HS: Onnellisuuskysely toteutettiin tällä kertaa alle 25-vuotiailla - Suomen sijoitus putosi kokonaa pistesijojen ulkopuolelle
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011122510.html
Onhan tämä onnela varakkaille sekä niille joilla on iso eläke. Nuoren kannattaa sen sijaan muuttaa tästä nepohelvetistö pois eikä edes harkita perheen perustamista tänne.
Kommentit (197)
Eipä Suomessa helppoa ole eläkeläiselläkään. Ikänsä raatanut töissä ja opiskellut monta tutkintoa työn ohessa, jotta vanhuus olisi turvattu, ja silti elä on hädin tuskin keskitasoa. Kaikki hinnat nousee, ei ole varaa korjauttaa hampaita eikä kunnalliseen hammashoitoon pääse, ja muitakin sairauksia ilmaantuu iän myötä.
Nivelkivun sain hoidettua syömällä carnivoreruokavaliota eli pelkkää eläinperäistä rasvaista ruokaa, mutta nyt päättämään päästetyt haluaa viedä tämänkin pyrkimällä lopettamaan nautakarjatilat maastamme "ilmastosyistä", mikä on monessakin mielessä typeryyden huippu. Suomessa nautatiloilla lehmät voivat huomattavasti paremmin ja ovat terveempiä kuin muissa maissa ja niiden liha myös on lisäaineetonta, siis terveysruokaa. Mutta meidän päättäjämme pyrkivät aiheuttamaan maahamme nälänhädän poistamalla omavaraisuuden maataloustuotteista.
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla on tapana murehtia tulevaisuutta. Fatalistinen uutisointi nykyään ei varmaan helpota ahdistusta. Myöhemmin sitten oppii, että asioilla on tapana suttaantua ja maailman lopun ennustukset harvoin toteutuvat synkimpien kaavojen mukaan.
Kyllä täällä suomessa menee asiat nyt ihan aidosti päin persettä. Kannattaa avata silmät vaikka itselläsi olisikin näennäisesti kivasti asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ylimielisyys kuinka nykyäänkin vaan MENNÄÄN töihin ja kaikki on itsestä kiinni..
Tuo ei voisi olla kauempana totuudesta.
itse olen työtön 44v ja naurattii tämä töihin menemiset " jankuttajat " se on paskaa että töihin niin vain mennää, minulta on mennyt usea erittäin kiinnostava työmaa jollekin toiselle.
hakijoita voi olla paikka kohden edelleen satoja ja paljon voi olla joukossa hakjoita joilla samanlaista kokemusta. olen saanut monta kymmentä kiitos viestiä jo sähköpostiin etten pysy laskuissa mukana. :) MENNÄÄN töihin juu juu
Sama. Pätkätyötä on aina välillä tarjolla, mutta nyt ei sitäkään, vaikka haettu on. Meillä miehellä on onneksi vakituinen työpaikka, niin olemme uskaltaneet tehdä lapsia. Mutta onhan tämä nyt tosi tylsää olla itse aina osa vuodesta työttömänä.
Tunnen ihmisiä, jotka ovat tehneet 15 vuotta töitä samaan työpaikkaan ja koko ajan vain määräaikaista sopimusta määräaikaisen perään. Aina joka vuosi miettivät jatkuuko työt vai ei. Laitontahan se on, mutta yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha ylistää hirveästi sitä suomalaista maksutonta yliopistotutkintoa, kun ei sillä työllisty mihinkään, ainakaan Suomessa.
Ja jos nyt sanotaan tylysti nuorille lapsiperheille, että muuttakaa ulkomaille töihin, niin joo sitten minusta voidaan alkaa tarkastella myös noita eläkkeitä suurennuslasilla. Jos oletus on, että jos et pärjää, niin muuta ulkomaille, niin voihan saman sanoa ikäihmisillekin. Thaimaassa on lämmintä ja asuminen edullista. Turha niistä eläkeläisistäkään on murehtia, kun aina on mahdollista pakata matkalaukut ja lähteä.
Kuka käskee kouluttautua jos ei edes työllisty,menkää amikseen vaikka siivoojaksi opiskelemaan.Oma valinta.
Koska kaikkihan nyt siivoamaan pääsee! Ironiavaroitus.
Onhan tämä hirveä tilanne Suomessa, kun se listataan kahdeksannan kerran jo onnelliseksi maaksi.
Se ei voi pitää. Suomi on kurja kehitysmaa, jossa korruptio rehottaa, vain rikkaiden lapset pääsevät käymään koulua ja vain heillä lukutaito, kadut täyttyvät kerjäläisistä ja katulapsista, kun ei ole sosiaaliturva.
Jos jäät liikenteessä poliisin haaviin tai ajat jalankulkijan päälle, pääset pälkähästä lahjomalla poliisia. Köyhät asuvat Suomen metsissä ja käyvät pesula uimahallissa. Jne. Jne. Suomi on kurja maa elää ja kurjemmaksi menee. Itänaapurikin on maanpäällinen paratiisi, ainoa vain huonot ikkunat, josta putoaa kansalaisia, tietämättää.
Hyvä ap. nyt puhut asiaa ja hyvä kun tästä keskustellaan. Suomi on persees...
Kusetusta oli tämäkin kuten aiemmin pisa tutkimukset.
Päiväpäivältä menee huonommaksi, nyt kerjäävät jo ruokaan ja ihmisten on pakko rakentaa 3m korkeat suojamuurit talojen ympärille, tutustumismatkpja voi tehdä USa ja Venäjälle. Siellä osataan nämä turvallisuusasiat ja mustapörssi, sakot maksetaan 20€ seteliä heiluttamalla. Nykyään jopa kerrostalot ryöstetään ja ruokaa käydään kaupan roskiksista.
Mun onnellisuus tipahtaa aina pykälän alaspäin, kun joku kirjoittaa "kokonaa" eikä "kokonaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeä tieto.
Veikkaan, että jos onnellisuustutkimuksista rajattaisiin yli 50-vuotiaat pois, jo silloin Suomi tippuisi rajusti listassa.
M44
No mä oon 57v enkä koe Suomea onnelana. Vanhempani ( suurta ikäluokkaa) kokevat. Mulle osui ysärilama kun valmistuin opinnoista ja keski-ikäisenä sairastuin ja olen työkyvytön, joten mulla ei ole ruusuiset kuvat sosiaali- tai terveyspuolen hoidosta.
Minä olen 55-vuotias nainen. Minäkään en koe Suomea minään onnelana. Jos omassa elämässä tulee sairastumista, joutuu lopettamaan oman työn yksinhuoltajuuden vuoksi (olen joutunut näin tekemään, tein matkatyötä), terveydenhuolto on surkealla tolalla, ihmiset eivät pääse hammashuoltoon, Suomi on muuttunut todella inhottavaksi paikaksi. Muistan itse oikein hyvin myös tuon 90-luvun laman, olin silloin nuori aikuinen, siitä on selvitty. Nyt minusta ilmapiiri on huonompi kuin silloin. Olen itse ollut nyt työttämänä yli 2 vuotta ja pelkään, että en saa töitä enää ollenkaan Suomesta.
Olen ajatellut muuttoa pois täältä Norjaan. Odotan, että poikani käy armeijan ja pääsee työelämään, hän onneksi opiskelee sellaista alaa, että töitä on. Minun on ilmeisesti pakko lähteä täältä pois, koska joudun olemaan työttömänä Suomen tilanteen vuoksi. Työelämä Suomessa on myös muuttunut ihan omituiseksi, ihmiset ovat inhottavia monissa työpaikoissa, en pidä tällaisesta. Norjassa ihmiset ovat hyväntuulisia ja siellä on työpaikoilla hyvä tunnelma monissa paikoissa, tuttu on siellä töissä ja sanoo, että Norjassa elämä on mukavampaa kuin Suomessa.
Omat vanhempani ovat myös näitä tyytyväisiä, heillä on todella hyvä eläke, talolainat aikoja sitten maksettu, uusi hieno auto autotallissa. Voivat ostaa sen mitä haluavat. Suuret ikäluokat ovat niitä voittavia tässä maassa, se on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos kysely tehdään pienellä eläkkeellä kituuttaville tässä maailman kalleimmasa maassa niin siellä ei ole yhtään onnellista
mikäs se pienin eläke oli, jotain päälle 900€ johon saa vielä lisäks asumistukea
on tuo huomattavasti suurempi mitä vaikka opintotuki. tietyllä tapaa toki ymmärrettävistäkin syistä
Ja opintotuki on suurempi kuin kotihoidon tuki. Kaikkein vähiten siis todella saa ne, jotka tarvitsisivat sitä paitsi itsensä myös lapsensa elatukseen. Onnellisia Suomessa on joo paljon, mutta ei se onnellisuus synny ainakaan valtion vuoksi vaan siitä että suomalainen ei valita.
Miksi sinulle pitäisi maksaa kotonamakuuzta. Muksut tarhaan ja itse töihin niin ei tarvitse tuista kitistä.
Pyh ja pah. Miksi et opiskelijoita passita töihin? Tai eläkeläisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha ylistää hirveästi sitä suomalaista maksutonta yliopistotutkintoa, kun ei sillä työllisty mihinkään, ainakaan Suomessa.
Ja jos nyt sanotaan tylysti nuorille lapsiperheille, että muuttakaa ulkomaille töihin, niin joo sitten minusta voidaan alkaa tarkastella myös noita eläkkeitä suurennuslasilla. Jos oletus on, että jos et pärjää, niin muuta ulkomaille, niin voihan saman sanoa ikäihmisillekin. Thaimaassa on lämmintä ja asuminen edullista. Turha niistä eläkeläisistäkään on murehtia, kun aina on mahdollista pakata matkalaukut ja lähteä.
Kuka käskee kouluttautua jos ei edes työllisty,menkää amikseen vaikka siivoojaksi opiskelemaan.Oma valinta.
Koska kaikkihan nyt siivoamaan pääsee! Ironiavaroitus.
Ei tarvitse ainakaan vinkua kun joutuu vuositolkulla opiskelemaan ja olemaan köyhä.
Orpurra muutti lauseen "On lottovoitto syntyä suomalaiseksi" muotoon "Suomi on lottovoittajien maa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeä tieto.
Veikkaan, että jos onnellisuustutkimuksista rajattaisiin yli 50-vuotiaat pois, jo silloin Suomi tippuisi rajusti listassa.
M44
No mä oon 57v enkä koe Suomea onnelana. Vanhempani ( suurta ikäluokkaa) kokevat. Mulle osui ysärilama kun valmistuin opinnoista ja keski-ikäisenä sairastuin ja olen työkyvytön, joten mulla ei ole ruusuiset kuvat sosiaali- tai terveyspuolen hoidosta.
sama täällä, 50+, työkyvytön, ei hoideta koska ideologia. Minustakin olisi töihin jos vaan hoidettais. Suomi oli ok, sairastumiseeni asti, mutta viimeiset n 20 vuotta ollut yhtä hewetti*ä. Myös hoitohenkilökunnan asenne ketuttaa. Lähtisin pois, jos pystyisin. Ja nää hallituksen leikkaukset oli niin kuin viimeinen niitti, lähes satku lähti käytet
olematon toimintakyky. Olen lähinnä petipotilas. Olisi liian vaivalloista pakata ja etsiä kämppä ja muuttaa sinne toiseen maahan makaamaan. Ei terve käsitä, kun sanotaan, että kun toimintakykyä ei ole, niin sitä ei ole. Tästä kertoo mm sun viesti: mikä estää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos kysely tehdään pienellä eläkkeellä kituuttaville tässä maailman kalleimmasa maassa niin siellä ei ole yhtään onnellista
mikäs se pienin eläke oli, jotain päälle 900€ johon saa vielä lisäks asumistukea
on tuo huomattavasti suurempi mitä vaikka opintotuki. tietyllä tapaa toki ymmärrettävistäkin syistä
Ja opintotuki on suurempi kuin kotihoidon tuki. Kaikkein vähiten siis todella saa ne, jotka tarvitsisivat sitä paitsi itsensä myös lapsensa elatukseen. Onnellisia Suomessa on joo paljon, mutta ei se onnellisuus synny ainakaan valtion vuoksi vaan siitä että suomalainen ei valita.
Miksi sinulle pitäisi maksaa kotonamakuuzta. Muksut tarhaan ja itse töihin niin e
Ai nytkö pitäisi eläkeläisten mennä töihin,vastahan te valititte kuinka ne vie teidän työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulle pitäisi maksaa k
Ai nytkö pitäisi eläkeläisten mennä töihin,vastahan te valititte kuinka ne vie teidän työt.
Ei pitäisikään, mutta jos itse lapsensa hoitava on ongelma, luulisi olevan eläkeläinenkin kun makaa tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ylimielisyys kuinka nykyäänkin vaan MENNÄÄN töihin ja kaikki on itsestä kiinni..
Tuo ei voisi olla kauempana totuudesta.
itse olen työtön 44v ja naurattii tämä töihin menemiset " jankuttajat " se on paskaa että töihin niin vain mennää, minulta on mennyt usea erittäin kiinnostava työmaa jollekin toiselle.
hakijoita voi olla paikka kohden edelleen satoja ja paljon voi olla joukossa hakjoita joilla samanlaista kokemusta. olen saanut monta kymmentä kiitos viestiä jo sähköpostiin etten pysy laskuissa mukana. :) MENNÄÄN töihin juu juu
Sama. Pätkätyötä on aina välillä tarjolla, mutta nyt ei sitäkään, vaikka haettu on. Meillä miehellä on onneksi vakituinen työpaikka, niin olemme uskaltaneet tehdä lapsia. Mutta onhan tämä nyt tosi tylsää olla itse ain
ja mitä enemmän tulee ikää niin aina vaikeemmaksi työn saanti menee. suomessa on paljon 50-55v työttömiä kun eivät iän takia saa töitä enää. siitä on vain suomessa hyssytelty.
hyvä se on että toinen on sentään töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne nuoret valittaa
Pääasia et me "eläkeläiset saadaan lisää rahaa ja päästään 5 kertaa vuodessa Kanarialle ja muutenkin voidaan matkustella, siksi Kokoomus."
(uskokaa olen ollut lennolla jolla useampi eläkeläinen suunnitteli jo seuraavaa matkaa ja oli tammikuu ja yksikin pariskunta oli kolmatta reissua sille talvelle. Todella kestävää ympäristön kannalta ja rahat valuu myös ulkomaille. Me siis matkallaan joka toinen vuosi maks kerran ulkomaille ja eläkettä varmaan edes nähdä.)
Eläkeläiset ovat työnsä tehneet ja saavat omilla rahoilla tehdä mitä haluavat.Tuskin hekään aikanaan matkustivat kun oli lapsia ja lainoja.Tee sinäkin vuosikymmeniä töitä niin on sullakin varaa matkustaa.
Kun matkustaisivatkin "omilla" rahoilla. Heidän eläkemaksut olivat naurettavan pieniä ja käytännössä syövät nyt kuormasta nuorempien kustantaessa lystin.
Vierailija kirjoitti:
Eipä Suomessa helppoa ole eläkeläiselläkään. Ikänsä raatanut töissä ja opiskellut monta tutkintoa työn ohessa, jotta vanhuus olisi turvattu, ja silti elä on hädin tuskin keskitasoa. Kaikki hinnat nousee, ei ole varaa korjauttaa hampaita eikä kunnalliseen hammashoitoon pääse, ja muitakin sairauksia ilmaantuu iän myötä.
Nivelkivun sain hoidettua syömällä carnivoreruokavaliota eli pelkkää eläinperäistä rasvaista ruokaa, mutta nyt päättämään päästetyt haluaa viedä tämänkin pyrkimällä lopettamaan nautakarjatilat maastamme "ilmastosyistä", mikä on monessakin mielessä typeryyden huippu. Suomessa nautatiloilla lehmät voivat huomattavasti paremmin ja ovat terveempiä kuin muissa maissa ja niiden liha myös on lisäaineetonta, siis terveysruokaa. Mutta meidän päättäjämme pyrkivät aiheuttamaan maahamme nälänhädän poistamalla omavaraisuuden maataloustuotteista.
Se on karnivori, opettele suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeä tieto.
M44
Minä olen 55-vuotias nainen. Minäkään en koe Suomea minään onnelana. Jos omassa elämässä tulee sairastumista, joutuu lopettamaan oman työn yksinhuoltajuuden vuoksi (olen joutunut näin tekemään, tein matkatyötä), terveydenhuolto on surkealla tolalla, ihmiset eivät pääse hammashuoltoon, Suomi on muuttunut todella inhottavaksi paikaksi. Muistan itse oikein hyvin myös tuon 90-luvu
Hammashuoltoon pääsee koska vaan. Otat lähimmän hammaslääkäriaseman nettisivun auki ja varaat netissä vapaan ajan haluamaltasi lääkäriltä. Itse olin juuri hampaiden tarkistuksessa. 116 e oli mielestäni varsin kohtuullisesti kolmen vartin ajasta. Tarkastus, muutamien paikkojen reunojen siistiminen ja kiillotus , hammaskiven poisto plus fluorilakka. Joskus syksyllä tippui lähes koko purupinnan paikka illalla ja seuraavaksi aamuksi sain ajan . Lysti kustansi 150 e.
Se sama työkkäri on puoliväkisin tunkemassa kouluun jos ei ole mitään tutkintoa. T. nimim. kokemusta on tuostakin.