Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita lähihoitajia, jotka häpeävät ammattiaan?

Vierailija
23.03.2025 |

Kysymys otsikossa. 

Tunnen suurta häpeää, jos joku kysyy ammattiani. En haluaisi vastata. 

Tuntuu, että lähihoitajan ammatti on Suomen inhotuin ja halveksituin. 

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsyvaatimukset lähihoitajaksi ovat liian alhaiset. Lähihoitajaksi menevät opiskelemaan ne, joilla on ollut oppimisvaikeuksia. Lukeminen, laskeminen ja kirjoittaminen ei ole ollut heillä ihan sitä huippuluokkaa.

Lähihoitajiksi ns.koulutettiin kiireessä ja tarpeessa kaikki, jotka jäivät työttömiksi, ja kielitaidottomat tulokkaat ja heille järjestettiin kepulikonsteilla ns koulutus. Työnkuvia oli joka lähtöön ja töitä riitti. Riittäisi vieläkin, mutta poliittisilla päätöksillä erilaisia apuja tarvitsevat jätettiin heitteille. Ammattikoulureformilla Sanniliini poisti opettajat ammattikouluista ja jätti opiskelijat itseopiskelemaan parhaimmillaan juutuupeista. Tavoite alkaa olla siinäkin saavutettu, kun jätit vievät julkisen terveydenhuollon verorahat paratiiseihin.

Vierailija
62/96 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En niinkään häpeä ammattiani, mutta työtä kyllä. Ei ole minun syytäni, että aikaa ulkoilulle, wc-käynneille tai kunnolliselle syöttämiselle ei ole. Hävettää silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävettääkö? No sano olevasi puhelinmyyjä.

Vierailija
64/96 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsyvaatimukset lähihoitajaksi ovat liian alhaiset. Lähihoitajaksi menevät opiskelemaan ne, joilla on ollut oppimisvaikeuksia. Lukeminen, laskeminen ja kirjoittaminen ei ole ollut heillä ihan sitä huippuluokkaa.

Lähihoitajiksi ns.koulutettiin kiireessä ja tarpeessa kaikki, jotka jäivät työttömiksi, ja kielitaidottomat tulokkaat ja heille järjestettiin kepulikonsteilla ns koulutus. Työnkuvia oli joka lähtöön ja töitä riitti. Riittäisi vieläkin, mutta poliittisilla päätöksillä erilaisia apuja tarvitsevat jätettiin heitteille. Ammattikoulureformilla Sanniliini poisti opettajat ammattikouluista ja jätti opiskelijat itseopiskelemaan parhaimmillaan juutuupeista. Tavoite alkaa olla siinäkin saavutettu, kun jätit vievät julkisen terveydenhuollon verorahat paratiiseihin.

"Riittäisi vieläkin, mutta poliittisilla päätöksillä erilaisia apuja tarvitsevat jätettiin heitteille"

Tämä kuvaa hyvin hoivakotien nykyistä tilannetta. Asukkaat ovat heitteillä, yksin ilman valvontaa ja kokonaisia aterioita saa vain jos osaa syödä itse. Syötettäville syötetään vain se mikä ehditään 10 minuutissa tunkea kurkusta alas.

Vierailija
65/96 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille palkattiin koulun "kanslistiksi" entinen nuori lähihoitaja, eikä hänestä ollut siihenkään työhön. Hän on kyllä uskomaton. Ei taida sillä koulutuksella onnistua mikään työ, jossa joutuu kirjoittamaan ja laskemaan? 

Hyvä, että sait hetkesi. Oliko seuraava *kanslisti* maisteri tai muuten Teille kelpaavampi?

Vierailija
66/96 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tekee lapsen pitkän miehen kanssa niin pojasta tulee pitkä.

Vierailija
67/96 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se nyt kumma jos rehellistä ja ihan tavallista ammattia pitää hävetä ja piilotella. 

Lähihoitahakoulutukseen on ollut suhteellisen helppo päästä ja niinpä sinne on moni mennyt parempien vaihtoehtojen puuttuessa vaikka lähihoitajan työ todellisuudessa ei ole sitä mitä henkilö haluaisi tehdä mikä sitten aiheuttaa työhönsä tyytymätyömyyttä ja hampaat irvessä työn tekemistä mistä kärsii ajan oloon myös työyhteisö. Raha ei ratkaise jos henkilö on työhönsä tyytymätön sen takia, että on väärällä alalla.

Vierailija
68/96 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin häpeän sen takia, että moni wt-elämänkoululainen paljastuu monesti lähihoitajaksi. Katsottiin yksi päivä hääohjelmaa, jossa morsian oli tupakoiva, viskibassoääninen ja oli saanut tuomion rattijuopumuksesta. Miehelleni naureskelin, että tuo on varmasti lähihoitaja niin yllättäen hän oli opiskelemassa lähihoitajaksi. Toki iso osa meistä on ihan kunnon ihmisiä.

Vierailija
69/96 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille palkattiin koulun "kanslistiksi" entinen nuori lähihoitaja, eikä hänestä ollut siihenkään työhön. Hän on kyllä uskomaton. Ei taida sillä koulutuksella onnistua mikään työ, jossa joutuu kirjoittamaan ja laskemaan? 

Hyvä, että sait hetkesi. Oliko seuraava *kanslisti* maisteri tai muuten Teille kelpaavampi?

Tässäpä uusi ammattinimike, kanisteri. Akateeminen toki eli sivistynyt ja muutenkin parempi ihminen.

Vierailija
70/96 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole soveltuvuuskokeita läheskään kaikissa oppilaitoksissa, osassa kyllä. 

No ainakaan Helsingissä kaikissa paikoissa ei ole. Otetaan sisään sillä että netissä ilmoittautuu. Mukana on sitten ollut vankilassa istuneita, huumeiden käyttäjiä sekä mt-ongelmaisia. Eihän siitä tule lasta eikä paskaa. 

Ammatti on yksi aliarvostetuimpia. Joku nuorten aikuisten gallup tehtiin ja siinä lähihoitaja oli "noloimpia" ammatteja. Sanoisin, että sille on syynsä, mutta moni hyvä lähäri sitten kärsii ja ei kerro ammattiaan tämän vuoksi.

Lahdessa taas ollaan todella tarkkoja siitä, kenet otetaan kouluun. Mielenterveyskin ratkaisee paljon.

Vierailija
71/96 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeän, että olen sh ja työskentelen vanhainkodissa, ammattitaitoni menee hukkaan perushoitoja tehdessä. En vain uskalla ja repäistä ja lähteä tästä helposta työstä. Onko sairaalassa työskentely parempaa?

Minä työskentelin kymmenen vuotta sairaanhoitajana hoitokodissa, enkä enää uskaltanut vaihtaa akuutimpaan työhön, joten vaihdoin kokonaan alaa. Menetin paljon ammattitaitoani noina vuosina. En osannut enää edes katetroida. Ystäväni lähti kymmenen vuoden jälkeen hoitokodista akuuttiosastolle, eikä ole katunut. Hänkin jännitti kovasti, miten pärjää, kun ihmiset pitäisi yrittää pitää hengissä eikä vain saattohoitaa.

Vierailija
72/96 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata hävetä tuota työtä. Ei tuohon kaikki todellakaan pysty!  Ne jotka ylenkatsoo ammattia, niin ei itse pärjäisi siinä päivääkään.

Vierailija
73/96 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpeän, että olen sh ja työskentelen vanhainkodissa, ammattitaitoni menee hukkaan perushoitoja tehdessä. En vain uskalla ja repäistä ja lähteä tästä helposta työstä. Onko sairaalassa työskentely parempaa?

Minä työskentelin kymmenen vuotta sairaanhoitajana hoitokodissa, enkä enää uskaltanut vaihtaa akuutimpaan työhön, joten vaihdoin kokonaan alaa. Menetin paljon ammattitaitoani noina vuosina. En osannut enää edes katetroida. Ystäväni lähti kymmenen vuoden jälkeen hoitokodista akuuttiosastolle, eikä ole katunut. Hänkin jännitti kovasti, miten pärjää, kun ihmiset pitäisi yrittää pitää hengissä eikä vain saattohoitaa.

Mä olen hoivakodissa sairaanhoitajana ja kyllä meillä katetrointia on. Joiltakin pitää PLV ottaa katetrilla ja toki on parilla kestokatetrit. 

Vierailija
74/96 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen hoivakodissa sairaanhoitajana ja kyllä meillä katetrointia on. Joiltakin pitää PLV ottaa katetrilla ja toki on parilla kestokatetrit. 

Meillä ei kestokatetreja ollut ja kertakatetrointia todella harvoin. Siksi lähdinkin, koska joka kerta piti lukea kädet täristen ohjeita, kun sellainen tuli vastaan. Rutiinia ja varmuutta toimenpiteisiin ei päässyt syntymään. Toki on hoitokoteja, jossa on paljon kaikenlaisia toimenpiteitä, mutta minulle ei sellaista sattunut.

Vierailija
75/96 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palataanpa ideaan että kaikki menevät lakkoon, ja sitten töihin poimitaan ne joita yhteiskunta tarvitsee eniten, ja myös eniten maksetaan näille ekoille. Lähihoitaja on siinä alkupuolella ja joku pankkiherra-vuorineuvos-tittelipröystäilijä ihan viimeinen. 

Vierailija
76/96 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ylpeä lähihoitaja olen. Lasten kanssa, ja mielestäni hyvä ammatissani, joten voinkin olla ylpeä!

En ikinä kouluttautuisi vaka opeksi koska paska palkka ja vastuuta, paperitöitä yms. vingervongeria paljon.

Siis kutsut itseäsi nimenomaan lähihoitajaksi etkä vakahoitajaksi joka on se virallinen titteli?

Vaka vanha Väinämöinen.

Vierailija
77/96 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä häpeä. Ole ylpeä. Suurin osa ihmisistä arvostaa kyllä. Tee tärkeä työsi hyvin.

t. akateeminen 

Vierailija
78/96 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En häpeä. Toki se ei itsessänikään herätä mitään valtavaa kunnioitusta ja näen asian juuri niin kuin se on; en nuoruudessa keksinyt mitään muutakaan, mutta siinä ei ole mitään sen kummempaa. Muut ihmiset puhkeavat suunnilleen aplodeihin kuullessaan ammattini kun on niin kovaa mutta tärkeää työtä, ehkä he vain yrittävät lohduttaa minua :D

Vierailija
79/96 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole kuule ylpeä ammatistasi. Olen itse sh ja vanhuspuolella. Viihtynyt jo yli 20v. Totta kai huonoja puolia ovat eritteiden siivoamiset ym., mutta kun se ei ole vain sitä. Vanhukset ovat kuitenkin suurimmaksi osaksi ihania. Kollegat kivoja, työssä nauretaan paljon. Teet hyvää ja arvokasta työtä.

Vierailija
80/96 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän