Isä pääsi työeläkkeelle 38vuotta 2-vuoro työtä tehneenä. Eläke vain 1300€/kk !
Hävyttömän pieni eläke koko ikänsä uurastaneelle ihmiselle. Kaikki pakolliset työeläke etc.maksut maksaneena, terveytensä menettäneenä, omaan käteen jää tonni kuukaudessa. Itkettää!
Kommentit (581)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja takuueläke on käteen noin tonnin. Silti ihmiset vouhottavat miten lapset kannattaa pistää 9kk iässä päiväkotiin ja mennä töihin koska ELÄKE. Ei se juurikaan sen enempää nouse vaikka pari vuotta tekisi töitä ja itkettäisi lastaan.
Se eläkehän määräytyy palkan mukaan. Omani viimeksi katsoessani oli 3300. Ja koko ajan summa palkan noustessa nousee. Tuo siis ensimmäisessä mahdollisessa eläkeiässä.
Sun eläkkeen maksussa on tulevaisuuden lapsilla kova maksaminen. Mä sentään päästän heidät vähällä olemalla keppikerjäläinen, hee hee.
Sitten saat todennäköisesti tukia muuta reittiä ja sekin on pois tulevaisuuden lapsilta. Mun eläke ei ole lähelläkään niitä huippueläkkeitä, jotka ovat yli 10 tonnin kuussa.
Hyvällä omalla tunnolla nostan tuon eläkkeen, olenhan vuosikausia jo rahoittanut nykyisten eläkeläisten eläkkeitä ja nettomaksajakin olen ollut jo pitkään.
Suomi on liian sosialidemokraattinen maa. Täällä on stnan kova verotus ja silti päiväkotimaksu on 300€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vastaajan isä on tehnyt työuran matalapalkka-alalla. Onko myös ollut työttömyysjaksoja tai osa-aikaisuutta työuran aikana? Onko joskus työuran alkupuolella työnantaja jättänyt maksamatta eläkemaksut? Joskus vuosikymmeniä sitten se oli mahdollista.
Eihän tuo reilulta näytä. Ymmärrän aloittajan kiukun ja surun.
Muistakaa seurata omaa eläkekertymää koko työuran ajan ihan alusta lähtien.
Mitäpä hyötyä siitä seuraamisesta on, kun ei tilanne muuksi muutu
Tuo on minunkin tuleva eläkkeeni taso elökeotteen mukasn. Tosin olin 5 vuotta kotona lasten kanssa ja opiskellut täysipäivisesti 23 täytettyäni yhteensä viisi vuotta kun kävin uuden ammatin. Alle 23-vuotiaana olin kokoaikatöissä kaksi vuotta ja tein töitä myös lukion ohella mutta niistä eläkekertymä on nolla. Eihän se paljon toki noista olisi muutenkaan. N6
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt 50 vuotta töitä ja eläke ei ole tosta paljoa isompi.
Mää oon tehny töitä reilu 30 vuotta matalapalkka-alalla ja laskettu eläkkeeni tulee olemaan 1000 e. Tosin nyt oon työtön enkä tiedä saattaako se siitä jopa pienentyä? No, eipähän tartte paljoo veroja maksella, jee;)
Vierailija kirjoitti:
Tuota, ihan pari kysymystä:
- mitä isäsi on tehnyt työkseen, koska tuolla kertymällä palkka ei ole kummoinen ollut
- mitä isäsi on tehnyt loput työelämästään vai jäikö ennen aikojaan sairaseläkkeelle? Meinaan, että nyt eläköityvä on lähtökohtaisesti viimeistään siinä 16-18 vuotiaana mennyt duuniin ja painanut sinne n. 65:een asti. Eli työvuosia pitäisi olla työn alla likemmäs 50, eikä 38.
Töitä kyllä tehtiin nuoresta pitäen, mutta alle 24-vuotiaana ansaituista palkoista ei kertynyt eläke. Jos lasket että on alkanut 24-vuotiaana kertymään ja siihen 38 vuotta eläkettä kerryttävää työtä, niin 62-vuotiaaksi on ehtinyt painaa duunia. Siinä iässäkään ei kyllä vielä täyttä työeläkettä saa. Pitäisi pystyä tekemään 65-vuotiaaksi, jotta saisi täydet, tai mielellään vähän pitempäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vapaus valita. Voi valita ammatin jossa ansiot ovat keskitasoa tai alle. Toki voi valita myös toisin mutta kaikilla on vapaus tehdä itse omat päätökset ja valintansa.
Ja tähän pohjautuen kummastuttaa natinat siitä miksi oma palkka tai eläke on liian pieni elämiseen. Ja valtion pitäisi tätä lähtökohtaisesti siksi sponsoroida. Auta armias jos sponssirahoja vedetäänkin pois, niin muiden syyhän sekin on. Mihin on unohtunut vastuu oman elämän kustannuksien hoitamisesta. Ei se elämä lopu eläkkeellekään jääntiin yleensä.
Ennen peruskoulun tuloa köyhän perheen lapsella ei useinkaan ollut mahdollista kouluttautua varsinkin jos asui maaseudulla. Oppikoulu oli liian kallis ja sitä myöten mahdollisuus korkeakouluun oli mennyttä. Moneen hyvätuloisen ammattiin ei näin ollut minkäänlaista mahdollisuutta.
Oli se mahdollista. Oppikoulussa köyhimmät saivat anomuksesta vapaaoppilaspaikan, ja kirjoja pystyi ostamaan käytettyinä. Ruokalassakaan ei tarvinnut syödä, jos otti omat eväät mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt eläköityvälle sukupolvelle eläke alkoi kertyä vasta 23-vuotiaana, vaikka monet tekivät töitä töitä jo 14-vuotiaana.
Tuo koski ehkä 30-luvulla syntyneitä, 50-luvulla syntyneistä harva on enää mennyt erityisen nuorena töihin, opiskeltu yliopistoissa 70-luvulla jne. Nyt pääsee eläkkeelle 1960 syntyneet.
Olen 60-luvulla syntynyt ja tehnyt töitä kaikki kesät, viikonloput, joulut, pääsiäiset ja muut juhlapyhät 14-vuotiaasta alkaen. Samalla suorittanut peruskoulun loppuun ja opiskellut ammattiin. Vasta 23-vuotiaana alkoi kertyä eläke. Kaunista luettavaa työeläkeotteella kaikki ennen 23 vuotta tehty työ ei kerrytä eläkettä.
Näin se menee meillä 60-luvulla syntyneilläkin köyhien perheiden lapsilla. Päivät oltiin töissä ja illat iltakoulussa. Lukion jälkeenkin olin 2 vuotta ensin töissä, jotta sain säästöä (ja rohkeutta) opiskeluihin. Ei eläkettä kuitenkaan noista tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää oon tehny töitä reilu 30 vuotta matalapalkka-alalla ja laskettu eläkkeeni tulee olemaan 1000 e. Tosin nyt oon työtön enkä tiedä saattaako se siitä jopa pienentyä? No, eipähän tartte paljoo veroja maksella, jee;)
Saat Kelan maksamaa kansaneläkettä eli virallisesti Kelan maksamaa vanhuuseläkettä tuohon päälle 200-300 euroa, ellei Orpo ja Purra keksi lakkauttaa sitä ennen sun eläkkeelle siirtymistä. Onhan tässä vielä pari vuotta aikaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vapaus valita. Voi valita ammatin jossa ansiot ovat keskitasoa tai alle. Toki voi valita myös toisin mutta kaikilla on vapaus tehdä itse omat päätökset ja valintansa. Ja tähän pohjautuen kummastuttaa natinat siitä miksi oma palkka tai eläke on liian pieni elämiseen. Ja valtion pitäisi tätä lähtökohtaisesti siksi sponsoroida. Auta armias jos sponssirahoja vedetäänkin pois, niin muiden syyhän sekin on. Mihin on unohtunut vastuu oman elämän kustannuksien hoitamisesta. Ei se elämä lopu eläkkeellekään jääntiin yleensä.
Ennen peruskoulun tuloa köyhän perheen lapsella ei useinkaan ollut mahdollista kouluttautua varsinkin jos asui maaseudulla. Oppikoulu oli liian kallis ja sitä myöten mahdollisuus korkeakouluun oli mennyttä. Moneen hyvätuloisen ammattiin ei näin ollut minkäänlaista mahdoll
Oli se mahdollista. Oppikoulussa köyhimmät saivat anomuksesta vapaaoppilaspaikan, ja kirjoja pystyi ostamaan käytettyinä. Ruokalassakaan ei tarvinnut syödä, jos otti omat eväät mukaan.
Kyllä, just. Käytetyt kirjathan ei maksaneet mitään, ja eväitäkin sai tehtyä kaupasta ilmaiseksi. Ja sillan alla pystyi asumaan ihan lähellä koulua, ja siellä pystyi illalla nuotiolla keittämään ruokaa, kun ei päivällä ollut käynyt ruokalassa. Oppikouluun mentiin 11-12-vuotiaina. Maalaisille köyhän perheen lapsille ei ollut antaa kotoa rahaa vuokraan, ruokaan tai kirjoihin, eikä opintotukea ollut.
