Yle: Kesätöiden saatavuus nuorille vähenee entisestään - yhä useampi yli 65v hakee apajille
Kesätöiden saatavuus on ollut erittäin huonoa koronan jälkeen. Nyt uutena ilmiönä 65-70+ hakijat vievät tuhkatkin pesästä 15-22v hakijoilta. Mielestäni tällainen maa ei ole terve.
Pitäisi osata jo eläkeiässä antaa hieman tilaa uusillekin sukupolville itsenäistyä ja aloitella palkkatöitä.
Kommentit (76)
Turha edes hakea jos hakijoita on satoja. Ei sellaisesta joukosta valikoidu kuin hyvällä mäihällä.
Sitten samaan hengenvetoon ulistaan miksei ne nuoret mene töihin. Iäkkäät kokkarit haluavat viedä työt, tuet ja tulevaisuuden näiltä elämänsä vasta aloittaneilta.
Jotenkin tahditonta hakea seitsenkymppisenä hommiin joita perinteisesti ovat tehneet teini-ikäiset.
Yleinen eläkeikähän on 68 vuotta, joten eipä ihme, että työkkäri pakottaa iäkkäämmätkin hakemaan töitä.
Olen itse pienituloinen koko elämänsä duunarina ollut eläkeläinen eikä kävisi mielessäkään hakea nuorten kesätöitä "lisäansiona", näillä ei välttämättä ole mitään tukiverkkoja tai vanhempien apua, jolloin se muutama satanen voi olla kaikki raha mitä nämä vuoden aikana tulevat saamaan.
No, kuten joku tuossa sanoi niin hakijoita on niin monta tuhatta nyt joka paikkaan että sinne hukkuu nekin hakemukset.
Tuossa jutussa ei kyllä puhuta sanaakaan että yli 65v. hakevat kesätöitä, sensijaan sanotaan että työttömätkin hakevat niitä.
Teinien (eli siis alaikäisten lasten) pitää saada viettää kesälomaa. En tarkoita pelkkää laiskottelua, joskin sitäkin tarvitaan, vaan myös urheilua, leirejä, lukemista, kesäkursseja yms. Lasten työ on koulunkäynti.
Mikset pysy asiassa josta jutussa puhutaan vaan muuntelet sitä totuuden vastaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jutussa ei kyllä puhuta sanaakaan että yli 65v. hakevat kesätöitä, sensijaan sanotaan että työttömätkin hakevat niitä.
Juu, itsekin 50-vuotiaana työttömänä sain kesätyön.
Minkäs teet, kun eläke on niin pieni, ettei sillä tule toimeen. Pakko painaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, vanhemmat työttömät eli 40-65-vuotiaat.
Eläkeikä on 65-vuotta.
Minä hain ja sain viime kesänä kesätyöpaikan kaupasta. Ikää 59. Vakituista saatika kokoaikaista työtä ei vaan ole tarjolla tämän ikäiselle mutta pakko on hakea melkein mitä vaan.
Mä en saanu ikinä mitään kesätöitä 13-18-vuotiaana 20 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin kesätöihin kahvilaan.
Olen 53-vuotta.
Hain valtiolle 8 kuukauden työhön ja hakijoita oli 800.
Mutta sain onneksi kahvilasta kesätyön.
Olen 53-vuotta.
Pitää hakea kesätöihin kahvilaan, kauppaan, siivoamaan jne, kun vakituisiin töihin ei pääse.
tätä maailmaa nyt yleiselläkin tasolla riivaa ikäihmiset joiden toiminta osoittaa kuvitelmaa siitä että ovat kuolemattomia ja ikuisia. viis lapsista tai nuorista, kunhan oma etu täyttyy