Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 55 v ja kirjahylly on täynnä kirjoja, vasta nyt tajuan miten typerää niiden ostaminen on ollut

Vierailija
27.03.2025 |

Olisin samoilla rahoilla voinut syödä ja matkustaa. Jotkut toki oli opiskelun takia ostettava. 

Kommentit (219)

Vierailija
161/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osia niistä en ole edes lukenut ja typerän paljon on taidekirjoja. 

ap

jostain syystä olet kuitenkin niitä ostanut, ei ne nyt varmaan ihan turhia voi olla??

Vierailija
162/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aattele. Ihmisillä on kodeissaan kaikkea turhaa. Vinyylilevyjä, Muumi-mukeja, kirjoja, postimerkkejä yms. 

Ehkäisyvälineitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä (40+) olen pikkuhiljaa alkanut karsimaan kirjojani. Hyvin oon niitä hyllystä saanut vietyä kierrätykseen. Aion jättää hyllyyni pari maltillisen kokoista kirjasarjaa ja muutaman muun kirjan noiden lisäksi. Kaikki muut pois. Eräskin kirjasarja sisältää 26 kirjaa ja siitäkin aion luopua. Tuo kirjasarja on niellyt euroja, mutta mieleen on jäänyt viihdyttävät tarinat ja rentouttavat hetket niitä lukiessa.

Mua ei haittaa kirjoihin mennyt raha, koska oon todella nauttinut lukemistani tarinoista. Saanut niistä henkistä pääomaa. Mutta nyt on aika karsia ylimääräisiä tavaroita.

Todellakin. Korkea ikä jne.

Vierailija
164/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/74-20152019

Roskiin vaan.

Ap

Vierailija
165/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/a/74-20152019

Roskiin vaan.

Ap

Helevetti, onneksi Hakkarainen (PS) ei löytänyt tuota kun kirkkohopeat varasti.

Vierailija
166/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä (40+) olen pikkuhiljaa alkanut karsimaan kirjojani. Hyvin oon niitä hyllystä saanut vietyä kierrätykseen. Aion jättää hyllyyni pari maltillisen kokoista kirjasarjaa ja muutaman muun kirjan noiden lisäksi. Kaikki muut pois. Eräskin kirjasarja sisältää 26 kirjaa ja siitäkin aion luopua. Tuo kirjasarja on niellyt euroja, mutta mieleen on jäänyt viihdyttävät tarinat ja rentouttavat hetket niitä lukiessa.

Mua ei haittaa kirjoihin mennyt raha, koska oon todella nauttinut lukemistani tarinoista. Saanut niistä henkistä pääomaa. Mutta nyt on aika karsia ylimääräisiä tavaroita.

Todellakin. Korkea ikä jne.

Harmittaako kun ei oikein provot pure? 🤣 Olisko aika lukea pari sivistävää eeposta?

Vierailija
167/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kyky ajatella asioita laajasti on huomattavasti suurempi kuin vähemmän lukeneilla.

Vierailija
168/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjat nyt on niitä harvoja asioita jotka todella saa kirjastosta ilmaiseksi. Lentolippua ja hotelliyötä sekä pääsylippua Pariisin oopperaan ei saa. 

Mitä siitä Pariisista jää käteen?

Vierailija
169/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti on kyllä suuri pettymys. Luulisi, että digitaalisesti pääsisi vaikka virtuaslikiertokselle Antiikin Kreikkaan, mutta ei. Mitä netistä löytyy on täysin samaa kamaa kuin perinteisestä tietosanakirjasta eli Wikipedia tms. Tietoa löytyy ainoastaan paljon vähemmän. 

Vierailija
170/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuton yhteydessä heitin oman kirjakokoelman roskiin, turhaan vie tilaa kun ei niitä toista kertaa lue jos kerran lukenut.

Tabletin ostettuani en enää perinteisiä kirjoja huoli, paljon halvempiakin e-kirjoina.

Juhana Vilén?

"Kirjasto"

Yhtä pätevä kuin sen toisen Vilénin (kok) "gradu".

Vierailija
171/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne kirjat voi aina myydä, jos olisit syönyt ja matkustanut ne rahat, sinulla ei olisi nyt yhtään mitään.

Hehe, Tajuatko että vanhoja kirjoja ei oteta edes ilmaiseksi!

Jos jaksaa myydä yksitellen, niin kyllä menevät kaupaksi, mutta vie aikaa. muutenhan divaritkaan eivät saisi myytyä mitään. Divarit itse sen sijaan eivät ota edes ilmaiseksi tavallisia kirjoja. Kirjat, joista itse ovat kiinnostuneita on sitten toinen juttu.

Vierailija
172/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse "löydän" kirjastostani jo luettuja kirjoja uudelleen ja uudelleen. Erikoinen ajatuskin että katuisi kirjojen hankkimista. 

No ap on mikä on, lukutaidoton ruokaa priorisoiva piennisäkäs, ehkä sopuli. Vaellusvietistä päätellen. 

Sopulit haisevat pahalle. Niitä ei syö kissakaan.

Vierailija
173/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun kyky ajatella asioita laajasti on huomattavasti suurempi kuin vähemmän lukeneilla.

No ei selvästikään ole.

Vierailija
174/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on totta. Ja senkin huomannut ihmisistä, jotka eivät ole lukeneet kirjoja, on huomattavasti suppeampi sanavarasto. Sen huomaa esimerkiksi siitä, kuinka ihminen kuvailee jotakin asiaa/tilannetta, tai muuten ilmaisee itseään. Suomenkieli on paremmin hallussa puhuessa ja kirjoittaessa heillä, jotka ovat harrastaneet lukemista.

Vierailija
175/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittävä provo.

Lue edes joskus muuta kuin ylilautaa.

Vierailija
176/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjat eivät säily ikuisesti ja tulee päivä jolloin joku korvaava muoto ottaa ne vanhatkin teokset. 

Hyvin todennäköisesti mikään korvaava muoto ei "ota" niitä kaikkia nykyään painetussa muodossa olevia kirjoja, vaan osa jää unholaan ja yksityisten ihmisten kirjahyllyihin tai kirjastojen varastoihin. Se digitointi ei ole mikään automaatti, ja vaikka kehitys kehittyisi miten paljon, niin jonkun pitää aina tuoda ne kirjat jonnekin, jotta ne saadaan siihen korvaavaan muotoon. Ja pitää olla resurssit muuttaa ne siihen muotoon. 

Vierailija
177/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kirjat saa käytännössä kirjastosta. 

Ei ainakaan minun lukemiani. Ei ole edes suomeksi käännetty.

Vierailija
178/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoneessa on parempi akustiikka, kun seinällä on kirjoja. Tämä tekee myös musiikin kuuntelusta ja leffan katselusta mukavampaa. 

Ainahan keräily voidaan katsoa turhaksi. Mutta jotkut ovat kotihiiriä eikä kaikkia kiehdo lomanvietto lentokentän hälinässä. Nykyturisti ei paljon elämyksiä matkoiltaan kerää. Samanlaisia ne hotellihuoneet ovat kaikkialla ja eri maiden keittiöihin voi tutustua ihan omassa kotikaupungissaan. 

Voi kuule. Intialainen ruoka Intiassa maistuu TÄYSIN erilaiselta kuin lähikorttelissa. 

Kaikkein viimeiseksi lähtisin Intiaan. Vatsataudin saa päiväkodistakin. 

Vatsatauti on vielä ongelmista pienin, varsinkin jos yksinäisenä naisena matkustaa.

Niin, Intiahan on päässyt maailmankartalle bussiraiskausten luvattuna maana.

Vierailija
179/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on totta. Ja senkin huomannut ihmisistä, jotka eivät ole lukeneet kirjoja, on huomattavasti suppeampi sanavarasto. Sen huomaa esimerkiksi siitä, kuinka ihminen kuvailee jotakin asiaa/tilannetta, tai muuten ilmaisee itseään. Suomenkieli on paremmin hallussa puhuessa ja kirjoittaessa heillä, jotka ovat harrastaneet lukemista.

Ai ihan suomenkieli?

Mene nyt jo kyykkyyn.

Vierailija
180/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kirjat saa käytännössä kirjastosta. 

Ei muuten saa läheskään kaikkia. Aika suppea sinun ajatusmaailmasi.

Hän varmaan itse lukee vain seiska lehteä, ja vauva palstaa.