Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kouluun joka päivä liharuoka

Vierailija
25.03.2025 |

On joidenkin ehdokkaiden vaaliteema.  He edustavat ilmeisesti ryhmää joiden lasten ainoa ruoka on kouluruoka.

Ihme kun oon elossa (80)  lapsuuteni kouluruuat makaroonivelli, mannavelli, puolukkapuuro, ruispuuro, kaurapuuro.  Joskys harvoin vähälihainen jänteinen lihakeitto tai hernekeitto. Leipä kotoa ja maito jos sitä tahtoi juoda.

Kotona sapuskat samaa sarjaa, perunaa, juuresvuokia, uunipuuroja, ruskea kastike vähällä sianlihalla.  Mitään jauhelihaa tai paisteja en lapsena nähnytkään.

Kommentit (174)

Vierailija
161/174 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

pinaattikeitto ja pinaattilätyt esimerkiksi ovatkin kelpo ruokaa.

teollinen bulkkimakaronilaatikko jossa on nimellinen soijarouhe ja kylkeen salaatinkastiketta ei ole kelpo ruokaa.

Ennen syötiin oikeita itse tehtyjä ruokia.

Nykyään ongelma on että on kilpailutettu ruoka tappiin ja se voi olla mitä tahansa 

Vierailija
162/174 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulun tontiltahan on poistuminen kielletty kouluaikana, miksi kukaan EI VALVO TÄTÄ?

Täällä käy oppilaat JOKA PÄIVÄ Alepassa hakemassa niitä pasteijoita ja energiajuoma ja yleensä scootilla 3 päällä, liikennesääntöjä noudattamatta.

Kunta voisi palkata koulupoliiseja, jotka vartioisivat portteja ja kävisivät hakemassa Alepan lintsaajat kouluun

Aika harvassa koulussa on aitoja ja portteja, pitäisi olla melkoinen joukko valvojia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/174 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä syönyt verilettuja  enkä maksalaatikkoa ja koskaan ei ole ollut rauta-arvot huonoina. Nyt olen ollut viimeiset  reilu 10 syömättä lihaakin ja edelleen veriarvot hyvät. Hemoglobiini arvo ei koskaan ole ollut huono.

Jo lapsuuden kodissa käytetiin todella vähän lihaa ruokana ja hyvin pysyttiin hengissä ja oltiin terveitä. Muistan, kun siskoni lähti 6 luokalta yläkoulun puolelle niin opettaja sanoi, että tässä on sellainen tyttö joka ei ole ollut päivääkään pois koulusta sairauden takia. 

Me oltiin todella terveitä, (lasten rokot sairastettiin kesällä, niin ei tullut niistäkään poissa oloja)eikä sairasteltu oikein flunssia tai mitään. 

Mulla sama. Mä en syö lihaa ollenkaan. Hemoglobiini ja rauta-arvot ovat ihan huipussaan. Viimeksi olen ollut kipeänä, kun sairastin koronan.

Vierailija
164/174 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veriletut ainakin pitäisi saada takaisin kouluruokaan. Olen kuullut, että niitä ei nykyään ole enää kouluissa, en tiedä pitääkö paikkaansa, mutta kuulostaa aika hullulta.

Ei niitä kukaan syönyt silloinkaan, kun niitä oli. Usko tai älä, niin useimpia lapsia ällöttää syödä verta. 

Varmaan nykyään, kun todellisuudesta vieraannutaan ennätystahtia. 

Kasarilla veriletut oli yksi pidetyimpiä ruokia, puolukkahillon kanssa tietenkin. 

Minäkin tykkäsin lapsena veriletuista, mutta kouluikäisenä alkoi ällöttää sen veren tiedostaminen.

Toki olin aina tiennyt, mistä se raaka-aine tuli. Kun oli teurastuspäivä, verikulho oli lumihangessa ja sain sitä hämmentää vispilällä.

Vierailija
165/174 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset söi kouluikään asti kaikkea. Päiväkodissa ruokailu oli kivaa ja kaikkea maisteltiin. Erilaiset ruokavaliot ja kulttuurit oli rikkaus, josta sai avoimesti positiivisessa hengessä puhua. Koulun myötä tuli asenne, että ruoka (etenkin kasvikset ja salaatti) on pahaa. Pojilla se oli sosiaalinen paine ajatella noin, vaikka kotona olemme aina syöneet kasvispainotteisesti. Tytöt pääsivät tässä helpommalla, mutta kyllä kävimme monta keskustelua ruuan terveellisyydestä ja miksi meillä ei syödä lihaa.

Lapsemme ovat sekasyöjiä, vanhemmat kasvissyöjiä. Meillä on lihaa vain juhlissa tai muuten, jos tulee vieraita käymään. Arjessa emme käytä edes kananmunia tai maitotuotteita. Se mikä meille on normiruokaa ja tavallista, on monelle ilmeisesti kauhistus, hyi ja yök. Nyt, kun lapset ovat jo yläasteella ja lukiossa, niin ruokajuttumme ovatkin muodikkaita ja hienoja. Eivät enää samalla tavoin häpeile tai pyydä tekemään jotain liharuokaa, jos kaveri tulee yökylään. 

Mielestäni pelko kasvisruokaa kohtaan on  asenteista. Kun lukee talvisodan aikaisia muonitusohjeita tai ruokahuoltovarmuudesta kertovia julkaisuja pula-ajoilta, niin huomaa, että kasvisruokaa syötiin jo kauan ennen "woketuksia" ja "hippikettutyttöjä". Se ei ollut mikään hullutus, vaan tosiasia: ruokaa riitti paremmin, kun pelloilla ei viljelty ruokaa eläimille, vaan ihmisille. Kasvisruoka säilyi paremmin, riitti paremmin ja oli halvempaa tuottaa kuin eläinperäinen ruoka. Kasvisruokakirjat myytiin loppuun, vaikka vegetarismista ei oltu kuultukaan muuta kuin munkkien ja rikkaan eliitin hullutuksena. Liha oli juhlaruokaa, jota syötiin harvoin tai sillä lähinnä maustettiin ruoka. Se ei ollut pääroolissa kuin korkeintaan jouluna ja juhannuksena. Paremmin toimeentulevissa perheissä saatettiin sunnuntai pyhänä valmistaa lihaisampaa ruokaa. Liharuuat tulivat kouluihin vasta 70-luvulla.

Nykyään lihansyönti mielletään lähes ihmisoikeudeksi. Mikä on hassunkurista, kun miettii mitä kaikkea se aiheuttaa terveydelle ja ympäristölle.

Vierailija
166/174 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veriletut ainakin pitäisi saada takaisin kouluruokaan. Olen kuullut, että niitä ei nykyään ole enää kouluissa, en tiedä pitääkö paikkaansa, mutta kuulostaa aika hullulta.

Ei niitä kukaan syönyt silloinkaan, kun niitä oli. Usko tai älä, niin useimpia lapsia ällöttää syödä verta. 

Varmaan nykyään, kun todellisuudesta vieraannutaan ennätystahtia. 

Kasarilla veriletut oli yksi pidetyimpiä ruokia, puolukkahillon kanssa tietenkin. 

Minäkin tykkäsin lapsena veriletuista, mutta kouluikäisenä alkoi ällöttää sen veren tiedostaminen.

Toki olin aina tiennyt, mistä se raaka-aine tuli. Kun oli teurastuspäivä, verikulho oli lumihangessa ja sain sitä hämmentää

Kuvittelen lapsen hämmentämässä verta lusikalla...

Vierailija
167/174 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisiko joskus olla kalaa tai hernerokkaa?

Kunhan hernerokka sisältää tarpeeksi sianlihaa.

Vierailija
168/174 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pinaattikeitto ja pinaattilätyt esimerkiksi ovatkin kelpo ruokaa.

teollinen bulkkimakaronilaatikko jossa on nimellinen soijarouhe ja kylkeen salaatinkastiketta ei ole kelpo ruokaa.

