Käyttikö teidän isovanhemmat sydämestä sanaa "pumppu"?
Minun isovanhemmat käytti. "Pumppu petti" jne. Käyttääkö tätä sanaa enää kukaan?
Kommentit (21)
Käyttää, se on hyvä sana ja kuvaa sitä, mitä sydän oikeasti on; pumppu
Savossa sydänkohtauksesta sanottiin että "pumpusta kopisti".
Mietin samaa, kun katsoin Metsoloita ja siinä puhuttiin kuinka ottaa pumpusta. Enpä ole tuollaista termiä kuullut moneen vuoteen, mutta ehkä jossain maaseudulla puhutaan vielä vanhahtavalla suomen kielellä?
Kyllä käyttää monet lääkäritkin kardiologeja myöten.
Mua taas ärsytti kun lääkäri kirjoitti "potilas kertoo sydämen muljahtelevan". En ikinä käytä tuollaista sanaa. Kerroin että minulla on lisälyöntejä, ne on ihan sydänkäyrässä todettu ja tunnistan ne.
Ennen käytettiin värikkäämpää kieltä.
Edelleen kuuluu sanavarastoon pumppu. Myös ruokailun jälkeen napa on täynnä. Laitan pesukoneen laulamaan. Imuri huutamaan. Ruoka ääntä kohti. Mielummin tätä syö ku turpaansa ottaa. Nyt pesemään legot (hampaat).
Vierailija kirjoitti:
Savossa sydänkohtauksesta sanottiin että "pumpusta kopisti".
Tai että pumpusta rouheloi.
Vierailija kirjoitti:
Käyttää, se on hyvä sana ja kuvaa sitä, mitä sydän oikeasti on; pumppu
Nyt ihan mielenkiinnosta, mikä tässä saa alapeukuttamaan? Sydän on pumppu, joka pumppaa verta isoon ja pieneen verenkiertoon, sillä ei oikeastaan ole muuta funktiota. Oliko tämä jonkun mielestä väärin vai elämä muuten vaan kurjaa vai ajattelitko että sydän on ihan vaan tunnepuolen hommia?
No en ole vielä isovanhempi, ikää 45v mutta onhan se pumppu, kun sydämestä puhutaan
En muista mutta itse kyllä käytän.
No ihan itsekin käytän, tuohan on aivan yleinen sanonta.
Käytän itse nykyäänkin. Kuvaava terni. Sydän on pumppu.
Ei. Ei ole isovanhempia ollutkaan. Mutta oma vanhempi joka oli 1920 luvulla syntynyt ei käyttänyt mitään pumppu sanaa, eikä äiti. Tai muut vanhukset. Sydän sanaa käyttivät. Nuoremmat ovat vain pumputelleet.
Vierailija kirjoitti:
No ihan itsekin käytän, tuohan on aivan yleinen sanonta.
Missä oikein asut?
Kasvi, pumppu.. miksi ennen ei puhuttu asioista niiden oikeilla nimillä vaan keksittiin lempinimiä?