Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääsee keskiluokkaan?

Vierailija
29.03.2025 |

Millaisia ponnisteluja pitää tehdä, että on turvallisesti keskiluokkainen?

Kommentit (170)

Vierailija
141/170 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan puppua, että kaikki keskiluokkaan kuuluvat tunnistavat Joutsenlammen ja heillä olisi enää kirjahylly. Laskeudu norsunluutornistasi hyvä ihminen! Elät 40 vuotta vanhassa museoidussa kaupunkilaisporvarin kodissa. 

No kai nyt kaikki Joutsenlammen tunnistavat melkein luokasta riippumatta, ja kyllä minun maailmassani ihan kaikilla on kirjahylly. Toki monilla, kuten meillä, tosi monta hyllyä. Ja tietysti kaikki täynnä kirjoja. 

Keskiluokka tietysti tarkoittaa sitä keskivertoa, tavallista, eli suurin osa meistä on keskiluokkaa. Se tavallinen työssäkäyvä ihminen yleensä on keskiluokkaa. 

Meillä ei ole kirjahyllyä kotona vaikka olen ollut innokas lukija koko ikäni. Olemme siiryneet pääosin sähköisiin kirjoihin enkä tunne tarvetta esitellä kenellekkään lukeneisuuttani. Kirjat vievät paljon tilaa ja keräävät pölyä. Vietiin melkein kaikki kirjat loma-asunnolle ja olen jakanut niitä myös pois.

Vierailija
142/170 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koen että ollaan keskiluokkaa. Mulla tulot 3600 ja miehellä 3500, yksi lapsi. Omistus rivitalo pääkaupunkiseudulla ok alueella, kaksi velatonta suht uutta autoa.

Silti jotakin puuttuu ja tyhjää elämäsi kun pitää tänne alikoulutettujen, työttömien sekä vähävaraisten sivustolle kirjoitella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/170 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskuntaluokkaa ei todellakaan määritellä pelkän palkan tai omaisuuden perusteella. Vai ovatko muka esim. Teemu Selänne ja Kimi Räikkönen yläluokkaa?

Kyllä. Ja muuten, te itse mainitisitte kaveripiirin merkityksen. Kuinkas moni teistä palstan akateemisista golfaa USA:n presidentin kannsa, tai syö lounasta Monacon ruhtinaan kanssa?

Vierailija
144/170 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan puppua, että kaikki keskiluokkaan kuuluvat tunnistavat Joutsenlammen ja heillä olisi enää kirjahylly. Laskeudu norsunluutornistasi hyvä ihminen! Elät 40 vuotta vanhassa museoidussa kaupunkilaisporvarin kodissa. 

No kai nyt kaikki Joutsenlammen tunnistavat melkein luokasta riippumatta, ja kyllä minun maailmassani ihan kaikilla on kirjahylly. Toki monilla, kuten meillä, tosi monta hyllyä. Ja tietysti kaikki täynnä kirjoja. 

Keskiluokka tietysti tarkoittaa sitä keskivertoa, tavallista, eli suurin osa meistä on keskiluokkaa. Se tavallinen työssäkäyvä ihminen yleensä on keskiluokkaa. 

Meillä ei ole kirjahyllyä kotona vaikka olen ollut innokas lukija koko ikäni. Olemme siiryneet pääosin sähköisiin kirjoihin enkä tunne tarvetta esitellä kenellekkään lukeneisuuttani. Kirjat vievät paljon tilaa ja keräävät pölyä.

On meilläkin mökillä kirjahylly, ja se on edelleen meidän. Pölyä ei kirjat kerää ovellisessa hyllyssä. Ja miten niin esitellä? Itseään varten ne kirjat on hyllyssä. Minä ihan itse aidosti rakastan kirjoja, eikä meidän kirjastohuoneessa yleensä edes vieraat käy, joten en tiedä, miksi se olisi jotain esittelyä. En ymmärrä näin negatiivista ajattelua. 

Vierailija
145/170 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta uusi Toyota Corolla, osta aina samanvärisiä vaatteita, hoida velkasi, pidä käyttötili aina tyhjänä. Sitten vielä keskeverto ammatit, mies insinööri, vaimo lähihoitaja. Eiköhän sillä pääse keskiluokkaan.

Vierailija
146/170 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu on aivan absurdi. Täällä on selkeä mielikuva niin sanotusta työväenluokasta. Äitini lähihoitajana kaiketi siihen kuuluu, hän on eniten lukeva ja kulttuuria harrastava ihminen jonka tunnen. Äiti on se, joka vei minua lapsena teatteriin, jonka kanssa käytiin keskustelut kulttuurista ja taiteesta. Hänen äitinsä oli maanviljelijän puoliso vailla koulutusta, ja mummolassani oli erillinen kirjastohuone ja se niin sanottua keskiluokkaa edustava piano.

Sama juttu ystävän kohdalla. He olivat intektuellein perhe koko kaveriporukasta, vaikka perheessä oli perinteinen räätäli ja itseoppinut taidemaalari. Myös kaverin isoäiti oli räätäli ja tuttu näky baletissa, oopperassa ym. 

Mitä tulee akateemisiin ystäviini, niin fysikaan tohtori ei todellakaan korkeakulttuuria harrasta ja on viimeksi avannut kirjan väitöskirjaa tehdessään. Hän kuuntelee uutusetkin valmiiksi luettuina. Psykologi psykoterapeutti lukee vain alan pakollista kirjallisuutta ja hömppäromantiikkaa. Kaveripariskunta lääkäri ja psykiatri eivät lue lainkaan, toinen harrastaa painia, toinen jumppaa kuntosalilla. Kaikista koulutetuin ystäväni puoliso ei raaski käyttää euroakaan kulttuuriin, koska se on liian kallista, harrastaa sijoittamista. Isäni lukee vain lehtiä ja joskus lahjaksi saamiaan sotakirjoja ja sotasankareiden elämäkertoja.

Pianot on ongelmajätettä monelle, katsokaa tori.fi. Soittotunneilla käy lapsia eri sosiaaliluokista. 

Nykyään maailma ei ole niin mustavalkoinen. Meillä töissä tekee samaa asiantuntijatyötä työssä edennyt merkononi ja kauppatieteiden maisteri. Itse aloitin opinnot lasten jälkeen. 

Puolison veli on veturinkuljettaja, matemaattisesti todella lahjakas ja harrastaa avoimen yliopiston kursseja. Siskoni KTM harrastaa valittamista ja naurujoogaa.

Eli ap, tee mitä haluat ja unohda luokat.

Vierailija
147/170 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkisin sen enemmän varallisuusasiaksi, kuin koulutusasiaksi. Huono paikkainen maisteri ei ole keskiluokkaa, vaikka niin toivoisi, mutta hyvätuloinen amis voi olla, jos omaisuus ja varallisuus siihen riittää.

Tartun tähän pohdintaan. Olkoon meillä kolme ryhmää:

1. Hyväpalkkaiset amikset

2. Huonopalkkaiset akateemiset

3. Hyväpalkkaiset akateemiset

Ovatko 1 ja 3 elintavoiltaan, arvoiltaan, asenteiltaan, sivistykseltään ja harrastuksiltaan lähempänä toisiaan kuin 2 ja 3? Kokeeko hyväpalkkainen akateeminen enemmän henkistä yhteenkuuluvuutta hyväpalkkaisen amiksen kuin huonopalkkaisen akateemisen kanssa?

Olen varakas akateeminen ja todellakin koen olevani samaa porukkaa sen pienipalkkaisen akateemisen kanssa ja eri porukkaa kuin joku putkimies.

&nbsp

Meidän taloyhtiössä on ehkä aatelisia ja talonpoikia lukuunottamatta kaikkia "luokkia", myös työttömiä, ja kaikkien kanssa olen samaa porukkaa. Kun ihmisiin vähänkin tutustuu, niin paljon yhteistä löytyy.

Suomessa muutenkin harvat ovat sukutaustansa perusteella hirveän sementoituneita keskiluokkaan. Juuret johtavat "suohon, kuokkaan ja jussiin" vähän itse kullakin.

Vierailija
148/170 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateeminen loppututkinto, oman alan työpaikka ja korkeakulttuuriharrastuksia.

Höpön löpön.

Keskiluokkaisuuden ratkaisee elintaso. Akateeminen tutkija joka kituuttelee pienillä apurahoilla, on proletariaattia.

Pienipalkkaisella akateemisella on todennäköisemmin museokortti kuin enemmän tienaavalla ahtaajalla. Pienipalkkainen akateeminen käy useammin oopperassa ja teatterissa kuin ahtaaja.

Ja museokortti tai oopperassa käyminen eivät nosta sinun yhteiskuntaluokkaasi, koska emme elä aikaa jolloin oopperassa käyminen oli yläluokan yksinoikeus.

Nykyään jokaisella työssäkäyvällä on mahdollisuus hankkia museokortti tai käydä oopperassa vähintään piippuhyllypaikoilla. Siksi onkin kiinnostavaa miksi hyväpalkkaiset ahtaajat, putkarit ja muut eivät harrasta korkeakulttuuria samalla tavalla kuin pienipalkkaisemmat akateemiset.

Vierailija
149/170 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ihan ensimmäiseksi kannattaisi hankkia työpaikka 

Vierailija
150/170 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateeminen loppututkinto, oman alan työpaikka ja korkeakulttuuriharrastuksia.

Höpön löpön.

Keskiluokkaisuuden ratkaisee elintaso. Akateeminen tutkija joka kituuttelee pienillä apurahoilla, on proletariaattia.

Pienipalkkaisella akateemisella on todennäköisemmin museokortti kuin enemmän tienaavalla ahtaajalla. Pienipalkkainen akateeminen käy useammin oopperassa ja teatterissa kuin ahtaaja.

Ja museokortti tai oopperassa käyminen eivät nosta sinun yhteiskuntaluokkaasi, koska emme elä aikaa jolloin oopperassa käyminen oli yläluokan yksinoikeus.

Nykyään jokaisella työssäkäyvällä on mahdollisuus hankkia museokortti tai käydä oopperassa vähintään piippuh

Osa harrastaa. Mahdollisesti juuri se osa, jonka lapset aikanaan tekevät luokkahypyn keskiluokkaan.

Ooppera nyt ehkä ei kuitenkaan ole se kärkilaji, mutta lukeminen on ja sillä pääsee eteenpäin.

Vierailija
151/170 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta keskiluokkaiselle alueelle. Mä olen ikäni asunut huonomaineisissa lähiöissä enkä pelännyt minkäänlaisia vastaantulijoita. Nyt olen muutaman vuoden asunut omakotitaloidyllissä ja huomaan olevani keskiluokkainen kukkahattutäti.

Vierailija
152/170 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta keskiluokkaiselle alueelle. Mä olen ikäni asunut huonomaineisissa lähiöissä enkä pelännyt minkäänlaisia vastaantulijoita. Nyt olen muutaman vuoden asunut omakotitaloidyllissä ja huomaan olevani keskiluokkainen kukkahattutäti.

Keskiluokkaisen alueen keskiluokkainen huolestuu, jos naapurin ovi käy tosi aikaisin. Ettei hän vain ole duunari :D

Vierailija
153/170 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien koulutustaso usein ratkaisee. Ennen myös avioliiton kautta saatettiin nousta. On nousukkaita myös kuten jupit oli 80- 90- luvulla. Nyt nousukkaat ajaa SähköTeslalla ja asuu kivitalossa ja kuuluvat keskiluokkaan. Ei se kirjojen lukeminen niinkään taida olla rehvastelun keino, eikä mikään meriitti enää, vain raha on, matkat, autot ja asema nykyisin.

Ylemmässä luokassakin on eroja, eli osa on hyvin sivistyneitä, kierrättäjiä, jotka fiksusti satsaa laatuun, taiteeseen ja elävät nuukasti, kuten yläluokka tekee säästääksen. Osa on ns. nuorempaa polvea, joille helppo elämä ja materia counts.

Tää oli aika huvittava kommentti. Ai että Tesla tekee ihmisestä nousukkaan ? Entä jos matemaattisesti ja teknisesti lahjakas ihminen vaan pitää edistyksellisistä vähäpäästöisistä autoista ja uudesta tekniikasta ?

Ei vaan jos on muutenkin nousukas ja haluaa näyttää sen ostamalla Teslan ym. Pitää osata ymmärtää lukemansa, ei pelkästään takertua kaikkiin pikkuasioihin, kuten xxxx. Pitää osata käyttää niitä aivoja ja mielikuvitusta siitä kuvauksesta.

Vierailija
154/170 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Triggeröi, kun en ikinä suorittanut tutkintoa loppuun. Mikä siis olen?

Asiantuntijatyössä, omistusasunto, kulttuuri ja politiikka lähellä sydäntä. Mitään verkostoja ei kyllä ole, pari ystävää yliopistosta, joka jäi kesken. 

Haaveilen mökistä maalla ja lähtemisestä työelämästä kokonaan. Osin omavarainen talous ja yksinkertainen elämä maalla viehättävät. 

Inhoan ihmisiä, paitsi omia läheisiä, heitäkin välillä. Huolettaa luonnon tuhoaminen, mitä ihminen tekee. 

Marimekko on nykyään todella epäeettinen valinta, paitsi kirpparilta.

Miksi sä sitä meiltä kysyt, etkö tiedä kuka olet? Miksi kysyt niiltä joita inhoat?

Vierailija
155/170 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lihavuus, tyhmyys, kykenemättömyys itsenäiseen ajatteluun. tuossa joitain keskiluokkaisen peruspalleron ominaisuuksia

Sanoo tyotön ja kateellinen duunari.

Vierailija
156/170 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menemällä kokopäivätöihin.

Vierailija
157/170 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä kaupasta niitä kukkahattuja voi osaa? En ole itse nähnyt missään.

Vierailija
158/170 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasunto ja auto nyt ainakin. 

Eivät nuo mitenkään kuulu luokka-asemaan. Jokaisella ammattitaitoisella duunarilla on nuo, koulutetulla keskiluokkaisella ei välttämättä.

Vierailija
159/170 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa turvallista keskiluokkaisuutta. Keskiluokkainen on riippuvainen työpaikasta, ja yleensä maksaa asuntolainaa ja kenties autolainaa myös.

Siinä vaiheessa kun varallisuus on turvattu, ollaan yläluokkaa.

Terminologia sekaisin. Siinä vaiheessa kun varallisuus on turvattu ollaan ehkä ylempää keskiluokkaa, vaikka ei siihen varallisuus riitä. Yläluokkaan pitää syntyä.

Vierailija
160/170 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bruttotulot vähintään 3600 e/kk. Mieluummin taloudessa vähintään tuo molemmilla aikuisjäsenillä. Jos lapsia, tulot pitäisi olla isommat. 

Tuo on keskituloinen. Ei keskiluokkaa kuitenkaan pelkästään rahalla määritellä. Keskiluokkaan kuuluu mm. koulutus, muu kuin työläisammatti, verkostot ja asuminen keskiluokkaisella alueella. Akateeminen pienipalkkainen voi kuulua keskiluokkaan, mutta keskituloinen työläinen ei. Verkostoitumisessa voi auttaa sopivat harrastukset, joissa tapaat muita keskiluokkaisia. 

Akateeminen pienipalkkainen ei kuulu keskiluokkaan, vaikka kuinka kuvittelisi muuta.

Kirjaston henkilökunta tulee mieleen, nuo kahden tonnin maisterit. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi