Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen korkeasti koulutettu ja usein mietin, miksi niin moni lapsiperhe vaikuttaa siltä, ettei koulutus ole heille arvokysymys

Vierailija
26.03.2025 |

Tämä ei ole ylemmyyden osoitus vaan aidosti surullinen havainto. Kun katson esimerkiksi kaupungin leikkipuistossa vanhempia, tai seuraan vanhemmuusryhmiä, niin moni keskustelu pyörii vain lastenvaatteiden, turvaistuinten tai ruuhkavuosien ympärillä. Missä on kiinnostus kulttuuriin, politiikkaan, lukemiseen, tieteeseen!!

Tiedän että arki on raskasta, mutta onko se oikeasti niin kokonaisvaltaista, ettei mikään muu enää kiinnosta?

Kommentit (149)

Vierailija
101/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä vanhempia joille on niin kovin sydämen asia että lapsi ei mene ammattikouluun vaan lukioon. Ihan kuin se lukio olisi jotenkin parempi vaihtoehto, mihin lasta pitäisi erityisesti ohjata.

Se on sillä tavalla parempi vaihtoehto, että lapsella on mahdollisuus elää lapsuuttaan vähän pitempään. Ei tarvitse valita alaa, ei tarvitse opiskella itsenäisesti. Ammatillinen koulutus on paljolti ajettu alas. Ei tarvitse olla 18-vuotiaana työtön työnhakija, vaan saa ihan teroitella kyniään ja käydä koulua. 

Lukiossa pitää opiskella itsenäisesti. Ja pitää valita, mitä aineita haluaa lukea ja vähän siltä kannalta, mihin haluaa lukion jälkeen hakea. On sitten työtön työnhakija 19-vuotiaana, jos ei jatko-opintoihin pääse.

Ammattikoulusta voi myös hakeutua jatko-opintoihin, ei tarvitse olla 18-vuotiaana työtön työnhakija.

Vierailija
102/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä vanhempia joille on niin kovin sydämen asia että lapsi ei mene ammattikouluun vaan lukioon. Ihan kuin se lukio olisi jotenkin parempi vaihtoehto, mihin lasta pitäisi erityisesti ohjata.

Se on sillä tavalla parempi vaihtoehto, että lapsella on mahdollisuus elää lapsuuttaan vähän pitempään. Ei tarvitse valita alaa, ei tarvitse opiskella itsenäisesti. Ammatillinen koulutus on paljolti ajettu alas. Ei tarvitse olla 18-vuotiaana työtön työnhakija, vaan saa ihan teroitella kyniään ja käydä koulua. 

Mitä tarkoitat sillä ettei lukiossa tarvitse opiskella itsenäisesti?

Ainakin meillä päin päivälukio käydään edelleen lähiopetuksena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat sillä ettei lukiossa tarvitse opiskella itsenäisesti?

Ainakin meillä päin päivälukio käydään edelleen lähiopetuksena.

Ei se lähiopetus poista itsenäisen opiskelin tarvetta.

Vierailija
104/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa pitää opiskella itsenäisesti. Ja pitää valita, mitä aineita haluaa lukea ja vähän siltä kannalta, mihin haluaa lukion jälkeen hakea. On sitten työtön työnhakija 19-vuotiaana, jos ei jatko-opintoihin pääse.

Ammattikoulusta voi myös hakeutua jatko-opintoihin, ei tarvits

Ei lukion jälkeen pääse työttömäksi työnhakijaksi, vaan täytyy hakea opintoihin tai harjoitteluihin, millä nimellä nämä nykyään kulkevatkaan. 

Vierailija
105/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmuusryhmissä on yleensä ihmisiä eri taustoista. On kohteliasta puhua siitä mikä yhdistää. On epäkohteliasta alkaa paasaamaan vaikkapa politiikasta. Kokisin kummallisena alkaa puhumaan myös tieteestä, jos yhdistävänä asiana on samanikäinen lapsi. Ellei sitten tiedejulkaisu liity jotenkin lapsiin ja ole kiinnostava sitä kautta.

Koulutuksesta sen sijaan puhutaan paljonkin, suositellaan lähikouluja ja painotusluokkia jne.

Jos ap olet oikeasti sivistynyt, tiedät nämä asiat kyllä. Trololololooo mutta tulinpa silti lausumaan sanasen.

Sivityneen ihmisen suurin tavoite muiden kanssa keskustellessa on se, ettei ketään nolata. Tarkoitus ei ole päteminen ja oman tietomäärän osoittelu

Vierailija
106/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minä puhuisin leikkipuistossa ihmisten kanssa muista asioista kuin siitä, mikä meitä eniten yhdistää? Terveisin tekniikan tohtori. 

Vierailija
107/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n korkea koulutus = sukunsa ensimmäinen tusinamaisteri 

Vierailija
108/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ammattikoulusta tullessa voivat kaikki ovet olla auki kaikkialle, kun yliopistoihin haetaan yhä enemmän yo-kirjoituksien arvosanoilla? Pääsykoekiintiöt ovat johdonmukaisesti pienentyneet, ja jos pääsykokeita ylipäätään on, ne perustuvat usein lukion oppimäärään.

Vierailija
109/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistymättömistä perheistä sikiää sivistymättömiä lisää.

Vierailija
110/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

W t -perheissä ei arvosteta sivistyneisyyttä.

Vierailija
111/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoulun jälkeen on todella vaikea ponnistaa yliopistoon. Tämä päätös määrittelee voimakkaasti lapsen elämän suunnan. Lisäksi ammattikoulusta saatava yleissivistys jää todella heikoksi.

Vierailija
112/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoulusta voi myös hakeutua jatko-opintoihin, ei tarvits

Ikävä kyllä monissa lukioissa kannustetaan nimenomaan olemaan opiskelematta itsenäisesti. Ja oppilaanohjaus on niin heikkotasoista, ettei jatko-opinnoista puhuta mitään, eikä kannusteta miettimään lukion ainevalintoja siltä pohjalta. 

Vierailija
113/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoulun jälkeen on todella vaikea ponnistaa yliopistoon. Tämä päätös määrittelee voimakkaasti lapsen elämän suunnan. Lisäksi ammattikoulusta saatava yleissivistys jää todella heikoksi.

Kaikille päämäärä ei ole yliopisto. Ja etenkään sen hömppäkoulutukset, joista pääset suoraan työkkärin asiakkaaksi

Vierailija
114/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei lukion jälkeen pääse työttömäksi työnhakijaksi, vaan täytyy hakea opintoihin tai harjoitteluihin, millä nimellä nämä nykyään kulkevatkaan. "

Ei niin. Amiksesta valmistunut 19-vuotias voi alkaa työttömäksi loppuiäkseen, jos töitä ei löydy. Lukiolainen ei, vaan pitää mennä töihin tai opiskelemaan. 

Vierailija
115/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

W t -perheissä ei arvosteta sivistyneisyyttä.

On hyvin sivistymätöntä kutsua ihmisiä wt:ksi.

Vierailija
116/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen avaus. Olen itse siivoojan ja bussikuskin lapsi, ylioppilas ja siinä se, vaikka haluja ja rahkeita pidemmälle opiskeluun olisi ollut. Ja edelleenkin pohdin yliopistoon hakeutumista, ikää tosin jo lähes 50v. 

Naimisissa olin 20v korkeasti koulutetun miehen kanssa, joka nyttemmin on miljonääri. Minä olin meistä se, joka luki vapaat, mies juoksi golfaamassa, laskettelemassa jne. Ja tokihan harrastan noita itsekin, mutta mies ei yhdessäolomme aikana lukenut yhtään kirjaa. Itse taas rakastan historiaa, etenkin sotahistoriaa, taidehistoriaa jne. Oikeustiedettä luin lasten ollessa pieniä avoimessa ihan huvikseni.

Lapsemme taas ovat käyneet ammattikoulun, nuorin on vielä peruskoulussa. Kaikki ovat yrittäjähenkisiä ja kaksi vanhinta pyörittää jo menestyvää yritystä, toiseksi nuorin aikoo hakea jatko-opintoihin. Ja näillä kaikilla olisi ollut edellytykset lukioon, mutta kiinnostusta ei. Mikä minä olen päättämään nuore

Eihän miljonäärin lasten tarvitsekaan tehdä fiksuja valintoja tulevaisuuttaan ajatellen, kun se on joka tapauksessa taloudellisesti turvattu. Mutta muiden lasten tarvitsee, tai ainakin kannattaisi.

Vierailija
117/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä leikkipuistossa tms keskustellut koulutusasioista. Hullunkurinen ajatus.

Ylipäätään aikuinen yleensä osaa erottaa erilaiset sosiaaliset tilanteet ja sopeuttaa käytöksensä niihin.

Miksi on ok keskustella vaikkapa lapsen urheiluharrastuksista ja pääsystä edustusjoukkueeseen, mutta samaan aikaan lapsen koulun valinta tai painotusopetukseen haku olisi elitististä tai leikkipuistoon kuulumatonta?

Leikkipuistoissa aikaa viettävillä vanhemmilla harvemmin on lapsia, joiden koulutusvalinnat ovat millään tavalla ajankohtaisia. Tai ainakaan sieltä ei kovin suurella todennäköisyydellä löydy toista vanhempaa, jonka lapsille asia on mitenkään ajankohtainen.

Itse ainakin pidän vähän elitistisenä, jos siellä leikkipuistossa joku alkaa keskustella taapero- ja alakouluikäisten lastensa urapoluista...

Vierailija
118/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus

No et ole yhtään sen parempi. Ainoastaan ylimielisempi. Miksi olet alikouluttautunut vanhempiisi nähden, vaikka noin hyvistä lähtökohdista ponnistat? Täytyy päteä vanhemmillaan, kun ei muulla voi. Toisin kuin se huonosta taustasta omilla ansioillaan sukunsa ensimmäiseksi tohtoriksi ponnistanut.  Lainaus

Miten niin alikouluttaurunut? Ei elämäni vielä - nelikymppisenä valmis ole. Tällä hetkellä olen vasta maisteri. 

Et sinä tiedä minun lähtökohdistamme yhtään mitään. Perheessämme oli esimerkiksi paljon väkivaltaa. Vanhempien koulutukset ja hieno ura on vain yksi pieni osanen minun lähtökohtiani. 

Tottakai voin täällä päteä myös omalla urallani. Nyt oli kuitenkin puhe vanhemmista.

Vierailija
119/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) korkeastikoulutettu on yhdyssana.

2) olet varmaan wokepierukoulutettu ja lukenut naistutkimusta ja taiteentutkimusta ja päässyt työttömäksi

Vierailija
120/149 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen avaus. Olen itse siivoojan ja bussikuskin lapsi, ylioppilas ja siinä se, vaikka haluja ja rahkeita pidemmälle opiskeluun olisi ollut. Ja edelleenkin pohdin yliopistoon hakeutumista, ikää tosin jo lähes 50v. 

Naimisissa olin 20v korkeasti koulutetun miehen kanssa, joka nyttemmin on miljonääri. Minä olin meistä se, joka luki vapaat, mies juoksi golfaamassa, laskettelemassa jne. Ja tokihan harrastan noita itsekin, mutta mies ei yhdessäolomme aikana lukenut yhtään kirjaa. Itse taas rakastan historiaa, etenkin sotahistoriaa, taidehistoriaa jne. Oikeustiedettä luin lasten ollessa pieniä avoimessa ihan huvikseni.

Lapsemme taas ovat käyneet ammattikoulun, nuorin on vielä peruskoulussa. Kaikki ovat yrittäjähenkisiä ja kaksi vanhinta pyörittää jo menestyvää yritystä, toiseksi nuorin aikoo hakea jatko-opintoihin. Ja näillä kaikilla olisi ollut edellytykset lukioon, mutta kii

Niin, hänestä tuli siis uransa kautta miljonääri. Kun tavattiin, oli ihan tavallinen amiksen ope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän