Ihmisiä vaadittava hoitamaan myös itse kuntoaan ja terveyttään
Missä on ihmisten oma vastuu pitää itsensä kunnossa mahdollisimman hyvin? Eli ruokavalio kuntoon eli juurekset, hedelmät, viljatuotteet ym. mukaan kaupasta. Pois karkit, vanukkaat ja herkut. Kävelyä lisää ja kotijumppaa. Ohjelmia saa netistä ilmaiseksi.
Kommentit (89)
Tätähän suuret ikäluokat on kuuliaisesti toteuttaneet jo vuosikymmeniä. Nyt kun ne on hoiva-iässä kukaan ei viiti hoivata niitä.
Ihan luonnotonta elää terveitten elämäntapojen, rokotuksien ja hygieniatason vuoksi noin pitkään.
Onko sitten nautittu elämästä? Jaa-a.
Minä hyväkuntoisena miehenä, oon aina nähnyt sen niin, että ihmiset jotka eivät välitä terveydestään ovat vähä-älyisiä. Youtubekin on ihan pullollaan vaikka mitä ohjeita pelkkään kotijumppaakin.
Ihmiset yleisesti ottaen pitävät nykyään enemmän huolta kunnostaan kuin 40-50 vuotta sitten. Tämä on vain jäänyt ylipainokeskustelun varjoon. 1980-luvulla oli paljon laiheliineja jotka eivät tehneet mitään ylimääräistä fyysistä, nykyään jossain määrin ylipainoisetkin ovat paremmassa kunnossa. Fyysinen työ on vähentynyt, mutta samalla on ergonomia parantunut ja ihmiset voivat käyttää aikansa liikuntaharrastuksiin, jotka rasittavat kehoa monipuolisemmin. Tupakointi ja alkoholinkäyttö ovat vähentyneet selvästi. Tilalle on tietysti tullut uusia terveyshaittoja, mutta oman tuntumani mukaan on yleisesti ottaen kuljettu parempaan suuntaan.
Eiköhän normaalijärkinen tai muistava tiedä nuo asiat. Tuo vaatiminen johtaa vaatijoiden huonoon käytökseen niissä paikoissa joissa joku alkaa sellaiseen. Mitä jos laittaisit ensin kauppojen valikoiman ja laadun kuntoon, teollinen valmiste huonolaatuista. Ja köyhillä vain vähän rahaa hankkia terveellisiä (hedelmä, kasvis) vaihtoehtoja, koska tuki minimi.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän suuret ikäluokat on kuuliaisesti toteuttaneet jo vuosikymmeniä. Nyt kun ne on hoiva-iässä kukaan ei viiti hoivata niitä.
Ihan luonnotonta elää terveitten elämäntapojen, rokotuksien ja hygieniatason vuoksi noin pitkään.
Onko sitten nautittu elämästä? Jaa-a.
No eivät kyllä ole :D suurissa ikäluokissa on paljon ihmisiä, jotka ovat eläneet epäterveellisesti. Turha tässä on heidän tai kenenkään muun sädekehää kiillottaa.
Pakolliset jumppahetket Kiinan tapaan vaan käyttöön. Kansa tanssaamaan letkajenkkaa kaduille pari kertaa päivässä 20 minuutin ajan. Kielletään kaikki makea ja rasvainen sekä alkoholi. Painoindeksi tarkastetaan kaikilta kerran kuussa ja sitten aina 10 €/kilo lähtien lisäveroa progressiivisesti tulojen mukaan tietenkin. Joku Nalle joutuisi maksamaan jo tonnin/kilo.
Näistä jos luistaisi olisi erikseen sitten terveyskeskitysleirit, joissa eläköityneet jumppamaikat juoksuttaisi rapakuntoisia päivät pitkät ruoskien läiskeessä.
Pian olisi Suomi kunnossa.
Voi hyvänen aika, tosissaanko jotain kotijumppavideoita suosittelette jollekin todella ylipainoiselle tai vakavasti masentuneelle? Oli jotenkin todella väsähtänyt ja naiivi teksti. Oliko peräti vitsiksi tarkoitettu koko aloitus? Niitähän tämä palsta on täynnä, väsyneitä, turhia, yksinkertaisia tekstejä.
Terveysfasismi, jos et mahdu mittoihin....
Oon harrastanut liikuntaa teinistä asti ja syönyt terveellisesti.
Silti olen sekä fyysisesti että henkisesti sairas.
Mitäs nyt sit?
Vierailija kirjoitti:
Minusta itsensä hoitaville pitäisi antaa jotain porkkanaa, kuten esim. verovähennyksiä.
Ja sokeripitoisiin tuotteisiin kunnon raippavero kuten tupakalla ja alkoholilla on. Tämä ei ole mikään ongelma jos näitä käyttää kohtuullisesti ja veroilla maksetaan ongelmakäyttäjien hoitokuluja.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs nyt sit?
Aina ei mene nallekarkit tasan mutta olet ainakin yrittänyt. Paljon enempää ei voi vaatia ja miten mahtaisi asiat olla jos et olisi noin tehnyt.
Jotain pitäisi itsekin tajuta ilman vaatimista ja pakottamista. Valitetaan, että rahat ei riitä ja sähkö on kallista yms. mutta kuitenkin on varaa ostaa suklaata ja sipsejä mitkä ovat täysin turhaa ja vaarallisiakin.
Olet siinä mielessä oikeassa, että olisi hyvä pyrkiä terveyden edistämiseen ja sairauksien ennalta ehkäisyyn sen sijaan, että vain hoidetaan sairauksia. Eivätkä nämä ole edes ristiriidassa toistensa kanssa. Terveyskeskusten alkuaikoina olikin suureellinen tavoite, että näissä nimenomaan pyrittäisiin ehkäisemään sairauksia. Kuitenkin kävi niin, että niissä vain hoidetaan sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Terveysfasismi, jos et mahdu mittoihin....
Kyse ei ole mitoista vaan terveydestä.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika, tosissaanko jotain kotijumppavideoita suosittelette jollekin todella ylipainoiselle tai vakavasti masentuneelle? Oli jotenkin todella väsähtänyt ja naiivi teksti. Oliko peräti vitsiksi tarkoitettu koko aloitus? Niitähän tämä palsta on täynnä, väsyneitä, turhia, yksinkertaisia tekstejä.
Kyllä. Mitä vikaa kotijumpassa on jos tilanne on tuo? Ehkä suunnilleen parasta mistä voi aloittaa itsensä kehittämisen ja siitä sitten pikkuhiljaa isommin liikkeelle ja treenaamaan. Lähtee se masennuskin siitä korjaantumaan kun harrastaa liikuntaa riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mitä vikaa kotijumpassa on jos tilanne on tuo? Ehkä suunnilleen parasta mistä voi aloittaa itsensä kehittämisen ja siitä sitten pikkuhiljaa isommin liikkeelle ja treenaamaan. Lähtee se masennuskin siitä korjaantumaan kun harrastaa liikuntaa riittävästi.
Kotijumppavideoista on oikein hyvä aloittaa. Niitä löytyy monenlaisia ja jos on sairaalloisen ylipainoinen, ei ensimmäisenä ole järkevääkään lähteä jonnekin kuntosalille. Vähän kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän normaalijärkinen tai muistava tiedä nuo asiat. Tuo vaatiminen johtaa vaatijoiden huonoon käytökseen niissä paikoissa joissa joku alkaa sellaiseen. Mitä jos laittaisit ensin kauppojen valikoiman ja laadun kuntoon, teollinen valmiste huonolaatuista. Ja köyhillä vain vähän rahaa hankkia terveellisiä (hedelmä, kasvis) vaihtoehtoja, koska tuki minimi.
Mutuna heitän että lihavia ja huonokuntoisia on jokaisessa yhteiskuntaluokassa liki yhtä paljon. Ei raha ole aina ratkaisevassa asemassa. Jos jo lapsuudenkodissa lihavuus on ollut normaalia niin luultavasti se on sitä myös aikuisiällä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs nyt sit?
Voi kun se pohja tehdään jo lapsena. Aloitit aivan liian myöhään.
Typerää tulla sönköttämään jotain poikkeustapauksia, kun tekemäsi asiat ovat kuitenkin oikean suuntaisia. Typerän vastauksen ansaitsitkin. Mitätöit liikunnan ja terveellisen syömisen hyödyt oikein tehokkaasti kommentillasi ja juuri tuollaisten kommenttien takia kustannukset nousevat taas miljardeilla.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs nyt sit?
Universumi ei anna mitään takuita mistään, tyyliin *kun teet näin, niin sinulle käy näin*. Mutta hyvä, kun olet huolehtinut itsestäsi. Tilanteesi olisi luultavasti huonompi, ellet olisi niin tehnyt. Toivottavasti olosi ja vointisi paranee
Minusta itsensä hoitaville pitäisi antaa jotain porkkanaa, kuten esim. verovähennyksiä.