Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskooko ateisti sieluun

Vierailija
29.03.2025 |

Vai onko elämä pelkkää ruumiin elossapitoa ja menestyksen jahtaamista heille?

Kommentit (232)

Vierailija
161/232 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon, ei kai se estä uskomasta, että on jokin henkinen minä olemassa. Ei sielu myöskään mikään kristinuskon keksintö ole. Ja samalla tapaa ateismi on uskon asia kuin kristinuskokin, koska Jumalan olemassaoloa ei voi todistaa suuntaan eikä toiseen nykyisellään. Different shit, same asshole.

Ei ateisti kiellä jumalaa, hän ei vain usko väitettäsi sen olemassaolosta.

Vierailija
162/232 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sielun käsite vaatisi täsmentämistä, ennenkuin kysymykseen voi vastata. Jos sielulla tarkoitetaan niiden yksilöllisten reaktioiden, opittujen toimintatapojen ja personallisuuden piirteiden muodostamaa kokonaisuutta, kyllä minä ateistina uskon sielun olemassaoloon. Kukaan kanssaihminen ei ole persoonana samanlainen kuin minä. Kun minä kuolen, sieluni tai persoonallisuuteni sammuu. Kukaan ei tule koskaan olemaan personallisuudeltaan samanlainen kuin minä olen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/232 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskooko uskovainen RA-aurinkojumalaan?

Niin.

Jospa seuraavan kerran vähän pohdit kysymyksen muotoilemista ennen kuin kysyt.

Jokainen ateisti on yksilö ja heitä yhdistää vähintäänkin vain ateismi eikä välttämättä mikään muu.

Juuri näin. "Mun taikausko ja mielikuvitusolennot on oikeampia kuin sun taikausko ja mielikuvitusolennot!!" Näin ne uskovaiset kiistelevät, kuka on oikeassa. Ateistit lähinnä naureskelevat.

Vierailija
164/232 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateistilla on sielu, vaikkei tätä tiedostakaan, samoin kuin maailmassa on Jumala, vaikkei ateisti kykene tätä hyväksymään ja mieluummin palvoo sen sijaan ihmiskuntaa ja itseään jumalanaan. 

Esittäisitkö todisteen jostain jumalasta? Ihan mikä tahansa käy.

Tehdään jumalanpilkasta asianomistajarikos. Lupaan uskoa heti kun ensimmäinen oikeusjuttu tulee käsittelyyn.

Vierailija
165/232 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateisti on sattumanvarainen leija.

Kaikki ihmiset on. Elämä on silkkaa sattumaa, eikä rukouksista ole mitään hyötyä.

Vierailija
166/232 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateistilla on sielu, vaikkei tätä tiedostakaan, samoin kuin maailmassa on Jumala, vaikkei ateisti kykene tätä hyväksymään ja mieluummin palvoo sen sijaan ihmiskuntaa ja itseään jumalanaan. 

Esittäisitkö todisteen jostain jumalasta? Ihan mikä tahansa käy.

Jos olet kala akvaariossa ja kysyt todisteita veden olemassaolon perään, uskoisitko jos sinulle kerrottaisiin?

Kalatiedemiesten siellä akvaariossa olisi erittäin helppo ennen pitkään todistaa aukottomasti veden olemassaolo. Vähän niinkuin ihmiset ilman kanssa. Meni nyt sinulta tämä vertauskuva hyvin pahasti hakoteille

Huutista! Entä mitä näet kun aurinko nousee?

Näen tekstiä uskikselta, jonka mielestä hyvä perustelu jumalan olemassaolosta on "huutista!". Ei nyt vakuuta.

Vierailija
167/232 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinullahan tarkkaa tietoa on asiasta. Nyt todista vielä nämä väitteesi. 

Osa ihmisistä kuvittelee olevansa kaikkivoipia kunnes Jumala toisin todistaa heille itsellensä. Kyllä alentuvat jossakin kohdassa jos eivät muuten opi koskaan.

Tämä on hekumointia väärin ajattelevien tulevasta rangaistuksesta. Joillekin pelkästään tämä riittää perusteeksi olla kristitty. Lähimmäisen rakastaminen on tästä kaukana.

Joo, mitä kehuskelemista on sellaisessa uskossa, jossa ollaan mukana vain palkkion toivossa ja rangaistuksen pelossa? Mitä virkaa sellaisella jumalalla oikein on?

Vierailija
168/232 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon, ei kai se estä uskomasta, että on jokin henkinen minä olemassa. Ei sielu myöskään mikään kristinuskon keksintö ole. Ja samalla tapaa ateismi on uskon asia kuin kristinuskokin, koska Jumalan olemassaoloa ei voi todistaa suuntaan eikä toiseen nykyisellään. Different shit, same asshole.

Väärin. Todistustaakka on väitteen esittäjällä, eli jos väittää että jumala on olemassa, pitää pistää pöytään todisteita. Muiden ei tarvitse todistaa, että jumalaa ei ole.

Vierailija
169/232 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei usko mutta ateisti herää tuomionylösnousemuksessa ikuiseen kadotukseen. Ne jotka uskoivat eläessään heräävät ensimmäisessä ylösnousemuksessa ikuiseenelämään.

Mitäpä jos se oikea uskonto onkin jokin muu sadoista tuhansista eri uskonnoista ja sinä heräät heidän tuomittavana sitten joskus?

"The answer is: mormons."

Vierailija
170/232 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herran siunausta ateisteille

Vierailija
171/232 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n kysymykseen - Olen ateisti, enkä usko sieluun. Pidän silti tärkeänä, että eläessäni teen asioita, joilla on positiivinen vaikutus muihin ihmisiin ja luontoon. Surullista, jos ainoastaan uskominen sieluun estää ihmistä näkemästä elämää "pelkkänä ruumiin elossapitona ja menestyksen jahtaamisena" ilman muita arvoja. 

Vierailija
172/232 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskooko Uskis jumalattomuuteen?

Vierailija
173/232 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Buddhan siunausta kristityille.

Vierailija
174/232 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohtamatta että: uskova ei usko ateistin väitettä Jumalan olemattomuudesta.

Vierailija
175/232 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateisti on sattumanvarainen leija.

Kaikki ihmiset on. Elämä on silkkaa sattumaa, eikä rukouksista ole mitään hyötyä.

Ei niistä olekaan hyötyä jos ei usko niistä olevan hyötyä. Niistä on hyötyä jos niistä uskoo olevan hyötyä. Elämäkin on sattumaa jos uskoo niin tai ei ole jos on uskomatta. uskominen on joko hyödyllistä tai ei ole. Hyödyllinen uskomus kannattaa pitää ja haitallisesta uskomuksesta luopua. Mutta miten vaikea onkaan irroittautua vaikka itseinhosta jos on masiksissa. En kelpaa kenellekään oi voi, voisin sanoa masentuneena itselleni ja pidän sitä normaalina. Teen sen itselleni ja se on ehdottomasti huono tapa mutta toiminnan ollessa käynnissä en tiedä että teen sitä. Minulla olisi kaikki valta puhua itselleni: kaikki pitävät minusta ja mieli paranisi heti. Tuollaisessa tilanteessa uskomus että on olemassa jumala tuolla jossain vaikka salattuna, on hyödyllisempi uskomus kuin että jumalaa ei ole. Siis suhteellista.

Vierailija
176/232 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskooko Uskis jumalattomuuteen?

Sekin on osa Jumalan luomaa valojen ja varjojen hyväntahtoista leikkiä, joten vastaus mielestäni kyllä. uskiksen on hyväksyttävä myös varjot koska nekin ovat Jumalaa.

Vierailija
177/232 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Buddhan siunausta ateisteillekin.

Vierailija
178/232 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohtamatta että: uskova ei usko ateistin väitettä Jumalan olemattomuudesta.

Ei ateisti sellaista väitä. Etkö ymmärrä? Miksi te luulevaiset keksitte ateisteille ominaisuuksia, joita ateistin määritelmään ei kuulu?

Vierailija
179/232 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Buddhan siunausta ateisteillekin.

Sopii mainiosti. Ei kukaan häntä jumalaksi väitäkään.

Vierailija
180/232 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ateisti tietenkään usko sieluun, koska sielu on teistien keksintö.

Mihin ateisti nojaa, vai tasapainoileeko oman egon nokassa?

Moraaliin. Ihminen on luonnostaan sosiaalinen eläin, ja mistään ei tule mitään, jos emme voi luottaa toisiimme. Kaikkiin ei voi luottaa, se on surullinen tosiasia, mutta se on v'ähän sama kuin räjähtävät akut, niin voi käydä ja se on sitten voi voi, mutta elämästä tulisi aika outoa, jos olettaisit, että koko ajan niin käy. Minä luotan muihin, ja kun käyttäydyn luotettavasti, he taas minuun, ja siten elämä on yhdessä mukavaa. Kun en toiseen elämään usko, niin aika tärkeää, että tästä tulisi mahdollisimman hyvä. 

Eli ei, en usko sieluun. En myöskään omavoittoisuuteen tai voiton maksimointiin. Uskon, että ihmiset haluavat olla hyviä, ja yritän käyttäytyä sen mukaan. Ostin eilen takin, lähetin myyjälle saman tien rahat, ja hän oletettavasti lähettää minulle takin. Hänen halunsa saada rahaa on yhtä hyvä kuin minun haluni saada takki, ja jos molemmat kunnioitamme toisiamme näinkin pienessä asiassa, hyvä tulee. Jos näin ei yleisesti menetellä, kukaan ei saa takkia eikä rahaa. 

En tietenkään käyttäydy järkyttävän epäsosiaalisesti, käy muiden kimppuun tai sellaista jos voisinkin, koska toimivana sosiaalisena eläimenä en edes halua. Unko uslkosi johonkin kurihahmoon ainoa syy,mikset halua olla ilkeä, vai onko sosiaalisuus myötäsyntyistä? Koska jo ei ole, et taida olla oikein kunnon ihminen. 

(Mutta hei, jos uskosi jumalhahmoon tai sieluun tai mihin tahansa saa aikaan että olet ihmisiksi niin se on hyvä, minäkin olen omista syistäni, voimme varmastikin tulla toimeen). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi