksi kertaa viikossa, mutta jos jompikumpi on tavallista väsyneempi niin näistä joustetaan heti. Harrastukset eivät ole ykkösprioriteetti. Jos kumpikin harrastaisi kolme kertaa viikossa, jäisi vain yksi ilta viikossa yhteistä aikaa.. kaksi on aikalailla maksimi meille.
Kumpikin vie myös lapsia pois kotoa jotta toinen saa olla yksin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta vaimo vaikuttaa haluavan viettää omaa aikaa siellä kotona ilman että lapset ja mies ovat siellä myös. Laittaisin toisen satasen pantiksi että vaimo ilahtuisi jos AP ehdottaisi että menisi lasten kanssa vaikka hoploppiin pariksi tunniksi että vaimo saa omaa aikaa yksin kotona. Ja nimenomaan niin että AP on itse niiden lasten kanssa eikä viemällä mummolaan.
Eli mies ja lapset ajetaan pois kotoa monta kertaa viikossa kettä vaimo saa olla yksin?!??? Itse en suostuisi tuohon, sais vaimo etsiä oman asunnon ja elää siellä yksin..
Ihmettelen myös, mies tulee pitkän työpäivän jälkeen kotiin niin vaimo vaatii että joka toinen päivä nyt ulos täältä että saan lukea kirjaa!
Ap on sanonut että vaimo saa koska vain omaa aikaa jos haluaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kotiäiti kolmelle alle 5-vuotiaalle lapselle. Mieheni tekee työtä, jossa hän on kerran kuussa pois 10 päivää putkeen ja lopun kuukaudesta 9h töissä ma-pe.
Miten jaksan? Kun mies on kotona, hän oma-aloitteisesti ilman minun erillistä pyyntöäni ottaa lapset ja vie heidät kirjastoon, rymyämään pihalle, retkelle metsään jne. jne. Nämä hetket ovat minun henkireikäni. Saan valita ilman neuvotteluja lähdenkö yksin lenkille, luenko kirjaa rauhassa, soitanko pitkän Facetime puhelun ystävälleni, otanko päiväunet tms. tms.
Ehkä teidän arjestanne puuttuu jotain tällaista ja siksi vaimosi on tyytymätön.
Ei puutu!
Ap
Selkeästi puuttuu, kun vaimosi itkee parista salikerrasta. Ei sellainen ole ongelma, jos vaimo on tyytyväinen perheen dynamiikkoihin ja oman ajan saamiseensa.
Ihmettelen myös, mies tulee pitkän työpäivän jälkeen kotiin niin vaimo vaatii että joka toinen päivä nyt ulos täältä että saan lukea kirjaa!
Ka tämä on jonkun mielestä ok!?!??
Tietenkin se on ok, että isä viettää aikaa OMIEN lastensa kanssa myös ilman äidin jatkuvaa pörräämistä ympärillä. Ne lapset on myös isänsä lapsia, ei vain äidin. Ja jos äiti on lasten kanssa kotona 24/7, ei ole liikaa vadittu, että mies vähentää sitä aikaa edes 2 tuntia muutaman kerran viikossa.
Vaimo varmaankin haluaa olla sun kanssa. Sun kanssa illalla ja muulloin, kahdestaan, sylitellä ja pussailla. Kaipaa sun huomiotasi. Anna sitä. Seksiäkin mutta myös pelkkää halailua ja juttelua. Sitten voit lähteä salille.
"Ihmettelen myös, mies tulee pitkän työpäivän jälkeen kotiin niin vaimo vaatii että joka toinen päivä nyt ulos täältä että saan lukea kirjaa!"
Miksi olet halunnut lapsia jos pari tuntia aikaa heidän kanssaan on niin rankkaa? Lasten äiti on myös tehnyt kotona täyden työpäivän, toki vähän pitemmän ja kenties ilman taukoja.
Normaalit isät vie lapset ulkoilemaan ja seikkailemaan ilman pyyntöä.
Vierailija kirjoitti:
"Olen jo pitkään miettinyt onko tämä normaalia että vaimo kiukuttelee mun salilla käynneistä joita on siis 2-3 krt viikossa."
On normaalia kiukutella jos ilmeisesti jatkat käyntejä, vaikka ette ole päässeet niistä sopuun. Ensin sovitaan miten molemmille oma aika järjestetään ja sitten vasta aletaan harrastamaan.
"Aikaisemmin kävin illalla yhdeksän jälkeen kun lapset olivat jo nukkumassa, mutta siitäkin tuli sanomista kun olen aina iltaisin pois. (Edelleen 1,5h kolme krt viikossa) muina päivinä kotona."
"Nyt olen alkanut käymään aamuisin kun muut vielä nukkuvat niin tämäkään ei ole hyvä koska en sitten jaksa valvoa illalla myöhään (menen noin klo 22 nukkumaan)"
Vaikuttaa vähän siltä että vaimosi kaipaisi iltaisin aikuisten yhteistä aikaa. Millaista se teillä tällä hetkellä on ja kuinka paljon sitä on?
&n
Vaihdoin salilla käymisen aamuun että meillä olisi iltaisin aikaa. Nyt siis käyn aamuisin salilla vielä kun kaikki nukkuvat. Ja en ollut poissa kuin kaksi iltaa, ja silloinkin olin klo 22 kotona.
Meillä on siis yhteistä aikaa joka arki-ilta ja viikonloput!
Meillä on myös perheenä yhteinen/yhteisiä harrastuksia, käymme uimassa, hiihtämässä, pyöräilemässä.
Vaimo saisi koska vaan omaa aikaa jos hän sitä haluaisi, arkena käydään usein läheisellä jalkapallokentällä potkimassa palloa tms. Joskus vaimo lähtee mukaan ja joskus ei.
Yhteistä aikaa on ja se on molemmista mukavaa, tykkäämme tehdä asioita perheenä ja myös kahdestaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin se on ok, että isä viettää aikaa OMIEN lastensa kanssa myös ilman äidin jatkuvaa pörräämistä ympärillä. Ne lapset on myös isänsä lapsia, ei vain äidin. Ja jos äiti on lasten kanssa kotona 24/7, ei ole liikaa vadittu, että mies vähentää sitä aikaa edes 2 tuntia muutaman kerran viikossa.
Eikö se äiti voi lähteä muualle jotta lapset saisivat olla omassa kodissaan oman isänsä kanssa??
Mitä vaimosi sanoi, kun kysyit häneltä, miksi juuri salilla käyminen on hänelle niin iso juttu? Vai kävikö taas niin, että et ole puhunut sen vaimosi kanssa, vaan yrität ratkoa perheen sisäisiä ongelmia kirjoittamalla tuntemattomille ihmisille netissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa vähän siltä että vaimosi kaipaisi iltaisin aikuisten yhteistä aikaa. Millaista se teillä tällä
Ei sinun minulle tarvi perustella mitään vaan opetella kuuntelemaan sitä vaimoa. Mikä on pohjimmiltaan ongelma?
Vierailija kirjoitti:
"Ihmettelen myös, mies tulee pitkän työpäivän jälkeen kotiin niin vaimo vaatii että joka toinen päivä nyt ulos täältä että saan lukea kirjaa!"
Miksi olet halunnut lapsia jos pari tuntia aikaa heidän kanssaan on niin rankkaa? Lasten äiti on myös tehnyt kotona täyden työpäivän, toki vähän pitemmän ja kenties ilman taukoja.
Normaalit isät vie lapset ulkoilemaan ja seikkailemaan ilman pyyntöä.
Ja missä vaiheessa ap sanoi että hän ei vie? Ja toisekseen miksi mies ei saisi olla kotona lasten kanssa kun pääsee töistä? Eikö äiti voi lähteä vähäksi aikaa yksin ulos kunnon muutenkin kotona kaikki päivät
Ihanaa, että mummo voi hoitaa yhteiset lapsenne.
Olisi harmillista, jos sinun aikaasi menisi omien lastesi hoitamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se äiti voi lähteä muualle jotta lapset saisivat olla omassa kodissaan oman isänsä kanssa??
Toki voi, mutta ihminen, joka on ollut lasten kanssa kotona 10h, ei kovinkaan usein kaipaa muuta kuin hetken lepoa ja hiljaisuutta. Se onnistuu parhaiten, kun ei tarvitse lähteä liuhumaan kylille, vaan saa olla ihan siellä omassa kodissaan. Lapsillekin tekee hyvää ulkoilla eikä vain nyhjätä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että mummo voi hoitaa yhteiset lapsenne.
Olisi harmillista, jos sinun aikaasi menisi omien lastesi hoitamiseen.
on todella harmillista että sunkaltaisia lukutaidottomia on tässä ketjussa
Missäs ap:n lapset ovat tämän aika monta tuntia kestäneen kirjoittelusession aikana? Ettei vaan taas vaimon hoivissa?
Ap on roikkunut kohta 3 tuntia vauvapalstalla. Ja sitten vielä ihmettelee, miksi vaimoa vtuttaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voi, mutta ihminen, joka on ollut lasten kanssa kotona 10h, ei kovinkaan usein kaipaa muuta kuin hetken lepoa ja hiljaisuutta. Se onnistuu par
ja mieskö ei sitten raskaan 10 työpäivän jälkeen kaipaa lepoa? Vaan heti ulos kun eteiseen astuu!
ps. Vaimolla on mahdollisuus viedä lapset päivisin mummolaan jotta saisi olla rauhassa! Mutta ei vaatii että mies työpäivän jälkeen vielä hoitaa lapsia ulkona pimeässä 10 asteen pakkasessa
Vierailija kirjoitti:
Missäs ap:n lapset ovat tämän aika monta tuntia kestäneen kirjoittelusession aikana? Ettei vaan taas vaimon hoivissa?
Eihän ap ole juurikaan edes tänne kirjoitellut
Enemmän tuo on ok kuin se, että vaimo on 24/7 kiinni lapsissaan eikä saa ikinä aikaa ihan vain omassa seurassaan.