Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Onnellisuuskysely toteutettiin tällä kertaa alle 25-vuotiailla - Suomen sijoitus putosi kokonaa pistesijojen ulkopuolelle

Vierailija
27.03.2025 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011122510.html

Onhan tämä onnela varakkaille sekä niille joilla on iso eläke. Nuoren kannattaa sen sijaan muuttaa tästä nepohelvetistö pois eikä edes harkita perheen perustamista tänne.

Kommentit (197)

Vierailija
101/197 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, jos kyse tehtäisin alle 25-vuotialta niin miltä se näyttäisi? 

-Suomessa on lähes ilmaiset opinnont + opiskelijan terveys- ja kuntosalipalvelut. Aikoinaanhan YTHS oikoi mun hampaat kuntoon ja kävin kovasti yliopiston salilla. Sain hyvän tutkinnon yliopistossa joka kuuluu sentään maailman top 100-yliopistoihin. Tähän ei moni maa pysty.  

-Suomessa on opiskelijoille asuntoja ja nuorillekin jos saavat töitä jostain. Roomalainen tuttu kertoi että opiskelijat, nuoret ja jopa nuoret avioparit joutuvat asumaan vanhempien nurkissa kun asuntoja ei saa tai ne ovat järjettömän hintaisia, en muista kumpi. 

-Köyhimmät suomalaiset taitaa olla siellä eläkeläisväestössä, plus sitten kourallinen sossun varoilla eläviä. Eläkeläiset ei oikein kehtaa sossussa käydä. Muutama huippueläkettä saavaa toimaria tai lääkäriä kohti on 10 rutiköyhää mummoa. 

-Ihmiset ovat - jostain syystä onnellisia nu

Ei YTHS ainakaan omia hampaitani suostunut oikomaan, vaikka purenta oli aika huono. Sinulla oli varmaan tosi huono lähtötilanne tai olet syntynyt 70-luvulla tai ennen?

Opiskelijat ovat köyhin ryhmä.

Vierailija
102/197 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos kysely tehdään pienellä eläkkeellä kituuttaville tässä maailman kalleimmasa maassa niin siellä ei ole yhtään onnellista

mikäs se pienin eläke oli, jotain päälle 900€ johon saa vielä lisäks asumistukea

on tuo huomattavasti suurempi mitä vaikka opintotuki. tietyllä tapaa toki ymmärrettävistäkin syistä

Ja opintotuki on suurempi kuin kotihoidon tuki. Kaikkein vähiten siis todella saa ne, jotka tarvitsisivat sitä paitsi itsensä myös lapsensa elatukseen. Onnellisia Suomessa on joo paljon, mutta ei se onnellisuus synny ainakaan valtion vuoksi vaan siitä että suomalainen ei valita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/197 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos kysely tehdään pienellä eläkkeellä kituuttaville tässä maailman kalleimmasa maassa niin siellä ei ole yhtään onnellista

mikäs se pienin eläke oli, jotain päälle 900€ johon saa vielä lisäks asumistukea

on tuo huomattavasti suurempi mitä vaikka opintotuki. tietyllä tapaa toki ymmärrettävistäkin syistä

Työmarkkinatuki on 595 €/kk, Takuueläkkeen määrä on

986,30 €/kk. 

Vierailija
104/197 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkinen yhteys luontoon on katkennut.

Tämä on todella tärkeä asia. Moni ei tajua enkä itsekään olisi nuoruudessa tajunnut luonnon merkitystä. Olin kyllä ihan onnellinen ja asuin melko luonnonläheisessä paikassa, mutta en kulkenut aktiivisesti luonnossa enkä ymmärtänyt sen vaikutusta. Jossain vaiheessa löysin taas oman luontoyhteyden ja sitä kautta ymmärsin miten tärkeää se on. Kaikki kirkastuu luonnossa ja maailman hulluus menettää merkityksensä. 

Tällä ei kuitenkaan korvaa sitä ,että toimeentulo on niukka ja pahimmillaan opintolainat niskassa.

