Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä pääsi työeläkkeelle 38vuotta 2-vuoro työtä tehneenä. Eläke vain 1300€/kk !

Vierailija
28.03.2025 |

Hävyttömän pieni eläke koko ikänsä uurastaneelle ihmiselle. Kaikki pakolliset työeläke etc.maksut maksaneena, terveytensä menettäneenä, omaan käteen jää tonni kuukaudessa. Itkettää!

Kommentit (581)

Vierailija
41/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia ja ansiosidonnaista 2 miljardia. 

Niin, on siinä melkoinen ero. 

Vierailija
42/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen on loppusuoralla, ansiosidonnaisella vielä kierroksia jäljellä ja mahdollisuus itse vaikuttaa lopputulokseen.

Melkoinen ero, totta tosiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se niin kiitollista työtä kun saa tehdä paskalla palkalla niskalimassa surkeina työaikoina vuodesta toiseen. Sitten jos joskus pääsee eläkkeelle niin kuolee saman tien. Siinä kiitos ahkeruudesta. Syyt vaan tekemään työtä veronmaksajana Suomeen.

Vierailija
44/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan hattua tälle vastaukselle!  Käytätkö tekoälyä vai millä ratkaisit keskim. bruttopalkan suuruuden?

Kyllä, chatgpt loi tämän laskelman ja varmaan sen huomaakin noista eräistä kaaviokohdista jotka muuttuivat vastausta siirtäessä.

Vierailija
45/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten jos joutuu hoitokotiin, niin se vähäinenkin elämän aikana kerätty omaisuus realisoidaan hoitomaksujen kattamiseen. Kaikki työ on ollut turhaa.

Vieläkö joku pääsee hoitokotiin? Vain ne keillä on rahaa. Esim.yksityinen Hoitokotimaksu on useita tuhansia euroja kk.

Kyllä sillä jonkin aikaa makselee kun 200 000 euron omakotitalo laitetaan pakkomyyntiin. Ei toki sekään riitä jos henki pihisee tarpeeksi pitkään sängyn pohjalla. 

Vierailija
46/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on vapaus valita. Voi valita ammatin jossa ansiot ovat keskitasoa tai alle. Toki voi valita myös toisin mutta kaikilla on vapaus tehdä itse omat päätökset ja valintansa.

Ja tähän pohjautuen kummastuttaa natinat siitä miksi oma palkka tai eläke on liian pieni elämiseen. Ja valtion pitäisi tätä lähtökohtaisesti siksi sponsoroida. Auta armias jos sponssirahoja vedetäänkin pois, niin muiden syyhän sekin on. Mihin on unohtunut vastuu oman elämän kustannuksien hoitamisesta. Ei se elämä lopu eläkkeellekään jääntiin yleensä.

Ilmeisesti on myös vapaus valita millaiset geenit saa, millaiseen perheeseen syntyy ja millaisen kasvatuksen saa, terveys jne. mitkä kaikki vaikuttaa siihen kuinka paljon on mistä vapaasti valita tai onko ollenkaan vapautta valita miten pystyy kouluttautumaan tai mihin töihin kyvyt riittää.

Kultalusikka perseessä syntyneillä on aina sama levy päällä jauhamassa "kaikilla on samat mahdollisuudet kunhan viitsii tehdä" Ei muuten ole.

Vierailija
47/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jokainen voi miettiä kun tarjotaan nollasopparilla minimipalkkaa ja muuta ei ole tarjolla niin mitä siitä työntekijä hyötyy pitemmän päälle. 

Eesti poika ottaa sopparin ja kiittää ja kumartaa. Vanhuuden päivät meneekin sitten kotimaassaan.

Vierailija
48/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen on loppusuoralla, ansiosidonnaisella vielä kierroksia jäljellä ja mahdollisuus itse vaikuttaa lopputulokseen.

Melkoinen ero, totta tosiaan.

Meidän suvussa osa on ollut eläkkeellä 40 vuotta. 

Vierailija
49/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2400 brutto palkalla saa ansiosidonnaista 2 kuukautta 1000 netto ja sitten tulee porrastus ja saa 800 netto ja toinen porrastus ja 750 netto. 

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Ja monella lapset elätettävänä. 

Ja omaisuus siirtyy halvalla varakkaimpiin käsiin.

Vierailija
50/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehnyt päivääkään töitä noin tonni tulee eläkettä ja 300 euroa asumistukea on se helppoa.

Vierailija
51/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hänen palkkansa työaikana oli? Sen mukaanhan eläke määräytyy. Onko ollut taukoja työuran aikana? Toki hänen ikäisellään eläke alkoi kerääntyä vasta 23 v. täytettyään.

Minä jäin eläkkeelle kaksi vuotta sitten. Työelämää oli takana 44 v. Yksi vuosi yli alimman eläkeiän. Netto eläke nyt 2200 €/kk

Vierailija
52/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota, ihan pari kysymystä:

- mitä isäsi on tehnyt työkseen, koska tuolla kertymällä palkka ei ole kummoinen ollut

- mitä isäsi on tehnyt loput työelämästään vai jäikö ennen aikojaan sairaseläkkeelle? Meinaan, että nyt eläköityvä on lähtökohtaisesti viimeistään siinä 16-18 vuotiaana mennyt duuniin ja painanut sinne n. 65:een asti. Eli työvuosia pitäisi olla työn alla likemmäs 50, eikä 38.

Mitä sinä horiset? Miksi kuvittelet että nyt eläköityvät ovat menneet töihin viimeistään 16-vuotiaina?

Ei minullakaan tullut täysiä työvuosia kuin reilut 30, koska opiskelin monta vuotta yliopistossa ja olin sen jälkeen kotiäitinä hoitamassa pieniä lapsia. Koko työurani toimin freelancerina jonka lakisääteinen YEL-eläkevakuutus niin kallis maksettava, olin alivakuutettu kuten suurin osa taiteilijoista ja yrittäjistä. Työeläkkeeni jäi pieneksi. Mutta minäpä sainkin siihen kylkeen taiteilijaeläkkeen.

Vierailija
53/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joulukuun lopussa korkeakoulutettuja työttömiä oli noin 58500."

https://www.hs.fi/talous/art-2000011001705.html

Vierailija
54/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se niin kiitollista työtä kun saa tehdä paskalla palkalla niskalimassa surkeina työaikoina vuodesta toiseen. Sitten jos joskus pääsee eläkkeelle niin kuolee saman tien. Siinä kiitos ahkeruudesta. Syyt vaan tekemään työtä veronmaksajana Suomeen.

Tän takia vuosi raksalla riitti mulle. Alkaa olla noita ammattitutkintoja yhtä paljon kuin kortteja korttipakassa. Noh ei muuta kuin 20 vuotta yrittämään korkeakouluun. Paljon järkevämpää kuin työnteko.

Vierailija
55/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten jos joutuu hoitokotiin, niin se vähäinenkin elämän aikana kerätty omaisuus realisoidaan hoitomaksujen kattamiseen. Kaikki työ on ollut turhaa.

niin ja samaan aikaan ihmetellään miksi alle 20 vuotiaat alkaa rikollisiksi. Milleniaalina ymmärrän heitä täysin. 

Vierailija
56/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on vapaus valita. Voi valita ammatin jossa ansiot ovat keskitasoa tai alle. Toki voi valita myös toisin mutta kaikilla on vapaus tehdä itse omat päätökset ja valintansa.

Ja tähän pohjautuen kummastuttaa natinat siitä miksi oma palkka tai eläke on liian pieni elämiseen. Ja valtion pitäisi tätä lähtökohtaisesti siksi sponsoroida. Auta armias jos sponssirahoja vedetäänkin pois, niin muiden syyhän sekin on. Mihin on unohtunut vastuu oman elämän kustannuksien hoitamisesta. Ei se elämä lopu eläkkeellekään jääntiin yleensä.

Mä valitsen että haluan juristiksi. miksi mulle yliopistossa sanotaan että pitää käydä pääsykoe? miksi en pääse opiskelemaan juristiksi kun olen käynyt pääsykokeen? Enkö saakaan itse valita? Häh!!?

Vierailija
57/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntiin ja kaupunkeihin on tulossa irtisanomisia. 

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011108669.html

Suomessa on rahat loppu. 

Vierailija
58/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota, ihan pari kysymystä:

- mitä isäsi on tehnyt työkseen, koska tuolla kertymällä palkka ei ole kummoinen ollut

- mitä isäsi on tehnyt loput työelämästään vai jäikö ennen aikojaan sairaseläkkeelle? Meinaan, että nyt eläköityvä on lähtökohtaisesti viimeistään siinä 16-18 vuotiaana mennyt duuniin ja painanut sinne n. 65:een asti. Eli työvuosia pitäisi olla työn alla likemmäs 50, eikä 38.

Mitä sinä horiset? Miksi kuvittelet että nyt eläköityvät ovat menneet töihin viimeistään 16-vuotiaina?

Ei minullakaan tullut täysiä työvuosia kuin reilut 30, koska opiskelin monta vuotta yliopistossa ja olin sen jälkeen kotiäitinä hoitamassa pieniä lapsia. Koko työurani toimin freelancerina jonka lakisääteinen YEL-eläkevakuutus niin kallis maksettava, olin alivakuutettu kuten suurin osa taiteilijoista ja yrittäjistä. Työeläkkeeni jäi piene

Millaista taidetta?

Vierailija
59/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on rahat loppu. 

Leikattua ansiosidonnaista saa puolitoista vuotta ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa. 

Vierailija
60/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on rahat loppu. 

Raha ei lopu. Se vaan sijoitetaan väärin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi