Teinin unirytmi kääntyy aina viikonloppuisin ihan ympäri. En vaan saa häntä nukkumaan.
En tiedä mitä teen. Nytkin kävin kolmelta vessassa ja vielä tuo roikkui puhelimella siihen aikaan... Sanoin kyllä että nyt pitää mennä jo nukkumaan. Maanantait on aina ihan hirveitä. Ensinnäkään en meinaa saada häntä hereille ja sitten kun saan se on sellaista karjumista ja koulun jälkeen sama jatkuu kun hän on niin väsynyt. Jos mulla on aamuvuoro tuo ei aina lähde kouluun tai myöhästyy usean tunnin. Katoin myös wilmasta että tuolla on eniten huonoja merkintöjä just maanantaisin. Muut päivät menee koulussa paremmin ja kotonakin tuo on paremmalla tuulella että kyllä se on tuosta unesta kiinni.
Puhelimen oon joskus kokeillut ottaa pois mutta ei tuo silti aiemmin mene nukkumaan. Karjuu vaan enemmän mulle että miten hän voi nukkua kun ei nukuta.
Kommentit (72)
Meillä on lapsella harrastus, joka pitää rytmin kunnossa viikonloppuisinkin. Oletko tarjonnut lapsellesi tällaista vaihtoehtoa tuon turhan notkumisen sijasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat nyt vaan johdonmukaisesti sen puhelimen iltaisin pois. Siis miten pihalla voi ihminen olla 😬 Pelkäät kun teini huutaa ja annat heti periksi, huhhuh
En pelkää mutta en myöskään halua että kaikki naapurit herää siihen. Tuo osaa karjua oikeasti isoon ääneen. Asutaan kerrostalossa enkä halua yhtäkään varoitusta. Ap
Tuohan on hyvä, voit pelotella niillä varoituksilla ja sanot (väität) että muutatte johonkin aivan hevonperseeseen, jos teinin huutamisen vuoksi saatte häädön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta voiko se unirytmi myöhästyä luonnostaan ihan yhtäkkiä? Täytti 15 helmikuussa ja minun mielestä joulun jälkeen tää on pahentunut tosi paljon. En tiedä johtuuko siitäkin kun tuolla on kasvupyrähdyskin menossa ja varmaan hormonit sekaisin. Syksyllä ei ollut pinnaamista eikä myöhästymisiä niin on tää nyt pahentunut ja paljon. Eikä tuo täällä kotona ainakaan niin paljon karjunut. Ap
Ei se unirytmi luonnostaan ymmärrä olla erilainen viikonloppuisin kuin arkena.
Ja siksi onkin hyvä pitää sama rytmi arkena, viikonloppuna ja lomilla.
Itse olen ratkaissut tämän herättämällä teinin viikonloppuna noin klo 9 aikaan. Jos nukkuisi puolelle päiville, niin varmasti myös valvoisi myöhään. Nyt ei vaan jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lapsella harrastus, joka pitää rytmin kunnossa viikonloppuisinkin. Oletko tarjonnut lapsellesi tällaista vaihtoehtoa tuon turhan notkumisen sijasta?
Suurin osa nuorista lopettaa sen harrastuksensa juurikin tuossa iässä, kun harrastaminen käy liian totiseksi ja sitovaksi. Nuori tarvitsee viikonloppuisin myös palautumista, etenkin jos viikolla kertyy univelkaa. Tärkeintä olisi selvittää, onko nuorella puhelinriippuvuus.
Aamuherätys kylmän veden kanssa kello 6.
Puhelin pois klo 1200
vaikka sun haltuun
Homman nimihän on pitää rytmiä jossain määrin samana, oli arki tai pyhä. Helpommin tietysti sanottu kuin tehty, kun on teini talossa. Ei onnistu kaikilta aikuisiltakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta voiko se unirytmi myöhästyä luonnostaan ihan yhtäkkiä? Täytti 15 helmikuussa ja minun mielestä joulun jälkeen tää on pahentunut tosi paljon. En tiedä johtuuko siitäkin kun tuolla on kasvupyrähdyskin menossa ja varmaan hormonit sekaisin. Syksyllä ei ollut pinnaamista eikä myöhästymisiä niin on tää nyt pahentunut ja paljon. Eikä tuo täällä kotona ainakaan niin paljon karjunut. Ap
Onko esikoinen? :D kuule ei se rikki mene, vaikka sille rajat asettaakin. Sanot sille että nyt on tullut maanantaista ongelma, joten enää ei notkuta viikonloppuna yötä valveilla ja aamulla mama herättää jo 9.00. Jos ensin siitä huolimatta yrittää notkua, niin eiköhän pian huomaa, että ei kannata, kun muuten väsyttää.
Vammaisten perheessä tapahtuu, osa 6293.
Meillä loppuu yläkoululaisen puhelinaika arkisin yhdeksältä ja viikonloppuna kymmeneltä. En ole ehdoton, saa lisäaikaa vartin tai puoli tuntia jos joskus tarvii, eikä meillä tästä riidellä. Mutta öisin nukutaan, ei räplätä kännykkää. Se on todella, siis ihan todella, haitallista aivoterveydelle ja unelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa nuorista lopettaa sen harrastuksensa juurikin tuossa iässä, kun harrastaminen käy liian totiseksi ja sitovaksi. Nuori tarvitsee viikonloppuisin myös palautumista, etenkin jos viikolla kertyy univelkaa. Tärkeintä olisi selvittää, onko nuorella puhelinriippuvuus.
Näin kävi meilläkin. On pelannut futista mutta lopetti syksyllä. En mä ehkä puhelin riippuvuuteen kuitenkaan usko. Tekee hän muutakin ja on koulun jälkeen kavereiden kanssa ja eilenkin näki kavereita. Ja mikä on ihanaa hänessä, niin vapaaehtoisesti tykkää käyttää meidän koiran kävelyllä. Siitä ei tarvi vääntää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat nyt vaan johdonmukaisesti sen puhelimen iltaisin pois. Siis miten pihalla voi ihminen olla 😬 Pelkäät kun teini huutaa ja annat heti periksi, huhhuh
En pelkää mutta en myöskään halua että kaikki naapurit herää siihen. Tuo osaa karjua oikeasti isoon ääneen. Asutaan kerrostalossa enkä halua yhtäkään varoitusta. Ap
Tuohan on hyvä, voit pelotella niillä varoituksilla ja sanot (väität) että muutatte johonkin aivan hevonperseeseen, jos teinin huutamisen vuoksi saatte häädön.
Tuollainen joka tottunut saamaan tahtonsa läpi huutamalla ei välitä tuollaisesta paskaakaan, tottunut kyllä ettei tule seuraamuksia mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin kävi meilläkin. On pelannut futista mutta lopetti syksyllä. En mä ehkä puhelin riippuvuuteen kuitenkaan usko. Tekee hän muutakin ja on koulun jälkeen kavereiden kanssa ja eilenkin näki kavereita. Ja mikä on ihanaa hänessä, niin vapaaehtoisesti tykkää käyttää meidän koiran kävelyllä. Siitä ei tarvi vääntää. Ap
Millainen kaveriporukka on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tjooh, no, koitahan pärjäillä. Ongelmat näköjään sen asteisia että tarvitsisit jotain Super Nannya opettamaan vanhempana olemista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen joka tottunut saamaan tahtonsa läpi huutamalla ei välitä tuollaisesta paskaakaan, tottunut kyllä ettei tule seuraamuksia mistään.
No sitten tulee se häätö, muutetaan kauas kavereista korpeen huutamaan. Kylmä herätys syihin ja seurauksiin. Oppi joka kantaa loppuelämän.
Siis mitä ihmeen karjumista? Ei tulisi meillä kuulonkaan, että vanhemmille huudetaan. Emmekä tietenkään itse ikinä huuda lapsille. Hiukan nyt käytöstapoja kehiin.
Ei ole järkevää valvoa puhelimen kanssa öitä. Mutta... Muistelkaa omaa teini-ikäänne. Menittekö nukkumaan samaan aikaan kuin arkena? Pitikö teidän herätä varhain viikonloppuisin vai saitteko nukkua pidempään?
Koulu on hoidettava kunnialla.Kouluun mennään, kun koulupäivä alkaa.
Te, jotka sanotte, että otst vaan puhelimen pois, teillä ei taida olla nuoria talossa? Et nimittäin pysty ottamaan kännykkää pois häneltä väkisin. Siitä ei tule kuin käsirysy.
Eihön se auta kuin odottaa, että nuori itse älyää. Tietysti voi saarnata, että menepäs nyt nukkumaan jne.
Kyllä ne kantapään kautta oppii. Jos valvoo eikä jaksa herätä kouluun ja tulee merkintä poissaolosta, tästä sitten tulee myös kotona sanktio. Ei nuoria kasvateta samalla tavalla kuin pikkulapsia. Tai ainakin saa välit huonoiksi.
Kunnon kurikasvatus käyttöön ja otat siltä luulot pois niin se ei uskalla huutaa.