Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen korkeasti koulutettu ja usein mietin, miksi niin moni lapsiperhe vaikuttaa siltä, ettei koulutus ole heille arvokysymys

Vierailija
26.03.2025 |

Tämä ei ole ylemmyyden osoitus vaan aidosti surullinen havainto. Kun katson esimerkiksi kaupungin leikkipuistossa vanhempia, tai seuraan vanhemmuusryhmiä, niin moni keskustelu pyörii vain lastenvaatteiden, turvaistuinten tai ruuhkavuosien ympärillä. Missä on kiinnostus kulttuuriin, politiikkaan, lukemiseen, tieteeseen!!

Tiedän että arki on raskasta, mutta onko se oikeasti niin kokonaisvaltaista, ettei mikään muu enää kiinnosta?

Kommentit (149)

Vierailija
121/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus

No et ole yhtään sen parempi. Ainoastaan ylimielisempi. Miksi olet alikouluttautunut vanhempiisi nähden, vaikka noin hyvistä lähtökohdista ponnistat? Täytyy päteä vanhemmillaan, kun ei muulla voi. Toisin kuin se huonosta taustasta omilla ansioillaan sukunsa ensimmäiseksi tohtoriksi ponnistanut.  Lainaus

Miten niin alikouluttaurunut? Ei elämäni vielä - nelikymppisenä valmis ole. Tällä hetkellä olen vasta maisteri. 

Et sinä tiedä minun lähtökohdistamme yhtään mitään. Perheessämme oli esimerkiksi paljon väkivaltaa. Vanhempien koulutukset ja hieno ura on vain yksi pieni osanen minun lähtökohtiani. 

Tottakai voin täällä päteä myös omalla urallani. Nyt oli kuitenkin puhe vanhemmista.

- oli puhe siitä, miksi kerrot pitäväsi vanhempiesi ansioiden perusteella itseäsi parempana kuin ihmisiä, joiden vanhemmat eivät ole yhtä ansioituneita?

- akateemiset lähtökohtasi ovat huomattavan hyvät muihin verrattuna, väkivaltaa ja muita ongelmia on kaikenlaisissa perheissä

Vierailija
122/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on jakauma kouluttautumattomien äippien ja kouluttautuneiden äitien välillä. Harva korkeakoulutettu rikkaine henkisine harrastuksineen edes hankkii lapsia, peruskoulunaisille lapset jää oikeastaan ainoaksi elämän sisällöksi, tietysti jonkin verran aikansa joku mieskin ongelmineen mukana aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaus

No et ole yhtään sen parempi. Ainoastaan ylimielisempi. Miksi olet alikouluttautunut vanhempiisi nähden, vaikka noin hyvistä lähtökohdista ponnistat? Täytyy päteä vanhemmillaan, kun ei muulla voi. Toisin kuin se huonosta taustasta omilla ansioillaan sukunsa ensimmäiseksi tohtoriksi ponnistanut.  Lainaus

Miten niin alikouluttaurunut? Ei elämäni vielä - nelikymppisenä valmis ole. Tällä hetkellä olen vasta maisteri. 

Et sinä tiedä minun lähtökohdistamme yhtään mitään. Perheessämme oli esimerkiksi paljon väkivaltaa. Vanhempien koulutukset ja hieno ura on vain yksi pieni osanen minun lähtökohtiani. 

Tottakai voin täällä päteä myös omalla urallani. Nyt oli kuitenkin puhe vanhemmista.

- oli puhe siitä, miksi kerrot pitäväsi vanhempiesi ansioiden perusteella itseäsi parempana kuin ihmisiä, joiden van

No minulla on korkeammin koulutetut vanhemmat kuin kenelläkään täällä. -> olen siltä osin muita keskustelijoita parempi ja heidän yläpuolellaan. Niin mitä sitten?

Vierailija
124/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen avaus. Olen itse siivoojan ja bussikuskin lapsi, ylioppilas ja siinä se, vaikka haluja ja rahkeita pidemmälle opiskeluun olisi ollut. Ja edelleenkin pohdin yliopistoon hakeutumista, ikää tosin jo lähes 50v. 

Naimisissa olin 20v korkeasti koulutetun miehen kanssa, joka nyttemmin on miljonääri. Minä olin meistä se, joka luki vapaat, mies juoksi golfaamassa, laskettelemassa jne. Ja tokihan harrastan noita itsekin, mutta mies ei yhdessäolomme aikana lukenut yhtään kirjaa. Itse taas rakastan historiaa, etenkin sotahistoriaa, taidehistoriaa jne. Oikeustiedettä luin lasten ollessa pieniä avoimessa ihan huvikseni.

Lapsemme taas ovat käyneet ammattikoulun, nuorin on vielä peruskoulussa. Kaikki ovat yrittäjähenkisiä ja kaksi vanhinta pyörittää jo menestyvää yritystä, toiseksi nuorin aikoo hakea jatko-opintoihin. Ja näillä kaikilla olisi ollut edellytykset lukioon, mutta kiinnostusta ei. Mikä minä olen päättämään nuore

Missäköhän sinä olisit noin huonolla koulutustaustalla, jos miljonäärimies ei olisi sinua pelastanut? Bussikuskin ja siivoojan geeneillä ei ole ihme, etteivät lapsetkaan kouluttaudu.

Vierailija
125/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat, jotka eivät kannusta lapsiaan opiskelemaan ovat tyhmiä. Heille tuntuu olevan tärkeintä, että lapsi parutuu ja tekee nopeasti uusia jälkeläisiä sukuun. Omien, huonojen geenien levittäminen on prioriteetti numero yksi.

Olisi niin helppo muuttaa suuntaa ja panostaa jälkeläisiinsä ja mahdollistaa hyvä elämä, koulutus ja työ.

Vierailija
126/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No minulla on korkeammin koulutetut vanhemmat kuin kenelläkään täällä. -> olen siltä osin muita keskustelijoita parempi ja heidän yläpuolellaan. Niin mitä sitten?"

Perustele, miksi se tekee sinusta muita paremman ja nostaa muiden yläpuolelle. 

Vierailija
127/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tahansa ryhmässä keskustelu yleensä pyörii siinä aihepiirissä, jossa samanhenkiset, tai samassa elämäntilanteessa olevat kokoontuvat. Olisi aika outoa, jos hiekkalaatikolla alettaisiin keskustella tieteen viimeisimmistä saavutuksista yms. Pienten lasten vanhempia yhdistävät ne pienet lapset, ja jos kiinnostuksen aiheet ovat jossain muualla, pitää hakea sellainen ryhmä, jossa niistä keskustellaan.

Jossain harrastusporukassa taas yhdistää se harrastus. Olen kuulunut pariinkin sellaiseen ryhmään, joissa kokoonnuttiin viikottain, ja mukana oli porukkaa matalasti ja korkeasti koulutettujen välillä aina tohtorinarvoon asti. Kummasti ne jutut liittyivät pelkästään siihen, miksi siellä oltiin. Jos tuollaisessa ryhmässä joku alkaisi paasata ylemmyydentuntoisesti, kuten ap kirjoituksessaan, hän huomaisi olevansa aika pian omissa oloissaan. 

Vierailija
128/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat, jotka eivät kannusta lapsiaan opiskelemaan ovat tyhmiä. Heille tuntuu olevan tärkeintä, että lapsi parutuu ja tekee nopeasti uusia jälkeläisiä sukuun. Omien, huonojen geenien levittäminen on prioriteetti numero yksi.

Olisi niin helppo muuttaa suuntaa ja panostaa jälkeläisiinsä ja mahdollistaa hyvä elämä, koulutus ja työ.

Siis pariutuu 

Vierailija
129/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua mikä on pointtisi. Kulttuuria on populaarikulttuurikin, sekä teknologinen kehtiys, mukaanlukien kodin- ja lastenhoitoon liittyvät jutut. Se mitä korkeakouluissa opetetaan on melko antiikinaikaista ja kerta kaikkiaan monilta osin valheellista ja jopa huonoa infoa. Jos se sinua miellyttää ja sitä haluat harrastaa niin siitä vaan, mutta miksi se sinua liikuttaa, etteivät muut halua?