Ei tietenkään. Mutta se lisää onnellisuutta ja luottamuksen tunnetta. Siellä luonnossa tulee myös mieleen uusia ideoita ja ratkaisuja ongelmiin, kun yhtäkkiä näkeekin asiat

Kyllä se ihan perustaso on se, että on varaa asua jossain ja saada riittävä määrä ruoka joka päivä. Ny huomattava osa ihmisistä ei tätä saa. Osalla toki on ihan omaa laiskuutta, mutta sitten on niitäkin, jotka vaan eivät saa työtä ,joka heidät elättäisi. Kun perusasiat Iheuttaa jatkuvaa huolta niin siitä on todella hankala lähteä tilannettaan parantamaan.

Vierailija
105/197 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että boomerit ovat kansan aivopesussa, valehtelussa ja väestönvaihdossa täysillä mukana. Boomerit katkeruudessaan yrittävät pimittää synkkyyden ja pahoinvoinnin Suomeen koskevassa uutisoinnissa koska boomerit ovat tämän tilanteen itse järjestäneet. Kun boomerit kuolevat, kansa nousee jälleen uuteen kukoistukseen. 

Vierailija
106/197 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha ylistää hirveästi sitä suomalaista maksutonta yliopistotutkintoa, kun ei sillä työllisty mihinkään, ainakaan Suomessa.

Ja jos nyt sanotaan tylysti nuorille lapsiperheille, että muuttakaa ulkomaille töihin, niin joo sitten minusta voidaan alkaa tarkastella myös noita eläkkeitä suurennuslasilla. Jos oletus on, että jos et pärjää, niin muuta ulkomaille, niin voihan saman sanoa ikäihmisillekin. Thaimaassa on lämmintä ja asuminen edullista. Turha niistä eläkeläisistäkään on murehtia, kun aina on mahdollista pakata matkalaukut ja lähteä.

Vierailija
107/197 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja opintotuki on suurempi kuin kotihoidon tuki. Kaikkein vähiten siis todella saa ne, jotka tarvitsisivat sitä paitsi itsensä myös lapsensa elatukseen. Onnellisia Suomessa on joo paljon, mutta ei se onnellisuus synny ainakaan valtion vuoksi vaan siitä että suomalainen ei valita. 

Miksi sinulle pitäisi maksaa kotonamakuuzta. Muksut tarhaan ja itse töihin niin ei tarvitse tuista kitistä.

Vierailija
108/197 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Suomessa on lähes ilmaiset opinnont + opiskelijan terveys- ja kuntosalipalvelut. Aikoinaanhan YTHS oikoi mun hampaat kuntoon ja kävin kovasti yliopiston salilla. Sain hyvän tutkinnon yliopistossa joka kuuluu sentään maailman top 100-yliopistoihin. Tähän ei moni maa pysty.  

-Suomessa on opiskelijoille asuntoja ja nuorillekin jos saavat töitä jostain. Roomalainen tuttu kertoi että opiskelijat, nuoret ja jopa nuoret avioparit joutuvat asumaan vanhempien nurkissa kun asuntoja ei saa tai ne ovat järjettömän hintaisia, en muista kumpi. 

-Köyhimmät suomalaiset taitaa olla siellä eläkeläisväestössä, plus sitten kourallinen sossun varoilla eläviä. Eläkeläiset ei oikein kehtaa sossussa käydä. Muutama huippueläkettä saavaa toimaria tai lääkäriä kohti on 10 rutiköyhää mummoa. 

- Onnellisuutta laskevat ne nuoret, jotka eivät pääse laillasi opiskelemaan top 100 yliopistoon tai yhtään minnekään. Tai eivät saa töitä amiksesta valmistuttuaan. 

-Italialaisilla kuuluu kulttuuriin, että koko suku asuu saman katon alla ja mummo on perheen pää, eikä se ole rahasta kiinni. 

- Kun 20-30v ajan nostaa pientäkin eläkettä, niin sukan varteen ehtii kertyä mukavasti. Menot ovat pienet säästeliäästi elävällä, jo maksetussa omistusasunnossa, niin eläkeläisillä ei ole suuria taloushuolia.

Vierailija
109/197 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeä tieto.

Veikkaan, että jos onnellisuustutkimuksista rajattaisiin yli 50-vuotiaat pois, jo silloin Suomi tippuisi rajusti listassa.

M44

No mä oon 57v enkä koe Suomea onnelana. Vanhempani ( suurta ikäluokkaa) kokevat. Mulle osui ysärilama kun valmistuin opinnoista ja keski-ikäisenä sairastuin ja olen työkyvytön, joten mulla ei ole ruusuiset kuvat sosiaali- tai terveyspuolen hoidosta. 

sama täällä, 50+, työkyvytön, ei hoideta koska ideologia. Minustakin olisi töihin jos vaan hoidettais. Suomi oli ok, sairastumiseeni asti, mutta viimeiset n 20 vuotta ollut yhtä hewetti*ä. Myös hoitohenkilökunnan asenne ketuttaa. Lähtisin pois, jos pystyisin. Ja nää hallituksen leikkaukset oli niin kuin viimeinen niitti, lähes satku lähti käytettävissä olevista rahoista-ruoasta pystyi enää nipistää eli syön huonommin kuin reilu vuosi sitten, vaikka sairauden takia olisi hyvä syödä kunnolla.

Vierailija
110/197 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei pidä hankkia, jos niitä ei ole varaa elättää ja tarjota niille hyvää elämää. 

Vierailija
111/197 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Euroopan suurimmat ruokajonot ja eniten nuorten huumekuolemia, suurin alle 30-vuotiaiden akateemisten työttömyys ja perusturva on todella korkeasta hintatasosta huolimatta ostovoimakorjattuna Bulgarian ja Romanian tasolla.

Jos töihin pääsee se on valtaosalla jotain armotonta kusetusta tai jopa suoraa työntekijän palkasta varastamista kuten tuossa aamun rakennusliike-jutussa.

Toinen vaihtoehto monelle on se että palkka on niin pieni, että pitää vielä anella oikeutta olemassaololleen Kelalta.

Jos ei ole mitään painavia perhesiteitä tai perintöjä tulossa, kannattaa nuorena paeta täältä.

Ja tuon päälle saa lukea olevansa loinen jonka pitäisi asua kadulla tai parakissa vain koska ei ole onnistunut löytämään työpaikkaa. 

Eikä pelkästään lukea, vaan itse olen kuullut jopa läheisiltäni, etteivät tuet ole minun rahojani, joten se ei ole ongelma, jos niitä ei suostuta minulle maksamaan (kuten lain mukaan kuuluisi maksaa). Osa noin ajattelevista on itsekin ollut työttöminä, mutta silti ei löydy empatiaa. Kylmä on ilmapiiri Suomessa.

Vierailija
112/197 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että boomerit ovat kansan aivopesussa, valehtelussa ja väestönvaihdossa täysillä mukana. Boomerit katkeruudessaan yrittävät pimittää synkkyyden ja pahoinvoinnin Suomeen koskevassa uutisoinnissa koska boomerit ovat tämän tilanteen itse järjestäneet. Kun boomerit kuolevat, kansa nousee jälleen uuteen kukoistukseen. 

Ja mikä säästö terveydenhoitokuluihin tulekaan kun boomerit poistuvat suurissa määrin. 

Vierailija
113/197 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurella osalla suomalaisia asiat on paremmin kuin  hyvin. Itse olen pienituloinen, mies halvaantuneena sairaalassa. Lapset aikuisia. Yksi lomautettuna insinöörinä, toinen on mechanic technican ja kolmas teekkari.  95 v pienituloinen anoppi naapurissa. Varmasti mieheni olisi onnellisempi terveenä, muttei hänellä periaatteessa mitään hätää ole. Hoito toimii ja spraha juoksee.  Varmaan jokainen meistä vastaisi kyselyyn, että ihan onnellisia ollaan.  Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot ja meillä on toisemme ja asiat ok.

Vierailija
114/197 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeä tieto.

Veikkaan, että jos onnellisuustutkimuksista rajattaisiin yli 50-vuotiaat pois, jo silloin Suomi tippuisi rajusti listassa.

M44

No mä oon 57v enkä koe Suomea onnelana. Vanhempani ( suurta ikäluokkaa) kokevat. Mulle osui ysärilama kun valmistuin opinnoista ja keski-ikäisenä sairastuin ja olen työkyvytön, joten mulla ei ole ruusuiset kuvat sosiaali- tai terveyspuolen hoidosta. 

sama täällä, 50+, työkyvytön, ei hoideta koska ideologia. Minustakin olisi töihin jos vaan hoidettais. Suomi oli ok, sairastumiseeni asti, mutta viimeiset n 20 vuotta ollut yhtä hewetti*ä. Myös hoitohenkilökunnan asenne ketuttaa. Lähtisin pois, jos pystyisin. Ja nää hallituksen leikkaukset oli niin kuin viimeinen niitti, lähes satku lähti käytettävissä olevista rahoista-ruoasta pystyi enää ni

Mikä estää lähtemisen?

Vierailija
115/197 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei pidä hankkia, jos niitä ei ole varaa elättää ja tarjota niille hyvää elämää. 

No eihän niitä hankitakaan. Koska niitä ei ole varaa elättää. Ei naiset kiusallaan ole jalat ristissä laskemassa syntyvyyttä. 

Vierailija
116/197 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta kuukautta itse eläisit alle 300 e kuukausituloilla? 

Kyllähän tuo syntyvyyden lasku on ihan suoraa seurausta siitä, että lapsia ei hankita, kun niitä ei ole varaa elättää. Eivät nuoret tyhmiä ole.

Pitäisikö asialle tehdä mitään? Ei tietenkään. 

Vierailija
117/197 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkinen yhteys luontoon on katkennut.

Tämä on todella tärkeä asia. Moni ei tajua enkä itsekään olisi nuoruudessa tajunnut luonnon merkitystä. Olin kyllä ihan onnellinen ja asuin melko luonnonläheisessä paikassa, mutta en kulkenut aktiivisesti luonnossa enkä ymmärtänyt sen vaikutusta. Jossain vaiheessa löysin taas oman luontoyhteyden ja sitä kautta ymmärsin miten tärkeää se on. Kaikki kirkastuu luonnossa ja maailman hulluus menettää merkityksensä. 

Tällä ei kuitenkaan korvaa sitä ,että toimeentulo on niukka ja pahimmillaan opintolainat niskassa.

Ei tietenkään. Mutta se lisää onnellisuutta ja luottamuksen tunnetta. Siellä luonnossa tulee myös mieleen uusia ideoita ja ratkaisuja ongelmiin, kun yhtäkkiä näkeekin asiat

Sinulla lisää, mutta ei kaikilla muilla. Ihmiset ovat erilaisia.

Vierailija
118/197 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä kummasta syntyy harha, että eläkeläiset pärjäisivät huonoimmin? Arvaapa, miten monen todellisuudessa työkyvyttömän, mutta työnhakijana roikkuvan, talous paranisi ihan sujahtaen, jos heidät päästettäisiin eläkkeelle? 

Vierailija
119/197 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne nuoret valittaa

Pääasia et me "eläkeläiset saadaan lisää rahaa ja päästään 5 kertaa vuodessa Kanarialle ja muutenkin voidaan matkustella, siksi Kokoomus."

(uskokaa olen ollut lennolla jolla useampi eläkeläinen suunnitteli jo seuraavaa matkaa ja oli tammikuu ja yksikin pariskunta oli kolmatta reissua sille talvelle. Todella kestävää ympäristön kannalta ja rahat valuu myös ulkomaille. Me siis matkallaan joka toinen vuosi maks kerran ulkomaille ja eläkettä varmaan edes nähdä.)

Eläkeläiset ovat työnsä tehneet ja saavat omilla rahoilla tehdä mitä haluavat.Tuskin hekään aikanaan matkustivat kun oli lapsia ja lainoja.Tee sinäkin vuosikymmeniä töitä niin on sullakin varaa matkustaa.

Vierailija
120/197 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on älylaitteet ja kaikki mulle nyt asenne. Itse katson puhelinta 1xpvä ja lastenkaan en anna älylaitteita tillottaa. Ihan jo jättämällä jatkuva mediatulva pois elämä helpottaa. Säästän myös pienestä palkasta joka kuukausi syrjään ei tarvitse yhteiskunnan tukiakaan niin paljon jännittää.