Keski-ikäinen: mitä opiskelisit, jos saisit uuden alun?
Kerro myös, millä alalla olet nyt ja millä
perusteella valitsisit uuden alasi?
Kommentit (87)
Toimintaterapeutti. Joku vähän käytännönläheisempi ja työllistymisen kannalta helpompi kuin nykyinen ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin jos? Keski-ikäinen voi nykyisin opiskella uuden ammatin ihan helpostikin. Itse vaihdoin lähärinhommat päiväkodissa kirjanpitäjän hommiin. En ole katunut päivääkään.
Eikä voi.
Miksi väität vastaan päivänselvälle asialle, joka on todistettavasti mahdollista?
No tarkoitan sitä että viiskymppisen esim turha enää opiskella moniakaan aloja, kuten ekonomiksi tai lakimieheksi, jos töitäkin haluaa sillä tutkinnolla saada.
Ei ole väliä, kun tekoäly kuulemma tekee tulevaisuudessa kaikki vähänkin miellyttävät työt. Pitäkööt tunkkinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen merkonomi ja ruokakaupassa töissä. Valitsisin automekaanikon työn. Tykkään autoista ja haluaisin ymmärtää niistä enemmän. Haluaisin osata korjata minkä tahansa vian ja viettäisin joka toisen viikonlopun autotallissa rassaten omia autoja, kuunnellen musiikkia ja juoden lonkeroa. Joka toisen viikonlopun olisin ukon ja koirien kanssa mökillä.
Nainen 40v.
Mikä estää sinua menemästä amikseen autonasentaja linjalle tai vaikka oppisopimuksella autokorjaamolle hommiin?
Raha. Enkä usko että osaaminen riittäisi mennä suoraan oppisopimuksella töihin. Olkoonkin, että ideana on oppia työtä tehdessä.
Rahaa saa käymällä töissä opintojen ohella ja oppisopimukseen ei tarvita mitään ennakko-osaamista. Sehän on OPISKELUA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin jos? Keski-ikäinen voi nykyisin opiskella uuden ammatin ihan helpostikin. Itse vaihdoin lähärinhommat päiväkodissa kirjanpitäjän hommiin. En ole katunut päivääkään.
Eikä voi.
Miksi väität vastaan päivänselvälle asialle, joka on todistettavasti mahdollista?
No tarkoitan sitä että viiskymppisen esim turha enää opiskella moniakaan aloja, kuten ekonomiksi tai lakimieheksi, jos töitäkin haluaa sillä tutkinnolla saada.
Eli kun sinä kuvittelet, että töitä ei voi saada, kenenkään ei kannata edes yrittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä voi.
Eli kun sinä kuvittelet, että töitä ei voi saada, kenenkään ei kannata edes yrittää?
Joitain aloja toki voi yrittää, mutta esim noita mainittuja ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi. Rahaa siitä ei vaan saa penniäkään enkä minä ainakaan töideni päälle jaksa mitään opiskella.
No se on sinun ongelmasi. Normaalille ihmiselle ei ole temppu eikä mikään opiskella töiden ohella. Kummasti motivoi, kun tietää opiskelujen avulla pääsevänsä parempiin hommiin.
Juu aivan. Normaali ihminen ei tee vuorotyötä ja herää yöllä klo 4 ehtiäkseen kukopieraisun aikaan palvelemaan niitä "normaaleja" töihin kulkevia. Huomennakin mulla on työvuorojen välissä melkein 9 tuntia lepoaikaa. Ei ole temppu eikä mikään siinä vähän opiskella.
Motivoi ihan v*tusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä voi.
Niinkö? Itse tiedän 52-vuotiaana juristiksi valmistuneen, joka pääsi töihin heti kun sai luvat kuntoon. Asenne ratkaisee, ei ikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen merkonomi ja ruokakaupassa töissä. Valitsisin automekaanikon työn. Tykkään autoista ja haluaisin ymmärtää niistä enemmän. Haluaisin osata korjata minkä tahansa vian ja viettäisin joka toisen viikonlopun autotallissa rassaten omia autoja, kuunnellen musiikkia ja juoden lonkeroa. Joka toisen viikonlopun olisin ukon ja koirien kanssa mökillä.
Nainen 40v.
Mikä estää sinua menemästä amikseen autonasentaja linjalle tai vaikka oppisopimuksella autokorjaamolle hommiin?
Raha. Enkä usko että osaaminen riittäisi mennä suoraan oppisopimuksella töihin. Olkoonkin, että ideana on oppia työtä tehdessä.
Jos tiedät, mikä on auto ja miten sen konepelti avataan, sinulla on jo riittävät pohjatiedot autokorjaamolle oppisopimukselle. Oppisopimusajasta maksetaan tesin mukainen palkka, joten rahakaan ei ole ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen 40v.
Rahaa saa käymällä töissä opintojen ohella ja oppisopimukseen ei tarvita mitään ennakko-osaamista. Sehän on OPISKEL
Nelikymppisen naisen lienee aika hankala saada oppisopimuspaikkaa, kun niitä paikkoja ei muutenkaan ole paljon tarjolla.
Varteenotettavin vaihtoehto ois heittäytyä työttömäksi ja opiskelu työttömyystuella.
Tein huvikseni korkeakoulutjen todistusvalintalaskurilla testin, mihin pääsisin nyt, jos olisin ensikertalaisena hakemassa. Yllätykseksesi olisin päässyt papereilla suoraan lukemaan englantilaista filologiaa, joka oli suurin haaveeni lukiossa. En kuitenkaan päässyt, kun 90-luvun alussa hain. Tuntuu hieman epäreilulta, koska silloisessa pääsykokeessa ei suinkaan mitattu, miten hyvin osaa lukion englannin, vaan koe käsitteli armeijasanastoa.
Olen proviisori, josta olen tykännyt tosi paljon, mutta hieman kaivertaa tuo enkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä voi.
Joitain aloja toki voi yrittää, mutta esim noi
Onneksi sinä et sitä päätä, mitä voi yrittää ja mitä ei. Ei ole edes ainutlaatuista, että viisikymppinen aloittaa vastavalmistuneena juristin hommat. Se, että sinä et siihen pysty, ei tarkoita, että kukaan ei siihen pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen 40v.
Rahaa saa käymällä töissä opintojen ohella ja oppisopimukseen ei t
Aina löytyy tekosyitä. Oikeasti mikään ei estä nelikymppistä naista saamasta oppisopimuspaikkaa, jos asenne on kohdillaan.
Kaikkien ammatinvalintapsykologien ja -testien mukaan minulle sopivinta olisi opiskella insinööriksi, mutta lähtisin opiskelemaan joko oikeustiedettä tai farmasiaa, jos saisin uuden alun. Toki ihan ekana menisin lukioon toisin kuin aikanaan.
Aikanaan opiskelin vain merkonomiksi ja se harmittaa, koska menin jotenkin aivan haaskuun enkä koe ollenkaan omakseni näitä töitä (lue paskahommia) mihin tuolla koulutuksella olen kelvannut.
Olisipa ammatinvalintaan ollut vastaavanlaista apua kasarin-ysärin vaihteessakin mitä nykyisin.
Kandin matematiikasta ja sitten jotain muuta kiinnostavaa, kuten tekniikkaa, taloustieteitä tai luonnontieteitä.
Samalla päällä ja samoilla taidoilla, vai muuttuisivatko ne? Olisin tehnyt hyvä ja pitkän uran opettajana. Olisinpa keksinyt sen jo aiemmin. Olen kouluttautunut oikeuden alalla, eikä se ollut yhtään minun juttuni. Opettajaksi siis tuon jälkeen siirryin, mutta ura jää lyhyeksi, en ole nuori enää. Uudella päällä olisin eläinlääkäri ja paremmilla taidoilla taiteilija.
Juu aivan. Normaali ihminen ei tee vuorotyötä ja herää yöllä klo 4 ehtiäkseen kukopieraisun aikaan palvelemaan niitä "normaaleja" töihin kulkevia. Huomennakin mulla on työvuorojen välissä melkein 9 tuntia lepoaikaa. Ei ole temppu eikä mikään siinä vähän opiskella.
Motivoi ihan v*tusti.
Elämä on valintoja. Kukaan ei sinua tuollaiseen työrytmiin pakota. Ei edes esihenkilösi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä voi.
Tai jos haluaa muutenkaan saada koulutuksestaan muutakin hyötyä kuin sen ilon, että on opiskellut alalle. Opiskella tietenkin voi vaikka vanhainkodissakin, mutta ei keski-iässä enää voi perustaa perhettä vaikka siihen olisikin nyt varaa kun vihdoin on kunnon ammatti.
Motivoi ihan v*tusti.
---
No ei kyllä kuulosta millään tasolla normaalilta kiukutella muille siitä, että itse on valinnut paskan työpaikan paskoilla ehdoilla. Mutta se on sinun valintasi. Raada ihmeessä niska limassa hautaan saakka äläkä vahingossakaan tee mitään, jotta saisit parannettua tilannettasi. Yhteiskunta tarvitsee myös tunnollisia lampaita, jotka uhraavat elämänsä ja terveytensä oravanpyöräässä juoksemiseen.