Voiko saada potkut, jos kieltäytyy vakaumuksensa vuoksi joistakin työtehtävistä?
Jos työelämässä tulee vastaan työtehtäviä, jotka on vakaumuksen vastaisia ja näistä kieltäytyy, niin voiko saada potkut tai ainakin kirjallisen varoituksen? Monessa työssä voi tulla yhtäkkiä vastaan työtehtävä, joka on vakaumuksen vastainen.
Itse ainakin työnantajana potkisin heti pois, jos on koeaika. Ei työtehtävistä voi kieltäytyä sen vuoksi,että sinulla on jokin uskonnollinen vakaumus.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole järkeä, vaikka ajatuksellisesti vastaan abortteja olenkin, että ne tehtäisiin sitten kuitenkin hengareilla kotikylppäreissä taikka heittäydyttäisiin portaikosta mahalleen. Maailmasta ei tule täydellistä ikinä.
Tätä tuskin kukaan haluaa, mutta itse olen ollut muutaman kerran mukana aborttissa ja voin sanoa, että kun ne sikiön riekaleet imettiin säiliöön, tuntui ihan hirveältä. Ja kun kyse ei ole useinkaan mistään muusta kuin huolimattomasta tai puuttuvasta ehkäisystä, ei siellä kuulkaa useinkaan ole taustalla mitään muuta kuin laiskuus, välinpitämttömyys ja mukavuudenhalu, minkä elävät seuraukset siellä kaavitaan roskiin. Saisitte kaikki kieltäytymisestä syyllistävät käydä kertaalleen katsomassa ko toimenpiteen. Itse en enää aio enää ikinä sitä tehdä.
Älä valehtele.
Suomessa aborteista on 95 % lääkkeellisiä eikä kuvaamaasi imemistä ole olemassakaan.
Eikö laki määrää mitkä niitä vakaumuksellisia tehtäviä on. Ainakin ennen abortti laskettiin sellaiseksi eli lääkärillä oli oikeus kieltäytyä siitä. Vapaus vähenee Suomessa jokainen päivä, joten en tiedä mikä tilanne on nykyään.
Kyllä lähtökohtana on pidettävä sitä, että kouluttaudutaan ja hakeudutaan vain niihin työtehtäviin, joita voidaan hoitaa.
Tämän varmistamiseksi lisää ammatinvalinnanohjausta kouluihin ja täsmällistä kerrontaa vielä elämästä tietämättömille nuorille, millaista työala ja maailma ympärillä tulee olemaan. Pois vaaleanpunaiset lasit silmiltä.
Maailma ei muutu paremmaksi sillä, että työelämässä aletaan sortteerata ja kieltäytyä työtehtävistä, jos on kyseiselle alalle päädytty.
Jos juuri abortit ovat tässä keskustelussa se kuuma peruna, niin asiaan pitää puuttua toisin. Lainsäädännöllä, äänestämällä. Pudottamalla sterilointi-ikä nykyisestä 30:sta muun Euroopan tasolle, edes 25:een, jopa 20:een. Miksi tätä ei saada aikaan, sekin vähentäisi abortteja tuntuvasti. Ok, jotkut voivat myöhemmin katua, mutta abortithan se suurin ongelma oli, vai mitä? Sanon ääneen myös sen mitä "ei saisi", eli että esim. skitsofreenikot tulisi terveydenhuollon toimesta automaattisesti steriloida, kun nuorena aikuisena saavat diagnoosin. Sanotte mitä sanotte, olen tähän ikään mennessä seurannut sitä hirvittävää kärsimyksen määrää niin aikuisilla kuin etenkin lapsilla, mitä tästä kaikkineen seuraa. Ei myöskään ole lapsilla onnellinen kohtalo päätyä huostakoneiston osaksi rahantienausvälineeksi.
Niin kauan kuin näitä muita asioita ei laiteta kuntoon, eivätkä ne edes kiinnosta, pidän tekopyhänä tätä toistuvaa hurskasta abortinvastaista jauhamista.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Kaupan ala ei ainakaan saanut painavaa syytä irtisanomiseen työehtosopimukseen.
