Yle: Kesätöiden saatavuus nuorille vähenee entisestään - yhä useampi yli 65v hakee apajille
Kesätöiden saatavuus on ollut erittäin huonoa koronan jälkeen. Nyt uutena ilmiönä 65-70+ hakijat vievät tuhkatkin pesästä 15-22v hakijoilta. Mielestäni tällainen maa ei ole terve.
Pitäisi osata jo eläkeiässä antaa hieman tilaa uusillekin sukupolville itsenäistyä ja aloitella palkkatöitä.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Turha edes hakea jos hakijoita on satoja. Ei sellaisesta joukosta valikoidu kuin hyvällä mäihällä.
Hakijoita on tuhansia Ylelle kesäisin. Luonnollisesti suhteilla pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jutussa ei kyllä puhuta sanaakaan että yli 65v. hakevat kesätöitä, sensijaan sanotaan että työttömätkin hakevat niitä.
Ei niin, mutta eläkeläisiä voi vihata aina.
Vierailija kirjoitti:
Työtön saa hakea työtä mikä kestää 2 viikkoa tai yli.
Hakuvelvoite on eläkeikään asti eli monella 65-vuotta.
Työkkärinsivuille merkitään vähintään 4 työpaikkaa mitä haetaan ja siinä lukee kohdassa, että yli 2 viikkoa kestävä työ.
Vierailija kirjoitti:
Nytkö onkin ongelma, että työttömät hakevat töitä?
Joo, vievät valtion virkailijoiden lasten kesätyöt.
Eivät kyllä itse ottaneet työttömiä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin teinit nyt rahaa tarvitsee?
Työmarkkinatori on aina täynnä kesätyöpaikkoja näin keväällä.
Työttömät hakee myös niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin teinit nyt rahaa tarvitsee?
Mopon bensaan, leffoihin ja limppariin
Vierailija kirjoitti:
Mä en saanu ikinä mitään kesätöitä 13-18-vuotiaana 20 vuotta sitten.
Enkä minä 50-55 vuotta sitten. Paikkakunnalla ei ollut kuin yksi työnantaja eikä lautapoikia tarvittu määräänsä enempää.
Vierailija kirjoitti:
Teinien (eli siis alaikäisten lasten) pitää saada viettää kesälomaa. En tarkoita pelkkää laiskottelua, joskin sitäkin tarvitaan, vaan myös urheilua, leirejä, lukemista, kesäkursseja yms. Lasten työ on koulunkäynti.
Jos on niin onnekas, että saa jonkun viikon kesälomastaan tehdä töitä, niin todellakin on onnekas! Oma raha tulee teinille tarpeeseen ja työkokemuksen karttuminen on tärkeää. Seuraavaa työtä hakiessa on jo jotain mitä cv:hen laittaa ja eikä työkokemus opiskelupaikkaa hakiessakaan ole haitaksi.
Nykyisin kesätyöt ovat ihan toista kuin mun omassa nuoruudessa 90-luvulla. Tiuskivia aikuisia, tehtäviin perehdyttäminen oli sinne päin tai täysin olematonta, työpaikkakiusaamiseen sai tuntumaa heti 16-vuotiaana kesähessuna ja työtehtävät olivat kurjimpia mitä kukaan kyseisellä työpaikalla oli onnistunut keksimään.
Omat teinini ovat olleet onnekkaita jo parina kesänä. Työkokemusta on tullut kaupasta, jäätelökioskilta, kaupungin keittiöltä ja vanhuspalveluista. Asiakaspalvelua on saanut harjoitella, ovat tavanneet ihmisiä valtavasti, työpaikoilla on ohjattu ja opastettu, uusia taitoja on kertynyt ja työpaikoilla on pidetty kunnia-asiana, että työpaikasta ja koko alasta jää hyvä kokemus nuorelle. Itsevarmuutta ja itsetuntemusta tulee niiden satasten mukana myös.
Itse omilla ja itse tienatuilla rahoilla ostetusta puhelimesta on pidetty tarkkaan huolta. Kun tietää, että se 500€ pitää tienata ihan oikeita töitä tekemällä, arvostaa sillä rahalla tehtyjä hankitojaankin.
Vierailija kirjoitti:
Pakko hakea kun on määrätty pakkohaut :D
Montako paikkaa kk:ssa pitää hakea? Minä sain tingittyä että yksi hakemus / kk riittää 😅
T:++60V
Olen vasta valmistunut AMK:sta, hain alan kesätöitä noin 40:stä paikasta, pääsin yhteen haastatteluun. Valittiin henkilö, jolla oli jo monien vuosien kokemus käytettävistä ohjelmistoista ja samaa, useamman vuoden kokemusta, painotettiin muissakin valinnoissa. Pitäisi olla vuosien työkokemus että pääsee edes kesätöihin.
En nyt usko että kovin moni eläkeläinen on valittu, mutta sellaisia 30-40v konkareita, joilla on jo hyvä ura alla, mutta on esim. irtisanottu viimeaikoina. Näitä on paljon hakijoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole 2000-luvun parin ensimmäisen vuoden jälkeen voinut virkamiesten lapsia suosia kesätyöntekijähaussa. Elät jossain menneisyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha edes hakea jos hakijoita on satoja. Ei sellaisesta joukosta valikoidu kuin hyvällä mäihällä.
Hakijoita on tuhansia Ylelle kesäisin. Luonnollisesti suhteilla pääsee.
Olen opiskellut media-alaa ja että kyllä mieltä ylensi vierailu kyseisessä talossa. Joku henkilöstön ihminen kehotti iloisesti hakemaan kesätöitä Yleltä, koska hänen lapsensakin työllistyi sitä kautta niin kätevästi suoraan lukiosta!
Vierailija kirjoitti:
tätä maailmaa nyt yleiselläkin tasolla riivaa ikäihmiset joiden toiminta osoittaa kuvitelmaa siitä että ovat kuolemattomia ja ikuisia. viis lapsista tai nuorista, kunhan oma etu täyttyy
Ei vaan surkeat eläkkeet
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkkeellä olevatkin saa tehdä osa-aikatyötä.
Tietenkin saa, mut siitä ei nyt ollut puhe.
Työtön saa hakea työtä mikä kestää 2 viikkoa tai yli.