Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

työnhakuvelvoite kiristyy

Vierailija
29.03.2025 |

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/tata-hallituksen-suunnitelma-tarkoitta…

Seuraavaksi te tätit varmaan alkaa massana lähetellä työnhakuosoituksia työttömille. Esim työttömän it ammattilaisen pitää tehdä hakemus kaikkiin alueensa avoimiin it paikkoihin, onhan hän alan ammattilainen

Kommentit (207)

Vierailija
141/207 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- 326 400 työtöntä

- 65 000 työpaikkaa

Lähde: https://www.tyollisyyskatsaus.fi/graph/tkat/tkat.aspx

Tilastot valehtelee 

Ai niin kuin miten? Ymmärrän, että hallitus huomioi ison ikäluokan eläköitymisen ennakkoon, mutta silti, valtava epäsuhta avoimien työpaikkojen ja työttömien välillä.

Vierailija
142/207 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.

https://www.tyj.fi/lakimuutokset

Noin 20 % suomalaisista tekee osa-aikaista. Monelle heistä on aivan yhdentekevää, saavatko ansiosidonnaista kuuden vai vasta 12 kk jälkeen, koska summa on liian pieni elämiseen joka tapauksessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/207 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkoja on sen verran mitä kansantaloudessa pyörii rahaa eli kulutusta ja miten vienti vetää

Tuo ei pidä paikkansa. Työpaikkoja on juuri niin paljon kuin työhaluisia ihmisiä.

Toki kaikki työt eivät ole niin tuottavua, että niistä voitaisiin maksaa palkka joka olisi kilpailukykyinen kelan korvauksia vastaan. Tämä on se todellinen ongelma. 

Työtä ei vain yksinkertaisesti kannata tehdä, kun siitä ei jää lainkaan palkkaa kun työstä saatu tulo pienentää sosiaaliturvasta saatuja avustuksia.

Ainoa järkevä ratkaisu tähän on kansalaispalkka jonka jokainen täysi- ikäinen saa saman suuruisena riippumatta siitä missä asuu. 

Sopiva summa on nykyään 659 e/kk. Eikä tähän tarvita terveelle ihmiselle muita sosiaalietuuksia.

Työmarkkinatuki on 559 euroa ja jos työssä olevalle ei jää pienen palkan vuoksi rahaa elämiseen niin saa kelan kriteerien mukaisesti asumistukea ja tarvittaessa jos kriteerit täyttyvät toimeentulotukea.osa-aikatyössä jokainen euro vähentää 50 centtiä työttömyysetuutta brittona ja siitä menee vielä 20% veroa .myös palkasta menee verot ja muut maksut.jokainen osa-aikatyössä oleva haluaa varmasti tehdä kokoaikatyötä.eri asia on mitä kirjoitellaan milloinkin eri keskustelupalstoille.

Vierailija
144/207 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä pakkohaku on aivan naurettavaa byrokratiaa, etenkin kun niitä työpaikkoja EI VAAN OLE kaikille Suomessa. He jotka haluavat töihin, hakevat töitä jo ennestään. 

Entä ne jotka ei halua?

Näkyy niiltäkin tulevan hakemuksia. Hakemus alkaa yleensä, että "työkkäri pakotti hakemaan..."

Tuohan on ihan työnantajankin etu, että hakija kertoo suoraan hakevansa, koska on saanut osoituksen paikkaan eikä ole valinnut sitä itse haettavaksi.

Ei tulisi mieleenkään jättää kertomatta hakemuksessa, kun paikan sopivuuden on arvioinut viranomainen eikä hakija itse.

Mutta näin työnantajan kannalta se on ihan turha hakemus, ihan sama ettei sitä olisi oltu pakotettu tekemään. Tosiaan vielä ongelmallisempaa on, että osa ei uskalla kertoa etteivät oikeasti halua töihin.

Eli jälleen turhia hakemuksia, ei näistä hakemuksista kukaan hyödy. 

Vierailija
145/207 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä olen yllättynyt, että EK ei ole -ainakaan vielä- alkanut marisemaan hallitukselle siitä, miten yrittäjillä ja yrityksissä menee liikaa aikaa turhanaikaisten työhakemusten parissa

Pienet yritykset hukkuvat näihin joutaviin hakemuksiin. Pienet yritykset, jotka tarvitsisivat keikkatyöläisiä ja osa-aikaisia, kun ei ole (vielä, eikä tällä politiikalla koskaan) varaa palkata kokoaikaisia, eivät enää saa näitä, koska suojaosa vietiin ja jatkossa ei saa enää edes sitä etua että olisi kevyemmät hakuvelvoitteet. 

Ei ole noin mustavalkoista. Minä haen nimenomaan osa-aikaista ja olen laitellut pieniin firmoihin avoimia hakemuksia. Mistään ei ole tullut edes "ei kiitos" -vastauksia. 

Mutta niillä hakemuksella et täytä työnhakuvelvollisuuttasi, eli tuen maksu lakkaa jos et hae sinulle määrättyä määrä kokoaikatyötä.

Se on totta. On pakko hakea myös yhtä kokoaikatyötä 3 kk välein. Puutuin vain tuohon yleiseen ajatukseen, että kukaan ei haluaisi osa-aikatyötä tai kukaan ei mukamas sitä enää tekisi, koska suojaosuus poistui. Minä en enää halua tehdä kokoaikaista, ja tulisin toimeen, jos saisin jostain väh. 20 h osa-aikaityötä viikossa. Se ei ole onnistunut, vaikka vuosikausia olen hakenut. Ei ole mitenkään helppoa löytää edes pätkiä. 

Vierailija
146/207 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse sain selvityspyynnön työnhaun toteutumisesta, kun olin hakenut yhtä työpaikkaa päivää liian aikaisin, eli työkkärin mukaan olin hakenut vain kolmea työpaikkaa tarkastelujaksolla.

Jouduin tekemään selvityksen jälkikäteen, mutta katsoivat minun laiminlyöneen työnhakuvelvoitetta.

Eli älkää hakeko mitään työpaikkoja, ellei työkkäri ole niin määrännyt, voi olla ettei ole enää mahdollista hakea niitä työpaikkoja työkkärin määräämällä jaksolla, koska on itse oma-aloitteisedti niihin jo hakenut."

Työkkärin systeemejä ei ole tarkoitetty työttömien hyväksi tai edes työnantajien vaan vain työllistämään yksi tässäkin tilanteessa turha ministeri ja alaisensa ministeriössä.

Suomi ei tarvitse erillistä ministeriä hyppyyttämään työttömiä vaan pitäisi tuon sijaan olla kokonainen ministeriö ja ministeri joiden ainoa tehtävä on kehittää suomeen lisää yrityksiä ja niiden menestystä jotta ne alkaa työllistää (palkkaa maksaen) työttömiä. Nyt tuo yritysten lisääminen ja niiden menestymisen parantaminen ei kuulu varsinaisesti kokonaisuutena kenellekään mutta meillä on erillinen ministeri jonka ainoa tehtävä on kyykyttää työttömiä jotka ei tajua työllistyä työpaikkoihin joita ei ole. 

Vierailija
147/207 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6kk on se aika jonka jälkeen on otettava vastaan työkkärin tarjoamaa työtä. Onhan noita vaikka postinkantajina monilta eri aloilta. 

Onko kenellekään täällä ihan tarjottu työkkäristä jotain töitä??

Oon työllistynyt nuorempana kahdesti työvoimatoimiston avulla. Ja töitä on aina riittänyt muutenkin. Asenne kyllä ratkaisee ja oma opiskelunhalu. Valittavia lahnoja ei kukaan halua töihin.

Vierailija
148/207 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutisissa yksi työkkärin tantta esitteli briljanttia suunnitelmaa, kuinka tekoälyllä saadaan jatkossa seulottua tekijät työpaikkoihin. Into oli hänellä, kuin olisi keksinyt pyörän uudestaan.

Ei minulla ainakaan sopivien työpaikkojen seulominen hakukriteereillä ole ollut se rasti, vaan se, että niitä ei ole tarpeeksi. 

Varmaan tekoäly lähettelee niitä työtarjouksia.

Sääli ettei ne kysyneet siltä tekoälyltä miten työllistetään joku 500 tuhatta (jos ei enemmänkin) työtöntä tai vajaatyöllistettyä noin 30 tuhanteen avoimeen työpaikkaan. 

Vierailija
149/207 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laitan velvoitehakemukset työnvälitysfirmoille. Niistä saan aina automaattivastauksen, jossa kerrotaan, ettei minua valittu haastateltavaksi. Nykyisin nämä automaattivastaukset ovat tekoälyn avulla personoituja, joten näyttää, kuin joku olisi oikeasti lukenut hakemukseni.

Itse käytän kuntarekryä ja valtiolle-fi -palveluja. CV-säilyy palvelujen muistissa ja helppo täyttää 4 paikan hakuvelvoite kuukaudessa, hoituu 20 minuutissa.

Vierailija
150/207 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arviolta 4/10 työnhakijalla ei oikeasti edes halua töihin. 

Vierailija
151/207 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisenä kokoomuksen äänestäjänä alan äänestää vasemmistoliittoa, vaikka olen täysin eri mieltä rajapolitiikasta, ja SDP:tä. Ei tämä nykyinen kokoomus ole sama kuin enben, alan ymmärtää Kirsi Pihaa.

Ensinnäkin et ole ikinä äänestänyt muita kuin vasemmistopuolueita, ja toiseksi valitsemalla vasemmiston käytännössä heität bensaa palavaan taloosi, joten ei tuo ainakaan paranna suomen tilannetta.

Ja piha kuuluu vihreisiin muttei jostain syystä halua mennä sinnekään vaan valittaa ettei kokoomus ole vihreät. 

Kuule bimbo. Spd voittaa seuraavat vaalit. Et voi sille mitään.

da da tatjana

Onko tuunatut äänet jo valmiina uurnissa?

Vierailija
152/207 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeehän sen jo täällä kun valitetaan jo siitä

kun PITÄÄ hakea töitä. Laiskuuden huippu eivätkä edes älyä hävetä.

Vierailija
153/207 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä laitan velvoitehakemukset työnvälitysfirmoille. Niistä saan aina automaattivastauksen, jossa kerrotaan, ettei minua valittu haastateltavaksi. Nykyisin nämä automaattivastaukset ovat tekoälyn avulla personoituja, joten näyttää, kuin joku olisi oikeasti lukenut hakemukseni.

Itse käytän kuntarekryä ja valtiolle-fi -palveluja. CV-säilyy palvelujen muistissa ja helppo täyttää 4 paikan hakuvelvoite kuukaudessa, hoituu 20 minuutissa.

Soitatko koskaan paikkoihin joihin haet? Vai luuletko että sut valitaan haastatteluun noi n vain? Jos haluaisit oikeasti töihin niin soittaisit perään.

Vierailija
154/207 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylläolevalle osa-aikaa etsivälle:

Olen samaa mieltä kanssasi henkilökohtaisesta näkökulmasta, mutta isossa kaavassa asia on toinen.

Riippuu myös työnkuvasta ja työsopimuksesta, kannattaako enää mennä. Jos työ on itselle sopiva, riittävän hyvin palkattu ja sitä on riittävästi, että käteen jää tarpeeksi rahaa, niin tietysti osa-aikainen kannattaa. Mutta jos tunteja tulee niin vähän, ettei sillä saa edes kevennettyä hakurumbaa (tai kohta ei siis millään osa-aikatyöllä, jos on myös työnhakijana) ja palkka "puolittuu" suojaosan poiston myötä, niin eipä se oikein kiinnosta. Sitoutuu vain tekemään muutaman tunnin siellä täällä ja käteen ei jää juuri mitään. 

Vierailija
155/207 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli älkää hakeko mitään työpaikkoja, ellei työkkäri ole niin määrännyt, voi olla ettei ole enää mahdollista hakea niitä työpaikkoja työkkärin määräämällä jaksolla, koska on itse oma-aloitteisedti niihin jo hakenut.

Totta kai ne hakevat, jotka aidosti töitä haluavat. Noista päivämääristä silti kannattaa pitää huoli. 

Vierailija
156/207 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6kk on se aika jonka jälkeen on otettava vastaan työkkärin tarjoamaa työtä. Onhan noita vaikka postinkantajina monilta eri aloilta. 

Oon työllistynyt nuorempana kahdesti työvoimatoimiston avulla. Ja töitä on aina riittänyt muutenkin. Asenne kyllä ratkaisee ja oma opiskelunhalu. Valittavia lahnoja ei kukaan halua töihin.

Ei työkkäristä työtä saa, nuo sinun työpaikat ovat todennäköisesti olleet jotain tukityöpaikkoja. En tiedä ketään joka oikean työpaikan olisi sitä kautta saanut.

Vierailija
157/207 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina päässyt haastatteluun asti kun soitan työnantajalle hakemuksen lähettämisen jälkeen. Kyllä täällä huomaa heti ettei porukka haluakaan töihin, kun hakemuksen tekokin on näin ikävää.

Vierailija
158/207 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soitatko koskaan paikkoihin joihin haet? Vai luuletko että sut valitaan haastatteluun noi n vain? Jos haluaisit oikeasti töihin niin soittaisit perään.

Kerran hain vahtimestarin paikkaa. Sain ainoastaan automaattivastauksen ja sen jälkeen eduskunnasta ei kuulunut mitään.

Vierailija
159/207 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työkkäristä työtä saa, nuo sinun työpaikat ovat todennäköisesti olleet jotain tukityöpaikkoja. En tiedä ketään joka oikean työpaikan olisi sitä kautta saanut

No tiedoksesi MINÄ olen saanut ihan kuule oikean työpaikan kaksi kertaa. Usko tai älä. 

Vierailija
160/207 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivo elää nuoremman polven demareissa, että ymmärtäisivät raja kiinni -politiikkaa ja sitä, ettei ihan kaikkia kannata päästää Suomeen. Kulttuurista, jossa naisen arvo on sama kuin vuohen, tuleva mies ei muutu simsalabim Suomessa. Uskomukset, kulttuuri, tavat ovat ihmisessä syvällä. 

Minä haluan seksi. Sinä ei estä minä.

Oikeuteni miehenä on saada pillua. Jakovelvollisuus asetettava kaikille nuorille kauniille naisille. 

T persuinceli