Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinin unirytmi kääntyy aina viikonloppuisin ihan ympäri. En vaan saa häntä nukkumaan.

Vierailija
30.03.2025 |

En tiedä mitä teen. Nytkin kävin kolmelta vessassa ja vielä tuo roikkui puhelimella siihen aikaan... Sanoin kyllä että nyt pitää mennä jo nukkumaan. Maanantait on aina ihan hirveitä. Ensinnäkään en meinaa saada häntä hereille ja sitten kun saan se on sellaista karjumista ja koulun jälkeen sama jatkuu kun hän on niin väsynyt. Jos mulla on aamuvuoro tuo ei aina lähde kouluun tai myöhästyy usean tunnin. Katoin myös wilmasta että tuolla on eniten huonoja merkintöjä just maanantaisin. Muut päivät menee koulussa paremmin ja kotonakin tuo on paremmalla tuulella että kyllä se on tuosta unesta kiinni. 

Puhelimen oon joskus kokeillut ottaa pois mutta ei tuo silti aiemmin mene nukkumaan. Karjuu vaan enemmän mulle että miten hän voi nukkua kun ei nukuta.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että mun teinielämäni oli vapaata ysärillä. Sai mennä ja tehdä ihan oman mielen mukaan. Koulusta ei kyllä.ollut lupaa olla poissa. Sinne mentiin aina.

Vierailija
42/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että mun teinielämäni oli vapaata ysärillä. Sai mennä ja tehdä ihan oman mielen mukaan. Koulusta ei kyllä.ollut lupaa olla poissa. Sinne mentiin aina.

Samat muistot. Se oli itsestäänselvyys, että kaikki kouluun liittyvä hoidetaan itsenäisesti ja ajallaan.

Muuten en tarvinnut mitään aikataulutusta tai kyttäystä vanhempien suunnalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka sanotte, että otst vaan puhelimen pois, teillä ei taida olla nuoria talossa? Et nimittäin pysty ottamaan kännykkää pois häneltä väkisin. Siitä ei tule kuin käsirysy.

Eihön se auta kuin odottaa, että nuori itse älyää. Tietysti voi saarnata, että menepäs nyt nukkumaan jne.

Kyllä ne kantapään kautta oppii. Jos valvoo eikä jaksa herätä kouluun ja tulee merkintä poissaolosta, tästä sitten tulee myös kotona sanktio. Ei nuoria kasvateta samalla tavalla kuin pikkulapsia. Tai ainakin saa välit huonoiksi. 

Jep, kädestä pois ottaminen ei fyysisesti onnistu ja on myös hyvin huonotapaista. Helppo keino on, että puhelin sulkeutuu tiettyyn aikaan. Meillä on alakoululaisia lapsia, ja klo 19 jälkeen heidän puhelimistaan pystyy vain soittamaan puheluja.

Vierailija
44/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka sanotte, että otst vaan puhelimen pois, teillä ei taida olla nuoria talossa? Et nimittäin pysty ottamaan kännykkää pois häneltä väkisin. Siitä ei tule kuin käsirysy.

Eihön se auta kuin odottaa, että nuori itse älyää. Tietysti voi saarnata, että menepäs nyt nukkumaan jne.

Kyllä ne kantapään kautta oppii. Jos valvoo eikä jaksa herätä kouluun ja tulee merkintä poissaolosta, tästä sitten tulee myös kotona sanktio. Ei nuoria kasvateta samalla tavalla kuin pikkulapsia. Tai ainakin saa välit huonoiksi. 

Käsirysy?? Meillä on teineihin hyvät avoimet välit, toki ne mieltään osoittaa välillä kuten ikään kuuluu mutta että käsirysy kun tahtoaan ei saa läpi, teillä on kyllä asiat todella vinksallaan jos tuollainen on mielestäsi normaalia

Vierailija
45/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ratkaissut tämän herättämällä teinin viikonloppuna noin klo 9 aikaan. Jos nukkuisi puolelle päiville, niin varmasti myös valvoisi myöhään. Nyt ei vaan jaksa.

Olis ollu teininä ihan tuskaa jos olis joutunut viikonloppunakin heräämään aikaisin kun piti kouluaamuina lähteä jo seiskan jälkeen bussille. Antakaa teinien valvoa ja nukkua myöhään jos nukuttaa. Puuttuisin ainoastaan tuohon koulusta lintsaamiiseen. Se sun teini ymmärtää jo puhetta niin vakava keskustelu yleensä auttaa.  Tuo karjuminen kyllä huolestuttava merkki ettet oikein osaa kasvattaa ja kohtelet teiniä kuin pikkulasta, vähemmästäkin häntä ahdistaa.

Vierailija
46/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksi jotakin mukavaa tekemistä viikonloppu aamuihin? 

Herkullinen aamupala katettuna klo 8? Lähtö shoppailemaan heti kun kaupat aukeavat? Jos teini nukkuu myöhään niin missaa kaiken 

Voit myös yrittää järkisyin perustella miksi kannattaa pitää unirytmistä kiinni myös viikonloppuna. Koulu sujuu paremmin, tulee parempia arvosanoja ja mahdollisuus päästä haluamaansa jatko-opiskelupaikkaan 

Vierailija
47/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT. En ole näiden puhelinrajoitusten kannalla siinä mielessä, että ratkaisu olisi puhelin pois tai netti kiinni. Teini on kohta aikuinen ja olisi tarpeen opetella itsesäätelyä.

Vierailija
48/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykkä yöksi pois

Vkl herätys klo 9-10

Melatoniini kokeiluun

Vierailija
49/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OT. En ole näiden puhelinrajoitusten kannalla siinä mielessä, että ratkaisu olisi puhelin pois tai netti kiinni. Teini on kohta aikuinen ja olisi tarpeen opetella itsesäätelyä.

Hyvä pointti. Siksi suosinkin järkevää herätysaikaa (aamiainen viimeistään klo 9).

Vierailija
50/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä unirytmi kääntyy aina viikonloppuna ja lomilla eikä lapsi ole ihan vielä teinikään. Toiset ei ole aamuihmisiä. Meillä mennään nukkumaan puoliltaöin ja lauantaina saa nukkua niin pitkään kuin haluaa. Sunnuntaina herättelen 9-10 aikaan. Jotain kivaa tekemistä sunnuntaihin, niin unikin tulee illalla.

Ruutuaikaa en rajoita sillä ehdolla, että koulu sujuu, on kavereita ja muukin tekeminen kiinnostaa.

Kesäisin käydään Espanjassa ja siellä on ihanaa, kun ei olla erilaisia. Pikkulapset on puistossa vielä klo 22. Aamu 9 on aikaista.

Vierailija
51/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minä ainakin voin tarvittaessa ottaa nuoriltani puhelimen pois ilman mitään käsirysyä. Olisi kyllä puhelimet vähän pitempään pois käytöstä, jos vanhempiinsa kävisivät käsiksi. Eikä ole yhteenkään kolmesta huonot välit, mutta selvät säännöt ja rajat on, ja tietävät, että niistä pidetään kiinni. Järkevästi käyttäytymällä saavat sitten tietenkin lisää vapautta, kun huolehtivat vastuistaan myös.

Vierailija
52/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kamalasti itse äkseeraat, juttu kääntyy teinin päässä niin, että sinä olet syypää kaikkeen. Anna valvoa ja kärsiä. Jossain vaiheessa itse keksii miten voi parantaa maanantain oloaan. Minulla kaikin puolin fiksu lukiolaispoika, joka on luonnostaan aamuvirkku. No, lukiossa keksi, että hän ei tarvitsekaan unta niin paljon kuin muut ja alkoi valvoa. Ihan silmällä näkee, että parempi olisi nukkua, mutta keksii sen ehkä joskus itse. Olen asiasta hyvähenkisesti sanonut, mutta siihen jätin.

Vierailija
53/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokin poika varmaan netissä ulisee vuosikaudet eteenpäin miten naiset eivät kiinnostu 😄 Jos teini-iässä karjuu äidilleen siitä että pitää herätä kouluun niin veikkaan että elämässä on päästy tähän asti liiankin helpolla

Vierailija
54/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ratkaissut tämän herättämällä teinin viikonloppuna noin klo 9 aikaan. Jos nukkuisi puolelle päiville, niin varmasti myös valvoisi myöhään. Nyt ei vaan jaksa.

Olis ollu teininä ihan tuskaa jos olis joutunut viikonloppunakin heräämään aikaisin kun piti kouluaamuina lähteä jo seiskan jälkeen bussille. Antakaa teinien valvoa ja nukkua myöhään jos nukuttaa. Puuttuisin ainoastaan tuohon koulusta lintsaamiiseen. Se sun teini ymmärtää jo puhetta niin vakava keskustelu yleensä auttaa.  Tuo karjuminen kyllä huolestuttava merkki ettet oikein osaa kasvattaa ja kohtelet teiniä kuin pikkulasta, vähemmästäkin häntä ahdistaa.

Mistä ihmeestä höpötät? Joku muu saattoi puhua karjumisesta - minä herätän ihan kauniisti puhumalla.

Totta kai arkiheräämisesi oli tuskaa, jos käänsit vuorokausirytmisi päälaelleen viikonloppuisin. Paljon helpommalla pääsee, kun pitää rytmin melko vakiona viikolla ja viikonloppuna.

Vierailija
55/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla joka teinitaloudessa sama ongelma. Varsinkin pojat pelaa viikonloppuisin lähes aamuun asti kavereiden kanssa. 

56/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo ole vain teinien ongelma. Itselläni yleensä la iltana menoa ja musiikkiliikuntaa niin että pääsen nukkumaan vasta klo 0400 jälkeen. 

Maanantaiaamuun mennessä pitää tilanne kuitenkin palauttaa normaaliin työrytmiin eli jet lag korjata.

Minulla onnistuu kun sunnuntaina päivällä rasittaa itseään fyysisesti ja menee sitten illalla nukkumaan riittävän ajoissa.

M60

Vierailija
57/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla joka teinitaloudessa sama ongelma. Varsinkin pojat pelaa viikonloppuisin lähes aamuun asti kavereiden kanssa. 

Ja tytöt roikkuu Snapissa, TikTokissa ja Instagramissa eli ei mitään eroa.

Vierailija
58/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä höpötät? Joku muu saattoi puhua karjumisesta - minä herätän ihan kauniisti puhumalla.

Totta kai arkiheräämisesi oli tuskaa, jos käänsit vuor

Olen eri kommentoija. Tietysti vuorokausirytmi tulisi pitää suht samana, mutta eipä se onnistu minultakaan. Arkena on herätys klo 5.15. Viikonloppuna ei tule kuuloonkaan, että nousisin 6-7 aikaan. Teinien aivot sitä paitsi tarvitsee unta. Annan todellakin nukkua, mutta en hillua aamuyöhön.

https://yle.fi/a/3-8116419

Vierailija
59/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeyönä kello ei muuten koskaan lyönyt kolmea!

Vierailija
60/72 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiltä lähti teiniltä puhelin kun jatkuvasti myöhästelee koulusta ja kouluaamuina heräily on yhtä karjumista. Ei siinä mitään käsirysyä tullut kun se vaan otettiin pois. Siihen asukkaan puhelin oli yöllä pois, ei vaikuttanut siihen raivoheräilyyn mitenkään. 

On kavereita koulussa, eikä kiusata. Asiaa on kyllä selvitelty perinpohjin. Ei vaan tunnu lasta kiinnostavan. Mutta hienosti kyllä herää jos on tiedossa jotain mukavaa tms. Puhelimen saa takaisin sitten kun osaa nousta ajoissa ilman raivoamista.