Totta kai, herrasi sana on laki, eivät työntekijät itse ala päättämään mitä tekevät ja mitä eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole järkeä, vaikka ajatuksellisesti vastaan abortteja olenkin, että ne tehtäisiin sitten kuitenkin hengareilla kotikylppäreissä taikka heittäydyttäisiin portaikosta mahalleen. Maailmasta ei tule täydellistä ikinä.
Tätä tuskin kukaan haluaa, mutta itse olen ollut muutaman kerran mukana aborttissa ja voin sanoa, että kun ne sikiön riekaleet imettiin säiliöön, tuntui ihan hirveältä. Ja kun kyse ei ole useinkaan mistään muusta kuin huolimattomasta tai puuttuvasta ehkäisystä, ei siellä kuulkaa useinkaan ole taustalla mitään muuta kuin laiskuus, välinpitämttömyys ja mukavuudenhalu, minkä elävät seuraukset siellä kaavitaan roskiin. Saisitte kaikki kieltäytymisestä syyllistävät käydä kertaalleen katsomassa ko toimenpiteen. Itse en enää aio enää ikinä sitä tehdä.
Toimenpiteen tekeminen koskettaa varmasti sitä tekeviin. Olisi oikein näyttää sikiön riekaleet abortin halunneelle ihan opetusmielessä niin osaisi ehkä huolehtia ehkäisystä jatkossa paremmin.
Sanoppa tuo myös sille raiskauksen uhrille. Tai kenties jopa sille raiskaajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä muka olisi sellainen työtehtävä? Ap keksii juttuja omasta päästään.
Meidän olisi pitänyt katsella televisiota palaverissa. Itse olen vanhoilislestadiolainen ja kieltäydyin tästä, koska se on vakaumustani vastaan.
Mutta netistä voit katsella mitä tahansa?
jep sehän tässä hulluinta onkin. Samat ohjelmat voi katsoa netistä, mutta ei telkkarista.
Terveydenhuollossa tulee aika usein vastaan tilanteita ja tapauksia, jossa oma- arvomaailma on jotain muuta kuin jonkun toisen. Töissä ollaan töissä, eli "sen lauluja laulat, jonka leipää syöt". Töissä edustat työnantajasi arvomaailmaa
Sotealalla ollaan asiakaspalvelutyössä ja jos asiakas haluaa itselleen abortin mistä tahansa syystä/syistä niin sotealan asiakaspalvelijat hoitakoon työtehtävänsä kunnolla ja kunnialla tai vaihtoehtoisesti hakeutukoot muihin (teko)pyhempi-kuin-sinä-ja-kaikki-muut -hommiin. Omaa vakaumusta ja/tai "vakaumusta" ei muutenkaan pidä ikinä muille pakkotuputtaa.
Jos taksikuskina kieltäydyt uskontoon vedoten nostamasta naispuolista asiakasta pyörätuolista auton penkkiin... mitäs luulet että tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan siitä onko samassa firmassa käytettävissä joku muu samaan tehtävään ja riittääkö sulle korvaavia töitä.
Voiko jehovan todistajat antaa verta hoitajana potilaalle, jos lääkäri määrää verivalmistetta? Voiko lestataustainen toimia kätilönä tai tehdä aborttia potilaalle? Monenlaisia eettisiä kysymyksiä. Varmaan lähtökohtaisesti erilaisten vakaumusten omaavat eivät edes hakeudu niihin töihin, joissa potentiaalisesti joutuisi tekemään vakaumuksen vastaisia töitä.
Kyllä voi vastaus kysymyksiin. Näin kun on Jehovan todistajia suvussa voin kertoa että vaikka eivät itse saa ottaa toisten verta voivat sitä muille laittaa jos ovat hoitajia. Lestadiolaisia on paljon hoitoalalla ja heiltä ei ole kielletty tekemästä töitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos on itse vaikka alkoholivastainen absolutisti ja työskentelee anniskeluoikeudet omaavassa kahvila-ravintolassa, niin huuteleeko hän keittiön puolelle; "Hei Mimmu tai Veka, voittexte jättää hetkeksi annokset liedelle, tarttis laskea hanasta tuopillinen olutta asiakkaalle."
Minäminäminä olen aina oikealla ja oikeassa (muut aina vasemmalla ja väärässä), mutta muita et "valitettavasti" voi tyrannisoida neuroottisismeilläsi (et töissä etkä vapaalla).
Toivottavasti (mm. taloudellinen) tilanteesi sallii sen, että vakaumuslässytyksesi estää sinulta työnteon kokonaisuudessaan, koska kaikissa töissä on jotain epävakaumuksellista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä potkut voi antaa, jos työntekijä kieltäytyy tietyistä tehtävistä.
Voi, jos kieltäytymiseen ei ole pätevää syytä. Omalla kohdalla se on ollut työturvallisuus, olen kieltäytynyt vaarallisesta tehtävästä. Onko vakaumus pätevä syy, kukapa tietää.
Muslimeilla on naisille aika tiukkojakin sääntöjä. Nainen ei esim. voi koskea mieheen. Voi olla vaikeaa toimia esim. hoitoalalla, jos ei voi koskea asiakkaaseen.
Kaupassa on tullut vastaan tapaus, että työntekijä kieltäytyi hyllyttämästä alkoholijuomia, koska on muslimi. Työsopimusta ei jatkettu, kun määräaikaisuus päättyi. Kaupassa kaikkien pitää tehdä kaikkea tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on itse vaikka alkoholivastainen absolutisti ja työskentelee anniskeluoikeudet omaavassa kahvila-ravintolassa, niin huuteleeko hän keittiön puolelle; "Hei Mimmu tai Veka, voittexte jättää hetkeksi annokset liedelle, tarttis laskea hanasta tuopillinen olutta asiakkaalle."
Minäminäminä olen aina oikealla ja oikeassa (muut aina vasemmalla ja väärässä), mutta muita et "valitettavasti" voi tyrannisoida neuroottisismeilläsi (et töissä etkä vapaalla).
Toivottavasti (mm. taloudellinen) tilanteesi sallii sen, että vakaumuslässytyksesi estää sinulta työnteon kokonaisuudessaan, koska kaikissa töissä on jotain epävakaumuksellista.
Niin ja on sitä joutunut tekemään töitä joista on tiennyt että ei onnistu, väärällä työmenetelmällä tai jopa kielletyn pikavirityksen pomon käskystä. Niistä on tietysti huomautettu esimiehelle ja kerrottu työkavereille ja vastuu on käskyn antajalla. Nykyään työnantajalla onkin suuri vastuu työntekijöistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos alkoholivastainen kerran on niin fundamentalistisen alkoholivastainen niin eihän silloin sitä alkoholia saa tarjoilla (ei edes jokumuujotkutmuut mimmuvekaratkaan) eikä nauttia ollenkaan kukaan ikinä missään? Jopa esim. orjatyövoimalla rakennetussa Dubaissa myydään turistiturreille alkoholia maksua vastaan vaikka kovasti ollaan alkoholivastaisia, jopa raivoraittiita? Kovaa tulee olemaan elämänsä, koska koko maailmaa ei tulla hetimmiten muokkaamaan näiden vastarannankiiskien kulloistenkin, alati vaihtuvien, trendien mukaan.
Kyllä tiedän tapauksen, jossa asiantuntijana työskennellyt henkilö irtisanottiin koeajalla, koska kieltäytyi tekemästä yhtä hänen vastuulla olevaa tehtävää uskonnollisista syistä.
Alapeukuttakaa sen minkä jaksatte, mutta totuus on se, että jos työnantaja ottaa sinut TÖIHIN ja MAKSAA siitä sinulle PALKAN, niin et sinä silloin ala työnantajalle sanelemaan mitä teet ja mitä et. Sinä teet sen mitä työnkuvauksessa kerrotaan, koska sinulle maksetaan siitä. Piste. Jos ei miellytä niin etsi toinen työpaikka, jos sellaista nyt mistään löytyy missä voit sanella ehtoja työnantajallesi. Jos sellainen löytyy niin kertokaa minullekin.
Olen suunnittelualalla ja joutunut toimimaan vastoin periaatteitani lähinnä niin että en hyväksy asiakkaan alaa. Eli suunnittelemaan tiloja paikkaan minkä toimintaa en hyväksy. Ilmoitin että teen kyn täytyy mutta en hyväksy asiakkaaan toimintaa. Nyt onneksi ei siltä suunnalta ole pitkään aikaan tullut tilauksia.