Voiko saada potkut, jos kieltäytyy vakaumuksensa vuoksi joistakin työtehtävistä?
Jos työelämässä tulee vastaan työtehtäviä, jotka on vakaumuksen vastaisia ja näistä kieltäytyy, niin voiko saada potkut tai ainakin kirjallisen varoituksen? Monessa työssä voi tulla yhtäkkiä vastaan työtehtävä, joka on vakaumuksen vastainen.
Itse ainakin työnantajana potkisin heti pois, jos on koeaika. Ei työtehtävistä voi kieltäytyä sen vuoksi,että sinulla on jokin uskonnollinen vakaumus.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
"Kaikilla onkin oikeus, mutta kaikille se ei ole vakaumuskysymys, joten eivät kieltäydy. Jos ne potilaat jaetaan aamulla, jollain perusteella se aina tapahtuu, joten miksei sitten tällä, kun _sille toiselle se on aivan vain tehtävä muiden joukossa_. Asiahan olis aivan eri jos tehtävä olis kaikille yhtälailla vastenmielinen. Ja sitten voi vaikka ottaa sen toisen puolesta sen haisevan pultsarin jolla on syyhy, jos kokee tarvetta tasoittaa puntteja."
Totta kai puntteja pitää tasata. Ei voi valita vain rusinoita pullasta. Mutta entä jos 'vakaumus' estää hoitamasta myös sitä haisevaa syyhyistä pultsaria? = D
Ymmärrät kyllä varmasti, mikä on vakaumus kun mietit. Esim. jos raamatussa sanotaan "älä tapa", niin joillekin se merkitsee jotain. Raamattu ei käske olemaan hoitamatta syyhypultsaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaikilla onkin oikeus, mutta kaikille se ei ole vakaumuskysymys, joten eivät kieltäydy. Jos ne potilaat jaetaan aamulla, jollain perusteella se aina tapahtuu, joten miksei sitten tällä, kun _sille toiselle se on aivan vain tehtävä muiden joukossa_. Asiahan olis aivan eri jos tehtävä olis kaikille yhtälailla vastenmielinen. Ja sitten voi vaikka ottaa sen toisen puolesta sen haisevan pultsarin jolla on syyhy, jos kokee tarvetta tasoittaa puntteja."
Totta kai puntteja pitää tasata. Ei voi valita vain rusinoita pullasta. Mutta entä jos 'vakaumus' estää hoitamasta myös sitä haisevaa syyhyistä pultsaria? = D
Ymmärrät kyllä varmasti, mikä on vakaumus kun mietit. Esim. jos raamatussa sanotaan "älä tapa", niin joillekin se merkitsee jotain. Raamattu ei käske olemaan hoitamatta syyhypultsaria.
Jos on vakaumus joka estää työtehtävän teon niin pitää mennä muualle töihin. Ei voi olla niin että ei voi hoitaa työtehtäviään vakamumuksen vuoksi. Mitä siitäkin tulisi jos vaikka Saudi-Arabiassa mestaaja ei voisi lopettaa rikollista kun jossain kirjassa sanotaan "älä tapa".
Vierailija kirjoitti:
Ei ole järkeä, vaikka ajatuksellisesti vastaan abortteja olenkin, että ne tehtäisiin sitten kuitenkin hengareilla kotikylppäreissä taikka heittäydyttäisiin portaikosta mahalleen. Maailmasta ei tule täydellistä ikinä.
Tätä tuskin kukaan haluaa, mutta itse olen ollut muutaman kerran mukana aborttissa ja voin sanoa, että kun ne sikiön riekaleet imettiin säiliöön, tuntui ihan hirveältä. Ja kun kyse ei ole useinkaan mistään muusta kuin huolimattomasta tai puuttuvasta ehkäisystä, ei siellä kuulkaa useinkaan ole taustalla mitään muuta kuin laiskuus, välinpitämttömyys ja mukavuudenhalu, minkä elävät seuraukset siellä kaavitaan roskiin. Saisitte kaikki kieltäytymisestä syyllistävät käydä kertaalleen katsomassa ko toimenpiteen. Itse en enää aio enää ikinä sitä tehdä.
Onhan noita kaikenlaisia vinksahtaneita tullut vastaan. On ollut mielisairaan ymmärtäjiä jotka kuvittelevat että paijaamalla sekaisin oleva skitsofreenikko paranee kuntoon tuosta vaan ja on jätetty lääkitys antamatta. Valitettavasti moni näistä hoitamatta jätetyistä tekee suisidin ennemmin tai myöhemmin jos ei pääse lääkehoidon piiriin. Lääke- ja rokotevastaisuutta on yllättävän paljon terveydenhuollon henkilöstössä vaikka sitä ei aina uskoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on itse vaikka alkoholivastainen absolutisti ja työskentelee anniskeluoikeudet omaavassa kahvila-ravintolassa, niin huuteleeko hän keittiön puolelle; "Hei Mimmu tai Veka, voittexte jättää hetkeksi annokset liedelle, tarttis laskea hanasta tuopillinen olutta asiakkaalle."
Tätä vastaava tilanne olisi, jos aborttivastainen lääkäri menisi töihin paikkaan, jossa joka toinen potilas on tullut hakemaan keskeytystä. Arveletko, että sellaista tapahtuu?
Henkeen ja elämisen oikeuteen liittyvä valaumus on myös hiukan eri asia, kuin absolutismi.En myöskään tiedä yhtäkään hoitajaa tai lääkäriä, joka ei puoltaisi keskeytystä tilanteessa, jossa vaikkapa äidin terveys on uhattuna.
Jos on Jumalan tai Allahin tahto että äiti kuolee raskauden takia niin mikä on ihminen sellaiseen asiaan puuttumaan. T: Lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole järkeä, vaikka ajatuksellisesti vastaan abortteja olenkin, että ne tehtäisiin sitten kuitenkin hengareilla kotikylppäreissä taikka heittäydyttäisiin portaikosta mahalleen. Maailmasta ei tule täydellistä ikinä.
Tätä tuskin kukaan haluaa, mutta itse olen ollut muutaman kerran mukana aborttissa ja voin sanoa, että kun ne sikiön riekaleet imettiin säiliöön, tuntui ihan hirveältä. Ja kun kyse ei ole useinkaan mistään muusta kuin huolimattomasta tai puuttuvasta ehkäisystä, ei siellä kuulkaa useinkaan ole taustalla mitään muuta kuin laiskuus, välinpitämttömyys ja mukavuudenhalu, minkä elävät seuraukset siellä kaavitaan roskiin. Saisitte kaikki kieltäytymisestä syyllistävät käydä kertaalleen katsomassa ko toimenpiteen. Itse en enää aio enää ikinä sitä tehdä.
Toimenpiteen tekeminen koskettaa varmasti sitä tekeviin. Olisi oikein näyttää sikiön riekaleet abortin halunneelle ihan opetusmielessä niin osaisi ehkä huolehtia ehkäisystä jatkossa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimenpiteen tekeminen
Samaa mieltä, tässä tilanteessa ihminen itse nukkuu eikä ns. tunnu missään eikä joudu kohtaamaan sitä raadollisuutta ja hetkeä, kun elämä ihan oikeasti lopetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo tietysti selvitetty jo työhaastattelussa. Menisit ap töihin.
Ei saa kysyä uskontoasioista tai vakaumuksista työhaastattelussa. Nämä ilmenee vasta työssäoloaikana.
Haastattelussa viimeistään selvitetään mitä työtehtäviin kuuluu.
Lestadiolaiselle opettajalle tulee paljonkin tällaisia. Oppilaiden kanssa käydään elokuvissa, teatterissa jne. ja järjestetetään itsenäisyyspäivätansseja ym. Pitäisi opettaa ehkäisystä ja evoluutiosta. Itse olen matikanope, ja muutama kestadiolaiskollega on ollut matkan varrella. Jossain kouluissa on järjestelty työtehtäviä, mutta ovat kyllä olleet joskus mukana teatterissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä muka olisi sellainen työtehtävä? Ap keksii juttuja omasta päästään.
Meidän olisi pitänyt katsella televisiota palaverissa. Itse olen vanhoilislestadiolainen ja kieltäydyin tästä, koska se on vakaumustani vastaan.
Mutta netistä voit katsella mitä tahansa?
Lähtökohtaisesti Jehovan todistajat eivät mene niihin töihin, missä joutuisi tekemään oman vakaumuksen vastaista työtä. Jos esim luterilainen sairaanhoitaja kääntyy Jehovan todistajaksi, hän etsii töitä missä ei laiteta verta . Vaikkapa polilta. Tai jos on oikein hyvä tyyppi , niin esihenkilön kanssa voi neuvotella ettei suorita verilupia. Silloin ei verta edes saa laittaa.
Lähihoitajat ei muutenkaan saa laitaa verta, mutta hän voi muuten tarkkailla verrntiputuksen ajan potilaan vointia, ottaa mittauksia ja tietenkin ottaa veripussin pois. Jehovan todistajat eivät puutu toisen valitsemiiin hoitomuotoihin vaikka kysyttäessä kerrotaan oma valinta ( ei tietenkään työaikana kerro omasta uskosta tai hoitovaihtoehdoista ellei ole muuten tuttu ihminen joka kysyy )
Omalla alallani on työehtosopimukseen kirjattu oikeus kieltäytyä toimimasta työtehtävässä muun muassa vastoin vakaumusta. Samoin se, ettei kieltäytymisestä saa seurata painostustoimia.
Minun vakaumukseni edellyttää vähintään kahdeksan viikon kesälomaa ja joka perjantai pitää työnteko lopettaa viimeistään puolen päivän aikaan. Vakaumukseni vuoksi en voi näistä joustaa yhtään. Jos työnantaja ei suostu tähän niin haastan oikeuteen uskontoni vainoamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin abortti terveydenhoitohenkilökunnalle.
Senhän tekee lääkäri. Lääkäri on väestövastuussa ja velvollinen hoitamaan virkaansa uskontoon tai muuhun vetoamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on itse vaikka alkoholivastainen absolutisti ja työskentelee anniskeluoikeudet omaavassa kahvila-ravintolassa, niin huuteleeko hän keittiön puolelle; "Hei Mimmu tai Veka, voittexte jättää hetkeksi annokset liedelle, tarttis laskea hanasta tuopillinen olutta asiakkaalle."
Tätä vastaava tilanne olisi, jos aborttivastainen lääkäri menisi töihin paikkaan, jossa joka toinen potilas on tullut hakemaan keskeytystä. Arveletko, että sellaista tapahtuu?
Henkeen ja elämisen oikeuteen liittyvä valaumus on myös hiukan eri asia, kuin absolutismi.En myöskään tiedä yhtäkään hoitajaa tai lääkäriä, joka ei puoltaisi keskeytystä tilanteessa, jossa vaikkapa äidin terveys on uhattuna.
Jos on Jumalan tai Allahin tahto että äiti kuolee raskauden takia niin mikä on ihminen sellaiseen asiaan puuttumaan. T: Lääkäri
Synnynnäiseen sydänvikaan kuoleva lapsi on Jumalan tahto. Sinun logiikkasi mukaan lääkärin ei pidä mennä puuttumaan asiaan vaan antaa lapsen kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan siitä onko samassa firmassa käytettävissä joku muu samaan tehtävään ja riittääkö sulle korvaavia töitä.
Voiko jehovan todistajat antaa verta hoitajana potilaalle, jos lääkäri määrää verivalmistetta? Voiko lestataustainen toimia kätilönä tai tehdä aborttia potilaalle? Monenlaisia eettisiä kysymyksiä. Varmaan lähtökohtaisesti erilaisten vakaumusten omaavat eivät edes hakeudu niihin töihin, joissa potentiaalisesti joutuisi tekemään vakaumuksen vastaisia töitä.
Minulla on ollu lestadiolainen kätilö, ei ole millaanlailla vaikuttanut hänen työhönsä, vaikka en ollut naimisissa lapsen isän kanssa. Ei alkanut edes moralisaarnaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne naiset on monet miettineet hyvin pitkään ja hartaasti, taustalla on usein raskaita syitä. On omat syöpähoidot kesken tai jokin muu vaikeita sikiövaurioita aiheuttava lääkehoito käytössä, kun ehkäisy pettää. Esim. useat autoimmuunisairauksien hoidossa käytettävät lääkkeet. On vaikeita elämäntilanteita, on mielen sairauksia. Usein vaikeasta mielenterveysongelmasta kärsivät päättyy toistuvasti aborttiin (enää ei julkisella voida tehdä sterilisaatioita hallituksen päätösten jälkeen).
Valtaosa aborteista tehdään alkuraskaudessa ja ulos tulee verta epämääräisellä raskausmateriaalilla. Sillä ei ole vielä esim. hermostoa jolla kokea, nopeasti jakautuvia soluja kasa.
Abortti tehdään myös lähes aina hereillä, anestesia on monessa tilanteessa tarpeeton riski (viitaten myöhempään kommenttiin, että potilas muka aina nukkuu "eikä joudu kokemaan" asiaa).Usein myös kohtuun kuollut kehittyneempi sikiö synnytetään hereillä leikkauksen sijaan. Jos kohtu ei tyhjene abortissa, tehdään tämä kaavinta anestesiassa.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuksessa oli lääkäri, joka ei laittanut kierukkaa vakaumuksen takia. Poisti kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Muslimi-taustaiset nais-hoitajat eivät myöskään pese miespuolisia.
*muslimitaustaiset
*naishoitajat
tai vain muslimit ja hoitajat mikäli äidinkielen oikeinkirjoitus on haasteellista.
Henkeen ja elämisen oikeuteen liittyvä valaumus on myös hiukan eri asia, kuin absolutismi.
En myöskään tiedä yhtäkään hoitajaa tai lääkäriä, joka ei puoltaisi keskeytystä tilanteessa, jossa vaikkapa äidin terveys on uhattuna.