Ennen syötiin oikeita itse tehtyjä ruokia.

Nykyään ongelma on että on kilpailutettu ruoka tappiin ja se voi olla mitä tahansa 

Pinaattikeitossa pitää olla useita kananmunia seassa, että siihen saadaan ravintoaineita mukaan, sitten on ok.

Vierailija
169/174 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essayah väitti illan vaalikeskustelussa että kouluissa on laadukasta ja kotimaista lähiruokaa.

Täällä se on kyllä kilpailutettu ja otettu halvin palvelun tarjoaja, joka siis tilaa halvinta mahdollista, halvimmasta mahdollisesta hevon kuusesta.

Että "lähiruoka my ass" terveiset Essssaayyyyaahhhille.

Vierailija
170/174 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mennyt naurettavaksi touhu, ikään kuin ihmisoikeutena olisi saada joka päivä verovaroin kustannettu liharuoka. Miksi? Suurin osa suomalaislapsista syö jo muutenkin liikaa eläinperäistä ruokaa, mikä rasittaa munuaisia ja altistaa erilaisille sairauksille.

Niinpä. Hyvin erikoista, että joku puolue ottaa vaaliteemaksi terveyssuosituksien vastustamisen. Mitä seuraavaksi? Yläkoululaisille tupakat koulun puolesta, etteivät mene koulun jälkeen polttelemaan pahempia aineita?

Vierailija
171/174 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä. En tajua mistä tämä hillitön vimma pakottaa lapsia verenhimoisiksi paltunsyöjiksi on. 

Naiset menstruoivat joka kuukausi. Kuukautisveressä on jopa enemmän kantasoluja kuin normiveressä.

Me kuukuppilaiset voimme alkaa ruokkimaan verenhimoisia hulluja menkoillamme.

Ei tarvitse tappaa ketään sitä varten. 

Vierailija
172/174 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaattilettutaikinaan härkäpapua jauheena.  Hyvä lähiruuan  proteiinilisä.

Vierailija
173/174 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä jääkaapin pakata ja pakastimen täyteen liharuokia josta on lapsenkin hyvä ottaaa niille päivän neljälke muulle aterialle.

Ei se riitä kasvavalle lapselle. Lapsi tarvitsee joka aterialla oikeita aminohappoja sisältävää proteiinia.

Voi vaan miettiä, että mikä taho haluaa Suomen miehistä lihaksettomia ja heikkoja. Venäjä tietenkin on tässä taustalla, kuten vihreän politiikan taustalla muutenkin.

Ap, pula-ajan lapsi opettaa nykynuorille syömistä. Noina aikoina miehet olivat 10 cm lyhyempiä kuin nykyisin ja syy on yksistään huono ruoka. 

Minä olen se sama, joka aina heittää, että kuinka pitkäksi pitää ihmisheimon kasvaa. Kun nykypnä täällä yltäkylläisessä lännessä fyyysinen työ on yhä vähäisempää ja työ istumista ruudun äärellä yhä yleisempää, niin pituuden kasvattamisella ei ole arvoa.

Vierailija
174/174 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Essayah väitti illan vaalikeskustelussa että kouluissa on laadukasta ja kotimaista lähiruokaa.

Täällä se on kyllä kilpailutettu ja otettu halvin palvelun tarjoaja, joka siis tilaa halvinta mahdollista, halvimmasta mahdollisesta hevon kuusesta.

Että "lähiruoka my ass" terveiset Essssaayyyyaahhhille.

Korona-aikana haimme koululounaan ja se taso kieltämättä oli säälittävä. Jos kerran pitää säästää, niin miksi ei tehdä laadukasta kasvisruokaa, joka on halvempi valmistaa ja hiilijalanjälki on huomattavasti pienempi? Kouluruokakyselyssä lapset valitsee monia kasvisruokia suosikeikseen top 10 eli kyllä se suurin vastustus kasvisruokaan tuntuu tulevan ihan aikuisilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan