Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinin unirytmi kääntyy aina viikonloppuisin ihan ympäri. En vaan saa häntä nukkumaan.

Vierailija
30.03.2025 |

En tiedä mitä teen. Nytkin kävin kolmelta vessassa ja vielä tuo roikkui puhelimella siihen aikaan... Sanoin kyllä että nyt pitää mennä jo nukkumaan. Maanantait on aina ihan hirveitä. Ensinnäkään en meinaa saada häntä hereille ja sitten kun saan se on sellaista karjumista ja koulun jälkeen sama jatkuu kun hän on niin väsynyt. Jos mulla on aamuvuoro tuo ei aina lähde kouluun tai myöhästyy usean tunnin. Katoin myös wilmasta että tuolla on eniten huonoja merkintöjä just maanantaisin. Muut päivät menee koulussa paremmin ja kotonakin tuo on paremmalla tuulella että kyllä se on tuosta unesta kiinni. 

Puhelimen oon joskus kokeillut ottaa pois mutta ei tuo silti aiemmin mene nukkumaan. Karjuu vaan enemmän mulle että miten hän voi nukkua kun ei nukuta.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peitto pois aina ennen aamuyhdeksää

Vierailija
62/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka sanotte, että otst vaan puhelimen pois, teillä ei taida olla nuoria talossa? Et nimittäin pysty ottamaan kännykkää pois häneltä väkisin. Siitä ei tule kuin käsirysy.

Eihön se auta kuin odottaa, että nuori itse älyää. Tietysti voi saarnata, että menepäs nyt nukkumaan jne.

Kyllä ne kantapään kautta oppii. Jos valvoo eikä jaksa herätä kouluun ja tulee merkintä poissaolosta, tästä sitten tulee myös kotona sanktio. Ei nuoria kasvateta samalla tavalla kuin pikkulapsia. Tai ainakin saa välit huonoiksi. 

Meiltä lähti teiniltä puhelin kun jatkuvasti myöhästelee koulusta ja kouluaamuina heräily on yhtä karjumista. Ei siinä mitään käsirysyä tullut kun se vaan otettiin pois. Siihen asukkaan puhelin oli yöllä pois, ei vaikuttanut siihen raivoheräilyyn mitenkään. 

On kavereita koulussa, eikä kiusata. Asiaa on

*Siihen asti, ei asukkaan. Kiva tämä ennakkosyöttö. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruutuaika-sovellus, silloin voit puhelimellasi säätää mihin asti ja kuinka kauan per päivä lapsesi voi käyttää mitäkin sovellusta. Harva nuori osaa vielä itsesäätelyä, rajat pitää tulla aikuisilta. Puhuminen on vain yksi keino ja tässä se ei taida riittää, sovellukset on tehty tahallaan tosi koukuttaviksi. Tsemppiä kovasti! t. Teinin äiti

Vierailija
64/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta voiko se unirytmi myöhästyä luonnostaan ihan yhtäkkiä? Täytti 15 helmikuussa ja minun mielestä joulun jälkeen tää on pahentunut tosi paljon. En tiedä johtuuko siitäkin kun tuolla on kasvupyrähdyskin menossa ja varmaan hormonit sekaisin. Syksyllä ei ollut pinnaamista eikä myöhästymisiä niin on tää nyt pahentunut ja paljon. Eikä tuo täällä kotona ainakaan niin paljon karjunut. Ap

Kännykän sinivalo estää melatoniinin erittymisen. Melatoniini nukuttaa. Puhelin kun hajoo, palaa yöunet. Pari tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa puhelin pois.

Vierailija
65/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta voiko se unirytmi myöhästyä luonnostaan ihan yhtäkkiä? Täytti 15 helmikuussa ja minun mielestä joulun jälkeen tää on pahentunut tosi paljon. En tiedä johtuuko siitäkin kun tuolla on kasvupyrähdyskin menossa ja varmaan hormonit sekaisin. Syksyllä ei ollut pinnaamista eikä myöhästymisiä niin on tää nyt pahentunut ja paljon. Eikä tuo täällä kotona ainakaan niin paljon karjunut. Ap

Kännykän sinivalo estää melatoniinin erittymisen. Melatoniini nukuttaa. Puhelin kun hajoo, palaa yöunet. Pari tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa puhelin pois.

Tämä on ihan hyvä, sängyssä voi ennen nukahtamista lukea kirjaa. Ei puhelinta tarvitse yöllä mihinkään.

Vierailija
66/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvupyrähdys kuluttaa B12-vitamiinia, joka säätelee vuorokausirytmiä.

Vierailija
67/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykän asetukset kuntoon eli sinivalon suodatus ja silmäystävällinen tila. Samoin vuorokausiasetus, jossa näyttö himmenee klo 10.

Ellei auta niin huonosta käytöksestä käyttöön  Nokian vanha, älytön, viikoksi.

Osta itsellesi vastamelukuulokkeet jos karjuu. 

Vierailija
68/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen tämä teini on? 13 vai 19?

jos on vasta 13 ottaisin tiukkaan puhutteluun, mutta jos jo täysi-ikäinen tai melkein, antaisin olla. Saattaisin kylläkin keskutella rakentavasti

Vierailija
69/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herätät sen viikonloppuna samaan aikaan kuin arkisin. Sitten nukuttaa yöllä.

Ei ei ei. Aamu-uniset joutuu kärsimään viisi päivää viikossa liian aikaisesta herätyksestä, niin edes viikonloppuna pitäisi saada nukkua oman luontaisen rytminsä mukaan. Jos viikonloppunakin pakotetaan väärään unirytmiin, tulee ihmisestä täysin zombie. 

Vierailija
70/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruutuaika-sovellus, silloin voit puhelimellasi säätää mihin asti ja kuinka kauan per päivä lapsesi voi käyttää mitäkin sovellusta. Harva nuori osaa vielä itsesäätelyä, rajat pitää tulla aikuisilta. Puhuminen on vain yksi keino ja tässä se ei taida riittää, sovellukset on tehty tahallaan tosi koukuttaviksi. Tsemppiä kovasti! t. Teinin äiti

Otantani on pieni eli vain lähipiiri. Ne lapset, joilla on ollut tiukat ruutuajat, ovat aivan koukussa puhelimiin kun tilaisuuden saavat. Vapaammin ruutua käyttäville se ei ole niin iso juttu eikä tarvitse kaikkea liikenevää aikaa tuijottaa ruutua, kun se ei ole mitään ihmeellistä.

Jollei teini-iässä osaa laittaa puhelinta pois, niin aikuistumisesta tulee hankalaa. Töihin pitäisi mennä ja siellä ei puhelinta vilkuilla. Untakin tarvitsee jotta jaksaa.

Vierailija
71/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan vaihe. Menee ohi parissa vuodessa. 

Vierailija
72/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kasiluokkalaisen voi minusta vielä ihan "laittaa" nukkumaan, jos se noin vaikeaksi muuten menee. Eli illalla käsket suihkuun, hammaspesulle ja sänkyyn. Peittely, iltapusu, valot pois ja ovi kiinni. Puhelin keittiöön. Makoilkoon sitten sängyssä hereillä, onhan se levon saannin kannalta paljon parempi kuin puhelimen selailu.

Lukiossa/amiksessa voi sitten päättää nukkumaanmenostaan vähän itsenäisemmin, siinä vaiheessa kuitenkin otetaan jo opiskelustakin paljon enemmän vastuuta itse. 

Kun itse olin yläasteella, ei vanhemmilleni tullut kysymykseenkään, että olisin jäänyt valvomaan heidän molempien mentyä nukkumaan, vaan kyllä he tulivat aina ennen nukkumaanmenoa katsomaan, että olin itsekin painumassa petiin. Enkä tuohon aikaan ollut koskaan väsynyt tai uupunut. Toki välillä aloitin salaa kukkumisen heidän nukahdettuaan, mutta se oli oma päätökseni, vanhempani kuitenkin hoitivat velvollisuutensa.