Eläke vajaa 4 tonnia, niin oonkin vaan ylioppilas. Tyhmät kouluja käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksut ovat verovähennys kelpoisia. Suora lainaus ministeriön sivuilta:
2023 työttömyysvakuutusmaksu on 1,4 prosenttia ja työeläkemaksu 7,15 prosenttia. 5362-vuotiailla henkilöillä työeläkemaksu on 8,65 prosenttia. Maksut määräytyvät bruttopalkan perusteella eivätkä sisälly verokortin ennakonpidätysprosenttiin. Maksut ovat vähennyskelpoisia tuloverotuksessa.
Lisäksi eläkkeen verotus on noin 10% kireämpi, kuin vastaavan palkan verotus.
Niin? On kaikenlaista kivaa verovähennystä rikkaille, mutta köyhä jää niitä vaille, koska ei välttämättä maksa valtionveroa ollenkaan. Esim. kotitalousvähennyksestä ei ole paskan vertaa iloa niille köyhille, sairaille vanhuksille, jotka tarvitsisivat hoivapalvelua tai esteettömyysremonttia, mutta tulot jää alle 1400 kuussa.
Huvittavaa, että ihmiset. jotka maksavat 0€ veroa vuodessa, kadehtivat ihmistä, joka maksaa veroja 20 000€ - 30 000€ vuodessa ja täyden kotitalousvähennyksen saatuaan maksaa vain 18 400€ - 28 400€ vuodessa veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuueläke on 986 netto, ei mene veroa.
Nyt ei kuulosta totuudelta, mä saan enemmän tk-eläkettä ja olen tehnyt siivoustyötä joka on huonosti palkattua
Nyt ei kuulosta totuudelta, mä saan enemmän tk-eläkettä ja olen tehnyt siivoustyötä joka on huonosti palkattua. Tuohon saa lisäksi kansaneläkettä
Kuulostaa oudolta. Tehdastyö on yleensä hyvin palkattua. Millainen kuukausipalkka oli?
Vierailija kirjoitti:
Vastaajan isä on tehnyt työuran matalapalkka-alalla. Onko myös ollut työttömyysjaksoja tai osa-aikaisuutta työuran aikana? Onko joskus työuran alkupuolella työnantaja jättänyt maksamatta eläkemaksut? Joskus vuosikymmeniä sitten se oli mahdollista.
Eihän tuo reilulta näytä. Ymmärrän aloittajan kiukun ja surun.
Muistakaa seurata omaa eläkekertymää koko työuran ajan ihan alusta lähtien.
Siis matalapalkka-alallakin tulee parempi kertymä ja vielä 2-vuorolisät. En voi uskoa tuota. Sukulaisnainen oli keittiöapulainen päivätyössä työuransa. Siis oikeasti todella pienipalkkainen ala, miehillä on lähes aina selvästi parempi palkka heidän "matalapalkka-aloillaan". Työeläke noin 1600.
Mulla on kertymä 1400 ja olen 47-vuotias. Työurassa useampia katkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vapaus valita. Voi valita ammatin jossa ansiot ovat keskitasoa tai alle. Toki voi valita myös toisin mutta kaikilla on vapaus tehdä itse omat päätökset ja valintansa. Ja tähän pohjautuen kummastuttaa natinat siitä miksi oma palkka tai eläke on liian pieni elämiseen. Ja valtion pitäisi tätä lähtökohtaisesti siksi sponsoroida. Auta armias jos sponssirahoja vedetäänkin pois, niin muiden syyhän sekin on. Mihin on unohtunut vastuu oman elämän kustannuksien hoitamisesta. Ei se elämä lopu eläkkeellekään jääntiin yleensä.
Ennen peruskoulun tuloa köyhän perheen lapsella ei useinkaan ollut mahdollista kouluttautua varsinkin jos asui maaseudulla. Oppikoulu oli liian kallis ja sitä myöten mahdollisuus korkeakouluun oli mennyttä. Moneen hyvätuloisen ammattiin ei näin ollu
Totta, muistan vielä hyvin, että sain pyrkiä oppikouluun vasta viidenneltä luokalta, kun sain kesäksi lapsenpiianpaikan, kun olin jo 12 v. Osa koulurahoista oli hankittava itse. Sain vapaaoppilaspaikan, koska keskiarvoni oli koko ajan ysin kieppeissä, mutta kaikki muu piti maksaa.
Joku kirjoitti niistä käytetyistä kirjoista, mutta eihän ne pelkät kirjat riittäneet. Vihkoja, piirustuslehtiöitä, kyniä väikyniä, käsitöihin kankaat ja langat piti ostaa itse yms. Ihmiset jotka eivät ole tuota aikaa koneet eivät voi tietenkään tietää kaikkea.
Ihmiset ei osta nyt, kun hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja sovitellut päivärahat ja asumistuet.