Kouluun joka päivä liharuoka
On joidenkin ehdokkaiden vaaliteema. He edustavat ilmeisesti ryhmää joiden lasten ainoa ruoka on kouluruoka.
Ihme kun oon elossa (80) lapsuuteni kouluruuat makaroonivelli, mannavelli, puolukkapuuro, ruispuuro, kaurapuuro. Joskys harvoin vähälihainen jänteinen lihakeitto tai hernekeitto. Leipä kotoa ja maito jos sitä tahtoi juoda.
Kotona sapuskat samaa sarjaa, perunaa, juuresvuokia, uunipuuroja, ruskea kastike vähällä sianlihalla. Mitään jauhelihaa tai paisteja en lapsena nähnytkään.
Kommentit (174)
Olen 70 eikä mulla ole paljonkaan muistikuvia kouluruuasta. Perunaa taisi olla maitopohjaisena keittona, en tiedä oliko keitossa mitään muuta. Piimävelliä oli, jakoi mieltymykset, minä inhosin enkä syönyt sitä. Ei kotiruoka tainnut olla häävimpää. Ihan luontaisesti kasvissyöjiä oltiin. Lihaan tutustuin vasta yliopistovaiheessa. Pitkäksi en kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
No ehdokas maksaa sen sitten palkkioistaan. Liha/kasvisruualla on yllättävän iso hintaero. Samalla rahalla saadaan laadukasta kasvisruokaa tai lihan rippusia. Tiedän nämä asiat. Olen vannoutunut liha syöjä, mutta tiedostan kasvisruuan edut.
Hintaero riippuu tarkastelusta. Jos tarkastellaan pelkkää sapuskan ostohintaa, niin perunakilo on halvempi kuin lihakilo. Samoin vehnäjauhot, sokeri ja kasviöljyt ovat halpoja.
Kustannusero kapenee jos tarkastellaan koko kouluruokailun järjestämiseen käytettyä rahaa. Ruokailun järjestämiseksi koulussa on tilat, keittäjät, astiahuolto yms. Näiden kustannus pysyy samana sapuskasta riippumatta. Sapuskan ostohinta on vain osa kokonaiskustannusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun ihmiset muistelee omia lapsuusherkkujaan ja luulee, että lapset edelleen tykkäisi niistä.
Ei ne tykkää. Ihan samalla tavalla mä en lapsena tykännyt alatoopista, vaikka äitini omassa lapsuudessaan rakasti alatoopivoileipiä.
Mun esikoinen on harras lihansyöjä ja ei se silti mitään maksaa, verta tai munuaisia tahdo syödä
Tuon kehityskulun kun hyväksyy, niin parin sukupolven päästä syödään pelkästään sitä kääretorttua
Höpö höpö. Meillä syödään monipuolisesti kotona, mä en näe mitään syytä että pitäisi syödä sisäelimiä tai lihahyytelöä. Eikä ne edes ole mitään terveellistä sapuskaa. Parempi vaikka syödä tofua kuin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuten eräs kansanedustaja sanoi, jos lapsi ei saa lihaa koulussa, hän käy koulun jälkeen ostamassa kääretortun.
Ja siinä kääretortussahan sitä lihaa tunnetusti on aika paljon. Tai siis...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP unohti mm. pinaattilätyt ja pinaattikeiton sekä ohrasuurimopuuron (ainakin mun kouluaikana kahdella eri paikkakunnalla syötiin näitäkin). Makaronivelliä tai mannavelliä en muista koulussa syöneeni, mannapuuroa ehkä kuitenkin. Puolukkapuuro oli yleisimmin ruispuolukkapuuroa.
Pinaattilettuja en muista 50-luvulta.
Äiti kyllä oli sille ajalle edistyksellinen, hän kasvatti kesällä, paitsi juureksia, sipulia, myös kurkkua, tomaatteja ja salaattia. Se vanhan ajan salaatti, kananmunaviipaleita seassa. Ka tietenkin maalla oli runsaasti omenapuita ja narjapensaita j metsämarjat hyödynnettiin.
Eli ei vanhaan aikaan ahmittu lihaa niinkuin joku kuvittelee, maallahan pantiin joka päivä hieho teuraaksi kuin raamatussa.
Sori, oon hidas. Jotenkin käsitin, että kyse oli 80-luvun kouluruoasta, ei 80-vuotiaan muisteluista omasta kouluruoastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veriletut ainakin pitäisi saada takaisin kouluruokaan. Olen kuullut, että niitä ei nykyään ole enää kouluissa, en tiedä pitääkö paikkaansa, mutta kuulostaa aika hullulta.
Ei niitä kukaan syönyt silloinkaan, kun niitä oli. Usko tai älä, niin useimpia lapsia ällöttää syödä verta.
Ei näy veri haittaavan medium rare siaäfilepihvissä ja tartarpihvit uppoaa nopeasti lautaselta. Hyvä, että ehtii pöytään saada.
Siis luuletko että punainen väri raa'assa lihassa on verta? Ja veri sitten katoaa kun lihan kypsentää vai? :D
Elintaso ja vaatimukset ovat kasvaneet ja hyvä niin. Siksi lapset on pidempiä kuin ennen ja tarvitsevat juurikin siksi lihaa kasvaakseen, vaikka joku on joutunut sata vuotta sitten elämään köyhyydessä.
Köyhyys ei ole mikään tavoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten eräs kansanedustaja sanoi, jos lapsi ei saa lihaa koulussa, hän käy koulun jälkeen ostamassa kääretortun.
poloinen ei saa ruokaa kotona
Älä yritä syyllistää kotia asiasta, mikä johtuu koulun liian vähän ravitsevasta ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veriletut ainakin pitäisi saada takaisin kouluruokaan. Olen kuullut, että niitä ei nykyään ole enää kouluissa, en tiedä pitääkö paikkaansa, mutta kuulostaa aika hullulta.
Ei niitä kukaan syönyt silloinkaan, kun niitä oli. Usko tai älä, niin useimpia lapsia ällöttää syödä verta.
Mutta miksi? Kuitenkin syödään linnun kuukautisia ja siansuoleen sullottua teurasjätettä ilman ongelmaa.
Ei syödä mitään tuollaista. Syödään eläimestä mahdollisimman paljon että ei tarvitse haaskata.
Ihminen on kehittynyt apinasta ihmiseksi lihan ansiosta. Lihasta luopuminen tekee meistä tyhmiä apinoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa käy vaikka saisi mitä siellä koulussa. Mä asuin ennen yläkoulun vieressä ja kun koulu loppui, niin muksut aina valtasi lähikaupan ja osti munkkeja, limua ja lihapiirakoita. Koska tää oli joskus 2005 - 2010, niin silloin taisi koulussa olla kasvisruokapäivät vasta tulossa. Ite kun olin ysärillä koulussa, niin käytiin aina koulua lähellä olevasta leipomosta pullaa. Ihan sama mitä oli ruokana.
Ne lapset käyvät joiden vanhemmat antavat rahaa munkkeihin ym. Siksi kouluruualla ei ole vaikutusta heihin.
Nyt kun elintaso on korkea ja koulun ruokalistat nähtävissä kaipa kotona voidaan syödä lihaa sitten koulun puuropäivänä enemmän.
Verotuksesta kuitenkin valitetaan. Taaksepäin on kai menty oppimateriaaleissa. 50-luvulla kirjat kierrätettiin, saattoi saada hyvinkin risaisen oppikirjan lukuvuodeksi köyttöönsä. Siihen aikaanhan tehtävät tehtiin vihkoihin, ei kirjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun ihmiset muistelee omia lapsuusherkkujaan ja luulee, että lapset edelleen tykkäisi niistä.
