Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö ihmiset huomaa oman kotinsa epäesteettisyyttä?

Vierailija
25.03.2025 |

Vai eivätkö vaan välitä siitä?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin mieheni kanssa tästä puhuttiin. Kävimme nimittäin kodissa , jossa oli pientä tavaraa, kuivakukkaa, elilaisia kankaita , pitsiä ja piperrystä paikat täynnä. Toisaalta ihan kauniisti ja lämpimästi laitettu, kotoisastikin. Mutta totesimme molemmat myöhemmin, ettemme me haluaisi asua niin. Meillä on  tavarat kaapeissa, pöytäpinnat vapaina eikä turhia tekstiilejä pölyjä keräämässä. Meidän valinta on elää niin. Kiva vierailla vaikka romanttisessa kahvilassa, mutta kotiimme haluamme selkeyttä.

Vierailija
22/54 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makunsa kullakin. Mä sisustan tietyillä väreillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin esteettisyys tarkoittaa sitä että on omaksunut vallitsevan muodin eikä mitenkään kykene myöntämään että kyse ei ole ns omasta mausta vaan jostain aivopesun tuotoksesta. En jaksa edes laskea kuinka moni vuosien aikana kysyi että koska maalataan hirsimökin sisus valkoiseksi. Ei sellaista kaivattu mökin ensimmäisenä 10v ja taas on tulossa puupinta ns muotiin. 

Luulen että moni epäesteettinen koti on hyvä oma valinta, joka ei sitten aina ole muodissa ja huvila&huussimieliset sitten sohlaavat niiden trendiensä perässä ja ahdistuvat jostain mitä rakastavat 5v päästä.

Vierailija
24/54 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko ensin, millainen on se oikeanlainen ja esteettinen koti? 

Vierailija
25/54 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomalaiset ovat varsin käytännöllistä kansaa, ja täällä on hyväksyttyä se, että käytännöllisyys menee kauneuden edelle."

Ne eivät ole kuitenkaan mitenkään ristiriidassa keskenään. Voit valita kotiisi sellaisen käytännöllisen esineen, huonekalun tai vastaavan joka kuitenkin sopii yhteen muiden asioiden tyylin kanssa.

Käytännöllisyys ei tarkoita rumuutta tai tyylillistä ja värillistä sekasotkua.

Vierailija
26/54 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joillekin esteettisyys tarkoittaa sitä että on omaksunut vallitsevan muodin eikä mitenkään kykene myöntämään että kyse ei ole ns omasta mausta vaan jostain aivopesun tuotoksesta. En jaksa edes laskea kuinka moni vuosien aikana kysyi että koska maalataan hirsimökin sisus valkoiseksi. Ei sellaista kaivattu mökin ensimmäisenä 10v ja taas on tulossa puupinta ns muotiin. "

Vanhat tummuneet hirsipinnat nyt vain ovat aika masentavia. Ei se valkoiseksi maalaamisen muoti siis pelkkä muoti ole vaan halu raikastaa sitä tunkkaista ja pimeää ilmettä.

Vierailija
27/54 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin mieheni kanssa tästä puhuttiin. Kävimme nimittäin kodissa , jossa oli pientä tavaraa, kuivakukkaa, elilaisia kankaita , pitsiä ja piperrystä paikat täynnä. Toisaalta ihan kauniisti ja lämpimästi laitettu, kotoisastikin. Mutta totesimme molemmat myöhemmin, ettemme me haluaisi asua niin. Meillä on  tavarat kaapeissa, pöytäpinnat vapaina eikä turhia tekstiilejä pölyjä keräämässä. Meidän valinta on elää niin. Kiva vierailla vaikka romanttisessa kahvilassa, mutta kotiimme haluamme selkeyttä.

SAMOIN  meillä ! 

Yleensä ihmiset pitävät/kasaavaat  kaikkea mahdollista  tavaraa ja roinaa  pöydille ! 

Ja tasoille ja lipastojen  päälle. Se  luo todellakin  epäesteettisen kuvan. Ja sotkuisen kuvan. Vaikka olisi muuten miten siitä tahansa.  

Näkyvillä oleva tavara  vie oikeesti  energiaa ja se ahdistaa jo  olemassaolollaan.

Nykyäänhän on jo suuntaus enemmän minimalismiin, kuin roinaan. 

Hyvä ohje  mielestäni  on : Mikä  ei mahdu komeroon/kaapiin , se joutaa pois.

Esimerkiksi  keittiön tasot. Ne ovat monesti kuin kirppispöytä.  Tosin jos joku tykkää niin sehän on OK.

Meillä ei ole ketsuppeja, muropaketteja,  maustepurkkeja,  eikä mitään tasoilla. Ne ovat kaikki keittiön kaapissa.