Vierailija
130/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on jakauma kouluttautumattomien äippien ja kouluttautuneiden äitien välillä. Harva korkeakoulutettu rikkaine henkisine harrastuksineen edes hankkii lapsia, peruskoulunaisille lapset jää oikeastaan ainoaksi elämän sisällöksi, tietysti jonkin verran aikansa joku mieskin ongelmineen mukana aina.

Kysymys kuuluukin, minkä takia miehet menevät hankkimaan niitä lapsia niiden peruskoulunaisten kanssa. Sitten hämmästellään, kun väki tyhmentyy koko ajan.

Vierailija
131/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päin vastoin, tämä on viisasta. Mitä nopeammin lisääntyy, sitä nopeammin ihminen evolvoituu. Jos jokainen sukupolvi käyttäisi lisääntymiseen 40 vuotta, luuletko, että olisimme apinoita kummempia vieläkään? Kyllä se nopeus on vaan valttia, halusit tai et

Lisäksi "korkea"kulttuurissa on sellainen ongelma, että se on suurilta osin vanhentunutta. Ei ole kerta kaikkiaan mitään hyötyä käyttää isoa osaa elämästään jonkun arkeologisten kaivausten tekemiseen, ellei nyt koe jotain jumalan kutsumusta asiaan, ja sitten voi toki tehdä ihan mitä vaan. Mutta se että nämä kk-pellet ovat märisemässä siitä, että "mikseivät muut halua olla niinkuin me" on vaan typeryyttä. Jos elämäntapanne on oikea, eläkää niin ja nauttikaa siitä. Ja antakaa toisten elää tavallaan. Ei ole teiltä pois

Vierailija
132/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse oikein valtiotieteiden maisteri, ja äiti. En todellakaan juttele muiden äitien kanssa leikkipuistossa muusta kuin lapsien asioista, koska ne nyt ovat asioita, jotka meitä varmasti yhdistävät. Kiusallistahan se olisi alkaa puhua vaikka jostain museon näyttelystä ja oppia, ettei toinen ole kiinnostunut museoista, tai kuntavaaleista, ja oppia että olemme aivan eri linjalla. Se, onko reiman vai jonathanin haalari parempi, ei ole yhtä henkilökohtainen aihe hyvänpäiväntuttujen kanssa. Ystävien kanssa sitten puimme komission päätösten vaikutuksia ja muuta "korkeasti koulutettujen juttuja". Sitä paitsi, ihan kuin lasten asioista kiinnostuminen olisi muut aiheet elämästä poissulkevaa?

Sullakin outo oletus että olet ainoa korkeasti koulutettu siellä leikkipuistossa :D 

Sulle ja muille yläpeukuttajille tiedoksi, ei tuossa niin lukenut, ei edes siellä rivien välissä. Uskomatonta, että noin naurettava kommentti kerää peukkuja. Ilmeisesti lukutaidottomia liikenteessä tai vpn peukutusta?

Vierailija
133/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ammattikoulusta tullessa voivat kaikki ovet olla auki kaikkialle, kun yliopistoihin haetaan yhä enemmän yo-kirjoituksien arvosanoilla? Pääsykoekiintiöt ovat johdonmukaisesti pienentyneet, ja jos pääsykokeita ylipäätään on, ne perustuvat usein lukion oppimäärään.

Ammattikorkeasta koskaan kuullut? Tai avoimen yliopiston väylästä?

Vierailija
134/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys kuuluukin, minkä takia miehet menevät hankkimaan niitä lapsia niiden peruskoulunaisten kanssa. Sitten hämmästellään, kun väki tyhmentyy koko ajan.

Parittelu on matalan kognition funktio. Et voi paritella kirjan tai yliopiston kanssa. Tai teoriassa voit, väitöskirjasi on tämän parittelun tuotos. Mutta jos halutaan tuottaa ihminen, mennään nisäkästasolle ja paritellaan hedelmällisen naaraan kanssa. 

Ihminen on typerä otus. Viisaimmankin miehen siitin nousee turpeiden tissien ja pyllistävän pepun edessä. Aidosti nisäkässekoilusta yli päässeet tuskin edes pariutuvat, eivätkä toivottavasti mieti tällaisiakaan, että mitä te muut ette elä niinkuin minä.

Vierailija
135/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) korkeastikoulutettu on yhdyssana.

2) olet varmaan wokepierukoulutettu ja lukenut naistutkimusta ja taiteentutkimusta ja päässyt työttömäksi

Se yhdyssana on korkeakoulutettu.

Vierailija
136/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen avaus. Olen itse siivoojan ja bussikuskin lapsi, ylioppilas ja siinä se, vaikka haluja ja rahkeita pidemmälle opiskeluun olisi ollut. Ja edelleenkin pohdin yliopistoon hakeutumista, ikää tosin jo lähes 50v. 

Naimisissa olin 20v korkeasti koulutetun miehen kanssa, joka nyttemmin on miljonääri. Minä olin meistä se, joka luki vapaat, mies juoksi golfaamassa, laskettelemassa jne. Ja tokihan harrastan noita itsekin, mutta mies ei yhdessäolomme aikana lukenut yhtään kirjaa. Itse taas rakastan historiaa, etenkin sotahistoriaa, taidehistoriaa jne. Oikeustiedettä luin lasten ollessa pieniä avoimessa ihan huvikseni.

Lapsemme taas ovat käyneet ammattikoulun, nuorin on vielä peruskoulussa. Kaikki ovat yrittäjähenkisiä ja kaksi vanhinta pyörittää jo menestyvää yritystä, toiseksi nuorin aikoo hakea jatko-opintoihin. Ja näillä kaikilla olisi ollut edellytykset lukioon, mutta kii

Olen johtotehtävissä it-alalla, en tarvitse kenenkään pelastusta

Vierailija
137/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päin vastoin, tämä on viisasta. Mitä nopeammin lisääntyy, sitä nopeammin ihminen evolvoituu. Jos jokainen sukupolvi käyttäisi lisääntymiseen 40 vuotta, luuletko, että olisimme apinoita kummempia vieläkään? Kyllä se nopeus on vaan valttia, halusit tai et

Lisäksi "korkea"kulttuurissa on sellainen ongelma, että se on suurilta osin vanhentunutta. Ei ole kerta kaikkiaan mitään hyötyä käyttää isoa osaa elämästään jonkun arkeologisten kaivausten tekemiseen, ellei nyt koe jotain jumalan kutsumusta asiaan,

Evolvoidumme tällä hetkellä entistä nopeammassa tahdissa jatkuvasti huonompaan suuntaan, kuten laskevat Pisa-tulokset osoittavat. 

Vierailija
138/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilas ja kotiäitinä avoimessa hieman lueskellut lasten ollessa pieniä. Hyvä huuli.

Vierailija
139/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä leikkipuistossa tms keskustellut koulutusasioista. Hullunkurinen ajatus.

Ylipäätään aikuinen yleensä osaa erottaa erilaiset sosiaaliset tilanteet ja sopeuttaa käytöksensä niihin.

Miksi on ok keskustella vaikkapa lapsen urheiluharrastuksista ja pääsystä edustusjoukkueeseen, mutta samaan aikaan lapsen koulun valinta tai painotusopetukseen haku olisi elitististä tai leikkipuistoon kuulumatonta?

Mistä lähtien leikkipuistoikäisille on ollut painotusopetusta tai edustusjoukkueita?

Vierailija
140/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylioppilas ja kotiäitinä avoimessa hieman lueskellut lasten ollessa pieniä. Hyvä huuli.E

En mä töissä ollut silloin kun olin vanhempainvapaalla. Mikä tässä on noin vaikeaa ymmärtää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi