Menetkö äänestämään ennakkoon vai vaalipäivänä? 📩🗳
Vaalipäivä sunnuntai 13.4.2025
Ennakkoäänestys Suomessa 2.-8.4.2025
Kommentit (157)
Ennakkon ilman muuta. Inhoan jonottamista enkä ikinä menisi äänestämään, jos siä ei saisi tehdä kuin varsinaisena äänestyspäivänä (ellen saisi erikoisoikeutta kävellä jonojen ohi). Ennakkoon äänestettäessä olen pisimmillään joutunut jonottamaan 3 minuuttia. Se oli siedettävä aika.
tänään klo 19 mennessä oli 644426 ihmistä käynyt äänestämässä (kuntavaalin luvut, aleuvaalien hieman alhaisempi luku)
Äänestämisestä haluan ottaa kaiken ilon irti. Siksi äänestän aina paikan päällä. Mielellään myös joisin vaalikahvit. Tämä on minulle mieluisa ja tärkeä päivä. Joskus päätän vasta kopissa, ketä äänestän. Tänä vuonna tuntuu oikean ehdokkaan löytyminen todella mahdottomalta.
Toiveeni on Helsingissä, että 1) Hietalahtea ei täytetä, ja rakenneta meren tilalle ulkolaisille sijoittajille sijoitusasuntoja.
2) Vain täyssähköautoilla ajelu keskustassa ei ainakaan toteutuisi, eikä nastarengas kielto toteutuisi.
3) Parkkipaikat pitää olla kohtuuhintaiset, nyt 720 euroa vuodessa on liikaa, kun koko parkkipaikkoja ei edes riitä kaikille. Ja tämäkin nousee kuulemma vielä tuplat.
4) Nuorten pitää päästä heti huumeiden vieroitushoitoon, jopa vastoin tahtoaan. Lasten huumekuolemat on karannut täysin käsistä. Tämä pitää olla ehdoton käytäntö, eikä siitä tarvitse äänestää. Myöhemmin lapset voivat maksaa hoitovelkaansa vaikka takaisin. Mutta hoidettava on.
Äänestän nykyään aina ennakkoon. Muuten voi jäädä kokonaan äänestämättä, jos vaalipäivälle sattuukin joku norovirus tai muu force majeur.
En edes tiedä missä täälläpäin voisi ennakkoon äänestää? Postia ei ole. Varsinainen äänestys tapahtuu mulle juuri sopivassa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Äänestämisestä haluan ottaa kaiken ilon irti. Siksi äänestän aina paikan päällä. Mielellään myös joisin vaalikahvit. Tämä on minulle mieluisa ja tärkeä päivä. Joskus päätän vasta kopissa, ketä äänestän. Tänä vuonna tuntuu oikean ehdokkaan löytyminen todella mahdottomalta.
Toiveeni on Helsingissä, että 1) Hietalahtea ei täytetä, ja rakenneta meren tilalle ulkolaisille sijoittajille sijoitusasuntoja.
2) Vain täyssähköautoilla ajelu keskustassa ei ainakaan toteutuisi, eikä nastarengas kielto toteutuisi.3) Parkkipaikat pitää olla kohtuuhintaiset, nyt 720 euroa vuodessa on liikaa, kun koko parkkipaikkoja ei edes riitä kaikille. Ja tämäkin nousee kuulemma vielä tuplat.
4) Nuorten pitää päästä heti huumeiden vieroitushoitoon, jopa vastoin tahtoaan. Lasten huumekuolemat on karannut täysin käsistä. Tämä pitää olla ehdoton käytäntö, eikä siitä tarvitse äänestää. Myöhemmin lapset v
Sun toive on, että parkkipaikat on halpoja ja niitä riittää kaikille? Mietipä uudestaan. Kaupunginko pitää sponssata kallista maa-alaa parkkipaikoiksi, kun parkkipaikkojen kohdalla markkinatalous eli kysynnän ja tarjonnan laki ei oikeistolaisille yhtäkkiä kelpaakaan? Melko Neuvostoliittolaista sanoisin.
Täällä Hesoissa aion äänestää vaalipäivänä joko Sanna Marinia tai ehkä Tarja Halosta.
En antanut kommaripoikaysävälleni viime yönä, ja se aikoo nyt kostoksi äänestää Jani Mäkelää tai Urho Kekkosta.
Vierailija kirjoitti:
Ennakkon ilman muuta. Inhoan jonottamista enkä ikinä menisi äänestämään, jos siä ei saisi tehdä kuin varsinaisena äänestyspäivänä (ellen saisi erikoisoikeutta kävellä jonojen ohi). Ennakkoon äänestettäessä olen pisimmillään joutunut jonottamaan 3 minuuttia. Se oli siedettävä aika.
Meillä ei joudu koskaan varsinaisena äänestyspäivänä jonottamaan. Kävelee sisään vaan. En tykkää siitä kirjekuorien kanssa säheltämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin vaalipäivänä. Ennakkoäänestysjärjestelmä on luotu siksi, että jos vaalipäivänä on estynyt äänestämään menemisestä.
Mistä sen tietää etukäteen onko estynyt? Iskee vaikka kova ripuli justiinsa vaalipäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei joudu koskaan varsinaisena äänestyspäivänä jonottamaan. Kävelee sisään vaan. En tykkää siitä kirjekuorien kanssa säheltämisestä.
meillä aina pitkät jonot ja usein säätilakin on epäsopiva juuri äänestyspäivänä
Tänään kävin ennakkoäänestämässä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Hesoissa aion äänestää vaalipäivänä joko Sanna Marinia tai ehkä Tarja Halosta.
En antanut kommaripoikaysävälleni viime yönä, ja se aikoo nyt kostoksi äänestää Jani Mäkelää tai Urho Kekkosta.
Poikaverisi on ihan pimee ja tyhmä. Ei Urho Kekkosta voi Helsingissä äänestää. Sehän on ehdolla muistaakseni Kajaanissa .
Vaalipäivänä äänestäminen tuntuu mun mielestä jotenkin juhlallisemmalta. Vain kerran elämässäni olen äänestänyt ennakkoon, kun en ollut ihan varma, ehtisinkö varsinaisena vaalipäivänä.
Vierailija kirjoitti:
En äänestä. Ei ne asiat muutu tuolla sirkuksessa. Aina on pellejä, jotka kannattaa Purraa yms...
Ja kun katsot sinne peiliin niin se suurin pelle löytyy sieltä.
Ennakkoon kuten yleensä. Vaalipäivänä voi vaikka sataa räntää niinkuin joskus on käynyt. Mukavampi käydä samalla kun käyn kävelylenkillä tai matkalla mökille. Tänä vuonna ollaankin matloilla, muilla mailla. Sitä vähemmän se ennakkoäänestys maksaa per äänestäjä mitä useampi käy. Ja mitä väliä, rahaa on.
Ennakkoon äänestin.
Äänestyspaikka oli sopivasti kauppakeskuksessa jossa olin muutenkin asioimassa.
The only fears we have to fear is these fears itself.
Minulle olisi vaalipäivän äänestyspaikka helpoin (melkein kodin vieressä), mutta olen aina sunnuntaisin muualla, joten pakko käydä äänestämässä ennakkoon.
En ymmärrä ennakkoon äänestäjiä, yleensä sitä saa aina paremman kuvan ketä äänestää kun äänestä vasta aivan viime hetkellä, koska mikä tahansa asia voi muuttua jopa viimeisillä tunneilla. Ehkä sitten kaikki eivät ehdi vaalipäivänä käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiattomaksi ilmoitettu
Mitä asiatonta tässä on?
Vaalisalaisuus hys hys.
Olen aina äänestänyt ,mutta kaikkihan hoituu nykyään digitaalisesti,monissa maissa äänestetään nykyään netissä,miksei siis täälläkin.Luulisi osaamista olevan.