Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hävettääkö vanhempia, jos oma lapsi on kehitysvammainen?

Vierailija
27.03.2025 |

Miten on?

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eihän se mikään ylpeyden aihe ole. 

Vierailija
2/92 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän kukaan nyt sairasta lasta/ihmistä häpeäisi. Herranen aika. Mutta häpeäsin silmät päästä jos terve lapsi ei osaisi käyttäytyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hävetä, jos vanhemmat ovat yhdessä hyväksyneet asian ja toimivat järkevästi kehitysvammaisuuden suhteen.

Vierailija
4/92 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän hävettää, korjaan harmittaa ja surettaa tällaisen asian kyselijät ja tivaajat.

Vierailija
5/92 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vammaisten lasten vanhemmat, jotka itse tunnen, ovat kyllä kaikki todella ylpeitä lapsistaan! Muutenkin jollain tavalla ns. normista eroavat lapset kasvattavat vanhempiaan aivan erityisellä tavalla. Näyttävät, mikä maailmassa on tärkeintä ja avartavat maailmankatsomusta. Vammaisten lasten vanhemmat ovat usein vanhoja sieluja, sellaisia jotka osaavat ottaa lapsensa oikealla tavalla vastaan. Aivan ihania perheitä siis!

Vierailija
6/92 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hävetä, jos vanhemmat ovat yhdessä hyväksyneet asian ja toimivat järkevästi kehitysvammaisuuden suhteen.

Miten sitä voi edes hyväksyä? Itse antaisin kehitysvammaisen adoptioon. 

Vierailija
7/92 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei pitäisi eikä tarvitse. Kaikki me ihmiset olemme samanarvoisia. Kuka tahansa voi saada kehitysvammaisen lapsen. Eikä ole kenenkään omaa ansioita, että on syntynyt ilman vammaa. 

Vierailija
8/92 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne vammaisten lasten vanhemmat, jotka itse tunnen, ovat kyllä kaikki todella ylpeitä lapsistaan! Muutenkin jollain tavalla ns. normista eroavat lapset kasvattavat vanhempiaan aivan erityisellä tavalla. Näyttävät, mikä maailmassa on tärkeintä ja avartavat maailmankatsomusta. Vammaisten lasten vanhemmat ovat usein vanhoja sieluja, sellaisia jotka osaavat ottaa lapsensa oikealla tavalla vastaan. Aivan ihania perheitä siis!

Voi hitto mitä lässytystä. 

Vierailija
9/92 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hitto mitä lässytystä. 

Toivottavasti löydät paremman väylän purkaa pahaa oloasi, voimia ja tsemppiä!

Vierailija
10/92 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni on kehitysvammainen, adhd ja autismin kirjolla. En ryypännyt tai käyttänyt lääkkeitä raskausaikana. Olin myös nuori, 21v kun sain hänet. Hän on elämäni valo ja ihan parasta tässä maailmassa. En häpeä häntä, olen ylpeä kaikesta mitä hän oppii ja sen rakkauden mitä hän ympärilleen levittää.

Vierailija
11/92 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuitenkin hienao että meillä on Ap:m kaltaisia valioyksilöitä, jolla ei taatusti ole yhtään mitään vammaa tai virhettä, nahtaako llla mitään muutakaan? Empatiaa ja ymmärrystä erilaisuutta kohtaan ainakin kovin miuaksti ja vähän. Mutta ei kais isllä väljä jos on niin virheetön ja täydellinen ja vaatimatonkin kun suurin huoli on, että kuinka kansakuntamme taloudrellinen katokyky kestää kun kaikki eivät olekaan niin täydellsii ja virheettömiä kuin hän. Puhaltaako tuuli kovastikin korvien läpi?

Sinkkumeis

Vierailija
12/92 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitä voi edes hyväksyä? Itse antaisin kehitysvammaisen adoptioon. 

No, hyväksythän sinäkin itsesi kaikkine runsaine puutteinesi. 

Vierailija
13/92 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hävettää. Vammainenhan käyttäytyy hölmösti. Mutta varmaan väsymys ja ahdistus näkyvät enemmän vanhemmista.

No kato kuule vaikka Donald Trumpia, kuulemma normaali älyinen mutta käyttäytyy kuin sika

Vierailija
14/92 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hävetä. En ennen omaani ole myöskään ajatellut muita kehitysvammaisia ihmisiä häpeän aiheena. Laitettuani lapsen palvelukotiin asumaan tunsin kyllä häpeää vaikka tiesin ettei tarvitsisi (hän vaatii ympärivuorokautista hoivaa, enkä minä suoraan sanottuna jaksa tai kykene sitä hänelle antamaan vuosikymmeniä kotona lapsen kuolemaan saakka, täysi-ikäiseksi asti kuitenkin asui kotona).

Vierailija
15/92 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin hävettää, toisia ei.

t. lievästi vammainen, jonka toinen vanhempi häpeää minua, toinen ei.

Vierailija
16/92 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan suurin ongelma on kyllä empatian puute. Se vasta vamma onkin.

Entä jos itse olisitte syntyneet vammaisiksi ja teitä hävettäisiin? Eihän sitä tiedä, vaikka joskus vammaudutte.

Vierailija
17/92 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni on kehitysvammainen, adhd ja autismin kirjolla. En ryypännyt tai käyttänyt lääkkeitä raskausaikana. Olin myös nuori, 21v kun sain hänet. Hän on elämäni valo ja ihan parasta tässä maailmassa. En häpeä häntä, olen ylpeä kaikesta mitä hän oppii ja sen rakkauden mitä hän ympärilleen levittää.

Mahtaa olla hienoa, kun ei ole saanut elämässään mitään muuta aikaan kuin viallisen lapsen. Noloa. 

t. Tässä tämä, millä minä päden elämässäni

Vierailija
18/92 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa olla hienoa, kun ei ole saanut elämässään mitään muuta aikaan kuin viallisen lapsen. Noloa. 

Enemmän tuosta vammaisesta lapsesta on varmasti iloa kuin sinusta. Et taida olla äitisi elämän valo?

Mua hävettäis jos lapseni puhuisi noin.

Vierailija
19/92 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin pitäisi. Siinä on mahdollisesti ryypätty raskausaikana, tai alettu tekemään vanhana vauvoja. Ja vielä skipattu seulat raskausaikana, tuloksena ikuinen taakka yhteiskunnalle. 

Olet ihan kauhea ihminen. Enemmän häpeän sinun kaltaistesi pahoista ja hoitamatta jätetyistä mt-ongelmista kärsivien puolesta. Ja myös vanhempiesi, että heillä on tuollainen lapsi. Jos ei keksi mitään hyvää sanotta koskaan, niin kannattaa pysyä ihan hiljaa.

Vierailija
20/92 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten harrastuksissa on näkynyt muutama selvästi kehitysvammainen lapsi niin kyllä sen näkee vanhemmista miten heitä harmittaa, ettei oma lapsi pysy muiden mukana, ei opi, eikä jaksa keskittyä.

Tosi moni vanhempi ei pysty pienten lasten kohdalla ymmärtämään, että ei se vammainen opi yhtä nopeasti. Yksi vanhempi ei pystynyt katsomaan lapsen outoa käytöstä harrastuksessa, yhtä isää otti selvästi rankasti päähän, ettei lapsen kunto riittänyt samaan kuin muiden. Varmaan vasta isomman lapsen kohdalla asian voi jotenkin hyväksyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan