Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys omasta vapaa-ajasta lapsiperheessä?

Vierailija
30.03.2025 |

Olen jo pitkään miettinyt onko tämä normaalia että vaimo kiukuttelee mun salilla käynneistä joita on siis 2-3 krt viikossa.

Aikaisemmin kävin illalla yhdeksän jälkeen kun lapset olivat jo nukkumassa, mutta siitäkin tuli sanomista kun olen aina iltaisin pois. (Edelleen 1,5h kolme krt viikossa) muina päivinä kotona.

Nyt olen alkanut käymään aamuisin kun muut vielä nukkuvat niin tämäkään ei ole hyvä koska en sitten jaksa valvoa illalla myöhään (menen noin klo 22 nukkumaan)

Haluan liikuntaa elämääni, mutta aivan järjetöntä ettei toinen osapuoli hyväksy sitä tai saa aina tuntemaan syyllisyyttä.

Miten te muut, onko teillä ns. Omaa aikaa ollenkaan? 

Kyselee mies, 3.v ja 6.v isä

Kommentit (429)

Vierailija
141/429 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy vaimolta milloin hän haluaa omaa aikaa ja järjestä ensin se. Jos hän haluaa sitä kotonaan, vie lapset muualle. Hänen toivomanaan ajankohtana. Tämän jälkeen keskustelu lienee helpompaa.

No eikös tuossa ole vaimolle mahdollisuus omaan aikaan 7 päivänä viikossa kaikkina muina ajankohtina paitsi silloin, kun esikoinen on harrastuksessa ja niinä kahtena aamuna anivarhain, kun ap on 1,5h salilla? Siitä vain valitsemaan ajankohtaa ihan oma-aloitteisesti. 

Ilmeisesti se mummola ei nyt ole oikeasti hoitovaihtoehto, koska vaimo ei sitä halua käyttää. En itsekään käytä, koska tiedän, etteivät vanhempani lapsiamme halua ja jaksa hoitaa, kun ikää on ja on omiakin menoja. Mielestäni ap:n pitää itse vastavuoroisesti hoitaa lapsiaan, eikä vain olettaa, että mummola hoitaa.

Jos vaimo harrastaa kotona, niin ap voi lähteä lasten kanssa ulos 2h kolmena päivänä viikossa. Silloin se menisi tasan, mutta vähän epäilen, ettei se taas käy ap:lle.

Vierailija
142/429 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähden salille yleensä hiukan ennen kuutta ja olen takaisin kotona seitsemän jälkeen, esikoinen alottaa vasta syksyllä eskarin.

Olen jo monesti sanonut että tämä aika ei ole keneltäkään pois, lapset heräävät n. Seitsemältä ja yleensä olen kotona kun syövät aamupalaa ja liityn joukkoon. 

Maanantaisin, Keskiviikoisin ja perjantaisin olen heti aamusta lasten kanssa koska herään aina vaistomaisesti kuuden aikaan niin vaimo saa nukkua.

ap

Oikein hyvänkuuloinen systeemi. Vaimollasi on nyt joku muu ongelma kuin ne sinun salikäyntisi. Oletko koskaan ehdottanut, että hän voisi esimerkiksi lähteä viikonlopuksi ystäviensä kanssa reissuun ja sinä olisit koko sen ajan lasten kanssa viemättä heitä mummolle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/429 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap teidän todelliset ongelmanne ovat siinä että ette osaa kuunnella toisianne. Sen kautta pienet asiat johtavat vähitellen aika ikäviin seurauksiin.

Sinun suurin ongelmasi ei ole se että pääsetkö harrastamaan kolme kertaa viikossa, vaan se että suhteessanne on jotain pahasti pielessä.

Vierailija
144/429 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy vaimolta milloin hän haluaa omaa aikaa ja järjestä ensin se. Jos hän haluaa sitä kotonaan, vie lapset muualle. Hänen toivomanaan ajankohtana. Tämän jälkeen keskustelu lienee helpompaa.

No eikös tuossa ole vaimolle mahdollisuus omaan aikaan 7 päivänä viikossa kaikkina muina ajankohtina paitsi silloin, kun esikoinen on harrastuksessa ja niinä kahtena aamuna anivarhain, kun ap on 1,5h salilla? Siitä vain valitsemaan ajankohtaa ihan oma-aloitteisesti. 

Ilmeisesti se mummola ei nyt ole oikeasti hoitovaihtoehto, koska vaimo ei sitä halua käyttää. En itsekään käytä, koska tiedän, etteivät vanhempani lapsiamme halua ja jaksa hoitaa, kun ikää on ja on omiakin menoja. Mielestäni ap:n pitää itse vastavuoroisesti hoitaa lapsiaan, eikä vain olettaa, että mummola hoitaa.

Jos vaimo harrastaa kot

kannattaisko lukea ketju ennenkuin suoltaa skeidaa

Vierailija
145/429 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaimo harrastaa kot

Miksi sä takerrut siihen mummolaan? Sehän oli vaihtoehto vain silloin, jos vaimo haluaa päivällä omaa aikaa. Päivällä eli silloin, kun ap on töissä. Illat ap on kertonut olevansa kotona noita pari salikäyntiä lukuunottamatta eli mikään ei estä vaimoa lähtemästä vaikka 7 kertaa viikossa illalla omille menoilleen. Myös viikonloppuisin hän voi mennä kaikkina muina aikoina paitsi silloin, kun esikoinen on omassa harrastuksessaan. 

Vierailija
146/429 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on varmaan se, että vaimo odottaa, että saisi aikuista seuraa, kun mies tulee kotiin. Mies ei taas halua olla vaimonsa seurassa.

Vierailija
147/429 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo töihin ja lapset päiväkotiin. Loppuu tuollainen turhasta vinkuminen, kun vaimokin hommaa ihan oman elämän eikä köki vain kotona parkumassa. 

Vierailija
148/429 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri mutta vaimo vaikuttaa haluavan viettää omaa aikaa siellä kotona ilman että lapset ja mies ovat siellä myös. Laittaisin toisen satasen pantiksi että vaimo ilahtuisi jos AP ehdottaisi että menisi lasten kanssa vaikka hoploppiin pariksi tunniksi että vaimo saa omaa aikaa yksin kotona. Ja nimenomaan niin että AP on itse niiden lasten kanssa eikä viemällä mummolaan.

Vierailija
149/429 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on varmaan se, että vaimo odottaa, että saisi aikuista seuraa, kun mies tulee kotiin. Mies ei taas halua olla vaimonsa seurassa.

Mistä sä päättelit, ettei mies halua olla vaimonsa seurassa? Ap kertoi käyvänsä salilla, kun muu perhe nukkuu. Ja sen lisäksi jää ne 4 salitonta iltaa aikaa olla vaimon ja lasten kanssa. 

Vierailija
150/429 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en oikeastaan ikinä edes käy missään ilman perhettä tai vaimoa. Kerran kuussa käymme vaimon kanssa treffeillä (molemmista hyvä idea)

Tuossa suora lainaus ap:n tekstistä. 

Vierailija
151/429 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mutta vaimo vaikuttaa haluavan viettää omaa aikaa siellä kotona ilman että lapset ja mies ovat siellä myös. Laittaisin toisen satasen pantiksi että vaimo ilahtuisi jos AP ehdottaisi että menisi lasten kanssa vaikka hoploppiin pariksi tunniksi että vaimo saa omaa aikaa yksin kotona. Ja nimenomaan niin että AP on itse niiden lasten kanssa eikä viemällä mummolaan.

Tämä on varmasti ongelman ydin. Ap ei hoksaa, että oma aika ei täyty sillä, jos vaimoa saa kotona lukea kirjaa muun perheen häslätessä ympärillä. Se oma aika on aikaa ILMAN muuta perhettä. Ethän  sinä, ap, salillekaan ota vaimoa ja lapsia mukaan, joten miksi vaimo haluaisi sinut ja lapset mukaan omiin harrastuksiinsa?

Vierailija
152/429 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä päättelit, ettei mies halua olla vaimonsa seurassa? Ap kertoi käyvänsä salilla, kun muu perhe nukkuu. Ja sen lisäksi jää ne 4 salitonta iltaa aikaa olla vaimon ja lasten kanssa. 

Jos herää aikaisin, niin silloin menee yleensä myös aikaisemmin nukkumaan. 

Vierailija
153/429 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos herää aikaisin, niin silloin menee yleensä myös aikaisemmin nukkumaan. 

Eli et lukenut aloitustekstiä. Siinähän kerrottiin, että ap menee nukkumaan klo 22 eli töiden jälkeen on sellainen 4-5h aikaa olla perheen kanssa. Plus viikonloput ja lomat päälle. 

Vierailija
154/429 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kolme salikertaa on toiselle liikaa, silloin ei jankuteta asiasta vaan vähennetään kertoja ja huolestutaan toisen voinnista.

Ap, onko vaimollasi kaikki hyvin?

Vierailija
155/429 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmasti ongelman ydin. Ap ei hoksaa, että oma aika ei täyty sillä, jos vaimoa saa kotona lukea kirjaa muun perheen häslätessä ympärillä. Se oma aika on aikaa ILMAN muuta perhettä. Ethän  sinä, ap, salillekaan ota vaimoa ja lapsia mukaan, joten miksi vaimo haluaisi sinut ja lapset mukaan omiin harrastuksiinsa?

No miksi mies ei saa sitten omaa aikaa? Miksi vain vaimon pitäisi saada???

Vierailija
156/429 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mies ja lapset ajetaan pois kotoa monta kertaa viikossa kettä vaimo saa olla yksin?!??? Itse en suostuisi tuohon, sais vaimo etsiä oman asunnon ja elää siellä yksin.. 

Vierailija
157/429 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kotiäiti kolmelle alle 5-vuotiaalle lapselle. Mieheni tekee työtä, jossa hän on kerran kuussa pois 10 päivää putkeen ja lopun kuukaudesta 9h töissä ma-pe. 

Miten jaksan? Kun mies on kotona, hän oma-aloitteisesti ilman minun erillistä pyyntöäni ottaa lapset ja vie heidät kirjastoon, rymyämään pihalle, retkelle metsään jne. jne. Nämä hetket ovat minun henkireikäni. Saan valita ilman neuvotteluja lähdenkö yksin lenkille, luenko kirjaa rauhassa, soitanko pitkän Facetime puhelun ystävälleni, otanko päiväunet tms. tms. 

Ehkä teidän arjestanne puuttuu jotain tällaista ja siksi vaimosi on tyytymätön. 

Vierailija
158/429 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mies ja lapset ajetaan pois kotoa monta kertaa viikossa kettä vaimo saa olla yksin?!??? Itse en suostuisi tuohon, sais vaimo etsiä oman asunnon ja elää siellä yksin.. 

Ihmettelen myös, mies tulee pitkän työpäivän jälkeen kotiin niin vaimo vaatii että joka toinen päivä nyt ulos täältä että saan lukea kirjaa!

Ka tämä on jonkun mielestä ok!?!??

Vierailija
159/429 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi mies ei saa sitten omaa aikaa? Miksi vain vaimon pitäisi saada???

No saahan se. Sehän käy siellä salilla 3 kertaa viikossa. Vaimo on sekin ajan perheen keskellä eikä hänellä ole omaa rauhaa. 

Vierailija
160/429 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kotiäiti kolmelle alle 5-vuotiaalle lapselle. Mieheni tekee työtä, jossa hän on kerran kuussa pois 10 päivää putkeen ja lopun kuukaudesta 9h töissä ma-pe. 

Miten jaksan? Kun mies on kotona, hän oma-aloitteisesti ilman minun erillistä pyyntöäni ottaa lapset ja vie heidät kirjastoon, rymyämään pihalle, retkelle metsään jne. jne. Nämä hetket ovat minun henkireikäni. Saan valita ilman neuvotteluja lähdenkö yksin lenkille, luenko kirjaa rauhassa, soitanko pitkän Facetime puhelun ystävälleni, otanko päiväunet tms. tms. 

Ehkä teidän arjestanne puuttuu jotain tällaista ja siksi vaimosi on tyytymätön. 

Ei puutu! 

Ap