Ei ne tykkää. Ihan samalla tavalla mä en lapsena tykännyt alatoopista, vaikka äitini omassa lapsuudessaan rakasti alatoopivoileipiä.
Mun esikoinen on harras lihansyöjä ja ei se silti mitään maksaa, verta tai munuaisia tahdo syödä
Kaikkein vähiten lapset haluavat syödä parsakaalia ja muita vihanneksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä yritä syyllistää kotia asiasta, mikä johtuu koulun liian vähän ravitsevasta ruuasta.
Kotona voidaan huolehtia aamupalasta, koulun jälkeen välipalasta, lämpimästä päivällisestä ja iltapalasta. Lapsi ehkä niukin naukin pärjää ilman jauhelihapihviä koulupäivän ajan kun kuitenkin saa lämpimän lounaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun elintaso on korkea ja koulun ruokalistat nähtävissä kaipa kotona voidaan syödä lihaa sitten koulun puuropäivänä enemmän.
Verotuksesta kuitenkin valitetaan. Taaksepäin on kai menty oppimateriaaleissa. 50-luvulla kirjat kierrätettiin, saattoi saada hyvinkin risaisen oppikirjan lukuvuodeksi köyttöönsä. Siihen aikaanhan tehtävät tehtiin vihkoihin, ei kirjoihin.
Miksi pitäisi lasten kouluruuan perusteella suunnitella koko perheen ruuat? Eiköhän se ole jo muutenkin vaikeaa suunnitella monelle eri paikassa syövälle yhteinen ruoka.
Annetaan lapsille aina parasta mahdollista ja kaikkein ravitsevinta ruokaa koulussa, niin perheiden äidit voivat suunnitella perheiden ruuat vapaasti tarjousten ym. oman osaamisen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ööh, missä vuodessa elät. Kirjoja ei ole saanut omaksi 20 vuoteen vaan on kierrätetty. Yläkoulussa ei varmaan 30 vuoteen vaan ihan vihkoon on tehty tehtävät viimeiset vuosikymmennet. 10v sitten kun olin yläkoulussa niin 10v vanha risainen oppikirja ei ollut millään tavalla ihmetyksen aihe. 70-80 -luvulla ehkä sai kirjat omaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona voidaan huolehtia aamupalasta, koulun jälkeen välipalasta, lämpimästä päivällisestä ja iltapalasta. Lapsi ehkä niukin naukin pärjää ilman jauhelihapihviä koulupäivän ajan kun kuitenkin saa lämpimän lounaan.
Mitä tarkoittaa pärjää? Ei varmasti kuole nälkään.
Mutta ei ole järkevää opiskella nälkäisenä ja odottaa pääsyä kotiin syömään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi? Ei onneksi ole enää kouluissa tarjolla. Oikea kammoruoka oli alakoulussa, vaikka muuten olin kaikkiruokainen.
Feministit, vegaanit ja ry ZZ ät pilaavat maailmaa huolella. Punainen liha on hyvää ja sekasyöjälle tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa pärjää? Ei varmasti kuole nälkään.
Mutta ei ole järkevää opiskella nälkäisenä ja odottaa pääsyä kotiin syömään.
Se lapsi voi syödä sitä tarjottua kouluruokaa, leipää, maitoa, salaattia. Mitä nirsolaisia kodeissa kasvaakaan? Ja lapselle voi laittaa eväät, ruiskeipää, hedelmiä (syökö lihansyöjät niitä), keitetty kananmunakin säilyy lämpimässä sen muutaman tunnin, kyllä se kanapihvikin , ne on kylmänäkin hyviä tai jauhelihapihvi, lihaiset nakit, jos niin kauhia lihahimo on ettei kuutta tuntia kestä ilman.
Tuon kehityskulun kun hyväksyy, niin parin sukupolven päästä syödään pelkästään sitä kääretorttua.