Onko muita lähihoitajia, jotka häpeävät ammattiaan?
Kysymys otsikossa.
Tunnen suurta häpeää, jos joku kysyy ammattiani. En haluaisi vastata.
Tuntuu, että lähihoitajan ammatti on Suomen inhotuin ja halveksituin.
Kommentit (96)
Meille palkattiin koulun "kanslistiksi" entinen nuori lähihoitaja, eikä hänestä ollut siihenkään työhön. Hän on kyllä uskomaton. Ei taida sillä koulutuksella onnistua mikään työ, jossa joutuu kirjoittamaan ja laskemaan?
Muistatteko vielä kun koronan aikana oli se että ihmiset taputti hoitajille parvekkeiltaan?
Nauroin sitä jo silloin.
Pari vuotta myöhemmin hoitajia jo haukuttiinkin lehtien palstoilla kun kehtasivat vaatia palkankorotuksia. Niin ne korona-ajan kunniavelat unohtui.
Ihan paska ammatti. Olen kyynistynyt täysin tähän paskapuheeseen että hoitajia arvostetaan. Ei arvosteta.
Ja sen perusteella teen töitäkin. Vain välttämätön, ei yhtään enemmän eikä mitään mielistelyjä kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Olen työssä psykiatrisessa sairaalassa ja minut on palkattu toimeen mielenterveyshoitajan nimikkeellä. Käytän mieluummin sitä, tosin en paljoa sitäkään, kun ihmiset kyselee tyhmiä aiheeseen liittyen.
En häpeä ammattiani, vaan sitä minkälainen maine lähihoitajilla on. Eikä se nyt ihan syyttä ole tullut. Meilläkin on ollut kokeilemassa töissä ja opiskelijoina niin sekaisin olevia lähihoitajia, että heidän työsopimuksensa tai harjoittelunsa on jouduttu keskeyttämään.
Ongelmana on tosiaan se, että kouluun pääsee kuka tahansa. Soveltuvuuskokeita ei enää ole.
Isoin karsinta on siinä, että selviää lääkelaskuista. Joutuu tietämään esim. että mitä on 27 jaettuna 3:lla. Toki lääkelaskukokeen voi uusia, mutta osa ei selviä siitä sittenkään, ja joutuu
Samaan aikaan lukion puolella derivoidaan, tehdään edistynyttä integraalilaskentaa ja ratkotaan yhtälöitä imaginaariluvuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se nyt kumma jos rehellistä ja ihan tavallista ammattia pitää hävetä ja piilotella.
Mitä kummaa siinä on? Tälläkin palstalla lähihoitajia nimitellään mm. "tyhmiksi perseenpyyhkijöiksi".
- ap
Mä ymmärrän miksi sä koet näin, koska ihmiset on ilkeitä. Sitten on se juttu, että nykyisin ihan kuka tahansa kielitaidoton tumpelo koulutetaan 1,5v jollain ihme näyttäkepuloinnilla lähihoitajaksi. Sen vuoksi taso on todella vaihtelevaa ja se laskee koko ammattikunnan arvostusta.
Mutta minä, sh, maisteri ja tohtori, arvostan hyvää lähihoitajaa sydämeni pohjasta ja vilpittömästi. Enkä ole yksin. Älä anna periksi.
Pääsyvaatimukset lähihoitajaksi ovat liian alhaiset. Lähihoitajaksi menevät opiskelemaan ne, joilla on ollut oppimisvaikeuksia. Lukeminen, laskeminen ja kirjoittaminen ei ole ollut heillä ihan sitä huippuluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häpeän, että olen sh ja työskentelen vanhainkodissa, ammattitaitoni menee hukkaan perushoitoja tehdessä. En vain uskalla ja repäistä ja lähteä tästä helposta työstä. Onko sairaalassa työskentely parempaa?
Eikö sh ole enemmän lääkehoidon toteuttaja vanhusten paikoissa? Meillä sh meni "jakamaan" lääkkeitä kun perushoidot alkoi ja vietti siellä tuntikausia. Hän oli myös lääkärin kierrot ja kirjaamiset päälle, eli ei paljoa pyllyjä tarvinnut pestä. Kun joku sanoi asiasta se vastasi että luin sairaanhoitajaksi ettei tarvitse tuota tehdä (tarkoitti perushoitoa, oli entinen lähäri).
No ei todellakaan ole meillä noin. Sairaanhoitaja on yhtälailla aamulla kentällä kuin lähihoitajat. Lääkevastaavana saattaa sh olla, mutta ei siellä lääkehuoneessa aletaan kauaa aamulla olemaan vaan lähdetään kentälle töihin. Olen tällä hetkellä ainoa sh ja lähihoitajat voi yhtälailla olla lääkevastaavina. Lääkkeet meillä on pääasiassa annospusseissa ja jos on dosettien jakoa niin ne tehdään tiettynä päivänä iltapäivällä ja sen hoitaa kuka nyt sattuu olemaan sen kerroksen lääkevastaava aamuvuorossa ja iltavuoron lääkevastaavat tarkistaa ne. Myös morfiinit yms. on sellaisia mitä voi lähihoitajat antaa.
Lääkärin kierrolle toki osallistun, mutta tämä etäkierto on vain kerran viikossa. Lähikiertopäivinä jotka ovat muutaman kuukauden välein meneekin sitten koko päivä lääkärin kanssa asukkaita läpi käydessä. Joskus aamuisin on verikokeiden ottamista, mutta ei siinäkään nyt aleta tuntikaupalla tuhertamaan kun pitää ehtiä perushoitoa tekemään.
Perushoito todellakin kuuluu meillä myös sairaanhoitajan työnkuvaan. Monesti mulla menee ylitöiksi koska ei vain tahdo ehtiä tekemään kaikkea. Siksi olisi oikeasti hyvä, että mulla olisi vain noita sh:n kirjallisia yms. töitä 1-2 päivää viikossa. Todella stressavaa yrittää parissa tunnissa hoitelemaan erinäisiä asioita, soittelemaan ties mihin, kirjata aamun työt ja kirjata nämä lääkärille soittamiset yms., päivittää lääkelistoja ja välillä pitää lähteä hakemaan apteekista lääkkeitä, jos tulee esim. antibioottikuuri asukkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Pääsyvaatimukset lähihoitajaksi ovat liian alhaiset. Lähihoitajaksi menevät opiskelemaan ne, joilla on ollut oppimisvaikeuksia. Lukeminen, laskeminen ja kirjoittaminen ei ole ollut heillä ihan sitä huippuluokkaa.
Selailin joskus oppikirjaa nimeltä Lähihoitajan äidinkieli. Se oli kyllä melko paljonpuhuva.
Minulla ainakin hyvä kokemus lähihoitajasta sairaalssa leikkauksen jälkeisesessä hoidossa, hoiti kaikki hommat koitukseen asti tosi hyvin ja aina oli huumoria mukana, kiitos vaan hatanpään leikkuri 1.
Kannattaa silloin hävetä jos on pahassa laitoksessa töissä ja kannattaa pahoja asioita. Jos on hyvän puolella, saa ehkä ihmisiä niistä pois tai kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se nyt kumma jos rehellistä ja ihan tavallista ammattia pitää hävetä ja piilotella.
Mitä kummaa siinä on? Tälläkin palstalla lähihoitajia nimitellään mm. "tyhmiksi perseenpyyhkijöiksi".
- ap
Tällä palstalla on paljon ilkeitä ja sadistisia ihmisiä. Ei tämä palsta ole mikään ihmismäisen käytöksen kerho kun lukee ketjuja. Osalla kirjoittajista vaikuttaa olevan persoonallisuushäiriöitä ja osalla psyyken sairauksia, joissa käydään toisten kimppuun.
Työntäväthän lääkäritkin sormensa ihmisten peräsuoleen kun tunnustelevat esim miehiltä eturauhasta ja se on aivan normaalia. Hoitotyössä täytyy siedättyä tekemään työtä eritteiden keskellä eikä voi kavahtaa intiimejäkään asioita. Se on ammatillisuutta. Nämä nimittelijät itse eivät kykenisi ihmisläheiseen työhön, jossa tärkeintä on se toinen ihminen ja hänen auttamisensa. Nimittelijälle tärkeintä on hän itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
No av:lta löytyy jos jonkinlaista pahanluonteista tyhjänpuhujaa. Saavat jotain kiksejä siitä kun haukkuvat vuoroin työttömiä, vuoroin tiettyjä ammatteja, yksinhuoltajia jne.
Vaimo tuntui häpeävän silloin kun sanoin lapsille että jos että opiskele kunnolla, niin teistä tulee lähäri kuten äidistänne.
Onneksi tajusivat opiskella kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vaimo tuntui häpeävän silloin kun sanoin lapsille että jos että opiskele kunnolla, niin teistä tulee lähäri kuten äidistänne.
Onneksi tajusivat opiskella kunnolla.
Esimerkillä on voimaa.
Ei. Häpeän ainoastaan miestäni, joka on lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Monia muitakin ammatteja halveksutaan ja eniten halveksutaan työttömiä. Erään kirjoittajan mielestä sosionomin koulutus on täysin turhaa ja monet halveksivat AMK koulutusta alasta riippumatta. Joillekin ei tohtorin arvoa alemmalla koulutuksella ole juurikaan arvoa. Mitenköhän se maailma pyörisi jos kaikki olisimme tohtoreita? Ole sinä ylpeä ammatistasi, ilman teitä olisivat kaikki siinä nesteessä.
En todellakaan häpeä, pidän työstäni vanhusten palvelutalossa.-lähärinä liki 40 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Olen työssä psykiatrisessa sairaalassa ja minut on palkattu toimeen mielenterveyshoitajan nimikkeellä. Käytän mieluummin sitä, tosin en paljoa sitäkään, kun ihmiset kyselee tyhmiä aiheeseen liittyen.
En häpeä ammattiani, vaan sitä minkälainen maine lähihoitajilla on. Eikä se nyt ihan syyttä ole tullut. Meilläkin on ollut kokeilemassa töissä ja opiskelijoina niin sekaisin olevia lähihoitajia, että heidän työsopimuksensa tai harjoittelunsa on jouduttu keskeyttämään.
Ongelmana on tosiaan se, että kouluun pääsee kuka tahansa. Soveltuvuuskokeita ei enää ole.
Isoin karsinta on siinä, että selviää lääkelaskuista. Joutuu tietämään esim. että mitä on 27 jaettuna 3:lla. Toki lääkelaskukokeen voi uusia,
Älä! Ihan totta! Noinko vaikeita lääkelaskut on? No en sitten edes yritä. Menen lukioon miettimään jatkoa.
Olen ylpeä, että olen lähihoitaja. Kolme muutakin ammattia on ja olen mies.
Mieluummin kerron olevani lähihoitaja kuin silloin, kun olin siivooja. Ei siksi, että toinen työ olisi minusta toista parempi, vaan siksi, etten jaksa jatkuvaa "se on kuule tosi tärkeää työtä, kyllä minä arvostan vaikka moni ei" -lässytystä. Kun voisi minkä tahansa ammatin kuullessaan olla ihan vain normaalisti, että "ok, kiva, missä työskentelet?" tms.
Ja joo, olen huomannut, että tuota kuulee lähihoitajanakin, mutta ei sentään ihan joka kerta.