YLE: Viisikymppinen Jaana kokee yksiössä asumisen nöyryyttäväksi
Tukien varassa elävä Jaana asui kaksiossa, jonka vuokrasta tuli hänelle liian kallis asumistuen leikkauksien takia.
"Jaana yritti etsiä halpaa yksiötä, mutta ei löytänyt sopivaa, eikä hänellä ollut varaa jatkaa aiempaa suuremman omavastuun maksamista.
Epätoivoisen tilanteen edessä Jaana oli yhteydessä vuokranantajaansa Jyväskylän vuokra-asuntoihin (JVA), ja pyysi asunnon muuttamista joustoasunnoksi. Jaana oli kuullut menettelystä tuttavaltaan.
Niinpä Jaanan makuuhuoneen oveen asennettiin lukko, jolloin kaksiosta tuli yksiö. Kun neliöt vähenivät, myös vuokra laski.
---
Jaana pitää tilannettaan nöyryyttävänä.
Viisikymppinen Jaana kertoo, että hän on ollut työelämässä yhtäjaksoisesti noin 30 vuotta. Jaana jäi sairauslomalle nivelrikon vuoksi noin puoli vuotta sitten, minkä jälkeen hänen tulonsa tippuivat.
Jaanaa harmittaa, että huonon taloustilanteen sattuessa yhteiskunta ei tue häntä nykyistä enempää.
- Olen ollut yksinhuoltaja ja asunut olohuoneessa. Kun muutin tähän asuntoon, sain vihdoin oman makuuhuoneen, mutta nyt olen taas olohuoneessa."
Kommentit (784)
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa eikä riitä edes ruokaan.
Pakko lähettää avoimia työhakemuksia jossa tessiä alempi palkkapyyntö.
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että joustoasunnossa vuokrataan se toinen huone jollekin toiselle, jonka jälkeen keittiö ja kylppäri on yhteiset.
Silloin asunnon omistaja saisi kämpästä vähemmän rahaa. Kimppakämpästä/solusta ei tietenkään voi pyytää yhteensä samaa summaa mitä asunnosta nyt on maksettu, eli jos kaksion vuokra on vaikka 800 euroa, ei soluhuoneesta voi tietenkään pyytää 400 eur, vaan ehkä max 200 jos sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo, jotka eivät halua maksaa omistusasuntoa itselleen nuorena ja terveenä ota sitä huomioon, että vanhana ja sairaana asumismuoto on sitten edelleen vuokrayksiö ?
Käsittämätöntä kuinka joidenkin on niin vaikea ymmärtää, että ei sitä asuntolainaa niin vain oteta, kun kaikille sitä ei myönnetä!
Itse olen ollut ikäni matalatuloinen yksineläjä. Tähän voi sitten joku ilkkua, että oma syy, kun et ole opiskellut. Tottakai olisin niin tehnyt, jos olisi ollut päätä. Mutta kun geenit on mitä on, niin minkäs teet. Opin lukemaan vasta kahdeksanvuotiaana ja koulutaipaleen tahkosin matematiikkaa nelosilla läpi. On hankaluuksia luetun ymmärtämisessä ja keskittymiskyvyssä. Eli sain geenilotossa kognitiivisia vaikeuksia, jotka ovat rajoittaneet elämääni.
Kirjoitat kylläkin keskimääräistä paremmin, joten ihan itse olet mokannut, tai sitten olet joku joka keksi tällaisen hahmon lisätäkseen muiden ymmärrystä ihmisten erilaisuudesta, mutta unohdit kirjoittaa keksimäsi ihmisen tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Eilen juuri uutisoitiin, että monilla muuttotappiopaikkakunnilla kuntien ARA-vuokrakämppien vuokrat eivät ole enää hinnaltaan kilpailukykyisiä vt. yksityisiin.
ARA-vuokra-asuntojen vuokrat ovat nousseet muita nopeammin.
As. tuen leikkaukset taas nostavat pienten asuntojen kysyntää ja vuokria.
Ja sitten ne kunnalliset, ennen "halvat" asunnot jäävät tyhjilleen ja niitä yhtiöitä tuetaan kunnan toimesta miljoonilla tai talot puretaan pois. Sekään ei ole ilmaista.
Eli kuka lopulta hyötyi näistä as.tuen leikkauksista? Onkohan kukaan tehnyt puolueetonta laskelmaa?
Ainoa hyötyjä taitaa olla niitä pieniä luukkuja omistava yksityinen vuokralordi?
Terävä havainto! Sehän tässä oli tavoitteenakin! Kuten sote-uudistuksetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten 30 vuotta töitä tehnyt asuu kaupungin vuokra-asunnossa. Silloinhan pitäisi olla pienipalkkaisellakin jotain omaisuutta, vaikka olisi sairauksia ja lapsiakin.
360 kuukautta x 300€ säästöä per kk = 108 000€
Voi olla tietty peliongelmaa tai tupakkaan mennyt aina se 300€.
Pienipalkkainen ei ole sellainen joka pystyisi irrottamaan 300€ säästöön joka kk. Itse olen ikäni ollut pienipalkkainen ja joka kk taistelen että rahat riittäisivät välttämättömimpään. Säästössä ei ole mitään vaikken ole tupakkaa tai rahapelejä ikinä edes kokeillut
Onko sinulla auto ja korkea vuokra vai mihin rahaa menee? Minä olen ollut 20 vuotta työtön ja saan säästöön noin 50€/kk 900€ tuistani. Jos saisin nettotuloja 1500€/kk eli olisin pienipalkkainen, niin voisin säästää ihan julmetusti rahaa.
'Yritätkö sanoa ettei yksiössä eläminen ole ihmisarvoista? Oikeasti? Sinä se kuplassa elät jos oikeasti olet tuota mieltä.'
Mielestäni kyse ei ole siitä että yksiössä eläminen ei olisi ihmisarvoista... Kyse on siitä että pienituloinen joutuu luopumaan asioita mitä hyvätuloiset taas saavat, oman makuuhuoneen. Voi joillekin olla pikku juttu, mutta tuntuuhan se nöyryyttävältä... että maksuvaikeuksien takia joutuu luopumaan itseselvästä asiasta.
Paikallinen tilannehan on se, että jos muuttaisin 60e halvempaan kaksioon nykyisestä normihintaisesta yksiöstä - josta kela haluaisi minun kovasti muuttavan pois halvempaan - niin vuokratukeni tippuisivat roimasti.
Lait on säätänyt joku saatanan vajak ki.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on koventuneista asenteista ja arvoista. Säälimättömästä oikeistolaisesta politiikasta. Pienituloiselle ei sallita edes vähän tilavampaa vuokra-asuntoa vaikka samaan aikaan työssäkäyvät kerryttävät varallisuuttaan asumalla omistusasunnoissa.
Köyhät ja työttömät viettävät paljon aikaa kotona koska muuhun ei ole varaa. Heillä asunnon viihtyisyys ja tilavuus korostuu elämänlaatua nostavana tekijänä mutta tätäkään heille ei sallita vaan heidät ajetaan asumaan ahtaasti jolloin elämänlaatu heikkenee.
Ne jotka täällä käskevät köyhiä menemään töihin - ihmettelen järjenjuoksuanne. Työttömiä on 300 000 ja kokoaikaisia, jatkuvan työsuhteen tarjoavia työpaikkoja 15 000. Tilanne on sama kuin työntäisit neliön muotoista palikkaa kolmion muotoiseen reikään. Töitä vaan ei riitä kaikille, silti kaikille pitää taata ihmisarvoinen elämä.
Juuri näin!!!
Vierailija kirjoitti:
'Yritätkö sanoa ettei yksiössä eläminen ole ihmisarvoista? Oikeasti? Sinä se kuplassa elät jos oikeasti olet tuota mieltä.'
Mielestäni kyse ei ole siitä että yksiössä eläminen ei olisi ihmisarvoista... Kyse on siitä että pienituloinen joutuu luopumaan asioita mitä hyvätuloiset taas saavat, oman makuuhuoneen. Voi joillekin olla pikku juttu, mutta tuntuuhan se nöyryyttävältä... että maksuvaikeuksien takia joutuu luopumaan itseselvästä asiasta.
Tämä ihmisarvo mainittiin ekan kerran kun joku hyvätuloinen kertoi asuvansa yksiössä vapaaehtoisesti. Se on ok, mutta tuilla asuvalle ihmisarvon vastaista.
Vierailija kirjoitti:
Paikallinen tilannehan on se, että jos muuttaisin 60e halvempaan kaksioon nykyisestä normihintaisesta yksiöstä - josta kela haluaisi minun kovasti muuttavan pois halvempaan - niin vuokratukeni tippuisivat roimasti.
Lait on säätänyt joku saatanan vajak ki.
Voitko elättää itsesi niin ei oo ongelmaa
Eipä siinä mitään
jokainen asuu missä asuu ja mihin on varaa
se on kuitenkin niin että ei ne tuet nouse jatkossakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ihmisarvo mainittiin ekan kerran kun joku hyvätuloinen kertoi asuvansa yksiössä vapaaehtoisesti. Se on ok, mutta tuilla asuvalle ihmisarvon vastaista.
Sä et kyllä vieläkään tajua mun pointtia 😅😄
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten 30 vuotta töitä tehnyt asuu kaupungin vuokra-asunnossa. Silloinhan pitäisi olla pienipalkkaisellakin jotain omaisuutta, vaikka olisi sairauksia ja lapsiakin.
Ihanko oikeasti oletat pienituloisen saavan säästöön 300€ kuussa?! Kun tuohon ei pysty edes kaikki keskituloiset lapsiperheetkään. Aika väheksyvää ja ylimielistä heti leimata peliongelmaiseksi tai addiktiksi! Vaikutat ilkeältä ihmiseltä.
Mitä työtä Jaana on tehnyt? Vaikea uskoa että noin kauan tehnyt töitä eikä mitään ole jäänyt säästöön. Lapset toki vievät paljon rahaa... Siksi minäkin jäin vain yhteen lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän harmituksen, mutta mitä nöyryyttävää tällaisessa on? Jos Jaana saisi pitää makuuhuoneen ilmaiseksi käytössään, tilanne olisi epäreilu niitä kohtaan jotka joutuu maksamaan kaksiostaan normaalia kaksion vuokraa.
"Reiluus" on tärkeintä, vaikka on kuinka typerää?
Tarjolla on kakkua. Kaikki saavat palan. Jäljelle jää yksi pala. Se heitetään roskikseen, kun muuten olisi epäreilua, että joku saa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan reilu 250 tonnia vuodessa ja asun yksiössä näin 46 vuotiaana. Syynä että en halua olla lainakoukussa ja pidän rahat mieluummin sijoituksissa jossa ne tuovat vapautta, ja toisekseen en tarvitse enempää tilaa yhtään mihinkään ja nykyinenkin asunto on ihan väljästi sisustettu.
En tiennyt että minun pitäisi tuntea tästä jotain häpeää 🙃. Ja tuntuu älyttömältä että joku pienituloinen kokee yksiössä asumisen ihmisarvolleen niin sopimattomana, että muiden pitäisi maksaa hänelle isompi kämppä. Wtf?!
Kuulostat juuri sellaiselta omassa kuplassa eläneeltä ihmiseltä joka ei ymmärrä heikkotuloisten ja sairaiden ihmisten elämästä mitään. Kyllä köyhien ja sairaidenkin ihmisten pitäisi elää ihmisarvoista elämää.
Yksiö on hyvä yhdelle. Monelle kelpaa koska maksaa itse asumisensa. Me muutetaan 45 neliöön ja meitä on kaksi aikuista. Ai niin maksetaan itse vuokra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti oletat pienituloisen saavan säästöön 300€ kuussa?! Kun tuohon ei pysty edes kaikki keskituloiset lapsiperheetkään. Aika väheksyvää ja ylimielistä heti leimata peliongelmaiseksi tai addiktiksi! Vaikutat ilkeältä ihmiseltä.
Olen pienituloinen ja säästöjä on 25000. Kyllä se on ihmisestä kiinni mihin käyttää rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et kyllä vieläkään tajua mun pointtia 😅😄
Juu en tajua. Enkä ymmärrä miksi ihmiset vaatii asioita joihin niillä ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan reilu 250 tonnia vuodessa ja asun yksiössä näin 46 vuotiaana. Syynä että en halua olla lainakoukussa ja pidän rahat mieluummin sijoituksissa jossa ne tuovat vapautta, ja toisekseen en tarvitse enempää tilaa yhtään mihinkään ja nykyinenkin asunto on ihan väljästi sisustettu.
En tiennyt että minun pitäisi tuntea tästä jotain häpeää 🙃. Ja tuntuu älyttömältä että joku pienituloinen kokee yksiössä asumisen ihmisarvolleen niin sopimattomana, että muiden pitäisi maksaa hänelle isompi kämppä. Wtf?!
Kuulostat juuri sellaiselta omassa kuplassa eläneeltä ihmiseltä joka ei ymmärrä heikkotuloisten ja sairaiden ihmisten elämästä mitään. Kyllä köyhien ja sairaidenkin ihmisten pitäisi elää ihmisarvoista elämää.
Yksiö on hyvä yhdelle. Monelle kelpaa koska ma
Eläkää tuella niin saatte vähintään kolmion.
Satonen lähti rekrytoimaan hoitajia ulkomailta heti, kun paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025.