Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni täällä välittää astioiden turvallisuudesta?

Vierailija
31.01.2026 |

Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun väittelin aiheesta, ja lopputulema tuntui olevan, että vanhoja 60-luvun astioita ja kiinalaisia halpisastioita uskaltaa ihan hyvin käyttää.

Keskustelukumppanieni mielestä olen ylireagoiva hysteerikko, kun ajattelen, että nämä eivät ole turvallisia säännölliseen arkikäyttöön esim. mahdollisen lyijyn takia.

Perusteluna oli, että "ei mulle ainakaan ole tullut mitään ongelmia näistä astioista".

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tosi moni mikrottaa ruokaa muoviastioissa, kertoo ehkä siitä kuinka paljon turvallisuus kiinnostaa.

Vierailija
2/22 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käytä arjessa muovisia astioita ruuan lämmittämiseen, syömiseen enkä juomiseen. Pakastan ruokaa kyllä pakasterasioihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otahan taas ne lääkkeesi ,kohta rauhoittuu mieli

Vierailija
4/22 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astioista voi irrota mm. lyijyä ja kadmiumi jotka kertyvät aivoihin, koskee esim. vanhoja Arabian astioita ja kaikkia halpisastioita ties mistä.

https://yle.fi/aihe/a/20-27658

https://kotiliesi.fi/hyvinvointi/terveys/vanhat-astiat-lyijy/

Vierailija
5/22 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoista niistä lyijyä irtoaaa niin paljon, että sillä olisi mitäån käytännön väliä. Käytetäänhän kristalliakin. Vaikka lyijyä on, sitä irtoaa merkityksettömän vähän.

Mutta sellainen lyijytestauskynän voi tilata vaikka tukesilta helposti. 

Suurin osa niistä on ihan turvallisia. Sillä, mitä on ja mitä ei ole, ei ole paljonkaan tekemistä valmistusmaan kanssa. Käyttötarkoitus kertoo enemmän - matkamuistot eivät ole elintarvikekäyttöön tarkoitettuja. Esim arqbian ja iittalan 1960-luvun astiat ovat suht turvallisia verrattuna 2000-luvun alun ja 2010-luvun artesaanibuumin astioihin. Silloin nimittäin keramiikkayrittäjiksi ryhtyi paljon sellaista väkeä, jolla ei ollut paljon kansanopistokurssia kummempaa koulutusta - ja ne astiat voi olla lasitettu aika monella tavalla.

Vierailija
6/22 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauheeta, muutunko mä lyijykynäksi?!

Vierailija
7/22 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä välitän. En käytä alumiinisia astioita tulee Alzheimer, enkä muoviastioita enkä edes muovisia pakasterasioita. 

Vierailija
8/22 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan oikeassa. Mitä astia sisältää. Naarmut myös keräävät yleensä astioissa / välineissä bakteereja tai astiakoneen pesuainetta, ellei pinta ole sileä. Kulunut pinta myös irrottaa metallia joistakin kattiloista. Sitten voi olla halkeamia kupeissa joillakin. Tai lasin reuna rikki, terävä.

Vierailija
9/22 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juomme 60-luvun laseista, mutta jotain hapanta mehua tai siideriä en lillittäisi tuntikausia. Yleensä juon maitoa tai vettä.

Vierailija
10/22 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko 1990-luvun astiat turvallisia? Niitä meillä on. Pentikiä lähinnä.

Vierailija
11/22 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoista niistä lyijyä irtoaaa niin paljon, että sillä olisi mitäån käytännön väliä. Käytetäänhän kristalliakin. Vaikka lyijyä on, sitä irtoaa merkityksettömän vähän.

Mutta sellainen lyijytestauskynän voi tilata vaikka tukesilta helposti. 

Suurin osa niistä on ihan turvallisia. Sillä, mitä on ja mitä ei ole, ei ole paljonkaan tekemistä valmistusmaan kanssa. Käyttötarkoitus kertoo enemmän - matkamuistot eivät ole elintarvikekäyttöön tarkoitettuja. Esim arqbian ja iittalan 1960-luvun astiat ovat suht turvallisia verrattuna 2000-luvun alun ja 2010-luvun artesaanibuumin astioihin. Silloin nimittäin keramiikkayrittäjiksi ryhtyi paljon sellaista väkeä, jolla ei ollut paljon kansanopistokurssia kummempaa koulutusta - ja ne astiat voi olla lasitettu aika monella tavalla.

Lyijylle ei ole turvallisen saannin alarajaa. Kaikki on neuro- ja genotoksista myrkkyä.

Vierailija
12/22 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja. Juokaa vaikka pullon suusta suoraan niin ette sairastu. Tosin voi olla jo myöhäistä. 😅

Vierailija
13/22 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap, minä välitän mutta sama juttu, työssäni törmäsin aiheeseen (posliinin saven jne lyijy ja raskasmetallit ja niiden terveysturvallisuus) niin siksi

Vierailija
14/22 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen heittänyt pois ne, joita ei voi turvallisesti pestä koneessa tai käytää mikrossa.

Vierailija
15/22 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla vanhoista posliiniastioista irtoava lyijy on erityisen haitallista, koska lapsen elimistö imee lyijyä tehokkaammin ja kehittyvä hermosto on sille hyvin herkkä. Jo pienet mutta toistuvat altistukset voivat nostaa veren lyijypitoisuutta tasolle, jolla on todettu pysyviä vaikutuksia aivojen kehitykseen, kuten älykkyysosamäärän laskua sekä tarkkaavaisuus- ja oppimisvaikeuksia, eikä turvallista alarajaa ole pystytty määrittämään. Lyijy häiritsee hermosolujen viestintää ja kehitykselle keskeisiä biologisia prosesseja, minkä vuoksi vaikutukset voivat jäädä pysyviksi altistuksen päätyttyäkin. Suuremmassa tai pitkäaikaisessa altistuksessa voi lisäksi esiintyä kasvun hidastumista ja anemiaa, ja koska lyijy kertyy luustoon, kokonaisaltistus ajan myötä on lapsille ratkaisevan tärkeä terveysriski.

Vierailija
16/22 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kauheeta, muutunko mä lyijykynäksi?!

Lyijykynässä ei ole lyijyä.

Vierailija
17/22 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko 1990-luvun astiat turvallisia? Niitä meillä on. Pentikiä lähinnä.

Pitäisi olla, varmaan jopa turvallisempia kuin nykyään, kun olivat varmasti Suomessa valmistettuja. Oliko se nyt 70-luvun puolivälissä kun lyijyn käyttö kiellettiin. Mutta kaikissa valmistusmaissa ei ole mitään rajoituksia nykyäänkään, ja tosiaan jonkin pienen artesaani-keramiikkapajan astioista en välttämättä söisi myöskään, vaikka olisivat kuinka hienoja.

Vierailija
18/22 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viimeaikoina alkanut kiinnittää tähän enemmän huomiota ja koitan just välttää tuota muoviastioiden käyttämistä etenkin mikrossa ja samaten ajattelin vaihtaa muoviset leikkuulaudat muihin materiaaleihin, koska niistä ilmeisesti voi lähteä mikromuoveja ruaan sekaan leikatessa. 

N41

Vierailija
19/22 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä syystä muutin mieleni ostaa Arabian vanhoja astioita arkikäyttöön ja poistin myös  kaiken muovin keittiöstäni. 

Vierailija
20/22 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää nykypäivän ylihygienisyys on aivan käsittämätöntä. Mitenköhän mä olen selvinnyt yli puolivuosisataa hengissä, kun ei ennen koronaa ollut tällaista hysteriaa bakteereista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi