Jos ferritiini arvo 27 ja s-follikkelia stimuloiva hormooni 23,6. Onko noi luvut hyviä vai huonoja?
Kävin siis verikokeissa. Lääkäri sanoi että kaikki labrat ok. Onko noi otsikossa olevat tulokset myös hyvät? Toivoin saavani vastauksen jatkuvaan väsymykseen verikokeista mutta lääkärin mielestä kaikki on ok.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mitattu TSH ja T4V eli kilpirauhasarvot? Jos ei, niin kannattaa mitata! Kilpirauhasen vajaatoiminta on yleinen väsymyksen syy keski-ikäisillä naisilla. Sen saa yksityisissä labroissa ilman lähetettäkin.
Ñämä otetaan vuosittain ja tähän minulla lääkitys. Ap
Kilpirauhasen vajaatoiminta voi johtua pelkästään raudanpuutteesta ja korjaantuu, kun saat ferritiinisi sinne satasen pintaan. 27 ferritiini on vakava raudanpuute.
Minulla oli sama ferritiinitaso kuin sinulla ennen joulua, kun otatin Puhti-palvelun kautta lahjaksi saamani testipaketin. Aloin syödä rautaa ilman lääkärin määräystä ja käyn seuraavan kerran mittauttamassa ferritiinini vuoden kuluttua edellisestä. Olen myös lukenut, että rautaa ei saisi syödä ilman lääkärin määräystä, mutta syön silti. 😀
Milloin on TSH mitattu viimeksi? Minulla on jatkuva kilpirauhaslääkitys ja jouduttiin säätämään vaihdevuosissa aika paljon, kun aloitin hormonihoidon niihin. Älä aloita rautaa ilman lääkärikäyntiä.
Vaihdevuodet on jo tulossa ja sekin väsyttää. Käy gynekologilla puhumassa aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillä ferritiini voi olla yli 300 ja sekin on vielä normaali.
Ferritiini alle 30 on vakava raudanpuute.
Ihan hyvä ferritiinitaso on noin 100.
Tätä vähän epäilin. Voikohan rautaa alkaa syömään ilman lääkärin määräystä. Ihmettelin vähän että onkohan kaikki ok. Kun lääk soitti (oli eri kuin labraan lähettävä lääk) sanoi vain että kaikki kokeet ok. Omakannasta sitten katsoin tuloksia kun ne sinne tuli näkyviin, en edes tiennyt mitä kaikkia kokeita otettiin. Ap
Totta kai sinun pitää syödä lisärautaa. Alle 15 on sitten jo rauta-anemia. Rautaahan saa ilman reseptiä. Otata jossain vaiheessa kontrolli ferritiinistä, kun olet syönyt rautaa jonkin aikaa. Siitä näet imeytyykö rauta, vai tarvitseeko vaihtaa merkkiä. Jos syöt eläinkuntaa, niin popsi maksaa. Sillä saat nopeammin nousemaan. Ihmisille tulee erilaisia oireita ja eri vaiheessa. Itselläni olisi pitänyt mitata ferritiinit jo vuosia sitten, olisi selittänyt paljon. Et todellakaan halua niitä oirita, jotka tulevat vielä alhaisemmasta raudasta, joten popsi, popsi, popsi sinä rautaa, rautaa vaan :)
Vierailija kirjoitti:
Milloin on TSH mitattu viimeksi? Minulla on jatkuva kilpirauhaslääkitys ja jouduttiin säätämään vaihdevuosissa aika paljon, kun aloitin hormonihoidon niihin. Älä aloita rautaa ilman lääkärikäyntiä.
Ai sanot henkilölle, jolla on vakava raudanpuute = ferritiini 27, että ei saa syödä rautaa?
Salli mun nauraa.
Joillakin ihmisillä raudanpuute saa aikaan kilpirauhasen vajaatoiminnan. Verikokeilla selviää, että onko se kilpirauhasen vajaatoiminta autoimmuuniperäistä vai ei. Jos ei ole, raudan ylös nostamalla kilpirauhanen korjaantuu. Tiedän mistä puhun. Mulla oli just noin ja kaksikin eri lääkäriä sanoi, että kilpirauhasen vajaatoimintani johtui raudanpuutteesta ja veriarvojani mitattiin. Sitä mukaa, kun rauta nousi ylös, niin kilpirauhanen korjaantui normaalimmaksi ja normaalimmaksi. Ne meni ihan käsi kädessä ne käyrät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mitattu TSH ja T4V eli kilpirauhasarvot? Jos ei, niin kannattaa mitata! Kilpirauhasen vajaatoiminta on yleinen väsymyksen syy keski-ikäisillä naisilla. Sen saa yksityisissä labroissa ilman lähetettäkin.
Kilpirauhasen vajaatoiminta voi johtua pelkästään raudanpuutteesta ja korjaantuu, kun saat ferritiinisi sinne satasen pintaan. 27 ferritiini on vakava raudanpuute.
Minulta kilpirauhanen leikattu pois vuosia sitten liikatoiminnan vuoksi. Luokitellaan nyt vajaatoiminnaksi kun sitä ei ole enää. Ap
Siis pitääkö ferritiinin olla 100? Minulla oli 44. Lääkäri sanoi, että se on ok.
Vierailija kirjoitti:
Siis pitääkö ferritiinin olla 100? Minulla oli 44. Lääkäri sanoi, että se on ok.
Pitää, jos haluat kehosi toimivan hyvin. Rauta vaikuttaa koko kehon toimintaan.
Miehillähän ferritiini on noin 300 siitä syystä, että he eivät vuoda joka kuukausi verta noin 35 vuoden ajan elämästään. Eivätkä ole raskaana eivätkä synnytä.
Itselläni ferritiini 30 (verikoe) eikä ole raudanpuutetta, kun otettiin luuydinnäyte muista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ferritiini 30 (verikoe) eikä ole raudanpuutetta, kun otettiin luuydinnäyte muista syistä.
Ja jatkona siis niin pitkään jatkunut henkinen kuormitus ilmenee fyysisenä väsymyksenä. Onko sinulla ollut pitkäaikaista stressiä?
Kiitos, paljon tullut asiallisia komentteja! Mietin myös sitä että pitäisikö pyytä uusi soittoaika lääkärille jonka luona kävin, tuntui että perehtyi hyvin käyntiini. Jostakin syystä toinen lääkäri soitti tulokset ja vaikutti kiireiseltä. Osaisiko joku vielä kertoa mitä toi hormooni kokeen luku tarkoittaa? Ap
Mikä sinun hemoglobiini on? Jos ferritiini ja hemoglobiini on alhainen, silloin on todennäköisesti raudanpuuteanemia. Jos pelkkä ferritiini on alhainen niin on puute varastoraudasta ilman anemiaa. Näin ainakin mitä olen käsittänyt, en ole mikään terveysalan ammattilainen. Mutta omin päin ei tosiaan saisi rautalisiä käyttää vaan syy alhaisille rauta-arvoille pitäisi aina selvittää.
Ferritiini 30 on jo vakava raudanpuute ja kaikki lukemat, jotka menee ton alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ferritiinisi on matala. Totta kai voit syödä rautaa ja sinun pitäisikin. Vaihdevuosien edellä kuukautiset ovat usein runsaat ja johtavat jopa anemiaan.
Jostakin olin lukenut että rautaa ei pitäisi syödä ilman lääkärin määystä. Ap
Noilla arvoilla saat syödä rautaa ihan tolkuttomia määriä pitkän aikaa ennen kuin ne liian ylös menevät. Muista vaan tietty syömisten jaksottaminen ja imeytymisasiat, esim. kalsiumia ei rautatabletin kanssa samaan aikaan. Voit hyvin ottaa rautaa 200mg päivässä, pidä vaikka puolen vuoden päästä reilun viikon tauko ja käy sitten mittauttamassa ferritiinisi uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, paljon tullut asiallisia komentteja! Mietin myös sitä että pitäisikö pyytä uusi soittoaika lääkärille jonka luona kävin, tuntui että perehtyi hyvin käyntiini. Jostakin syystä toinen lääkäri soitti tulokset ja vaikutti kiireiseltä. Osaisiko joku vielä kertoa mitä toi hormooni kokeen luku tarkoittaa? Ap
Se tarkoittaa sitä, että olet menossa kohti vaihdevuosia ja hormonitoimintasi alkaa hiipua. Lukema on alle 10 niillä, joilla ei ole vielä alkanut vaihdevuodet. Ja kun on ihan täydet vaihdevuodet, luku menee yli sataseen.
Vierailija kirjoitti:
Oliko soittaja mieslääkäri? Entä se, jolla kävit?
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte soittaa, kaikki on ok, kunhan nyt alat syömään sitä rautaa ihan omin päin. Vaihdevuosia kohti olet menossa ja se on normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinun hemoglobiini on? Jos ferritiini ja hemoglobiini on alhainen, silloin on todennäköisesti raudanpuuteanemia. Jos pelkkä ferritiini on alhainen niin on puute varastoraudasta ilman anemiaa. Näin ainakin mitä olen käsittänyt, en ole mikään terveysalan ammattilainen. Mutta omin päin ei tosiaan saisi rautalisiä käyttää vaan syy alhaisille rauta-arvoille pitäisi aina selvittää.
No eiköhän vaihdevuosia kohti menevän naisen raudanpuute ole vuosikymmeniä kestänyt verenmenetys kuukausittain ja lopussahan yleensä tulee niin rajuja menkkoja tiheästi, että raudanpuutteessa ovat lähes kaikki naiset jo tuossa kohtaa, elleivät tajua ottaa rautaa purkista. Näin se nyt vain on.