Onko muita lähihoitajia, jotka häpeävät ammattiaan?
Kysymys otsikossa.
Tunnen suurta häpeää, jos joku kysyy ammattiani. En haluaisi vastata.
Tuntuu, että lähihoitajan ammatti on Suomen inhotuin ja halveksituin.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se nyt kumma jos rehellistä ja ihan tavallista ammattia pitää hävetä ja piilotella.
Mitä kummaa siinä on? Tälläkin palstalla lähihoitajia nimitellään mm. "tyhmiksi perseenpyyhkijöiksi".
- ap
Vain tyhmä ottaa itseensä. Mulla on tälle iltaa tiedossa useampi pesu. Tiedän, että asiakkaat eivät selviä päivittäisistä toiminnoista ilman apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vasta aloittamassa opintoja ja kyllähän tässä itsekin pohtii tuota. En nyt ehkä häpeä, mutta jotenkin ammatilla on se huono maine. Aiempi ammatti on ollut ihan eri alalla ja tavallaan hyvässä maineessa, siis siellä ei pärjää ihan kuka tahansa. Kyllä tässä lähihoitaja haussa oli pääsykoe, mutta se oli hyvin helppo. Ja enemmän oli hakijoita, kuin sinne otettiin. Mutta varmaan ennemmin sitten käytän vähän eri nimeä, eli että opiskelen lastenhoitajaksi.
Lastenhoitajaksi pääsee myös opiskelemalla lastenohjaajaksi. Se on selvästi korkeamman profiilin ammatti.
Lastenhoitaja ei tarvi mitään ammattia, sen osaa ihan luonnostaankin. Ihan turhaa rahan haaskausta kouluttaa erikseen lastenhoitajia. Ei niitä kouluja käymällä opi kasvattamaan vaan ihan kokemuksella. Kaikki jolla on lapsia niin osaa sen kyllä.
Näen vierestä miten väsynyt lähihoitaja äitini on. Hän on kohta 60v.
Häpeän. Tosin kyllä sanonkin ammatistani, että lastenkodissa ohjaajana.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hoitajat häpeävät nykyisin ammatinvalintaansa.
Aliarvostettu ammatti, missä liukuhihnameininki. Ei potilaan kohtaamista, ei puhetta, tyly meininki potilaille. Kirjaaminen tärkeintä.
En todellakaan häpeä. Mitä et kirjaa, sitä ei ole tehty. Jo hoitajan oman selustan turvaamiseksi tulee kirjata. Mitä ajattelet, että tapahtuu, mikäli et kirjaa annettua tarvittavaa lääkettä?
Minua ei hävetä kuin se, että jotkut odottavat, että toimisin lähihoitajana, vaikka olen jo 10 vuotta ollut pois siitä ammatista. Esimerkiksi joku sellainen läheinen, joka tietää, että olen opiskellut ko. ammatin, voi olettaa, että minua edelleen kiinnostaa siihen liittyvät asiat. Myös työpaikoilla asenne on väärä. Esimerkiksi hoitoapulaisena ollessani minun oletettiin tekevän työtehtäviä siten kuin olisin palkattu sinne lähihoitajaksi, vaikka olin palkattu vain hoiva-avustajaksi.l
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se nyt kumma jos rehellistä ja ihan tavallista ammattia pitää hävetä ja piilotella.
Mitä kummaa siinä on? Tälläkin palstalla lähihoitajia nimitellään mm. "tyhmiksi perseenpyyhkijöiksi".
- ap
Täällä haukutaan kaikki. Ainostataan DI on sopiva koulutus ja nekin on typeryksiä.
Ei hävetä. Olen työskennellyt reilu 10v kotihoidossa ja todella tykkään työstäni ja tiedän olevani siinä hyvä. Tykkään työn itsenäisestä luonteesta niin työkavereilla ei ole niin suurta painoa kuin esim. palveluasumisen puolella työskennellessä. Toki hirvittää toisinaan työkavereiden osaamattomuus ja puutteellinen kielitaito, mutta en sen vuoksi suostu häpeämään meitä osaavia, hyviä lähihoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille palkattiin koulun "kanslistiksi" entinen nuori lähihoitaja, eikä hänestä ollut siihenkään työhön. Hän on kyllä uskomaton. Ei taida sillä koulutuksella onnistua mikään työ, jossa joutuu kirjoittamaan ja laskemaan?
Hyvä, että sait hetkesi. Oliko seuraava *kanslisti* maisteri tai muuten Teille kelpaavampi?
Tässäpä uusi ammattinimike, kanisteri. Akateeminen toki eli sivistynyt ja muutenkin parempi ihminen.
Kanisteri?
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata hävetä tuota työtä. Ei tuohon kaikki todellakaan pysty! Ne jotka ylenkatsoo ammattia, niin ei itse pärjäisi siinä päivääkään.
En itsekään häpeäisi kyseistä työtä. Enemmän häpeän niitä ihmisiä ja heidän heikkoa koulumenestystään, jotka tuota työtä tekee.
Tuohon koulutukseen hakevat ne, jotka eivät mihinkään muuhun koulutukseen pääse ja se on vääryys.
Näille lähes koulupudokkaille on saatava jokin muu koulutusala, jonka jälkeen lähihoitajankin ammattia voisi alkaa taas arvostaa.
Minä en häpeä ketään, joka tekee rehellistä työtä. Ole vain ylpeästi lähihoitaja!
Oon ollut lähihoitaja 7v enkä ole ikinä hävennyt. Tykkään mun työstä eikä moni sitä pystyisi tekemään. Ei ole pelkkää pyllyn pyyhkimistä vaan tarvii paljon ongelmanratkaisukykyä ja asioiden hahmottamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Täällä haukutaan kaikki. Ainostataan DI on sopiva koulutus ja nekin on typeryksiä.
Ja aatella, voivat joskus tarvita per-seen pyyhkijää.
Eiköhän tuo lähihoitaja ole ammatti, jota useimmat ihmiset arvostavat suuresti. Nyt ole ylpeä, äkäkä kutsu itseäsi "vain" lähihoitajaksi.
Häh, ihan hämmästyin tästä kysymyksestä, ei ole ikinä tullut mieleen, että lähihoitaja olisi jotenkin hävettävä ammatti. Mitä ihmettä?
Mä olen tavannut vain todella ammattitaitoisia ja mukavia lähihoitajia. Heitä oli lapseni päiväkodissa aikoinaan ja nyt myöhemmin olen heihin tutustunut isäni ollessa palvelutalossa ja äitini kuollessa - esimerkiksi nuo terveyskeskuksen saattohoito-osastolla työskentelevät lähihoitajat, hyvänen aika, millaisia kultakimpaleita, millainen sairaanhoidollinen ammattitaito ja taito kohdata kuoleva ihminen ja omaiset, vieläkin tulee kyyneleet silmiin kun sitä ajattelen. Todella vaativaa työtä.
No en todellakaan häpeä ammattiani. Ylpeänä lähden iltavuoroon.