Tehdäänkö lastensuojeluilmoituksia liian helposti nykyään?
Mietin vaan kun meistäkin tehty ainakin lähemmäs kymmenen lastensuojeluilmoitusta koulun ja päiväkodin tahoilta. En viitsi syitä kertoa kun tunnistaa mutta esim. lapsen piirroksesta päätelty jotain aivan käsittämätöntä. Sairastelun vuoksi on myös monia ilmoituksia tehty vaikka kerrottu vakavasta pitkäaikaissairaudesta jne. Siis tämän kaltaisista syistä kaikki ilmoitukset. Ollaan erittäin hyvä perhe missä ei ongelmia. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Enää ei hätkähdytä vähäisestikään jos ilmoitetaan että meistä tehty lasu, enemmänkin vaan nauran. Mietin että onko tällainen järkevää ja onko lastensuojelulla oikeasti aina aikaa tutkia näitä? Mikään näistä ilmoituksista ei ole mihinkään koskaan edennyt mut kaikkien työaikaa ehditty käyttää paljon.
Kommentit (180)
Olet väärässä kommentissasi monessakin kohdassa etkä ymmärrä lapsista paljoakaan. Next.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippunee mitä piirtää, esimerkiksi kuvat, joissa on joku hirtettynä tai joku tappaa kissaa tai muuten veri roiskuu, voisi olla tällainen..
Huolestuisin myös sellaisesta, että piirretään ristejä tai hautausmaita, silmättömiä päitä tai käytetään mustaa väriä., seksuaaliset kuvat ym.
T. Ope, maisteri, perusopetus, erityisopetus
Siis oikeasti? Voitko lopettaa välittömästi. Kukaan ei halua maksaa verorahoistaan jotain noin käsittämätöntä touhua, että lähetetään jotkut lasut perään, jos joku varhaisteini vaikkapa piirtelee silmättömiä päitä tai käyttää mustaa väriä (eikö se nyt ole ihan väri siinä missä muutkin, jestas sentään). Tuosta pitäisi suorastaan määrätä sinulle vähintään sakot, koska aivan silmittömästi käytät siis yhtei
Hetkinen .... Mitä kohtaa tässä et ymmärrä? Jos huolestuu, pitää kysyä tai miettiä asiaa laajemmin kuten asiaan kuuluu. On kylmäävää, jos meinaatte että vaikkapa itsetuhoisen oppilaan voi jättää yksin ilman apuja, vaikka avuntarve huutaa piirrustuksista? Tai pikkupojan, joka piirtää pelkkää mustaamaata? Sitäkö toivotte omille lapsillennekin, että kukaan ei huomaa, eikä välitä, eikä puutu? Ja kyllä ne opettajat viettää niiden oppilaiden kanssa aikaa aika paljon, eli ei ole jostain pikaisesta analyysista kyse. Sieltä edestä näkee aika hyvin onko joku on vialla. Opettaja voi myös ohjata oppilaan kuraattorille tai terveydenhoitajalle juttelemaan, vaikka samantien.
Veikkaan että siinä yleisimmin käy niin, että koulusta soitetaan sosiaaliin ja kysytään neuvoa, ja sieltä sosiaalista käsketään oitis tehdä se lasu. Ei kannata soittaa jos ei halua tehdä, kirjaavat sen kuitenkin ylös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippunee mitä piirtää, esimerkiksi kuvat, joissa on joku hirtettynä tai joku tappaa kissaa tai muuten veri roiskuu, voisi olla tällainen..
Huolestuisin myös sellaisesta, että piirretään ristejä tai hautausmaita, silmättömiä päitä tai käytetään mustaa väriä., seksuaaliset kuvat ym.
Siis oikeasti? Voitko lopettaa välittömästi. Kukaan ei halua maksaa verorahoistaan jotain noin käsittämätöntä touhua, että lähetetään jotkut lasut perään, jos joku varhaisteini vaikkapa piirtelee silmättömiä päitä tai käyttää mustaa väriä (eikö se nyt ole ihan väri siinä missä muutkin, jestas sentään). Tuosta pitäisi suorastaan määrätä sinulle vähintään sa
Hetkinen .... Mitä kohtaa tässä et ymmärrä? Jos huolestuu, pitää kysyä tai miettiä asiaa laajemmin kuten asiaan kuuluu. On kylmäävää, jos meinaatte että vaikkapa itsetuhoisen oppilaan voi jättää yksin ilman apuja, vaikka avuntarve huutaa piirrustuksista? Tai pikkupojan, joka piirtää pelkkää mustaamaata? Sitäkö toivotte omille lapsillennekin, että kukaan ei huomaa, eikä välitä, eikä puutu? Ja kyllä ne opettajat viettää niiden oppilaiden kanssa aikaa aika paljon, eli ei ole jostain pikaisesta analyysista kyse. Sieltä edestä näkee aika hyvin onko joku on vialla. Opettaja voi myös ohjata oppilaan kuraattorille tai terveydenhoitajalle juttelemaan, vaikka samantien.
No mutta että lasu pitäisi heti laittaa asialle? Ja kyllä aika monet pojat piirtelee vähemmän söpöjä juttuja, että ennemminkin tuollaisia veri lentää -kuvia, ja ne on monista pojista vain hauskoja juttuja. Onhan esim. piirretyissäkin kautta aikain ollut kaikenlaista väkivaltaa, mikä on ns. hauskaa lapsista. Siis joku vaikka nasauttaa jonkun toisen vasaralla liiskaksi jossain piirretyissä. Tuota on ollut jo ennen kuin itse olen edes syntynyt.
Jos huolestuu, niin voinee itse keskustella asianosaisen kanssa. Sitten ottaa yhteyttä asianosaisen vanhempiin. Jos huoli jatkuu, ehkäpä juuri terkkarille tai kuraattorille. Ja ehkä kaikkien näiden yhteistyönä, tai jos ilmenee muita raskauttavia asianhaaroja, niin sitten vasta lasuun. Ei lasua kuulu käyttää kaikkien pikkuasioiden ratkomiseen, vaan pitää vähän jaksaa selvittää asiaa itsekin ennen kuin tehtailee lasuja. Kaikki tietää, että lasulla ei resurssit riitä niiden todellisten tapausten selvittämiseen, kun pitää joka asiaan sekaantua, kun näitä ilmoituksia heille tehtaillaan.
Aika paksua kuitenkaan heti alkaa epäillä, että nyt tuolla lapsella on varmaan skitsofreenikkovanhempi, kun lapsi piirtää jonkun kuvan.
On teillä ongelmat. Eikö teistä kukaan osaa mennä sen lapsen luokse ja tuumata vaikkapa että sinähän olet piirtänyt hienon kuvan, mitä se esittää? Tms.
Köyhää ilkeämielistä porukkaa koko Suomi täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä. Jotkut voi joutua kiusaamisen kohteeksi, mutta kyllä siellä joku aito huoli teidän lapsista on, kun 10 ilmoitusta tehty päivähoidosta ja koulusta.
Itse olen tehnyt yhdestä perheestä useamman ilmoituksen, kun perheen isä käyttää huumeita. Kaikenlaista sekakäyttöä on. Isällä muka oma asunto, mutta ei oikeasti asu siellä, vaan muun perheen kanssa. Lapset on aivan heitteillä. Käyvät syömässä naapurissa ja isovanhemmilla, kun kotona ei tehdä ruokaa. Mitään ei silti tapahdu, koska äiti saa jotenkin aina puhuttua asiat parhain päin. Ottaa päähän ja säälittävä lapset. En jaksa enää tehdä ilmoituksia, kun ne ei johda näköjään mihinkään.
Miten toisen huoli voi oikeuttaa toisen elämän turmelemiseen? Eikö tämä huolta kokeva voi hakeutua psykiatriseen hoitoon, että saisi mielensä rauhoittumaan?
Ei kai kenenkään elämä siitä turmellu, jos sossu soittaa ja kysyy että kuultiin tällaisesta huolesta, miltä tilanne teistä näyttää ja tarvitsetteko jonkinlaista apua. Ei mun elämä ainakaan turmeltunut, vaikka ei apua tarvittukaan (sieltä).
Mielellään turhaan kuin että jätetään tekemättä kun olisi tarve. jos se pelastaa yhdenkin lapsen karmealta kohtalolta. jos oson turhaan tehty ilmo niin eihän siitä ole haittaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä. Jotkut voi joutua kiusaamisen kohteeksi, mutta kyllä siellä joku aito huoli teidän lapsista on, kun 10 ilmoitusta tehty päivähoidosta ja koulusta.
Itse olen tehnyt yhdestä perheestä useamman ilmoituksen, kun perheen isä käyttää huumeita. Kaikenlaista sekakäyttöä on. Isällä muka oma asunto, mutta ei oikeasti asu siellä, vaan muun perheen kanssa. Lapset on aivan heitteillä. Käyvät syömässä naapurissa ja isovanhemmilla, kun kotona ei tehdä ruokaa. Mitään ei silti tapahdu, koska äiti saa jotenkin aina puhuttua asiat parhain päin. Ottaa päähän ja säälittävä lapset. En jaksa enää tehdä ilmoituksia, kun ne ei johda näköjään mihinkään.
Miten toisen huoli voi oikeuttaa toisen elämän turmelemiseen? Eikö tämä huolta kokeva voi hakeutua psykiatriseen hoitoon, että saisi mielensä rau
No joo ei nyt tosta vielä.
Vierailija kirjoitti:
On teillä ongelmat. Eikö teistä kukaan osaa mennä sen lapsen luokse ja tuumata vaikkapa että sinähän olet piirtänyt hienon kuvan, mitä se esittää? Tms.
Köyhää ilkeämielistä porukkaa koko Suomi täynnä.
Kuka niin sanoi täällä tekevänsä?
Minä olen puolestani yllättynyt, ettei lasu oikein johda mihinkään. Teinillä on pitkään ollut ongelmia mm. koulun ja ahdistuksen kanssa. Kiskaisi sitten kännit, johon olisi voinut kuolla (löytyi yksin hangesta ja joutui sairaalaan). Lasu-ilmoituksesta ajattelin, että hyvä, nyt saadaan apua. Mutta lapsi oli ilmeisesti niin hyvä käytöksinen ja isänsä vakuutteli kaiken olevan Ok, joten tapaus oli jo päätetty sulkea ennen minun, eli äidin kuulemista. Tuli mieleen, että tilanteen pitää teinin kohdalla olla ilmeisesti aika raju, ennen kuin saa apua. Pitänee olla itsetuhoinen, huumekoukussa tms. että kynnys ylittyisi.
Meistä tehtiin lasu kun 17v ehti olla pari päivää whatsapp ryhmässä johon joku mies postasi härskin kuvan. Kaikista ryhmässä olleista alaikäisistä myös lasut. Sosiaalitäti soitti ja sanoi ettei ole huolta, hyvää viikonloppua.
Ei tehdä. Nykyvanhemmat eivät ymmärrä mitään vanhemman vastuusta. Se että on rahaa, ei todellakaan tee perheestä hyvää.
Varhaiskasvatus/koulun hlökunta/ym. näkevät työssään kymmeniä tai jopa satoja lapsia ja nuoria. On kyllä vertailupohjaa. Ja töitä niin hemmetiksi, kun päätyö kuitenkin on opettaa omaa ainettaan, että turhaa energiaa ei ole käyttää turhiin ilmoihin. Ihmiset, jotka eivät tiedä työstä yhtään mitään kyllä selittelevät ties mitä muuta.
Teillä on jotain pielessä kotona. Korjaa se!
Vierailija kirjoitti:
Mielellään turhaan kuin että jätetään tekemättä kun olisi tarve. jos se pelastaa yhdenkin lapsen karmealta kohtalolta. jos oson turhaan tehty ilmo niin eihän siitä ole haittaa
Eipä näiltä kurjilta kohtaloilta säästynyt Vilja-Eerika, eikä Milo. Näistä lapsista oli tehty lukuisia lasuja.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen puolestani yllättynyt, ettei lasu oikein johda mihinkään. Teinillä on pitkään ollut ongelmia mm. koulun ja ahdistuksen kanssa. Kiskaisi sitten kännit, johon olisi voinut kuolla (löytyi yksin hangesta ja joutui sairaalaan). Lasu-ilmoituksesta ajattelin, että hyvä, nyt saadaan apua. Mutta lapsi oli ilmeisesti niin hyvä käytöksinen ja isänsä vakuutteli kaiken olevan Ok, joten tapaus oli jo päätetty sulkea ennen minun, eli äidin kuulemista. Tuli mieleen, että tilanteen pitää teinin kohdalla olla ilmeisesti aika raju, ennen kuin saa apua. Pitänee olla itsetuhoinen, huumekoukussa tms. että kynnys ylittyisi.
Yksittäiset kännit eivät ole mikään lastensuojeluasiakkuuden perusta, eikä ahdistus ja koulunkäyntihaasteet myöskään. Niitä varten on muita palveluita. Jos teinisi ei ole kiinnostunut päätänsä hoitamaan, niin harvemmin se lastensuojelun asiakkuudella ratkeaa. Lastensuojelu ei tarjoa mielenterveyspalveluja eikä koulunkäyntipalveluja. Siellä on avohuollossa mahdollisuus tarvita teininille juttuseuraa, vanhemmille perhetyötä ja tukea köyhien lasten harrastamista. Pitää olla todella koulupudokas ja moniongelmainen, että harkitaan edes lyhytaikaista sijoitusta. Koulupudokas tarkoittaa, ettei ole esimerkiksi pariin vuoteen käynyt juurikaan koulua, ei esim 15min myöhästelyjä tunneilta tai pieniä motivaatiohaasteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole ikinä tullut mieleesi, että voisit hieman jutella sen lapsen kanssa siitä kuvasta, miksi on sellaisen piirtänyt? Jos vaikka lapsi on ollut jonkun kaukaisemman sukulaisensa hautajaisissa ja piirtää sen jälkeen hautausmaan ja ristejä, niin sinä olet hysteerisenä tekemässä lasua välittämättä yhtään itse selvittää onko sitä huolta oikeasti vai ei. Pistää vihaksi kun tuollaisia ihmisiä joilla on aikuisuus täysin hukassa leikkii ammattilaista.
Meillä pelattiin hirsipuuta ihan opettajan johdolla ekaluokkalai
Harvoin luen näin pitkää tekstiä, alku oli jo niin lupaava, että kannatti. Piirretyt on jo galaksissa puhuttavia ja en ihmettele, kun lapset tehtailee jos millaisia piirustuksia. Netti on toinen, missä näkee valitettavan paljon. Toki opettajan tekstissä perääkin. Piirustukset usein kuvaa lapsen pahaa oloa. Ensisijaisesti ottaisin ja olen ottanutkin yhteyttä vanhempiin ja herättänyt huolen kodin suuntaan. Vanhemmat eivät aina edes tiedä, mitä lapsi tekee esim. kavereiden kanssa. Toinen pahaolo voi johtua kaverittomuudesta tai kiusaamisesta. Lapset ovat julmia. Sitten se tärkein, perheen dynamiikka. Siihen saa apua koulun oppilashuoltojärjestelmästä, täytyy vain osata ottaa vastaan, mitä tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksittäiset kännit eivät ole mikään lastensuojeluasiakkuuden perusta, eikä ahdistus ja koulunkäyntihaasteet myöskään. Niitä varten on muita palveluita. Jos teinisi ei ole kiinnostunut päätänsä hoitamaan, niin harvemmin se lastensuojelun as
Toiselle huoltajalle on helppo sijoittaa mutta kyllä ne sitten sijoittavat kotien ulkopuolellekin suhteellisen helposti. Asiat sinällään eivät kiinnosta lastensuojelua vaan keskittyvät näihin toimiin jotka ovat heidän mielestä ratkaisuja asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Meistä tehtiin lasu kun 17v ehti olla pari päivää whatsapp ryhmässä johon joku mies postasi härskin kuvan. Kaikista ryhmässä olleista alaikäisistä myös lasut. Sosiaalitäti soitti ja sanoi ettei ole huolta, hyvää viikonloppua.
Uskon tämän, varokaa muuten todellakin kaikkea mitä puhelimellanne teette. Ihan lähes kaikesta voidaan syyttää, tulee helposti pelkoa sekä ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon tämän, varokaa muuten todellakin kaikkea mitä puhelimellanne teette. Ihan lähes kaikesta voidaan syyttää, tulee helposti pelkoa sekä ahdistusta.
Sisälukutaito yhdistettynä ymmärrykseen elämästä ja tilanteista olisi älykästä.
Saisiko näihin jotakin opetusta näille sossuillekin?
Sosiaalihuolto ei ymmärrä käsitteitäkään oikein.
Vierailija kirjoitti:
Nuoresi tarvitsee psykiatrian apua ei lasun ja jos hän ei halua sitä ottaa vastaan, ei psykiatria ala maanittelemaan.
Ei tässä ketjussa alunperin puhuta kylläkään koulujen ja päiväkotien ilmoituksista, vaan siitä, tehdäänkö niitä liikaa nykyään.
Päiväkodeista varmaan voidaan helposti tehdä lasu jostain pikkuasiasta helpostikin, koska näkemys on se että päiväkoti tietää, miten asiat ovat. Ja toisekseen, sen ikäiseltä lapselta on vaikea itseltään kysyä, kun ei välttämättä vastaa.
Kouluissa työskentelee taas opettajia, joilla enemmän koulutusta, harkintaa ja älyä. Opettaja kyllä kysyy oppilaalta, tai lukee oppilashuollon paperit ja soittaa teille puhelimella jos on asiaa.
Terveydenhuollossa ei soiteta. Siellä on vastassa vaan kasvoton ammattilainen. Turha rutista, jos hoitaja ei teitä ymmärrä tai halua ymmärtää. Muistakaapa tämä ero!