Mitä sillä tarkoitetaan, että ihminen on holtiton ja äkkipikainen?
Kommentit (29)
Jos nainen edes töksäyttää jotain vihaisesti on hön muka äkkipikainen tai aggressiivinen.
No mitä se aggressiivisuus tai äkkipikaisuus on sitten mieheltä? Tuskin samoilla kriteereillä.
Yleensä kyllä on jotain mustamaalausta ehkä taustalla jos joku leimataan vaikka äkkipikaiseksu, eikä sellaista ole edes ollut usein.
Jos vaikka mietitään parisuhteessa kumpi on se joka suutahtaa useimmin ilman kunnon aihetta tai liian voimakkaasti aiheeseen nähden tai kumpaa voidaan sanoa taipuvaiseksi aggressiivisuuteen niin ei kai ihmiset pöljä ole, että esimerkkinä kelpaa vain juuri se tapaus, missä se nainen on juuri suutahtamit, huutanut ja aiheessa?
No jos fiksu on, niin ei tuollaiset uppoa.
Miten muuten ihmiset saadaan sekaisin. Sillä että kerrotasn asioita mitkä voisi sopia kumpaankin henkilöön. Toiseen sopii vain paremmin. Ihmisillä on kuitenkin tapana valita asioissa, että se on joko tai ja jos eivät saa kaikkia todisteita kattavasti, saattavat päätellä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Temperamenttinen?
Temperamenttinen ei tosin ole holtiton. Enemmän tunteiden purkamista.
Kaikki kolme samanlaisia vanhan kansan vanhentuneita epätieteellisiä ilmaisuja, jotka eivät oikeasti tarkoita mitään. Äkkipikainen tarkoittaa ehkä eniten nopeasti (negatiivisesti) reagoivaa tai aggressiivista ihmistä. Holtiton kyvyttömyyttä hallita elämäänsä tai noudattaa sääntöjä, sopimuksia jne.
Mutta temperamenttinen on näistä kaikkein typerin ilmaisu, koska temperamentti on ihmisen synnynnäinen tapa olla ja reagoida asioihin ja ympäristöön. Kannattaa vähän lukea aiheesta niin ei tarvitse käyttää noin hölmöjä ja leimaavia termejä ihmisten erilaisista temperamenttipiirteistä https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Temperamentti
Holtittoman ja äkkipikaisen tunnesäätely on vähäistä ja sekaisin.
Miksi temperamenttinen mielletään helposti (Suomessa) negatiiviseksi piirteeksi reagoida ja tuntea?
Helpompaa ympäristölle kuin arvuutella jääihmisiä ja jahkailla kun mitään tietoo ei irtoo.
Vrt kansanluonteita Espanja, Italia, Turkki jne..
Vierailija kirjoitti:
Miksi temperamenttinen mielletään helposti (Suomessa) negatiiviseksi piirteeksi reagoida ja tuntea?
Helpompaa ympäristölle kuin arvuutella jääihmisiä ja jahkailla kun mitään tietoo ei irtoo.
Vrt kansanluonteita Espanja, Italia, Turkki jne..
Jääpuikot on just pahimpia. Vaikea ja tehdä töitä semmoisen kanssa.
No esim ite oon vähän italialaisen temperamenttinen, kiihdyn nopeasti ja lepyn nopeasti.
En suutu viattomille, en esim lapsille tai eläimille. Miehelle voin suuttua, mutta lepyn tosi nopeasti jos joskus suutunkin.
Olen hyväntahtoinen, en lainkaan väkivaltainen tms.
Varmasti eri piirteet vaihtelee.
Olen myös sellainen että sanon suoraan asiat, en jää hauduttelemaan omassa päässä.
Holtiton mies, nainen vai muu mikä?
Yritän määritellä miehen näkökulmasta, koska koen olevani mies.
Holtiton mies: juo kaksi päivää, tulee vasta kolmantena kotiin. Ei myönnä virheitään.
Ei-holtiton mies: juo 1-2 päivää, tulee kotiin. Myöntää jotain. Kysyy voisinko imuroida vai mitä? Luntakin on pihassa, voin kolata. Pitäisikö kesämökin seinälaudat maalata?
yt.
tohtorismies
Vierailija kirjoitti:
No esim ite oon vähän italialaisen temperamenttinen, kiihdyn nopeasti ja lepyn nopeasti.
En suutu viattomille, en esim lapsille tai eläimille. Miehelle voin suuttua, mutta lepyn tosi nopeasti jos joskus suutunkin.
Olen hyväntahtoinen, en lainkaan väkivaltainen tms.
Varmasti eri piirteet vaihtelee.
Olen myös sellainen että sanon suoraan asiat, en jää hauduttelemaan omassa päässä.
Niin, aivan normaalia käytöstä
Holtiton on täysin eri asia. Sellainen voi olla vaikka millainen muilta luonteenpiirteitään. Ei välttämättä todellakasn äkkipikainen tai aggressiivinen.