Olen 55 v ja kirjahylly on täynnä kirjoja, vasta nyt tajuan miten typerää niiden ostaminen on ollut
Olisin samoilla rahoilla voinut syödä ja matkustaa. Jotkut toki oli opiskelun takia ostettava.
Kommentit (219)
Mulla itselläni on ristiriitainen suhtautuminen tähän asiaan. Olen asunut paljon ulkomailla ja joutunut muuttamaan, ja kirjoja on karsiutunut niissä yhteyksissä paljon. Viime vuodet olen käyttänyt lähinnä äänikirjapalveluita, ja fyysiset kirjat lainannut kirjastosta. Oma kirjahyllyni on pieni, ja siitäkin iso osa muuta tavaraa kuin kirjoja. Tämä on arjen realiteettien ja kaupunkikotini pienuuden kannalta järkevä raktaisu.
Jotenkin silti ajattelen, että sivistyneellä ihmisellä on kirjahylly täynnä kirjoja. Vähän jopa nolostelen sitä, että mulla ei asia ole näin. Onpahan tosiaan jäänyt rahaa matkustelulle, sitä olen todentotta harrastanut! Usein äänikirjapalvelun tarjouskuukauden tarjoamat äänikirjat korvilla. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kyky ajatella asioita laajasti on huomattavasti suurempi kuin vähemmän lukeneilla.
Tuo on totta. Ja senkin huomannut ihmisistä, jotka eivät ole lukeneet kirjoja, on huomattavasti suppeampi sanavarasto. Sen huomaa esimerkiksi siitä, kuinka ihminen kuvailee jotakin asiaa/tilannetta, tai muuten ilmaisee itseään. Suomenkieli on paremmin hallussa puhuessa ja kirjoittaessa heillä, jotka ovat harrastaneet lukemista.
Ai ihan suomenkieli?
Mene nyt jo kyykkyyn.
Mene itse, ja pysykin siellä.
Juuri tuollaista vulgääriä, henkisen sivistyksen aliarviointia, mitä karkeilla ja sivistymättömillä ihmisillä esiintyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjojen lukeminen on staattista yksinäistä nysväämistä ja sellaisena erittäin huono elämän korvike. Sanon tämän suht paljon lukeneena.
Leikitään että tämä ei ollu provo ja vastataan että joo, jos elämässä ei mitään muuta ole niin ehkä näin, tosin silloinkin vain varauksin. Lukeminen on tänä päivänäkin lähes järkevintä ajanvietettä mitä ihminen voi yksin tehdä.
Sanoisin todellakin että matkailu on huomattavasti järkevämpää. Ja kehittää myös kuntoa, mitä kirjan lukeminen ei koskaan tee.
Aika paljon kyllä saa matkustella jos aikoo sillä kehittää kuntoa.
Äänikirjoista ei jää puoliakaan mieleen verrattuna siihen että lukee itse. Aivan eri syvyydellä toimivat oppimisen mekanismit käytössä. Toki ajanvietteenä menee ja parempi kuin ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kirjat voi aina myydä, jos olisit syönyt ja matkustanut ne rahat, sinulla ei olisi nyt yhtään mitään.
Hehe, Tajuatko että vanhoja kirjoja ei oteta edes ilmaiseksi!
En tajua, kun myyn niitä kirjoja ja tienaan 10 000 euroa kuussa.
Jos niistä maksetaan vaikka 2 euroa voittoa per kappale (yhden kirjan arvo 3 e), niin siinä saa hihat heilua siinä määrin, että olet palkkasi ansainnut jo pelkästään löytämällä niitä vanhojen kirjojen ostajia tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla itselläni on ristiriitainen suhtautuminen tähän asiaan. Olen asunut paljon ulkomailla ja joutunut muuttamaan, ja kirjoja on karsiutunut niissä yhteyksissä paljon. Viime vuodet olen käyttänyt lähinnä äänikirjapalveluita, ja fyysiset kirjat lainannut kirjastosta. Oma kirjahyllyni on pieni, ja siitäkin iso osa muuta tavaraa kuin kirjoja. Tämä on arjen realiteettien ja kaupunkikotini pienuuden kannalta järkevä raktaisu.
Jotenkin silti ajattelen, että sivistyneellä ihmisellä on kirjahylly täynnä kirjoja. Vähän jopa nolostelen sitä, että mulla ei asia ole näin. Onpahan tosiaan jäänyt rahaa matkustelulle, sitä olen todentotta harrastanut! Usein äänikirjapalvelun tarjouskuukauden tarjoamat äänikirjat korvilla. :)
E-kirjat. Tietty jos ne on pakko saada suomeksi niin valikoima on suppea. Ei vie tilaa kuin tabletin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida ap kulttuurista oikein ymmärtää.
Enkö? Olen FM ja pääaine on nimenomaan taiteiden tutkimuksen parista.
ap
Olet varmaan jo ymmärtänyt myös sen, kuinka typerää on opiskella jotain taiteiden tutkimusta. Miten kuvittelet työllistyväsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kirjat voi aina myydä, jos olisit syönyt ja matkustanut ne rahat, sinulla ei olisi nyt yhtään mitään.
En tajua, kun myyn niitä kirjoja ja tienaan 10 000 euroa kuussa.
Jos niistä maksetaan vaikka 2 euroa voittoa per kappale (yhden kirjan arvo 3 e), niin siinä saa hihat heilua siinä määrin, että olet palkkasi ansainnut jo pelkästään löytämällä niitä vanhojen kirjojen ostajia tarpeeksi.
Vaikka 10ke lienee liioittelua vaikka olisi ammattimainen myyjä niin oikeasti kirjat tuntuvat liikkuvan torissa yllättävän hyvin. Itselläni molempiin suuntiin.
Sitä voi olla haastavaa käsittää jos sivistys rajoittuu ylilaudan ja tiktokin kahlaamiseen.
Aijaa minä tuen mielelläni köyhiä kirjailioita ostamalla teoksia. Voin ajatella että olen näin luonut töitä monille. Jotka kirjallisuudesta saa rahansa.
E-kirjoja voidaan jälkeenpäin sensuroida "päivityksillä" esim. woke-henkisemmiksi tai putinimaisemmiksi riippuen siitä kuka on kulloinkin vallassa, kun taas painetut kirjat ovat aina mustaa valkoisella.
Vierailija kirjoitti:
Netti on kyllä suuri pettymys. Luulisi, että digitaalisesti pääsisi vaikka virtuaslikiertokselle Antiikin Kreikkaan, mutta ei. Mitä netistä löytyy on täysin samaa kamaa kuin perinteisestä tietosanakirjasta eli Wikipedia tms. Tietoa löytyy ainoastaan paljon vähemmän.
YouTubessa on kyllä videoita, jotka esittelevät virtuaalisesti muinaisuuden maisemia, mm. antiikin Ateenaa tai Roomaa. Samanlaisia videoita ja ehkä sovelluksiakin voi olla muuallakin netissä.
Eihän sellaisista raaski luopua, mitä rakastaa. Kirjat ovat kokonaisvaltainen elämys, joka alkaa kirjan ulkoisen olemuksen ihastelulla, sen pinnan tunnustelulla ja sivujen nuuhkimisella. Maistelemalla sen tekstejä takakannessa, liepeissä, satunnaisilla sivuilla, ensimmäisessä kappaleessa. Voi olla, että taidekirjat ovat asia erikseen. Niiden anti perustuu enemmänkin kuvaviestintään, ikään kuin katselisi kirjan täydeltä kuvia kirjojen kansista. Sellaisiakin teoksia on. Mutta ne tosiaankin ovat asia erikseen.
Minulla on paljon kirjoja. Kirjahyllyt ihan täynnä ja tila käytännössä loppunut, mutta hankin ja saan niitä yhä lisää. Tilaongelman aion ratkaista muuttamalla isompaan asuntoon. Jos perilliset eivät halua kirjojani, minut voi tuhkata komeasti roviolla ison kirjavuoren päällä.
Joskus luin jostain, ettei nykymatkustaminen oikein sovi ihmiselle. Kohteeseen mennään lentämällä nopeasti ja kohteessa vietetään vain lyhyt aika. Ihmisen pää ei pysy tällaisessa mukana ja itse olen juuri tällainen ihminen. Nuorena matkustin, mutta stressasin matkaa aina kauheasti. Kun pääsin paikan päälle, olin väsynyt eikä mikään tuntunut upealta. Kun sitten kotiuduin, pitikin lähteä jo takaisin oikeaan kotiin ja sitten tuli taas ikävä lomapaikkaa, josta ei olisi millään halunnut lähteä.
Onneksi vanhempana tajusin, ettei minnekään tarvitse sännätä ja parhaiten oikeastaan rentoutuu juuri kotona. Jos jonnekin vielä joskus lähden, olen siellä vähintään kuukauden. Mieluiten puoli vuotta. Tai koko loppuelämän kirjojeni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kirjoista ja myyntipaikasta.
Olen 161 cm ja 88 kiloa eli juuri ja juuri normaalipainon alapäässä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kirjat saa käytännössä kirjastosta.
Ei saa
Matti Vanhanen ainakin toivoo, että useimmat heittävät kirjat roskiin vrt S. Ruusunen.