Kouluun joka päivä liharuoka
On joidenkin ehdokkaiden vaaliteema. He edustavat ilmeisesti ryhmää joiden lasten ainoa ruoka on kouluruoka.
Ihme kun oon elossa (80) lapsuuteni kouluruuat makaroonivelli, mannavelli, puolukkapuuro, ruispuuro, kaurapuuro. Joskys harvoin vähälihainen jänteinen lihakeitto tai hernekeitto. Leipä kotoa ja maito jos sitä tahtoi juoda.
Kotona sapuskat samaa sarjaa, perunaa, juuresvuokia, uunipuuroja, ruskea kastike vähällä sianlihalla. Mitään jauhelihaa tai paisteja en lapsena nähnytkään.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veriletut ainakin pitäisi saada takaisin kouluruokaan. Olen kuullut, että niitä ei nykyään ole enää kouluissa, en tiedä pitääkö paikkaansa, mutta kuulostaa aika hullulta.
Ei niitä kukaan syönyt silloinkaan, kun niitä oli. Usko tai älä, niin useimpia lapsia ällöttää syödä verta.
Varmaan nykyään, kun todellisuudesta vieraannutaan ennätystahtia.
Kasarilla veriletut oli yksi pidetyimpiä ruokia, puolukkahillon kanssa tietenkin.
Joo, tykkäsin niistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun elintaso on korkea ja koulun ruokalistat nähtävissä kaipa kotona voidaan syödä lihaa sitten koulun puuropäivänä enemmän.
Verotuksesta kuitenkin valitetaan. Taaksepäin on kai menty oppimateriaaleissa. 50-luvulla kirjat kierrätettiin, saattoi saada hyvinkin risaisen oppikirjan lukuvuodeksi köyttöönsä. Siihen aikaanhan tehtävät tehtiin vihkoihin, ei kirjoihin.
Ööh, missä vuodessa elät. Kirjoja ei ole saanut omaksi 20 vuoteen vaan on kierrätetty. Yläkoulussa ei varmaan 30 vuoteen vaan ihan vihkoon on tehty tehtävät viimeiset vuosikymmennet. 10v sitten kun olin yläkoulussa niin 10v vanha risainen oppikirja ei ollut millään tavalla ihmetyksen aihe. 70-80 -luvulla ehkä sai kirjat omaksi.
&n
Kyllä minä tiedän mikä on normaalikoulu. Tiedätkö itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehdokas maksaa sen sitten palkkioistaan. Liha/kasvisruualla on yllättävän iso hintaero. Samalla rahalla saadaan laadukasta kasvisruokaa tai lihan rippusia. Tiedän nämä asiat. Olen vannoutunut liha syöjä, mutta tiedostan kasvisruuan edut.
Liha on ravitsevampaa kuin kasvikset suhteessa hintaan. 100 grammaa lihaa niin sitä varten tarvitaan 300 kasviksia. Se ei tule halvaksi.
Lapset eivät halua syödä 300g kasviksia eivätkä edes ehdi syödä sellaista määrää lyhyessä ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Kouluruuan tarkoitus on juurikin se, että ei tarvitse antaa eväitä kouluun.
Mitä hemmetin I d I o o t t e j a täällä päivystää!
Jos kouluruoka ei kelpaa nirso vanhempi laittaa nirsolle lapselleen eväät. Tai antaa rahat lähikauppaan pulla/karkki/energiajuomaostoksille. Useampi näyttää tekevän niin . Koulun lähellä lidl lounasaikaan lapsilaumoja täynnä. Paljon on lapsilla rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun elintaso on korkea ja koulun ruokalistat nähtävissä kaipa kotona voidaan syödä lihaa sitten koulun puuropäivänä enemmän.
Verotuksesta kuitenkin valitetaan. Taaksepäin on kai menty oppimateriaaleissa. 50-luvulla kirjat kierrätettiin, saattoi saada hyvinkin risaisen oppikirjan lukuvuodeksi köyttöönsä. Siihen aikaanhan tehtävät tehtiin vihkoihin, ei kirjoihin.
Aina löytyy näitä köyhyydestä ihannoivia jotka edellyttävät samoja käytäntöjä nykyaikaan. Nämä vanhat kainalokarvamummot eivät muista kuinka he olisivat mielellään syöneet paremmin koulussa. Silti yritetään syyllistää nykylapsia samanlaiseen kurjuuteen.
Köyhyys ja kurjuus ei ole hyve tai pyrkimys.
liikaa jossittelua. Et onneksi päätä mistään.
Etkä olisi sellaiseen pätevä.
En ole ikinä syönyt verilettuja enkä maksalaatikkoa ja koskaan ei ole ollut rauta-arvot huonoina. Nyt olen ollut viimeiset reilu 10 syömättä lihaakin ja edelleen veriarvot hyvät. Hemoglobiini arvo ei koskaan ole ollut huono.
Jo lapsuuden kodissa käytetiin todella vähän lihaa ruokana ja hyvin pysyttiin hengissä ja oltiin terveitä. Muistan, kun siskoni lähti 6 luokalta yläkoulun puolelle niin opettaja sanoi, että tässä on sellainen tyttö joka ei ole ollut päivääkään pois koulusta sairauden takia.
Me oltiin todella terveitä, (lasten rokot sairastettiin kesällä, niin ei tullut niistäkään poissa oloja)eikä sairasteltu oikein flunssia tai mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööh, missä vuodessa elät. Kirjoja ei ole saanut omaksi 20 vuoteen vaan on kierrätetty. Yläkoulussa ei varmaan 30 vuoteen vaan ihan vihkoon on tehty tehtävät viimeiset vuosikymmennet. 10v sitten kun olin yläkoulussa niin 10v vanha risainen oppikirja ei ollut millään tavalla ihmetyksen aihe. 70-80 -luvulla ehkä sai kirjat omaksi.
&n
Ps. En itse kannata lihan lisäämistä kouluihin, koska se on epäterveellistä ja ympäristölle haitallista. Mutta koin tarpeelliseksi korjata tuon uhoilusi miten meno olisi jotenkin överiästäkin nykykouluissa. Ei se ole. Säästöinto on niin kovaa, että oppilas saa yhden kynän ja kumin lukuvuodessa ja vihkosta täytetään kansilehdetkin. Kuvataiteeseen ei ole kunnon materiaaleja jne.
Vierailija kirjoitti:
Veriletut ainakin pitäisi saada takaisin kouluruokaan. Olen kuullut, että niitä ei nykyään ole enää kouluissa, en tiedä pitääkö paikkaansa, mutta kuulostaa aika hullulta.
Ainakaan mun lasten koulussa ei ole. Omassa lapsuudessa oli yksi suosikkiruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehdokas maksaa sen sitten palkkioistaan. Liha/kasvisruualla on yllättävän iso hintaero. Samalla rahalla saadaan laadukasta kasvisruokaa tai lihan rippusia. Tiedän nämä asiat. Olen vannoutunut liha syöjä, mutta tiedostan kasvisruuan edut.
Liha on ravitsevampaa kuin kasvikset suhteessa hintaan. 100 grammaa lihaa niin sitä varten tarvitaan 300 kasviksia. Se ei tule halvaksi.
Lapset eivät halua syödä 300g kasviksia eivätkä edes ehdi syödä sellaista määrää lyhyessä ajassa.
Kasviskeitot ja vuokaruuat, pihvit, höyrytetyt yms ainakin ravintoterapeutin mielestä olivat kasvisruokia.
En tiedä pitääkö tuon nyt olla nimenomaan raakakasviksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi alkuperäisessä kommentissa lukea: taaksepäin on menty oppimateriaaleissa.
Mulla on ollut lapsia koulussa vuodesta 2010-tähän päivään. Kierrätetyt kirjat olleet koko ajan. Lukioon piti esikoiselle ostaa kirjat, nykyisin saa lisenssit sähköisiin kirjoihin kun toinen aste on pakollinen.
Ite sain aina uudet omat kirjat koulussa v 1975-1987. Tais tyssätä lamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihapäivä on jo joka päivä lapseni tavallisessa julkisessa alakoulussa. Siellä on kasvis ja lihavaihtoehto joka päivälle.
Ilmeisesti rahasta ei ole pulaa jos on varaa tarjota useampi vaihtoehto joka päivä. Mun aikana oli vain yksi, ja siitä allergiaversiot niille joilla oli lääkärintodistus.
Liha ei allergisoi päinvastoin kuin kasvikset. Allergiaversiot on tarpeen vain kasvisruualle.
Vastauksesi ei liity kommenttiini mitenkään.
Sinun kommenttisi ei liity mihinkään.
Rahaa voidaan käyttää molempiin vaihtoehtoihin jos sillä saadaan ratkaistua ongelma.
Typerä historiaan liittyvä kommenttisi oli turha. 
Mun kommentti liittyi siihen että koulutuksesta on rahat lopussa joten on mielenkiintoista jos jollain koululla on varaa tarjota kaksi vaihtoehtoa joka päivä kaikille.
En ymmärrä, miksi pitäisi koulussa olla joka päivä liharuoka. Ei minulla eikä kenelläkään tutullani ole liharuokaa kotonakaan kuin maksimissaan kerran viikossa. Onneksi ei ole lapsia vaarassa mennä kouluun, jossa tarjoiltaisiin joka päivä liharuokaa. Varmasti tulisi vatsavaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluruuan tarkoitus on juurikin se, että ei tarvitse antaa eväitä kouluun.
Mitä hemmetin I d I o o t t e j a täällä päivystää!
Jos kouluruoka ei kelpaa nirso vanhempi laittaa nirsolle lapselleen eväät. Tai antaa rahat lähikauppaan pulla/karkki/energiajuomaostoksille. Useampi näyttää tekevän niin . Koulun lähellä lidl lounasaikaan lapsilaumoja täynnä. Paljon on lapsilla rahaa.
Tätä minäkin ihmettelen. Lapsilla on lähes kympin setti limsaa, sipsiä, karkkia, jotain kolmioleipiä... ja siis lapsia, ei edes teinejä.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä syönyt verilettuja enkä maksalaatikkoa ja koskaan ei ole ollut rauta-arvot huonoina. Nyt olen ollut viimeiset reilu 10 syömättä lihaakin ja edelleen veriarvot hyvät. Hemoglobiini arvo ei koskaan ole ollut huono.
Jo lapsuuden kodissa käytetiin todella vähän lihaa ruokana ja hyvin pysyttiin hengissä ja oltiin terveitä. Muistan, kun siskoni lähti 6 luokalta yläkoulun puolelle niin opettaja sanoi, että tässä on sellainen tyttö joka ei ole ollut päivääkään pois koulusta sairauden takia.
Me oltiin todella terveitä, (lasten rokot sairastettiin kesällä, niin ei tullut niistäkään poissa oloja)eikä sairasteltu oikein flunssia tai mitään.
Onneksi olkoon?
T. Kroonisesti aneeminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina löytyy näitä köyhyydestä ihannoivia jotka edellyttävät samoja käytäntöjä nykyaikaan. Nämä vanhat kainalokarvamummot eivät muista kuinka he olisivat mielellään syöneet paremmin koulussa. Silti yritetään syyllistää nykylapsia samanlaiseen kurjuuteen.
Köyhyys ja kurjuus ei ole hyve tai pyrkimys.
Nyt olet vain ilkeä, et asial
Älä valehtele. Sinä olet varmasti halunnut syödä mieluummin jotain lempiruokaa koulussa jonkun toisen ruuan sijaan.
Syökö tosiaan tämä minua tyhmänä ja köyhänä pitävä kommentoija tosiaan lapsineen päivän joka aterialla lihaa? Kun joku puyropäivä koulussa kauhistus.
Paljonko teillä grammoina on aikuisen lihamäärä per päivä ja paljonko lasten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasviskeitot ja vuokaruuat, pihvit, höyrytetyt yms ainakin ravintoterapeutin mielestä olivat kasvisruokia.
En tiedä pitääkö tuon nyt olla nimenomaan raakakasviksia?
Sitten kun on joku kasviskeitto, niin lapset syövät vain näkkäriä, kun edes suolaa ei saa soppaan pistää ja soppa on pahaa. Jopa koulun rehtori myöntää, että melko karua evästä on.
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei kiinnosta!
Jos kotona saa neljällä aterialla (aamupala, välipala, päivällinen, iltapala) lihaa ihan carmaan kukaan ei välttämättä tarvitse sitä lounaalla jos saa lämpimän ruuan lisukkeineen.
Pystyn päättämään vaikken päättäjä olekaan