Työnhaku keskustelu puhelimessa maanantaina
Mä en halua vastata. Pelkään että saan sanktion tai pakotuksen jonnekin ..jos en mee tukea leikataan.. mä en jaksa tätä kiristystä.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Joskus mulla oli ajatus lastenkirjasta mutta ei siihenkään mulla olis oikeesti mahiksia. Tai runokirja. No ei ktn mun runot kiinnosta.. en ole oikeasti halunnut koskaan yhtään mtn.
---- Taivaanrannan maalari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin saat pakotuksia minnekään kun työkokeilut sun muut ei enää auta sakkomaksuihin, joten mitään moisia palveluja ei enää tarjota.
No jonkun karenssin voin saada kun katkaisin työkkäriasiakkuuden pariksi päiväksi kun en halua mihinkään kuntouttavaan. Mä en jaksa tätä. Jättäis mut vaan rauhaan.
Ymmärrän että olet nuori.Kai sinua jokin ala kiinnostaa.Tai vaikka kurssi että pääset töihin.
Vaikka ajamaan kuljetuksia kuriirina.
Ootsä noin pihalla. Olen 34. Kurssi että pääset töihin😄😄 mikä se sellainen on. Mulla ei ole ajokorttia.
Pyydä ajokorttikurssi ja kerro että haluat autokuskiksi kuriirin töihin tai bussiku
Kukahan sen ajokortti kurssin maksaisi..
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta voin sanoa, että työkkärin virkailijat eivät osaa varautua tilanteeseen, jossa työtön kertookin rehellisesti haluavansa töihin ja pohtii ääneen millaisia urapolkumahdollisuuksia siihen olisi. Lisäksi kannattaa kysellä, että jos saisit tehdä unelmiesi työpaikassa harjoittelun/ kokeilun niin miten työkkäri voisi tämän mahdollistaa? Kun tavoitteesi olisi saada kyseisestä paikasta mahdollisesti ihan pysyvä paikka tai ainakin määräaikaisuus sekä hyviä suosittelijoita ja kerrot kuinka aiot kokeilun aikana osoittaa kyvykkyytesi ja motivaatiosi.
Olen itse ollut yllä kuvatussa tilanteessa ja työkkärivirkailijan oletus oli että lässytetään nämä samat lomakkeet läpi ja rasti ruutuun, nyt on soitettu. Olin vissiin harvinaisen motivoitunut yllättyneestä vastaanotosta päätellen.
Tää on minustakin hyvä strategia. Tosin omalla kohdallani olen oikeasti halukas töihin, mutta 57-vuotiaana en pääse ikinä edes haastatteluihin, nuoremmat ja halvemmat menevät ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän niihin kukaan halua vastata, mutta valmistaudu sen pohjalta mitä ollut aiemmin esillä, olet itse tehnyt ja mitä aiot jatkossa. Paljolti riippuu miten ohjaat keskustelua.
Mua ei kiinnosta nuolla niitten persettä ja valehdella
Ahaa, olet siis sekä tyhmä että laiska. Osaatko edes hävetä? Tuskin.
Hävetä mitä? Miksi mun pitäis hävetä että haen tukia maassa jossa ei ole työpaikkoja.
----------------Selkärangaton loinen.
No mitä mun pitäis tehdä.. onko se väärin että haluan työstä palkan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta voin sanoa, että työkkärin virkailijat eivät osaa varautua tilanteeseen, jossa työtön kertookin rehellisesti haluavansa töihin ja pohtii ääneen millaisia urapolkumahdollisuuksia siihen olisi. Lisäksi kannattaa kysellä, että jos saisit tehdä unelmiesi työpaikassa harjoittelun/ kokeilun niin miten työkkäri voisi tämän mahdollistaa? Kun tavoitteesi olisi saada kyseisestä paikasta mahdollisesti ihan pysyvä paikka tai ainakin määräaikaisuus sekä hyviä suosittelijoita ja kerrot kuinka aiot kokeilun aikana osoittaa kyvykkyytesi ja motivaatiosi.
Olen itse ollut yllä kuvatussa tilanteessa ja työkkärivirkailijan oletus oli että lässytetään nämä samat lomakkeet läpi ja rasti ruutuun, nyt on soitettu. Olin vissiin harvinaisen motivoitunut yllättyneestä vastaanotosta päätellen.
Tää on minustakin hyvä strategia. Tosin omalla kohdallani olen oikeasti halukas
Mikä unelmien duunipaikka .. mitä selität
Ei sua kukaan orjuuta. Työnhakijana oleminen on vapaaehtoista ja saat kyllä turvata toimeentulosi muillakin tavoin. Mutta jos haluat turvata sen työttömyysetuudella niin se ei ole vastikkeetonta tuloa ja silloin sun pitää täyttää siihen kuuluvat velvollisuudet. Työnhakukeskustelu on 3kk välein ja työnhakuvelvoite on 4paikkaa/1kk. Työttömyysetuus on minimissään n. 37e/pv. viideltä päivältä viikossa, joten saat ihan hyvää tuntipalkkaa siitä, että vastaat puhelimeen.
Mun mies joutui menemään kouluun työkkärin painostuksen takia. Karenssilla uhkaili se akka. Mieheni on aina saanut töitä pelkän kokemuksen perusteella. Sitten tuli ikärasismi. Työkkärin akka ei tätä uskonut. Piipitti että kaikki on kiinni pelkästä tutkinnosta. Saas nähä saako sitten töitä parin vuoden päästä, koska sitten on hän kaksi vuotta vanhempi. Mitähän ne työkkärissä sitten sanoo, jos ei saakkaan töitä tutkinnosta huolimatta. Mieheni on koulun vanhin, yli viiskymppinen, näyttää ikälopulta muitten rinnalla. Työkkärin akka sai bonukset. Paskat ne työttömistä välittää.
Vierailija kirjoitti:
Ei sua kukaan orjuuta. Työnhakijana oleminen on vapaaehtoista ja saat kyllä turvata toimeentulosi muillakin tavoin. Mutta jos haluat turvata sen työttömyysetuudella niin se ei ole vastikkeetonta tuloa ja silloin sun pitää täyttää siihen kuuluvat velvollisuudet. Työnhakukeskustelu on 3kk välein ja työnhakuvelvoite on 4paikkaa/1kk. Työttömyysetuus on minimissään n. 37e/pv. viideltä päivältä viikossa, joten saat ihan hyvää tuntipalkkaa siitä, että vastaat puhelimeen.
Mulle ei ole määrätty mtn työnhakuvelvoitetta. Se on mun kohdalla 0.
Vierailija kirjoitti:
Ei aina pidä paikkaansa. Kun ikää tulee ja sairautta niin työnhakuvelvollisuus voi olla nolla, kuten minulla. Eläkkeelle ei päästetä.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysetuus on minimissään n. 37e/pv. viideltä päivältä viikossa, joten saat ihan hyvää tuntipalkkaa siitä, että vastaat puhelimeen.
Ei ole minimi, vaan maksimi tuo summa, vaikka siihen jonkun 9 euron korotuksen voikin saada. Itse saan osa-aikatyöläisenä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies joutui menemään kouluun työkkärin painostuksen takia. Karenssilla uhkaili se akka. Mieheni on aina saanut töitä pelkän kokemuksen perusteella. Sitten tuli ikärasismi. Työkkärin akka ei tätä uskonut. Piipitti että kaikki on kiinni pelkästä tutkinnosta. Saas nähä saako sitten töitä parin vuoden päästä, koska sitten on hän kaksi vuotta vanhempi. Mitähän ne työkkärissä sitten sanoo, jos ei saakkaan töitä tutkinnosta huolimatta. Mieheni on koulun vanhin, yli viiskymppinen, näyttää ikälopulta muitten rinnalla. Työkkärin akka sai bonukset. Paskat ne työttömistä välittää.
Voi kauheeta. Ilmainen koulutus. Kauhea diktatuuri kehitysmaa, kun tekee kansalaisilleen näin.
Alkoiko ne etukäteen kertomaan että tulee soitto te keskusksesta, itsellä jäänyt siihen puheluun vastaamatta ja työnhaku mennyt katkolle ellei soita sinne.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaapa tämä ketju ajatuksella. Kaikki, jotka ovat sitä mieltä, että Suomi ei tarvitse työntekijöitä muualta. Ap: n kaltaisia on tuhansia ja taas tuhansia. Valitettavasti.
Koko työttömyysetuus pitäisi muuttaa sellaiseksi, että sen saisi vain menemällä henkilökohtaisesti tapaamaan omavalmentajaa ja esittämällä todisteet työnhausta. Muille annettaisiin nolla euroa.
Kun olin (onneksi hetken) aikoinaan työnhakijana, minulle tuli pelkkä tekstari missä jotain tyyliin "emme yhteydenottoyrityksistä huolimatta tavoittaneet " ja työnhaku olisi mennyt katkolle ellen olisi soittanut valtakunnalliseen te-numeroon tulikivenkatkuisen puhelun. Asia korjattiin. Jatkossa te-tyypiltä tuli ilmoitus ja puhelu asiallisesti kuten kuuluu. Ihan ihme touhua kyllä. (ja turha väittää vastaan koska soittohistoriassa olisi näkynyt ei-vastatut puhelut.)
Ahdistavaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Alkoiko ne etukäteen kertomaan että tulee soitto te keskusksesta, itsellä jäänyt siihen puheluun vastaamatta ja työnhaku mennyt katkolle ellei soita sinne.
Joo kyllähän ne ilmoittaa että soitto tulee tiettynä aikana. Siellä sivulla lukee
Mä kerron että mulla on elinaikaa enää päivä. Ettei muhun saa enää yhteyttä . Ei mulla muuta. Hyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Nuo työkkärin virkailijat on oma lukunsa. Halusin 80/90- l. vaihteessa ulkomaille opiskelemaan, soitin lähetystöt läpi ja kyselin mahdollisuuksiani ja pakollisia kieliopintoja eri maihin. Työkkärissäkin mainostettiin neuvontaa. Minulle varattiin aika ja virkailijan valmistautumista varten minun piti etukäteen kuvailla neuvonnan tarvettani.
Nuoruuden innolla sitten painelin neuvontaan. Pettymykseni oli suuri, kun virkailija minulle auktoriteetillaan kertoi, että minun pitää ensi töikseni soitella suurlähetystöihin ja ottaa selvää yliopistojen kielivaatimuksista. Ei auttanut, vaikka kerroin jo tehneeni taustatyön. Enempää hän ei kuulemma pystynyt auttamaan.
Olin tosi hämmentynyt, mutta sen jälkeen en ole työkkärin palveluita tarvinnut. Eihän tässä muuta ongelmaa ole, heidän asiantuntemuksensa taso selkeni nuorelle abillekin. Järjestin itse opiskelupaikkani. Mutta että verorahoilla tällaista ylläpidetään.
Työkkäri ei 35 vuotta sitten välittänyt opiskelupaikkoja ulkomailta, sitä varten oli opetusministeriö. Työkkäri oli tuolloin työnvälitystoimisto, vaatimasi palvelu ei kuulunut heille lainkaan. Silloinen neuvontapalvelu koski työnhakua ulkomailta, joten aika outoa odottaa, että tekevät puolestasi opiskeluun liittyvät työt.
Vierailija kirjoitti:
Hei vuosi 2008, miten sinulla menee? TE-keskukset lakkautettiin vuoden 2009 alusta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei vuosi 2008, miten sinulla menee? TE-keskukset lakkautettiin vuoden 2009 alusta alkaen.
No jokainen varmaan tietää mitä tuolla tarkoitetaan.
----------------Selkärangaton loinen.