Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syön varastoja tyhjäksi, ei tarvitse mennä kauppaan kolmeen kuukauteen

Vierailija
23.03.2025 |

Mutta todennäköisesti haen munia.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko on käydä kaupassa ainakin kerran viikossa. HeVi osastolla. 

Säilöttynäkin voi syödä heviä. Paras tietty jos on itse säilönyt.

Voi toki, mutta aika harvan mielestä esim. säilötty salaatti tai säilötty banaani on kovin herkullista. Ja noin muutenkin säilykkeet eivät ikinä korvaa tuoreita hevi-tuotteita. 

Kaksi viikkoa säilyy kylmäkaapissa n 2viikkoa. Kolmas viikko pakkasesta  herneitä, omenaa ,marjoja ym.  Hyvin pärjää sunitelulla 3 viikkoa ja saa syödä monipuolisesti.   Vieläpä kotikuljetuksella.  😊😊😊

Pakastettu omena on mielestäsi tuoretuote? 

Vierailija
42/59 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenvanhaan kurkut ja tomaatit ja muut tuoretuotteet säilöttiin talven varalle. Ei puhettakaan mistään tuoretuotteista. Ja hyvin pärjättiin. 

Tavallisimmat kasvikset olivat suola- tai maustekurkku ja säilötty punajuuri viipaleina. Niitä otettiin lautasenreunalle 1970-luvulla mummolassani. Äitini oli omalla tavallaan hippi ja tarjosi porkkanaraastetta ja lantturaastetta. Olin tottunut syömään porkkanat ja nauriit palasina välipaloina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä oluttakin panna itse, mutta on se vaan niin paljon kätevämpää hakea sitä valmiiksi pullotettuna lähikaupasta. Tulee liikuntaakin samalla :)

Vierailija
44/59 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäpäs siinä. Itse en haluaisi elää kolmea kuukautta ilman tuoretuotteita. 

Minulle käyvät pakastemarjat ja -kasvikset, kasvissäilykkeet, hedelmäsäilykkeet ja sienisäilykkeet. Minua ei haittaa kokeilla syödä poikkeusolojen malliin. 

Poikkeusoloissa sulla ei ole mitään pakastetuotteita, koska sulla ei ole sähkö, jolla se pakastin toimisi. Et myöskään saa valmistettua ruokaa, koska sun sähköliesi ei toimi. Eikä hanasta tule vettä. 

Ei sitä tiedä. Toimiihan Ulrainassakin sähköt.

Vierailija
45/59 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle käyvät pakastemarjat ja -kasvikset, kasvissäilykkeet, hedelmäsäilykkeet ja sienisäilykkeet. Minua ei haittaa kokeilla syödä poikkeusolojen malliin. 

Poikkeusoloissa sulla ei ole mitään pakastetuotteita, koska sulla ei ole sähkö, jolla se pakastin toimisi. Et myöskään saa valmistettua ruokaa, koska sun sähköliesi ei toimi. Eikä hanasta tule vettä. 

Ei läheskään kaikkialla toimi. Ja ap:han nyt ilmeisesti halusi elää jotain survivalisti elämää. Sellaiseen ei sähköt ja juokseva vesi kuulu. Tarkkaan ottaen ei edes lämmitetty ja kalustettu asunto tai valmiit kaupasta ostetut vaatteet. Tai varsinkaan nettiyhteys vauvapalstoineen. 

Vierailija
46/59 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kotivaran tyhjäksi syöminen ole vielä mitään survivalismia.

Vierailija
47/59 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä löytyy vieläkin pakkasesta itsekssvatettua.

Kuivattua omenaa on ensi syksyyn asti.

Käyn kerran viikossa kaupassa ja kaapeissa on max 2 viikon edestä ruokaa. Ei tarvetta pidempään. Mitä tärkeintä, ei ole niitä epämääräisiä kastikejämiä, pussin pohjia tai muutamaan. Mies saa usein lahjoja ja myös ruokaa. Käytän nämä lähes heti ja harvoin menee ostoslistallw

Vierailija
48/59 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennenvanhaan kurkut ja tomaatit ja muut tuoretuotteet säilöttiin talven varalle. Ei puhettakaan mistään tuoretuotteista. Ja hyvin pärjättiin. 

Tavallisimmat kasvikset olivat suola- tai maustekurkku ja säilötty punajuuri viipaleina. Niitä otettiin lautasenreunalle 1970-luvulla mummolassani. Äitini oli omalla tavallaan hippi ja tarjosi porkkanaraastetta ja lantturaastetta. Olin tottunut syömään porkkanat ja nauriit palasina välipaloina.

Mun äiti oli perinteinen säilöää ja mehustaja. Kummatkaan lapsensa ei syöny niitä etikkakurkkuja eikä punajuuriviipaleita sen paremmin kuin kurkkusipuliakaan. Silti mainosti niitä koko ajan ja miten perheelleen (=itselleen) säilöi. En edelleenkään koske noihin ja viinimarjamehutkin on siinä rajalla. 

Vierailija
49/59 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei läheskään kaikkialla toimi. Ja ap:han nyt ilmeisesti halusi elää jotain survivalisti elämää. Sellaiseen ei sähköt ja juokseva vesi kuulu. Tarkk

Ei ap:n kommenteista mitenkään mielestäni käynyt ilmi, että hän mitään maailmanlopun olosuhteita haluaisi simuloida, vaan testata kotivaransa toimivuutta. 

Viimeisin poikkeusolo täällä päin oli koronapandemia, eikä siinä sähköt tai vesi poikenneet, mutta vahva suositus oli vähentää liikkumista. Varmaan todennäköisin kotivaran käyttöhetki olisi perheessä jylläävä norovirus, ei zombiapokalypsi tai edes sota.

Vierailija
50/59 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin korona-aikana mm 5 kgn säkeissä riisiä ja laatikollisen kookoskermoja. Riisiä on vieläkin ;) vaikka koko ajan syödään pois. Kokoskermoista ehti mennä osasta päiväys koska pistin ne paikkaan, josta eivät osuneet silmään. Sitä hölmöyttä en uusi.

Nyt meillä on aina ennen kuukauden rahapäivää "syödään mitä kaapeissa on" viikko. Sekä rahan riittämisen takia, mutta myös ruoan kiertämisen takia. Käyn jonkun euron parsakaalin tai muun hävikkivihanneksen ostamassa noilla viikoilla, en muuta. 3 kk en jaksaisi linssejä ja kik-herneitä riisin kansss pupeltaa - paitsi oikeassa hädässä.

Vierailija
51/59 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekoteko, pakastearkut syö virtaa. Kyllä yksi pakastearkku riittää.

Vierailija
52/59 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voit elää noin? Hirveää. Todella.

Mikä on hirveää?

jos ruokavalio on kolme kuukautta erilaisia purkkiruokia, niin itseäni tuoreiden raaka-aineiden puute häiritsisi. Varsinkin, kun olemme juuri siirtymässä aikaan jolloin tuoreita kotimaisia kasviksia tulee markkinoille. Ymmärtäisin kokeilun marras-helmikuussa.

Vierailija
53/59 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. papuja, herneitä,  jyviä ja siemeniä voi idättää.

Kuorelliset auringonkukan siemenet itävät nopeasti ja niiden idut (taimet) ovat meheviä ja maukkaita.

Pian luonto alkaa tuottaa voikukan lehtiä, ilmaista salaattia leivälle.

Varmasti voi, mutta ei niillä pysty korvaamaan esim. maitotuotteita tai tuoretta leipää. Ja aika harva kaupunkilainen lähtee syömään voikukan lehtiä jostain moottoritien varresta.  

Tuoretta leipää saa tietenkin leipomalla itse? 

Vierailija
54/59 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kuukautta? Melko paljon ruokaa sulla, vai meinaatko syödä keittiökaapitkin ja huonekalut.

Vierailija
55/59 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola kurkkua sekä silli voi leipää. Niillä barantuu eilisten jukurtti pileiden oloista!

Vierailija
56/59 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei läheskään kaikkialla toimi. Ja ap:han nyt ilmeisesti halusi elää jotain survivalisti elämää. Sellaiseen ei sähköt ja juokseva vesi kuulu. Tarkk

Luepas nyt aloitus uudelleen. 

Tää on ihan malliesimerkki keskustelusta, jossa tuntuu olevan tärkeintä mollata aloittajaa. 

Kotivara on tärkeä asia, ja on fiksua kokeilla sen riittävyyttä käytännössä. Sittenpä osaa korjata tilanteen, jos jotain puuttuu tai on liian vähän. Itse ainakin kuulisin mielelläni ap:n kokemuksista myöhemmin. 

Vierailija
57/59 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö AP palstailee? Miten homma on sujunut, mitä oppeja meille muille vinkiksi? 

Vierailija
58/59 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tosi mukava kuulla ap:sta tai jos jollakulla toisella on samoja kokemuksia. Mitä oli liian vähän, mikä yllätti, mitä jäi hyödyntämättä? 

Vierailija
59/59 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa.  Olet varmaan jo melko paksu.