Huonokuntoisen, iäkkään henkilön kävelylenkit, pitäisikö olla huolissaan?
Iäkäs naapurin rouva pyysi minua lenkkeilykaverikseen, koska tuntee olonsa yksin kävellessään "turvattomaksi ja orvoksi". Olemme nyt käyneet lenkillä parin viikon aikana viidesti. Kävelymatka on 6 km ja siihen menee tasan tunti, eli kävelyvauhti on 6km tunnissa (ei isoja mäkiä). Hän kuitenkin hengästyy hetimiten ja vaikka kävelyvauhti on hänen ikäiselleen hyvin reipasta niin silti olen huolissani hänen jaksamisestaan. Hän siis "läähättää" koko matkan, mutta vauhti pysyy kuitenkin reippaana. Mutta onko tuollainen hengästyminen terveellistä? Ehdotin hänelle, että käveltäisiin lyhyempi lenkki ja hieman hitaammin, mutta hän pitää itsepintaisesti kiinni siitä, että matkan pitää olla 6km ja se täytyy taittaa tunnissa, koska "niin on ollut aina".
Kommentit (23)
Syy hengästymiseen voi olla myös sydämessä. Useinhan iäkkäitä henkilöitä kehoitetaan menemään lääkärintarkastukseen ennen kuin aloittavan liikunnan. Mutta jos hän saa sydärin lenkillä niin ei se sinun vikasi ole.
No eipä hänellä kovin huono kunto voi mitenkään olla, jos kävelee 6 kilsaa tuntiin. Anna läähättää.
Nuorempikin hengästyisi tuosta. 6km on pitkä matka. Ylämäki hengästyttää ja jos on astmaa, tai muu ominaisuus. Kylmiä säitä ollut. Voisiko ottaa tietyt osuudet vähän rauhallisemmin vaikka ne ylämäet. Lyhyempikin lenkki kyllä riittäisi tavallaan, mutta makunsa kullakin.
Iäkkäillä hapenottokyky heikkenee. Johtuu todennäköisesti siitä. Jos kunto riittää, tuo on vaan hyvää treeniä hengityselimille.
No iäkkyys on tässä hyvin suhteellinen käsitys. Jos hän on 65, niin on ihan ok-kuntoinen. Jos taas 80, niin erittäin hyväkuntoinen jos 6km taittuu tunnissa.
Nuoremmille työikäisille tuollaisen pitäisi olla hälytysmerkki. 6km on kuitenkin aika lyhyt matka kävellä, eikä 6km/h ole vielä mikään tappotahti.
Vierailija kirjoitti:
Nuorempikin hengästyisi tuosta. 6km on pitkä matka. Ylämäki hengästyttää ja jos on astmaa, tai muu ominaisuus. Kylmiä säitä ollut. Voisiko ottaa tietyt osuudet vähän rauhallisemmin vaikka ne ylämäet. Lyhyempikin lenkki kyllä riittäisi tavallaan, mutta makunsa kullakin.
No ei ole kyllä sellainen pitkä matka, josta normaalikuntoisen nuoremman ihmisen pitäisi tuolla nopeudella liiemmin väsyä, tai varsinkaan hengästyä saati läähättää.
Minä olen läähättänyt reippailla lenkeillä lapsesta asti. Mulle myös tulee aivan älytön hiki. Joskus olenkin ajatellut, että taidan läähättämällä laskea kehon lämpötilaa samaan malliin kuin koirat.
Vierailija kirjoitti:
No iäkkyys on tässä hyvin suhteellinen käsitys. Jos hän on 65, niin on ihan ok-kuntoinen. Jos taas 80, niin erittäin hyväkuntoinen jos 6km taittuu tunnissa.
Nuoremmille työikäisille tuollaisen pitäisi olla hälytysmerkki. 6km on kuitenkin aika lyhyt matka kävellä, eikä 6km/h ole vielä mikään tappotahti.
On se 6 km / h kuitenkin ihan reipas kävelyvauhti nuoremmallekin. Ei ole enää mikään näyteikkunoiden katselu -kävely.
Olen 80. Lääkäri kysyi liikkumisesta käykö sydämeen tms. Sanoin että hengästyn kyll ylämäissä . Nauroi ja sanoi että niin jokainen hengästyy, liikunnassa se ei ole paha jos ei kaulaan tai rintaan tule ahdistavaa kipua.
Liikunnan rarkoitus on vähän rasittaa.
Iäkäs? Kuusi kilometriä? Oletko nyt ihan tosissasi.
Vanhuksen pitäisi ehkä hankkia parempikuntoinen lenkkikaveri.
Vielä selventäisin tuohon "iäkäs"-termiin, että kyse on seitsemänkymppisestä naishenkilöstä. Kai häntä voi sanoa iäkkääksi, itse olen nelikymppinen
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Vielä selventäisin tuohon "iäkäs"-termiin, että kyse on seitsemänkymppisestä naishenkilöstä. Kai häntä voi sanoa iäkkääksi, itse olen nelikymppinen
-ap-
Seitsemänkymppisen tein paljon pitempiä lenkkejä, puutarhatöitä yms. 70 v terve ei ole vielä iäkäs edes. Liikunnassa pitää sykkeen noustakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Seitsemänkymppisen tein paljon pitempiä lenkkejä, puutarhatöitä yms. 70 v terve ei ole vielä iäkäs edes. Liikunnassa pitää sykkeen noustakin.
Toki syke nousee ja täytyykin nousta, mutta hengästyminen on aina huolestuttava merkki, joka viittaa keuhko-tai sydänsairauteen. Sen alkuperä pitäisi tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Toki syke nousee ja täytyykin nousta, mutta hengästyminen on aina huolestuttava merkki, joka viittaa keuhko-tai sydänsairauteen. Sen alkuperä pitäisi tutkia.
Hengästyminen liikkuessa on ihan normaalia, sanoi lääkäri minulle.
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Minäkin olen 70v ja teen neljä kertaa viikossa 16 kilometrin juoksulenkin. Välipäivinä käyn uimahallissa. Läähätän varmasti sydäntäsärkevästi kummassakin aktiviteetissa.
Sydänlääkitys voi olla ihan kohdillaan ja samalla myös rajoittaa sykkeen nousua, joten en puuttuisi asiaan, jos hän ei sitä itse ota puheeksi.
Pitää olla hyväkuntoinen, jos kävelee 6 km tunnissa.
Voisko olla hoitamaton astma syynä hengästymiseen? Voit kai ottaa asian puheeksi?