Vierailija
28/54 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen esteetikko ja koen tuskaa, jos kodissa ei ole harmoniaa. Ihan samalla tavalla kuin joitakin häiritsee värit tai värittömyys.

Aina ei kyllä ole kyse siitä, että käytännönläheisyys olisi syy. Hyvä esimerkki on taulujen ripustaminen liian korkealle.

Vierailija
29/54 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko ensin, millainen on se oikeanlainen ja esteettinen koti? 

Siisti ja helppokulkuinen. Huonekalut on sopivan kokoisia ja niitä on sopiva määrä. Sisustuksessa käytetyt värit ovat harmoniassa keskenään. Tavarat ovat kaapeissa eikä lojumassa pitkin tasoja ja lattioita, esillä on vain ne joita parhaillaan käytetään (esim. avonaulakossa ja kenkätelineessä ei ole näytillä koko kenkä- ja takkivalikoimaa).

Ap

Vierailija
30/54 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen esteetikko ja koen tuskaa, jos kodissa ei ole harmoniaa. Ihan samalla tavalla kuin joitakin häiritsee värit tai värittömyys.

Aina ei kyllä ole kyse siitä, että käytännönläheisyys olisi syy. Hyvä esimerkki on taulujen ripustaminen liian korkealle.

Nuo liian korkealla tai täysin summittaisessa rykelmässä olevat taulut on kyllä kauheat eikä niitä voi selittää käytännöllisyydellä millään.

Ap

Vierailija
31/54 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmiset kokee asioita niin eri tavalla. Jollekin vaikka valkoinen koti on esteettinen ja kaunis. Minulle ei. Minulla taas on selkeitä värejä, puuhuonekaluja ja paljon viherkasveja ja mielestäni kotini on todella kaunis ja esteettinen. Jonkun mielestä varmaan kauhistus. Mutta ei sillä ole väliä.

Vierailija
32/54 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esteellisyys on huono asia, jos ei pääsee kodissa kulkee, laita kotiin sekä Feng että Shui.

Vierailija
33/54 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on itse tyytyväinen. Puhtaus on tärkeä osa että viihtyy.

Ei nyt missää sairaalassa tahdo kuitenkaan asua.

Monet tavarat ovat muistoja täynnä<3

Vierailija
34/54 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sisustanut meillä oman estetiikkani mukaan. Tiedostan, että kotini ei ole muodikas eikä ns. sääntöjen mukaan sisustettu, koska huoneet ovat tietyllä tapaa eriparisia keskenään. Lisäksi kun muutkin perheenjäsenet saavat vaikuttaa sisustukseen, niin olohuoneessa on mun midcentury-kirjahyllyssä esillä miehen vintageleluja 80-luvulta. Ja koska iskä sai laittaa lelujaan esille, niin hyllyssä on myös pari lapsen vanhaa pehmolelua. Keittiössä on mun tekemiä steampunk-proppeja, koska satun tykkäämään siitä estetiikasta ja askartelusta. Eteisessä taas on tavoiteltu sellasta Beetlejuice-estetiikkaa. Vessa on kirkkaan keltainen, koska oli keltaista maalia tarjouksessa ja aattelin, että väri on kiva. 

Luultavasti ap:lle tulisi meillä epämukava olo kaikesta sekamelskasta, mutta hänen ei onneksi tartte asua meillä :)

Vierailija
35/54 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ihmiset kokee asioita niin eri tavalla. Jollekin vaikka valkoinen koti on esteettinen ja kaunis. Minulle ei. Minulla taas on selkeitä värejä, puuhuonekaluja ja paljon viherkasveja ja mielestäni kotini on todella kaunis ja esteettinen. Jonkun mielestä varmaan kauhistus. Mutta ei sillä ole väliä.

Tyyli ja esteettisyys ovat vähän eri asia. 

Vierailija
36/54 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tyylillään. Toiset tykkää panostaa sisustamiseen, toiset ei. Toisilla on asunto niin täynnä tavaroita ja suurin osa sellaista, kun voisi laittaa eteenpäin, hyvä että kunnolla edes pääsee kulkemaan. Toisille ihmisille riittää vähempikin tavaran määrä, kunhan on edes vain muutama sisustusjuttu ja muuten loput sellaisia, että mitä oikeasti tarvitsee ja mikä oikeasti on käytössä. Joillakin taas kämppä näyttää nii laitetulta, että tulee itselle semmoinen olo, että uskaltaako edes istua mihinkään.

Tämän tarkoitus oli nyt se, että kaikki me ollaan erilaisia, jokaisella erilainen ajatusmaailma. Että mitä jos kaikki vaan perehtyisi omaan elämään 😁

Vierailija
37/54 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sisustanut meillä oman estetiikkani mukaan. Tiedostan, että kotini ei ole muodikas eikä ns. sääntöjen mukaan sisustettu, koska huoneet ovat tietyllä tapaa eriparisia keskenään. Lisäksi kun muutkin perheenjäsenet saavat vaikuttaa sisustukseen, niin olohuoneessa on mun midcentury-kirjahyllyssä esillä miehen vintageleluja 80-luvulta. Ja koska iskä sai laittaa lelujaan esille, niin hyllyssä on myös pari lapsen vanhaa pehmolelua. Keittiössä on mun tekemiä steampunk-proppeja, koska satun tykkäämään siitä estetiikasta ja askartelusta. Eteisessä taas on tavoiteltu sellasta Beetlejuice-estetiikkaa. Vessa on kirkkaan keltainen, koska oli keltaista maalia tarjouksessa ja aattelin, että väri on kiva. 

Luultavasti ap:lle tulisi meillä epämukava olo kaikesta sekamelskasta, mutta hänen ei onneksi tartte asua meillä :)

Ei esteettisyys tarkoita tyhjää kotia.

Ap

Vierailija
38/54 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joillekin esteettisyys tarkoittaa sitä että on omaksunut vallitsevan muodin eikä mitenkään kykene myöntämään että kyse ei ole ns omasta mausta vaan jostain aivopesun tuotoksesta. En jaksa edes laskea kuinka moni vuosien aikana kysyi että koska maalataan hirsimökin sisus valkoiseksi. Ei sellaista kaivattu mökin ensimmäisenä 10v ja taas on tulossa puupinta ns muotiin. "

Vanhat tummuneet hirsipinnat nyt vain ovat aika masentavia. Ei se valkoiseksi maalaamisen muoti siis pelkkä muoti ole vaan halu raikastaa sitä tunkkaista ja pimeää ilmettä.

Kekkosen metsästysmajan tyylisessä kohteessa valkoinen maali on yhtä järkevää kuin minimalistisen funkkiskohteen seinän tapetointi jollain kukkatapetilla. Halvat lautahökötykset voi maalata millä tykkää, mutta ei arvokohteita kannata muodilla pilata.

Kannattaa myös ymmärtää tämä syvällisesti; on erittäin paljon ihmisiä joille se hämy on estetiikkaa ja arvokasta. Se ei vain ole sinun mieleesi, ja siksi siitä ei kannata johtaa muiden puolesta mitään neuvoja.

Vierailija
39/54 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu että vauvapalstalle tällaisen aloituksen tekeminen on pientä provoamista... :D Eli Ehkä aloittaja nauttii siitä, että saa reaktioita aikaan ihmisissä? 

On iso Mahdollisuus siihen, että täältä löytyy niitä lapsiperheitä joilla ei paikat ole aina ihan järkässä ja takitkin saattaa näkyä kurahousujen ja lasten lelujen kanssa joskus siellä täällä... Sitten päästään nostelemaan omaa häntää ja pyörittelemään hieman silmiä, että eihän ne lapset ole mikään syy epäjärjestykselle. 

Joo tiedetään. Asian ei täydy olla niin. Ja vie vähemmän aikaa / energiaa jos tavaraa ei ole liikaa, ja lapsetkin opetataan aina siivoamaan jälkensä. Tottakai mekin tehdään niin.Mutta on helppo huomata mihin tää ketju on tarkoitettu... :D

Mä voisin sanoa olevani esteetikko. Koska pidän siisteistä ja helppokäyttöisistä tiloista joissa ei loju mitään esillä. Toteutus ei vaan aina mee täysin nappiin, ja joskus astutaan kuraan eteisessä, ja legopalikkaan lastenhuoneessa. Jos suhtutuisin siihen neuroottisesti, niin elämänlaatuni todellakin kärsisi siitä.

Eli mä pyrin löytämään keskitien ja perhekkin tekee osansa arjen hallinnassa.  Lopputuloksena koti näyttää pääasiassa riittävän esteettiseltä meille. Jos vieraita tulossa järkätään tarvittaessa istumapaikat yms sen mukaan minkä verran väkeä tulee, mutta aina saa tulla. Ei hävetä 

Vierailija
40/54 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kekkosen metsästysmajan tyylisessä kohteessa valkoinen maali on yhtä järkevää kuin minimalistisen funkkiskohteen seinän tapetointi jollain kukkatapetilla. Halvat lautahökötykset voi maalata millä tykkää, mutta ei arvokohteita kannata muodilla pilata.

Kannattaa myös ymmärtää tämä syvällisesti; on erittäin paljon ih

Kukaan ei varmaan asu Kekkosen metsästysmajassa? Joten sinne se hämy sallittakoon. Mutta jos joku haluaa kotinsa raikkaamman ja valoisamman väriseksi kuin harmaantunut hirsi, niin en nää ongelmaa siinä.